EvaB65 Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Wat werkt het beste voor het opbinden van tomaten (max 1.50 hoog)? Spiralen? Bamboestokken 12mm dik? andere methode? Je schijnt ook horizontaal te kunnen binden, maar ik zie daar het voordeel niet van in,. Iemand ervaring mee? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 sisaltouw ingraven bij voet en plant er omheen slingeren als ie groeit werkt hier goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 In de kas draai ik ze aan een touwtje dat weer aan een stevig touw langs het dak vast zit. Buiten hetzelfde maar daar zet ik twee of drie palen met een stevig touw er tussen. Aan het dikke touw hang ik dun touw waar ik de tomaten in draai : Voorheen had ik stokken, maar dit is veel makkelijker en sneller. In de kas heb ik bovenin een stuk extra touw zodat ik de tomatenplanten kan laten zakken als ze tegen het dak groeien. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Idem hier zoals bij @Patrijs, losse lus aan aan de voet en dan de tomaat indraaien als hij groeit. Bij sterke groeiers kan je dan de tomaat laten zakken indien nodig, de onderste bladeren zijn tegen dan toch weg. Ik gebruik pp touw, sisal is toch redelijk ruw. Horizontaal is een oplossing als je hoogte beperkt is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted February 25, 2021 Share Posted February 25, 2021 Hier in de kas heb ik spiralen staan. Boven de spiralen hangt een stalen buis, en ik heb touwen aan de bovenkant van de spiralen zitten die weer aan die buis geknoopt zijn (als verlenging van de spiralen + ondersteuning zodat deze niet al te scheef kunnen gaan hangen). Hierdoor kunnen ze tot iets van 2 meter hoog groeien. In de spiraal kan je de planten makkelijk indraaien (als je er vroeg genoeg mee begint zodat de plant nog soepel is); aan het touwtje erboven moet ik ze wel vastbinden. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joke's moestuin Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Hoi, Heeft iemand ook ervaring met nylon touw speciaal voor tomaten? Ik moet nog touw hebben voor in mijn nieuwe kas. En zit te twijfelen tussen jute 5 draads of nylon touw speciaal voor tomaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 (edited) Ik heb een weverij, dus touwsoorten genoeg. Op jute gaan ze voor een professioneel nooit garantie bieden tegen touwbreuk (tenzij chemisch behandeld), jute is sterk maar kan niet tegen vocht, rot dan rap, verliest zijn eigenschappen en kan dan plots breken (wel ook niet vergeten dat om deze natuurtouwen te maken ook spinolie wordt gebruikt). Sisal gaat langer mee dan jute maar rot uiteindelijk ook (zal wel niet binnen 1 seizoen gebeuren) maar heeft een ruwere vezel. Eigenlijk zou kokos als natuurvezel ideaal zijn, ware het niet dat deze extreem ruw is. Vaak wordt UV bestendig polypropyleen in de tomatenteelt gebruikt (omdat dit het goedkoopst is), diktes 1000m/kg tot 1500m/kg afhankelijk van het te dragen gewicht. Polyamide (nylon) is sterker als polypropyleen (maar duurder) en dus kunnen de diktes lager zijn (het rekt wel meer) en ik vraag me af hoe dun mag je gaan ivm insnoering stam. Zelf gebruik ik 500m/kg polypropyleen touw gewoon omdat ik dat hier voorhanden heb. Ik denk dat we in de toekomst wel gaan evolueren naar bio plastics. (de touwen worden sowieso maar voor 1 seizoen gebruikt i.v.m. overdraging van ziektes) Edited March 3, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DirkDW Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Jaarlijks in pot met bamboostok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Spiralen. In potten (emmers) spiralen van 1,20 meter en in de volle grond spiralen van 2 meter. Moet wel zeggen dat spiralen in een emmer niet ideaal is, maar iets beters weet ik niet. Om die reden staan de meeste tomaten in de volle grond. Spiralen gaan lang mee, iets wat ik wel prettig vind en worden ook niet, zoals bijvoorbeeld plastic tomatenstokken, broos na verloop van tijd. Bamboestokken heb ik ook, maar dan voor de bonen. Stokken vind ik voor tomaten niet ideaal, daar kun je de tomatenplanten niet makkelijk omheen laten groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joke's moestuin Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 @redzebra Thanx voor de informatie. Na wat speurwerk heb ik Polypack Touw 3/800 2 KG besteld. Ben benieuwd. Touw wat ze professioneel gebruiken (diktes 1200m/kg tot 1500m/kg) is online niet particulier te koop. Tenminste, ik kon het niet vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Ik kan eventueel wel een opsturen (grondstof prijs,wel met betere eigenschappen, getwist is ongeveer 3 tot 3.5 euro/kg afhankelijk van kleur degene die wij gebruiken), alleen ik zie voor een pakketje naar Nederland via Bpost van 3 kilo is al gauw 16,5 Euro. Dan ben je waarschijnlijk beter af via een webshop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Ik doe ook net als veel anderen een touw in een losse lus om de voet en die draai ik eromheen. Aan de bovenkant knoop ik het sisaltouw vast aan een stevige ijzeren draad die horizontaal tussen de kaswanden is gespannen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Oh en sommige overblijvende tomaten die niet in de kas passen, zet ik in een pot en bind ik met touw aan een bamboestok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joke's moestuin Posted March 5, 2021 Share Posted March 5, 2021 @redzebra Dat is heel aardig, maar ik heb de mijne al thuis. Ik ben wel benieuwd hoe het touw van u er uit ziet. Kunt u misschien er een foto van plaatsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 (edited) ik zal volgende week een foto opsturen als ik op werk ben. edit: Edited March 9, 2021 by redzebra toevoeging foto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joke's moestuin Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Die van mij ziet er zo uit.. Het heeft wel wat van die van u. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Bij mij werd het sisaltouw vochtig en daardoor ging de tomatenplant rotten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Is er een reden dat mensen tomaten niet tegen een Trellis/hek op laten groeien? Lijkt zo voor de hand liggend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joke's moestuin Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Op 11-3-2021 om 05:12, speets zei: Bij mij werd het sisaltouw vochtig en daardoor ging de tomatenplant rotten. Sisal is afkomstig van de “Agave Sisalana”, natuurlijk gekweekte cactussen, vetplanten e.a. exotische planten waarin de vezels als bladnerven voorkomen. Dit kan de reden zijn. Daarom heb ik gekozen voor Polypropyleen paktouw, ook wel polypack touw genoemd. Dit is een soort kunststof, neemt dus geen water op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 7 uren geleden, Teunboon zei: s er een reden dat mensen tomaten niet tegen een Trellis/hek op laten groeien? Lijkt zo voor de hand liggend. Tomaten zijn geen klimmers maar hebben wel graag steun met hun zachte stam en zware trossen. je zult ze dan ook regelmatig moeten aanbinden. Dat is veel werk als je een aantal planten hebt. Indraaien in een hangend touw of in een spiraal werkt dan veel sneller. Heb je maar een of enkele planten en ook nog buiten dan zou het wel een optie kunnen zijn. Kas tomaten kunnen zo hard groeien dat je ze ook nog moet laten zakken. Tegen het dak van de kas gegroeid worden de bladeren eerder nat door dauw met veel kans op besmetting door ziektes. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted March 12, 2021 Author Share Posted March 12, 2021 Bedankt voor de reacties, ik zet ze in volle grond en heb daarom nu spiralen en dikke bamboestokken gekocht. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joke's moestuin Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts