Lunananas Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 (edited) Eén goede middag allen, Na een tweetal jaren hier gespiekt te hebben tijd om mezelf even voor te stellen. Deze veertiger en papa een 2,5 jaar jonge dochter experimenteerde de voorbije jaren op enkele veldjes en verhoogde bakken. Nu is 't tijd om de tuin (6x25 meter) onder handen te nemen. Versleten tuinhuis wordt een speelhuisje voor de meid. Het dak wordt op houten kaders gelegd/ de muren aangepast en ook gebruikt voor de serrewand (die doorloopt naar een speelhutje welk doorloopt naar een zitbankje en zo verder naar de verhoogde bakken. Achteraan komt een plek voor bessen en bramen (patiofruit wordt nog bekeken, voorlopig niet overtuigd, mijn vrouw wel) met daarachter de kippen (die er al lopen). Naast de kippen heb k nog wel plaats maar is erg schaduwrijk, zon vanaf 13u pas. De tuin wordt afgescheiden van de ene buur door een eerst hoog(2m) en dan laag (1,2m) hekwerk. Achter de wand met klimrek komt wat bergruimte. De andere buurzijde is open en blijft zo. Via de bak voor de "hoge" speelhut zou k gaarne een meerjarige klimmer (druif?kiwi?...) hebben die over de serre en speelhut zijn ding mag doen. Het klimrek is vooral bedoeld voor de éénjarigen (bonen, komkommer, ...). Hiervoor ga 'k gebruik maken van bewapeningsnet op vorm geslepen. Ook over het serredak als dit niet voor te veel schaduw zorgt. De vorm van de verhoogde bakken zal wellicht tijdens het plaatsen nog wat veranderen (snelle schets). Het is de bedoeling daarin jaarlijks te variëren enigszins rekening houdend met wisselteelt. De serre zal een deel (60cm) op de betonplaat komen waarop tuinhuis nu staat. Buiten enkele palen, het net en het serredak zal alles bestaan uit oud materiaal.De verhoogde bakken worden gemaakt uit stroken trespa afkomstig uit afbraak. Dan is het nu tijd om verder te plannen. Al redelijk wat voorgezaaid dus k hoop dit alles te kunnen bouwen de 3de week van maart. Mijn excuses als dit te veel bouwachtig overkomt, het echte moestuinwerk volgt later alsook foto's van opbouw (voor én na). Schema van de bakken (en andere aan te planten plekken) is voorpret voor komend weekend en zal k hier ook posten. Opmerkingen en tips mag k graag lezen. Nog een zonnige 17graden tellende derde maart gewenst. Edited March 3, 2021 by Lunananas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DirkDW Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Zeer leuk! Even offtopic: met wat heb je dit getekend ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunananas Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 Bedankt. Getekend in Rhinoceros, een 3d tekenprogramma en eenvoudigweg een screenshot in paint gezet. Kan daar snel en juist mee tekenen. Al zie k nu dat hekwerk ,die muur, 70 cm te hoog getekend heb die moet dus zakken). Waar 'k nog over twijfel is de plaatsing van dat speelhutje omdat die schaduw in de serre geeft. De zon komt vanachter het hoge hekwerk kijken rond 10u, een deel van de fruitstrook ligt enkele uren in de schaduw rond de middag door een mooie grote eik van de buurvrouw. Vermoedelijk deels die bakken ook op de tekening, maar de vorm en plaatsing van de vrijliggende staat nog niet vast. Enkel rechte hoeken probeer k te vermijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DirkDW Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 (edited) Als de zon pas achter het hekwerk komt om 10u dan heeft het speelhutje toch niet veel invloed op de serre? Als er toch te weinig zon is dan kan je best de klimmer enkel over het speelthutje laten kruipen en niet over de serre. Als ik het goed begrijp dan is de achterkant van de tuin op de 2e tekening ZW gericht ? Edited March 4, 2021 by DirkDW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin-meisje Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Welkom! Het geeft een speelseffect al die bakken in verschillende vormen. Leuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunananas Posted March 4, 2021 Author Share Posted March 4, 2021 Bedankt, ga eens de lijnen uitzetten met touw komend weekend een daarop de bakken een definitieve vorm geven. Dirk, de achtertuin "wijst" richting ZO. Dus behalve een strook achteraan kunnen we praktisch de hele dag van de zon genieten. De schaduw zou dus tot, ik schat, 14/15 wel een deel in de serre kunnen vallen, vanaf dan staat ze recht op de ingang ervan. Waar het woord "klim" staat is er in de namiddag ook schaduw door struiken van de andere buur. Die hele plek blijft dus open omdat de dochter en de buurmeisjes er wat hun betreft een gemeenschappelijke tuin hebben van gemaakt. Erg gezellig wel voor de kleintjes in deze tijden. De laagste hoek van de serre, linksachter, is 1,60 m hoog. Eigenlijk zal het eerder een ingesloten afdak zijn dat eventueel met een plastic zeil kan afgesloten worden.De eerste halve meter blijft vrij, had al gedacht om daar simpelweg een doorzichtig gordijn aan rail te hangen. Vermoedelijk zal het ook qua schaduw wat uitzoeken worden. Voor dit jaar kan k daar qua plantenkeuze daar wel rekening mee houden en de mooie zomer zal veel duidelijk maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DirkDW Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Dat is het leuke aan een tuin, je kan het altijd aanpassen naargelang de tuin vorm aanneemt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 (edited) Als je bent/wordt zoals de rest hier, staan je bakken snel vol en wens je misschien dat je het praktischer had ingedeeld. Ik ben zelf een groot voorstander van speelse vormen, maar bij moestuinbakken zou ik toch echt de grootte optimaliseren en de ruimte ertussen niet groter maken dan nodig. De ruimte ertussen is verloren ruimte, wanneer je het niet als pad nodig hebt. (Ook nodigen hoeken kleiner dan 90 graden per definitie uit tot tenen stoten, erover struikelen etc.) In mijn tuin heb ik stucmatten gebruikt als klimrek, is dat wat je van plan bent? Het werkt prima, en als je er niet te veel gebruikt ziet het er ook leuk uit. Waarom kies je voor bakken, en niet voor vakken op grondniveau? Zit je op klei? Edited March 4, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunananas Posted March 5, 2021 Author Share Posted March 5, 2021 U heeft zeker een goed punt wat ruimte betreft. Hou ik dit weekend bij het verder tekenen rekening mee. Wat u bedoelt met stucmatten weet ik niet. Uiteraard bedoel ik wapeningsnet en geen bewapeningsnet, gebruikt voor betonvloeren. Er bestaat daar een lichtere versie van om in chape te gooien.Maar kan zo zijn dat k daar hout en touw voor gebruik ook. Er zijn meerdere redenen dat k voor bakken kies (hoogte zal hier ook wel wat mee gespeeld worden, van 15 tot 35 cm, stroken zijn 40 max). Praktisch en visueel. Iets hoger om te werken, door een beetje te variëren in hoogte hoop ik het gevoel van lange platte tuin te verliezen, uit afbraak dus kosteloos,... Het is ook wel zo het grasveld er niet uitziet als voetbalplein en ik geen schrik heb volgend jaar één of meerdere bakken te elimineren/bij te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WendyB Posted March 5, 2021 Share Posted March 5, 2021 Nou, dat ziet er goed uit! Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 5, 2021 Share Posted March 5, 2021 Aparte moderne veelzijdige tuin, leuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 Hey hallo en welkom! Dat ziet er heel speels uit. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Post vooral!Groene groet en geniet er van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 Welkom. Ziet er erg fraai uit! Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lunananas Posted March 7, 2021 Author Share Posted March 7, 2021 Bedankt, foto's mogen jullie verwachten. 'k Heb hier echt wel al veel opgestoken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 21, 2021 Share Posted March 21, 2021 Welkom! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 22, 2021 Share Posted March 22, 2021 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 22, 2021 Share Posted March 22, 2021 mooi!🖐️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts