Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Laten schieten


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik wil komend seizoen een stukje in de tuin maken, waar ik van een aantal groenten een paar stuks wil laten bloeien om er zaad van te oogsten.

Die planten staan daar dan dus speciaal om die reden, en staan in de rest van de moestuin niet 1,5 jaar in de weg.

 

Kool (iig de losse, winterharde soorten), snijbiet en andere 2-jarigen gaan aardig vanzelf. Die lopen in het voorjaar weer uit en gaan bloeien. Maar hoe gaat dat met normale bieten? En wortels? Hoe zorg je dat die gaan bloeien? Want die gaan toch dood in de winter?

 

Ik had dit jaar een bietje die ging bloeien, maar dat was denk ik omdat hij te laat was uitgeplant en daarna misschien niet zoveel water heeft gehad. Zou dat de manier zijn? Gewoon 'uithongeren' tot ze maar snel voor nakomelingen gaan zorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het werkt wel zo dat biet, wortel net als prei en ui, pas tweedejaar goed bloeien/zaad maken, meeste blijft in je tuin in de grond gewoon goed hoor, bv je bietjes en wortel hiervoor kun je ook wat extra afdekken met stro ofzo.

Een kweekveldje voor zaad lijkt mij zeker leuk en ook wel leerzaam want opzich oogst je altijd voordat het kans krijgt om te bloeien en heb ik veel groente nog niet bloeiend gezien.

Wel vindt ik het oogsten van zaad niet makkelijk bv van sla heb ik geprobeerd, ben steeds te vroeg of te laat maar zijn vast slimme truuks voor, zou je D kunnen vragen zij zoekt trouwens dacht ik iemand die van haar overneemt

zij wil stoppen, te druk enzo.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans was me net voor zie ik nu maar ik wil het verhaaltje dat ik ondertussen getypt had toch nog even plaatsen.

 

Van wortels het loof afdraaien (groeipunt laten zitten!) en inkuilen of zodanig bewaren dat ze niet bevriezen en niet teveel uitdrogen. Idem wat de bieten betreft. Na de winter gewoon uitplanten en je ziet in het tweede jaar vanzelf de zaadschermen verschijnen. Van kool zou ik per jaar maar één soort overhouden om in het tweede jaar in bloei te laten komen . Kool kan namelijk heel makkelijk over grote afstand verbasteren , vandaar aan te raden om van maar één ras per jaar de zaden te telen. Omdat koolzaad zeer lang kiemkrachtig blijft heb je na enkele jaren allerhande soorten ter beschikking en als je het hele rijtje soorten hebt gehad begin je weer van voren af aan .Koolsoorten die makkelijk bevriezen zul je ook met wat bescherming tegen vorst de winter door moeten helpen.

 

Sommige tweejarigen , zoals het bietje dat je aanhaalt , willen wel eens in het eerste jaar doorschieten en voor zaad zorgen. Vaak komt dat omdat de plant erg vroeg gezaaid en/of uitgeplant is .O.a. sjalot en selderij zijn daar nogal gevoelig voor.Misschien dat 'uithongeren' zoals je van je bietje zegt ook een oorzaak kan zijn. Ik zou zaden van tweejarigen die in het eerste jaar al bloeien niet gebruiken .Misschien dat nakomelingen daarvan versterkt de neiging hebben om ook in het eerste jaar tot zaadvorming over te gaan maar dat weet ik niet zeker.

 

Tweejarige groenten waar je ook goed zaden van kunt trekken zijn selderij, prei en witlof. Die laatste geeft ook nog eens mooie bloemen. En dan zijn er natuurlijk nog eenjarigen zoals spinazie , andijvie en sla. Eigenlijk kun je van bijna iedere groente wel zelf zaden trekken zolang het maar geen hybride is.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt ook aan het soort wortel en de zaaitijd

 

Ik had dit jaar een rijtje kastanjewortels die ik laat gezaaid had en die schoten allemaal (behalve 2 stuks in dat rijtje) in bloei.

 

Je kunt ook al vrij vroeg (in januari las ik op internet) wortels zaaien en dan heb je grote kans dat ze hetzelfde jaar nog bloeien.

 

Op een site stond zelfs dat als ze stress hadden.. (wortels en stress gekker moet het niet worden ) dat ze dan ook in bloei schieten.....wat ze daarmee bedoelen???? Misschien een beetje lostrekken maar toch laten staan?..dat ze bijna dood gaan maar net niet?..krijgen ze misschien stress van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks jongens! Er schiet inderdaad in een veldje met groenten altijd wel wat in de bloei. Maar om daar niet teveel op te moeten 'hopen', en er toch wel weer zeker van te zijn (snappie) dat ik wat zaad kan oogsten, het veldje met een stuk of 4 van elke soort.

 

@Frans: Bedankt voor de tips! 1 koolsoort per keer is geen punt, dan beginnen we dit jaar met palmkool. Volgend jaar mergkool, etc.

En de wortels en bietjes ga ik dan maar op de Hansm (in de grond laten zitten) en de Frans (oogsten, loof er af, en in zand bewaren om daarna weer uit te planten) methodes proberen.

Zal die wortel wel weer aanslaan, als je al zijn haarworteltjes er af hebt 'geoogst'? Bij een bietje blijven er al meer worteltjes aan de knol zitten.

 

Sla is idd een eitje qua bloeien, misschien idd moeilijker om het zaad te oogsten. Al die mini zaadjes met pluisjes....

 

Oh Geedee: Ik denk dat die stress komt door weinig water, slechte grond, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal die wortel wel weer aanslaan, als je al zijn haarworteltjes er af hebt 'geoogst'? Bij een bietje blijven er al meer worteltjes aan de knol zitten.

Geen probleem , de wortel mag helemaal kaal zijn , er worden weer nieuwe haarwortels gevormd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten schieten vind ik zó leuk!

zo heb ik dit jaar een flinke lading slazaadjes geoogst. ik graaf een mooie grote en vooral gezonde en doorgeschoten krop uit en zet hem zodra de eerste 'pluisjes' zich ontwikkelen in een pot. die zet ik op een windstille plek zodat de zaden niet kunnen wegvliegen.

en laat ik hem een week of meer staan. niet alle bloemetjes zullen zaden worden, maar als je zo'n 100 zaden per krop oogst is het voor mij wel prima!

ik oogst het hele pluizenbolletje. die doe ik in een schoenendoos.

het opschonen is vrij eenvoudig...gewoon wat los frummelen, zeven en dan blazen.

 

bijna mijn gehele ruillijst bestaat uit zelf geoogste zaden. het is leuk om de bloei te zien en ik kan lekker voor de tv zaadjes pluizen. het pluizen is een heel karwij maar ik kan toch nooit rustig op m'n kont zitten...

 

voor volgend jaar heb ik al een pracht van een rode boerenkool laten staan...

hij had in het geheel geen last van knolvoet...én het was de grootste die ik had. daardoor is de kans groot dat zijn nakomelingen ook groot en gezond zullen zijn.

in het eerste jaar doorgeschoten groente van peen, biet etc oogst ik nooit. de kans dat de nakomelingen ook de neiging hebben om snel door te schieten is groot. en die wil ik natuurlijk niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt een geweldig idee om een veldje te maken met alleen zadenoogst.

Dat ga ik ook doen!

Opnieuw planten zoals bietjes, pastinaak ( heb ik vorig jaar eigenlijk al zo gedaan, er was er nog een over die al begon uit te lopen, die stak ik in de grond..hij ging uitgebreid bloeien) wortel..ook goed om te lezen dat je beter niet de groente kan nemen die in het eerste jaar doorschiet..hoe zit dat met de radijs( ik heb een hele grote radijssoort die op t punt staat door te schieten )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hm.. ik wil eigenlijk dit jaar al meerdere koolsoorten in de bloei laten schieten voor zaadteelt. Ik neem namelijk aan dat radijs en palmkool kunnen kruisen? Of staan die weer te ver van elkaar af in hun gezamelijke familie?

Ik ga in ieder geval zorgen dat de palmkool, en de petit posy-kool niet op hetzelfde moment bloeien. Dat moet toch te doen zijn? Met een paar planten? (kweet niet hoor... )

En dan wil ik nog een radijssoort laten bloeien. Maar die is sowieso misschien later als ik die later in het jaar zaai. Ik weet niet wanneer palmkool gaat bloeien, maar ik neem aan dat die begint zodra de temperaturen oplopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat duurt wel even voor die weer in margraten belandt.....

maar de zaaitijd duurt misschien even lang

 

en anders pb je me maar even in maart want 700-1000 bieten ga ik niet zaaien

 

Ik zal 2 zakjes gereed maken voor de C doos.....een met jouw naam erop en eentje zonder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm.. ik wil eigenlijk dit jaar al meerdere koolsoorten in de bloei laten schieten voor zaadteelt. Ik neem namelijk aan dat radijs en palmkool kunnen kruisen? Of staan die weer te ver van elkaar af in hun gezamelijke familie? ...
In het "handboek ecologisch tuinieren" wordt bij vrijwel alle koolsoorten gewaarschuwd voor verbastering, ook met wilde soorten . Zelf heb ik geen ervaring met zaadwinning bij kolen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik wil ook wat snijbiet soorten door laten schieten dit jaar. Ik heb verschillende kleuren. Ik neem aan, dat zodra die kleuren kruisen, elk zaadje een bonte mengeling kan worden van kleuren? Of krijg je allemaal zaden met 1 universele soort van poep-kleur? (groen en wit en roze en rood en geel door elkaar = vies)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je zult geen mengelmoeskleur krijgen, maar de sterkste kleuren zullen overheersen: wit en groen is bij snijbiet de 'sterke' kleur.

 

Kolen zijn heel moeilijk om zelf zaad van te winnen. Ik zou er niet aan beginnen, ivm de gevoeligheid voor kruising.

Maar na de winter komt de lente weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...