Jump to content

Geedee's "in 2012 is alles beter" moestuin.

geedee

Recommended Posts

Wij hebben overal gaten in de deuren voor de kippen, en er dan aan de binnenkant een luikje voor gemaakt dat naar beneden schuift als je een touwtje van een spijker los maakt. Dus kan je vanaf buiten het luikje dichtdoen 's avonds. En tocht en regent het ook niet zo naar binnen.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik ben niet zo technisch dus ben benieuwd wat je nu precies bedoeld met het metselen van de betonblokken bij de fundering van de kas. Is dat tussen de betonblokken die naast elkaar liggen of zet je er een laag bovenop? Of gooi je het hele gat vol met cement of iets dergelijks?

Wij moeten ook gaan kiezen hoe we de kas gaan funderen en wilde in eerste instantie metselwerk tot 40 cm ofzo, maar dat is toch wel erg duur, bovendien ben je dan totaal niet flexibel. Verplaatsen van de kas wordt dan erg lastig. Dus betonblokken leken me wel een aardige andere optie.

Respect voor het gemak waarmee je dit allemaal aanpakt trouwens! Ik zie enorm tegen dit soort dingen op, ik heb dan ook twee gigantische linkerhanden.

Ik heb maar 1 laag betonblokken in de grond...dat is hier (op klei) genoeg

Kijk even in dit topic op wo 12 januari...daar staat een foto van de fundering....

Het ging als volgt:

1 gras uitsteken 1 betonblok diep (en niet uitgraven) zodat de zijden van de grond stevig blijven

2 Lijntje erlangs spannen op bovenzijde betonblok niveau om het zaakje waterpas te houden

3 beetje zand bij de hand om de onderzijde(plaatsingsoppervlak) recht te houden

4 Cement erin betonblok erop en ook tussen de blokken cement

nb: Als je zelf lang bent, is het misschien nuttig om meer op te metselen en de deur aan te passen....ik heb maar korte beentjes dus voor mij niet noodzakelijk

Och...gemak... je moet gewoon denken: als zoveel andere mensen dit kunnen....lukt mij dat ook wel....en hier en daar gaat er wel eens iets mis ( Zoals de laatste zode gras uitsteken...aan de verkeerde kant van t lijntje ) ....is prima: wordt je alleen maar wijzer van

Waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe steek je gras uit? Gewoon met de spade?

Je zegt verder dat het zo op klei werkt, ik gok dat het dan ook wel werkt op zand omdat daar in principe minder risico

is op verzakking. Of zeg ik dan iets geks?

Je steekt inderdaad met een spade een lijn , en dan een evenwijdige lijn en dan dwars de blokken eruit steken.

Geen idee van dat zand....ik dacht dat zand minder stabiel is en dat daarom amsterdam (die grote stad...kinderliedje) is gebouwd op palen

Mijn logica zegt me dat je op zand dan beter zo'n zelfde sleuf moet uitgraven en die volstort met beton ( is gewoon cement en kiezel erdoor) het beste kun je er nog hier en daar een ijzerstaaf in stoppen heb je een beetje gewapend beton en zal het geheel minder snel scheuren.

Maar jij woont toch niet in een zandstreek? of wel?

Ik woon in Sprundel, net onder Etten-leur op een oude heide-grond. Er ligt een laag van ca. 40cm met (vruchtbare) grond van de vroegere aardbeiteelt, maar daaronder alleen maar mooi geel zand. Zoals ik het begrijp is het voordeel van zand dat het niet inklinkt dus als het oppervlak wat erop rust maar groot genoeg is in verhouding met het gewicht wat daarop komt te staan zakt het nog geen centimeter.

Wel handig, hoef hier ook nooit op te hogen, en heb tot nu toe nog geen scheef huis/schuur in de regio gezien.

De huizen hier zijn allemaal op staal gefundeerd, geeneen op palen voor zover ik weet. Voegt ook niks toe want het zand beweegt niet, tenzij je het aan de zijkant af gaat graven ofzo. Daar heb ik wat slechte ervaring mee helaas.

Dank voor de heldere uitleg, daar kan ik wat mee!

Heb vandaag eens mijn zadencollectie door zitten spitten....pfffffffffff ....krijg geen enkel plan van de grond.....mijn hoofd loopt een beetje over......Ik zie dat de meesten een mooie layout maken van hoe en wat precies.....lukt me niet hoor!

In de nieuwe kas komt die aubergine en een okra en annanaskers en paprika's en tomaten en aardbeien....

En op het nieuwe moestuinstuk komen 4 soorten sla, 2 soorten broccoli, 4 soorten wortels, 9 soorten bonen, bloemkool, radijs, rammenas en ook aardbeien en pompoen, augurk, komkommer, meloen, courgette, spinazie, knolselderij, spruitjes, 3 soorten bietjes, kardoen(of moest die ook in de kas?), yakon, aardappels, artisjok, suikermais en zonnenbloemen

veel te veel dus...en dan begin ik te strepen ....maar da's weer zonde....want dan blijven de zaden liggen....of ben ik weer te laat..en weet ook niet wat ik weg moet laten....kan echt niet nog meer van de wei om gaan spitten....en dan heb ik nog niks van de bloemen ingepland

Ik ben wel benieuwd naar die 9 soorten bonen Geedee, misschien kan je daarop "bezuinigen"?. Pompoenen kan je misschien ergens tegenop laten groeien,anders nemen ze veel ruimte in, of net zoals ik vorig jaar, ik had ze aan de rand van de moestuin geplant, en de planten zelf de boomgaard in laten groeien. ging goed!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ja dat van die pompoenen is wel een goed idee Dank

en dit is mijn boontjes probleem:

Boon Bruine gewone

Boon Chinese boontjes

Boon Heilig boontje

Boon Hyacintboon

Boon Kivitsbonen(borlottibonen)

Boon Olifantenboon (griek)

Boon Peultjes

Boon Red kidney bonen canadian wonder

Boon Soja dopboon

Boon Sperzieboon (jef)

Boon Sperzieboon (adje)

Boon Sperzieboon (prinsesseboontjes)

Boon Stamslabonen

Boon Stamslabonen calima

Boon Stamsnijboon flatcol

Boon Stokbonen (paarse jos margraten)

Boon Ying yang bonen

Ik had al "uitgedunt"...maar dan nog....(eet graag chili en ook sperzieboontjes)

en wilde 2 soorten nieuwe er minimaal bij tov vorig jaar dat zijn die stokbonen en de ying yang

kweetutnietdus

Ja dat kan ik natuurlijk ook doen.... dat ik dat zelf niet kan bedenken

Ik ga gewoon op 1 rij...2 soorten zetten....heb ik al de helft minder rijen.....en als er nog plek over is...gaan daar ook nog een mix op.

Zo de ramen zitten allemaal in de nieuwe kas...gewassen en al....had klemmetjes te kort en ook het weer hielp niet echt mee maar nu is ie helemaal af:

img_0708a69701327563439.jpg

En de peperplanten (die van "peperplanten de winter door 2011-2012") staan ongeduldig op de vensterbank te wachten tot ze gaan verhuizen :

img_0709atekst11621327563542.jpg

Wat gaat erin, tomaten,pepers,paprika...en?

en (wedstrijd)aubergine en een okra en annanaskers en aardbeien en een augurk en mn rozemarijn en... moet kijken of er nog plekje overblijft voor een schommelstoel

en nee geen last van luisjes op de peperplanten....wel had ik ineens allemaal kleine vliegjes rondzwermen binnen...soort donderbeestjes...1mm groter.....na speurwerk bleken ze uit de (je weet wel die van "force garlic") knoflookbol-emmer te komen...knoflook dus maar buitengezet....ziet er niet meer echt geweldig uit ineens.......die haalt het dus niet Vraag me af of het uienvliegjes kunnen zijn??

Ik heb de kas lekker "in de weg" gezet...uitzicht berovend vinden sommigen...maar ik ben blij met het uitzicht op de groeiende tomaatjes enz enz en ik had al 20 jaar hetzelfde uitzicht dus....

De pitaya die ik ken is wit met zwarte pitjes van binnen...

Deating_dragonfruit73251327586224.jpg

ie heb ik ook zien langskomen bij t zoeken...vind die rooie wel apart...als ie echt zo smaakt als ze zeggen.

Hoe smaakt die witte Jorieke?

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...