Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer 2021

acpronk

Recommended Posts

Hier staan vier planten in de kas en twee buiten. Benieuwd naar de verschillen tussen de binnen en buiten teelt.  

In de kas momenteel inderdaad veel water geven momenteel, dat hebben ze wel nodig. 

Ik heb van de 10 planten nog 3 over… gisteren zag ik dat we een zaadje wat binnen niet was ontsproten, dat nu wel is.

Verder maar weer flink wat slakkenspul gestrooid. Waren helemaal plakkerig van het slijm… heb ze dit jaar in een pot, maar dat lijkt geen fluit uit te maken. Gelukkig is niet de hele plant weg zoals met de vorige stakkers.

903f039dd799a4d5e7cbc6b1f02d08d5.jpg
Het lege potje was ook ooit vol…

Deze komt omhoog piepen

d05d09cac2abed7ba668617d98ba6f85.jpg

• 2 weeks later...

Eerste jaar dat ik komkommers heb staan, het zijn dan wel snackkomkommers (Iznik F1). Staan buiten in de border tegen een geknutseld rek aan en gaan redelijk goed. Een geluk; deze soort hoeft niet bestoven te worden om vruchten te vormen.

IMAG3114.jpg

Merk alleen wel dat de bovenste bladeren iets lichter van kleur zijn en de randen van de bladeren ook wat lichter zijn geworden. Eens kijken of dat iets is of gewoon hoe het hoort. :P

Edited by MrWahloh
  • Like 1

Dus alleen mannelijke bloemen? Kan ook aan het ras liggen, sommigen (courgette en vijgenbladpompoen dacht ik ook) geven eerst mannelijke bloemen en later pas vrouwelijke.

Ja, alleen maar. Heel irritant… heb 3 soorten gezaaid, en er is zo veel opgegeten. Geen idee welke ik nog heb. Nog even geduld maar. Mogen wel echt kilo’s aan komkommers worden nu hoor!

• 3 weeks later...

31842b5a443ccd93e67ac03af9b9ea29.jpg

Nou nou, er zit er 1 aan hoor… gisteren vloeibare voeding gegeven.
Ik had er 3 en zijn er na die 3 planten, nog 2 opgekomen in de pot. Heb er nog 1 gekregen. Dus in totaal 6 komkommerplanten en geen vruchtbeginsel te zien, op 1 na.

Volgens mij kan heel seizoen 2021 wel in de categorie mislukt.

Hier ook weinig soeps hoor en ik heb ze nog wel op dezelfde plek gezet als waar ik ze 2 jaar geleden ook had; meest optimale plek in de kas. Toen was het overweldigend. 

Het is gewoon een slecht moestuinjaar voor de planten die warmte nodig hebben. Voordeel is wel dat ik dit jaar intens blij ben met elke komkommer en tomaat. 😅

Hier begint nu ook eindelijk iets te gebeuren. Inmiddels 2 komkommers Marketmore (rechts) geoogst en er zijn er meer onderweg. Links AH moestuintjes komkommer. Vruchtbeginsel te zien, hopelijk groeit die door...

63C27FB0-6B47-40A9-8055-6B92214502DD.jpeg

Geen of weinig vruchten? Daar merk ik weinig van. Alles is wel 1 a 2 weken later dan de vorige paar jaren.

Marketmore, 1-5-2021 gezaaid, binnen.

Eerste week juni naar buiten. Maar daar gebeurde weinig. Koud, te klein potje.

Ruim drie weken geleden heb ik ze (apart) in 10 L bouwemmers gezet. Sinds die tijd gaat het prima.

De eersten zijn al geoogst. Nu (uiteraard van de mooiste plant):

20210720_Komkommer.jpg

De onderste is nu 15 cm lang. Oogsten doe ik bij ongeveer 25 cm (bij Marketmore). De stekeltjes zijn dan net verdwenen, en de bultjes bijna.

(Stekeltjes; bultjes? Volg de groei, en je ziet wat ik bedoel)

Sinds vorig jaar teel ik komkommer vlak bij huis. Meer beschut en iets warmer dan in meer open gebied.

En dat scheelt. Ook het watergeven kan ik zo beter in de hand houden. Ze hebben idioot veel water nodig.

(Een komkommer giet je groot, en een meloen die giet je dood)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Ik heb ook MarketMore, maar de vruchten groeien niet echt groot laten we zeggen ze lijken met 2cm te denken dat ze groot genoeg zijn ofzo? Ze lijken gewoon niet echt verder te groeien. Iemand tips? De planten zijn minimaal meer dan een meter en genoeg beginnende vruchten. Zal ik er wat vruchten afhalen, stimuleert dat of heeft dat bij komkommer geen zin? 

Ja, het is nu komkommertijd. Hier nu -sinds een weekje- bijna iedere dag eentje (van 4 planten, in potten, buiten).

Komkommertijd is de benaming voor een bepaalde periode in het jaar, met name in de zomer, waarin er weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Komkommertijd

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)