Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer 2021

acpronk

Recommended Posts

Inmiddels al zo’n 10 joekels kunnem oogsten. De plant lijkt nu echter ziek te worden.

Het hele blad is geel bruin en krult op. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Foto is van dit weekend. Zojuist gekeken en de hele klimop is bruin. 

11165203-8EA0-40C1-A5F9-B02B9B01DB48.jpeg

Edited by Teunboon

Die storm is niet goed voor komkommers. Alles verlept.
Maar bij nader inzien was het maar bij een soort, 3 planten niet al te ver van elkaar geplant. Anderen hebben er weinig tot geen last van.
Denk aan een woelmuis in de grond, zag ook een gat in de grond precies op de plek van een zoete aardappel (en alles onder de grond was opgepeuzeld, alleen het gedeelte wat boven de grond groeide was er nog).e9a98d9471ca29e712ce0f186e9184c7.jpg

Ik zie dat ook elk jaar, vaak beginnend bij de nieuwste kleine vruchten als er al redelijk wat vruchten aan hangen. Ik ging ervan uit dat dat misschien iets te maken heeft met de maximale belasting van de plant. Ook weinig aandacht aan besteed omdat eenmaal de oudere geoogst zijn de nieuwere terug normaal uitgroeien, een vruchtbeginsel wat zo half ingedroogd is geeft bij mij dan soms een halve misvormde vrucht als het toch verder uitgroeit. Normaal worden er hier maar een paar komkommers per week gegeten, dus het grootste deel is voor de weggeef, die paar die dan niet geschikt zijn is dan niet zo erg.

Maar ik heb wel interesse in wat eventueel de echte oorzaak zou zijn, het enige wat ik momenteel vind, is iets in de genre van Mycosphaerella wat iets dergelijk op beginnende vruchten zou kunnen geven.

Deze heb ik juist geoogst in de serre (1 plant/ uitgegroeid op 3 stammen), 1204198913_WhatsAppImage2021-07-30at20_51_52.jpeg.9c9b699f61c0c13dbbd7c0f3af127155.jpeg

detail van ingedroogde :

1838338279_WhatsAppImage2021-07-30at20_51_35.thumb.jpeg.c1bde52d4ba4aef1eb7cfd2a7e5271c2.jpeg

Er hangen ook alweer normale aan, maar de 2 onderste vruchtbeginselen geven  een half uitgegroeide komkommer zoals die erboven of ze sterven helemaal af.

• Like 2

Op 27-7-2021 om 21:19, Teunboon zei:

Inmiddels al zo’n 10 joekels kunnem oogsten. De plant lijkt nu echter ziek te worden.

Het hele blad is geel bruin en krult op. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Foto is van dit weekend. Zojuist gekeken en de hele klimop is bruin. 

meeldauw mi, je kunt proberen het te stoppen met 0,5% natriumbicarbonaat zuiveringszout

en verder te voorkomen met 40% magere melk en een snufje zout

Edited by RobO

Ik heb vandaag mijn eerste MarketMore komkommer geoogst😁 ben benieuwd hoe die smaakt. Ik zal komkommers in ieder geval niet snel meer opgeven, zo zagen de planten eruit toen ik ze net een paar dagen buiten had.  PXL_20210529_063720624.thumb.jpg.a351edcebe028bda9e9a8fc3813ca11e.jpg

Edited by Moonsparkle
  • Like 2

meeldauw mi, je kunt proberen het te stoppen met 0,5% natriumbicarbonaat zuiveringszout
en verder te voorkomen met 40% magere melk en een snufje zout

Nog niet helemaal helder voor me. Bicarbonaat mixen met water en inspuiten en erna voorkomen met melk/zout mix. Of mix je de bicarbonaat met melk en snufje zout en dan inspuiten?

de volgorde: eerst de bicarb, even laten inwerken tot droog, daarna de melk

heb het eergister toegepast, md vrijwel verdwenen

oja, had wel eerst de slechte bladeren geplukt en geklikoot

Edited by RobO
  • Like 1

• 3 weeks later...

Het gaat nog steeds door, niks te klagen hier.

20210820_komkommer.jpg

1 a 2 komkommers per dag, van 4 planten, elk in een 10 L bouwemmer.

Planten (Marketmore) moeten, en krijgen véél water. Per dag tussen de 2 en 3 liter (soms 4) per emmer.. En 2x per week vloeibare mest, met wat extra kalium. 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Gebrek aan voeding? Zou kunnen.

Mijn twee planten rechts vertonen ook zoiets, in mindere mate. Terwijl die 2 planten kleiner zijn dan de 2 links.

Het kan zijn dat die wat minder mest gekregen hebben (of juist teveel?)

Bijmesten -indien nodig- helpt in ieder geval niet om bestaande bladeren weer mooi groen te krijgen. Misschien wel voor de nieuwe bladeren.

Het is in ieder geval een raar seizoen. Ik heb nog niet eerder zoveel komkommers geoogst, anderen hebben (nog) vrijwel niks.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

2287bf9ca6e38774f4849363e913d1d3.jpg

Deze stekelige gast geoogst vandaag. Blijft jammer dat het niet een lange komkommer soort is. Dat heb ik liever dan zulke stekelvarkentjes. Zaadlijsten verwijderd. Smaakte wel lekker. Dat viel me dan weer mee.

Heb 6 planten en daarvan hebben we nu in totaal het duizelingwekkende aantal van wel TWEE hele komkommers gegeten! Het moet niet gekker worden hoor. Ik begrijp niet wat er met die lange komkommer soort die ik van Flup heb gehad, is gebeurd. Denk dat dat de plant is waar niks aan zit….? Daarvan had ik er 2 van de slakken weten te redden, maar die zijn nog steeds vrouwelijkebloemloos dus zal wel niets meer worden.

Ik heb nog niet meegebabbeld hier.

Vorig jaar had ik 5 plantjes, alle 5 dood in juli....

Wel nog een plant gekregen van een medetuinder en daar 4 komkommers van geoogst.

Afijn,nu weer 5 plantjes....

En alle 5 zijn blijven leven.

Ik heb nu elke 2 dagen 1minimaal 10 komkommers. Niet van die grote, maar wel dat ik er niet tegenaan kan eten met mijn gezin.

Er wordt veel weggegeven.

Ik ben blij met mijn komkommers.

De planten beginnen nu wel wat minder florissant te worden, maar dat scheelt een hoop zoekwerk naar komkommers.

Morgen krijgen de jongens wat komkommers mee naar school, om aan de juf te geven.

Edited by Plotiemoos

• 2 months later...

Ha ha @Mellie, dat is een kwamkwammer. En aangezien het momenteel de verleden tijd van komkommertijd is, is het voorlopig kwamkwammertijd. In mijn tuin en kas althans, want ik heb de laatste al een tijdje terug geplukt. In de kas redelijke opbrengst, buiten nada.

Ps: ik mag het eigenlijk nog niet verklappen, maar volgend jaar MTF TeeltWedstrijd 2022: komkommer!

• Like 2

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ik ga even reageren op dit topic, maar hoe bevestigen jullie komkommers om te klimmen? ik doe het met bamboe stokken maar die zijn aan vervanging toe & misschien is er een beter alternatief? 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

@Karietje

Een alternatief is bijvoorbeeld  een stuk betongaas.  Is erg stevig en opbinden hoeft niet omdat de planten zich met hun ranken al groeiend zelf vast houden.

betongaas.thumb.JPG.c5c3616335deb2d309b53336ef05017b.JPG

In afwachting van (wedstrijd) komkommers 2022. ;)

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --