Jump to content

Seizoen 2012 Jorg

Jorg

Recommended Posts

Teeltplan

-

Aangestoken door jullie verhalen en de lekkere soep dit jaar maar weer eens een poging wagen met pompoen. De meeste zaden voor dit jaar heb ik al binnen, hier en daar nog wat kleine bestellingen doen eind v/d maand. Voor de rest niet te moeilijk doen met nieuwe dingen omdat ik al weet dat ik dit jaar wat minder tijd heb.

Tuin in oktober 2011

resized_93_292a7d26d784cfbd9da392ae56ce3ca2.jpg

• 4 weeks later...

Vandaag het laatste stukje gespit waar geen groente meer staan. Laat het nu maar gaan vriezen

Niet echt weer om foto's te maken vandaag (grijs, saai, bah) maar toch:

resized_93_b2b5776badee4c2df0dc77cab54993b3.jpg

resized_93_ae3dc491a9425317ecc2f7058d1fc902.jpg

Dat slamix mengsel van de moestuindag is best lekker

resized_93_9ea417cbe8bb72aeaa67e137ea3a1ee8.jpg

Een deel van de terug gesnoeide paprika's om te overwinteren doen het ook nog goed.

• 1 month later...

Geinig dat ik mijn vorige bericht begon met: "laat het nu maar gaan vriezen" Mooi moment om na deze paar weken strenge vorst even twee overzichtsfoto's te plaatsen en daarmee echt aan seizoen 2012 te beginnen. Heb het dit jaar vrij druk met werk en met name school dus wordt gewoon een routinematig productiejaar zonder al te veel bijzondere dingen.

dscf007739461329660628.JPG

dscf007395491329660613.JPG

Ik was vandaag van plan om vandaag de tegels goed te gaan leggen maar het is nog iets te nat. Verder heb ik de IBC tank vervangen met een gloednieuw exemplaar, de oude heeft een buurman gratis meegekregen. De tuin is vrijwel leeg zoals je ziet. Knoflook staat bij de stapel tegels. Die heeft toch best wel wat vorst schade maar dat komt weer helemaal goed. Verder stond er nog prei en bloemkool maar ook die hebben de vorst niet overleeft. Veldsla wonderbaarlijk genoeg wel, evenals 40% van de sla in de kas en 1-2 spitskoolplanten. In de kas bij huis is het nog even afwachten of de meloenpeer het overleeft heeft. De paprika's logischerwijs niet (stonden er in mijn vorige bericht nog wel goed bij...). Fruit is dit jaar allemaal nog een beetje een zooitje - volgend jaar als ik meer tijd heb maak ik daarmee een nieuwe start want ik wordt toch wel enthousiast van al die fruitberichten en leuke soorten in de Fruit rubriek van het forum Heb er nu al zin in!

Vorige week de paprika's verspeen, deze zijn mooi aangeslagen dus de temperatuur kan omlaag naar 18 graden.

dscf008196281329660848.JPG

Vandaag sla, wat koolsoorten en erwten gezaaid. De prei komt ook op.

dscf007930251329660937.JPG

En nog even een foto van de smeerwortel wortelstekjes (2 van de ...). We hebben afgelopen najaar 1 meter tuin vrij moeten maken omdat de paden opnieuw geasfalteerd moesten worden. Dat hield in dat we het hekwerk, de kerstboom, de rabarber en wat fruitstruiken moesten verzetten om de machines ruimte te bieden. Al met al een flinke operatie geweest voor iedereen op het complex, vooral de mensen met heggen die er al 20 jaar staan, maar alles ligt er nu weer spik en span bij. Goede zet dus van het bestuur! Na het asfalteren mocht je alles weer terug zetten maar wij hebben de keuze gemaakt om het hekwerk toch iets verder naar binnen te zetten. Hierdoor is er een perfecte ruimte tussen het asfalt en ons hekwerk ontstaan om de smeerwortel - of andere bloemen en struikjes - neer te zetten.

dscf007060961329661283.JPG

@appelvrouw: ooit wel, voorlopig gewoon gekocht (florentus)

@Frans/Menph: klopt ze staan onder TL licht. Het kan hard gaan als je onbedoeld (niet vaak thuis door de week en ook niet altijd meer in het weekend) de verwarming een week iets te hoog laat slaan in combinatie met voldoende licht.

• 2 weeks later...

Eerst maar weer twee overzichtfoto's. Was een mooi dagje om de grond hier en daar al wat fijner te maken, de kas leeg te ruimen, snijsla te zaaien, sla in de kas uit te planten, spinazie en radijs te zaaien.

moestuin-3-3-2012-nr185251330787788.JPG

moestuin2-3-3-201254721330787744.JPG

Knoflook (met vorstschade), laurier met vorstschade en meloenperen die als het goed is dood zijn:

knoflook-3-3-201223901330787759.JPG

vostschade-laurier26311330787611.JPG

meloenpeer-vorstschade27091330787685.JPG

Zoals ik de vorige keer melde, hebben we het hek wat moeten verplaatsen. Hier moet de smeerwortel komen. Die groeien echt keihard, de potjes zijn al flink doorworteld.

hier-smeerwortel99561330787626.JPG

smeerwortel-290581330787727.JPG

Rabarber

rabarber-267601330787641.JPG

rabarber-264501330788224.JPG

Nog wat zaaisels (sla, erwten, prei, kolen), allemaal gekiemd in de kas

erwte-prei59721330787699.JPG

kolen-zaaisels86191330787713.JPG

sla88021330788080.JPG

Heb je je tuin aan de rand van Nieuwegein? Het komt me zo bekend voor. Ziet er puik uit allemaal

Wat! Heeft nog iemand zo'n mooi blauw geverft hekje? Ik woon in Utrecht en in Zeeland, in die laatste provincie heb ik ook de moestuin.

Mooie foto`s Jorg en een overzichtelijke tuin. Zijn die smeerwortels allemaal Bocking huppelepups? Als het goed groeit, mag ik dan volgend jaar van jou een stukje wortel?

Is het lastig om je tuin daar te hebben waar je niet vaak bent, of heb je ook hulp die bv een beetje water aan je zaailingen geeft als het nodig is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ja is best lastig, heb vaak alleen zaterdag de tijd. Achteraf had ik hier gewoon een tuin moeten nemen. De afgelopen jaren is het overigens goed gelukt, bij onkruid betekent dat alles in een vroeg stadium verwijderen. Bijhouden van een tuin is echt de sleutel, dan hoeft een tuin echt niet veel tijd te kosten en is het goed te doen. Voordeel is wel dat mijn tuin door de vorige eigenaar ook altijd goed onderhouden is.

Natuurlijk is het wel zo dat bepaalde taken zoals water geven van het gezaaide spul, de planten zelf en (vooral) het oogsten ook door de week gedaan moeten worden. Watergeven gebeurd in de kassen automatisch maar de rest doen mijn ouders dan, zij profiteren dus van de oogst. Het is verder gewoon mijn tuin maar mijn vader is inmiddels ook besmet en wil tegenwoordig heel graag mee om het grove werk te doen zoals spitten en schoffelen, ideaal

Het logische gevolg is natuurlijk wel dat niet alles lukt omdat je soms te laat bent met sturen of ingrijpen.

Gelukkig wonen je ouders dichtbij en kan je het met hun hulp oplossen. Het blijft een uitdaging om een tuin te hebben ver van de plek waar je woont. Automatisch water geven in de kas is al een goede oplossing. ik los veel op door in de zomer "gewoon"bij mijn tuin te gaan wonen, deze tijd is vooral lastig, ik heb dillema`s zoals: zal ik mijn zaailingen mee naar huis nemen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Petje af Jorg (en je vader), ziet er allemaal al puik uit.

Voel me zelfs al een beetje schuldig, heb nu pas twee dagen gespit. Zal dus nog wel een tijdje duren voor ik zover ben.

Sommige stukken laat ik trouwens best lang liggen, spit pas als er iets geplant moet worden.

Het "onkruid" groeit hier als de beste dus vroeg spitten betekend al snel weer wieden.

Daarbij ben ik erg voorzichtig geworden wat het weer betreft de laatste jaren en wacht rustig af, al is dat wel eens lastig met de enkele mooie dagen die we al gehad hebben.

klinkt me bekend in de oren...ik heb hier ook een klein stukje onkruidvrij gemaakt omdat er uien geplant moesten worden...doe ik ook altijd....pas omzetten als ik ga zaaien/planten.

Handig Jorg zo'n vader bij je moestuin

• 2 weeks later...

Ja. Heerlijke tuin. Mooie spullen. De liefde straalt ervan af. respect !

Zag die Laurus Nobilus staan , en dat ziet er eigenlijk nog heel best uit ! onderin zal die zeker nieuw uitgroeien. Dat is toch wel byzonder met de vorst die we gehad hebben. Of stond deze in de koude kas oid ?

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...