Lsjr33 Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 Ik wil dit jaar wat struiktomaten op het balkon kweken. Nu is de info over pot formaat wisselend, sommige sites zeggen dat een inhoud van 5 liter voldoende is, andere zeggen 10. Wat zijn de ervaringen hier en wat raad je aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 Bij 10/12L moet je wel continue voeding toevoeren, anders droogt hij zomers snel uit. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted March 23, 2021 Author Share Posted March 23, 2021 (edited) Dank je Donald. Raad je dan nog een maat groter aan, aan hoeveel liter moet ik dan denken? Edited March 23, 2021 by Lsjr33 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrielle Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 Persoonlijk hebben wij twee planten in een bak van 40 liter, nog geen problemen mee gehad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 Mijn ervaring met 5 liter potten op het balkon gaat goed. Maar ligt een beetje aan de soort en hoe beschut/winderig je balkon is. Het droogt wel snel uit en idd vaker voeden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 24, 2021 Share Posted March 24, 2021 Is afhankelijk of je een grote doorgroeier of struikje hebt. En hoeveel zon en hitte de plant krijgt. Een schaal met water voorraad helpt ook. Maar ik weet niet meer of ik groter heb geprobeerd. Dan zou dat 20/23 liter geweest zijn, niet die ene 45l pot die ik ergens in een hoekje van de schuur vol rotzooi heb staan. Oh het is een struikje, neem gerust 10L. 5L is erg klein. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted March 24, 2021 Author Share Posted March 24, 2021 Dan ga ik het dit jaar eens proberen met tien! Kijken hoe ver we komen 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jwedding Posted March 24, 2021 Share Posted March 24, 2021 Ik heb bouwmarktemmers van 20 liter voor extra planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 24, 2021 Share Posted March 24, 2021 Ik zou ook zelf voor 20l gaan. Bij de action hebben ze van die 4kante sier potten voor een euro of 4a5. Zijn de zelfde potten waar ik de pepers in kweek. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted March 24, 2021 Author Share Posted March 24, 2021 Ik twijfel ook zo makkelijk haha. 20 liter “lijkt” namelijk zo groot voor een struik tomaat? Voor grote planten zou ik daar ook direct voor kiezen. Maar nu het om mijn kleine balkon gaat wil ik natuurlijk de ruimte zo goed mogelijk benutten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 24, 2021 Share Posted March 24, 2021 Juist vierkante potten zijn efficiënt. Met ronde potten, hou je altijd loze ruimtes tussen de potten in. Dit zijn de 20l potten van de action, 25x25cm breed. Hoogte ik gok 35a40cm. In de pot zit olifanten knoflook. Helaas nog niet zo'n sterke groei. 2 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefjes-Moestuin Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 ik gebruik emmers van 20 liter en zet hier twee planten in, werk prima. Quote Eefjes Moestuin - https://www.youtube.com/channel/UCKv5j8NfhwIK0UnGV-fd9DQ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Hangt ook weer van soort tomaat af; struik, vleesch, tros! Ik vind 10L wel echt te klein hoor, ik heb ook 20L. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Ik ken iemand die jaarlijks zo'n 800 verschillende soorten tomatenplanten neerzet, allemaal in 14 liter potten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted May 18, 2021 Author Share Posted May 18, 2021 800 soorten, wat een leven haha. Goals Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted May 18, 2021 Share Posted May 18, 2021 Haha nouu een beetje teveel voor mij hoor! Hij teelt ze voor het zaad en die verkoopt hij weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted May 23, 2021 Share Posted May 23, 2021 (edited) Op 17-5-2021 om 23:55, marjoleinvdh zei: Ik ken iemand die jaarlijks zo'n 800 verschillende soorten tomatenplanten neerzet, allemaal in 14 liter potten En dan 1 of 2 planten per pot ?😵 Edited May 23, 2021 by EdelSpint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted May 23, 2021 Share Posted May 23, 2021 1 plant, dat zijn dan grote planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 23, 2021 Share Posted May 23, 2021 Zou je eigenlijk eens moeten vragen aan @Grork , wat die doet met potten niet normaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 23, 2021 Share Posted May 23, 2021 (edited) Op 17-5-2021 om 23:55, marjoleinvdh zei: Ik ken iemand die jaarlijks zo'n 800 verschillende soorten tomatenplanten neerzet, allemaal in 14 liter potten Moest Jan weer ruimte inleveren? Joke deed altijd 600 waarvan 200 nieuw voor haar, soorten. Jan doet de pepers. Bekend stel uit Belgie in de peper gemeenschap. Nee, klinkt als weer een andere liefhebber. Maar als je in potten kweekt in die aantallen dan heb je een continuous drip systeem. Dan heb je dus niet een grote buffer nodig tussen water/voedingsbeurten. Weet iemand of de cherrytomaatjes uit de AH moestuintjes reeks struik of indetermined soort is? Ik heb er uit een potje beest veel weten op te potten. Dus moet ruimte zoeken. Edited May 23, 2021 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Deze meneer heet kris, is wel weer een belg 😛 hoewel ik ook in nederland een aantal gekken ken hoor, vriendin van mij doet hetzelfde met 500 soorten, en ik heb een contact waarmee ik af en toe wat ruil die inmiddels 1500 soorten heeft Volgens mij hebben zij trouwens geen drip systeem maar bewateren ze met de hand, en alleen als het echt nodig is Edited May 24, 2021 by marjoleinvdh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Joke had een aantal jaren geleden al 2500 soorten tomaten zaad in de vriezer. Bij Jan en Joke staat een groot deel in de volle grond, in hete zomerweek spoten ze dan 4 kuub. Maar puur in pot als je duizenden planten heb staan... Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts