Jump to content

Hoeveel liter voor tomaat in pot?

Recommended Posts

Ik wil dit jaar wat struiktomaten op het balkon kweken. Nu is de info over pot formaat wisselend, sommige sites zeggen dat een inhoud van 5 liter voldoende is, andere zeggen 10. Wat zijn de ervaringen hier en wat raad je aan? 

Is afhankelijk of je een grote doorgroeier of struikje hebt. En hoeveel zon en hitte de plant krijgt. Een schaal met water voorraad helpt ook. Maar ik weet niet meer of ik groter heb geprobeerd. Dan zou dat 20/23 liter geweest zijn, niet die ene 45l pot die ik ergens in een hoekje van de schuur vol rotzooi heb staan.

Oh het is een struikje, neem gerust 10L. 5L is erg klein.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Ik twijfel ook zo makkelijk haha. 20 liter “lijkt” namelijk zo groot voor een struik tomaat? Voor grote planten zou ik daar ook direct voor kiezen. Maar nu het om mijn kleine balkon gaat wil ik natuurlijk de ruimte zo goed mogelijk benutten. 

Juist vierkante potten zijn efficiënt. Met ronde potten, hou je altijd loze ruimtes tussen de potten in. 

Dit zijn de 20l potten van de action,  25x25cm breed. Hoogte ik gok 35a40cm.

DSC_0162.JPG

In de pot zit olifanten knoflook. Helaas nog niet zo'n sterke groei. 

• Like 2

• 1 month later...
Op 17-5-2021 om 23:55, marjoleinvdh zei:

Ik ken iemand die jaarlijks zo'n 800 verschillende soorten tomatenplanten neerzet,  allemaal in 14 liter potten

En dan 1 of 2 planten per pot ?😵

Edited by EdelSpint

Op 17-5-2021 om 23:55, marjoleinvdh zei:

Ik ken iemand die jaarlijks zo'n 800 verschillende soorten tomatenplanten neerzet,  allemaal in 14 liter potten

Moest Jan weer ruimte inleveren? Joke deed altijd 600 waarvan 200 nieuw voor haar, soorten. Jan doet de pepers. Bekend stel uit Belgie in de peper gemeenschap.

Nee, klinkt als weer een andere liefhebber.

Maar als je in potten kweekt in die aantallen dan heb je een continuous drip systeem. Dan heb je dus niet een grote buffer nodig tussen water/voedingsbeurten.

Weet iemand of de cherrytomaatjes uit de AH moestuintjes reeks struik of indetermined soort is? Ik heb er uit een potje beest veel weten op te potten. Dus moet ruimte zoeken.

Edited by donaldk

Home of the Turbo.

Deze meneer heet kris, is wel weer een belg 😛 hoewel ik ook in nederland een aantal gekken ken hoor, vriendin van mij doet hetzelfde met 500 soorten, en ik heb een contact waarmee ik af en toe wat ruil die inmiddels 1500 soorten heeft 

Volgens mij hebben zij trouwens geen drip systeem maar bewateren ze met de hand, en alleen als het echt nodig is

Edited by marjoleinvdh

Joke had een aantal jaren geleden al 2500 soorten tomaten zaad in de vriezer.

Bij Jan en Joke staat een groot deel in de volle grond, in hete zomerweek spoten ze dan 4 kuub. Maar puur in pot als je duizenden planten heb staan...

Home of the Turbo.