appelvrouw Posted July 27, 2021 Share Posted July 27, 2021 Inderdaad, bij mij komen ze ook los. Gisteren maar liefst 6 komkommers van drie planten, buiten, and many more to come. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted July 27, 2021 Share Posted July 27, 2021 (edited) Inmiddels al zo’n 10 joekels kunnem oogsten. De plant lijkt nu echter ziek te worden. Het hele blad is geel bruin en krult op. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Foto is van dit weekend. Zojuist gekeken en de hele klimop is bruin. Edited July 27, 2021 by Teunboon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 in de kas gaat het goed, elke dag wel 1 uit de lichte kas in de schaduwkas nog geen vruchten buiten is drama, echte meeldauw sloopt de plant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted July 29, 2021 Author Share Posted July 29, 2021 Die storm is niet goed voor komkommers. Alles verlept.Maar bij nader inzien was het maar bij een soort, 3 planten niet al te ver van elkaar geplant. Anderen hebben er weinig tot geen last van.Denk aan een woelmuis in de grond, zag ook een gat in de grond precies op de plek van een zoete aardappel (en alles onder de grond was opgepeuzeld, alleen het gedeelte wat boven de grond groeide was er nog). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozias Posted July 30, 2021 Share Posted July 30, 2021 Ik heb de eerste komkommers geoogst in de kas , nu zie ik er paar van deze exemplaren zie foto’s. Kan iemand mij vertellen wat dit is ? De 2 planten krijgen elk een halve gieter water per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted July 30, 2021 Share Posted July 30, 2021 Ik zie dat ook elk jaar, vaak beginnend bij de nieuwste kleine vruchten als er al redelijk wat vruchten aan hangen. Ik ging ervan uit dat dat misschien iets te maken heeft met de maximale belasting van de plant. Ook weinig aandacht aan besteed omdat eenmaal de oudere geoogst zijn de nieuwere terug normaal uitgroeien, een vruchtbeginsel wat zo half ingedroogd is geeft bij mij dan soms een halve misvormde vrucht als het toch verder uitgroeit. Normaal worden er hier maar een paar komkommers per week gegeten, dus het grootste deel is voor de weggeef, die paar die dan niet geschikt zijn is dan niet zo erg. Maar ik heb wel interesse in wat eventueel de echte oorzaak zou zijn, het enige wat ik momenteel vind, is iets in de genre van Mycosphaerella wat iets dergelijk op beginnende vruchten zou kunnen geven. Deze heb ik juist geoogst in de serre (1 plant/ uitgegroeid op 3 stammen), detail van ingedroogde : Er hangen ook alweer normale aan, maar de 2 onderste vruchtbeginselen geven een half uitgegroeide komkommer zoals die erboven of ze sterven helemaal af. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozias Posted July 30, 2021 Share Posted July 30, 2021 Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik hou je op de hoogte van het verdere verloop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 31, 2021 Share Posted July 31, 2021 (edited) Op 27-7-2021 om 21:19, Teunboon zei: Inmiddels al zo’n 10 joekels kunnem oogsten. De plant lijkt nu echter ziek te worden. Het hele blad is geel bruin en krult op. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Foto is van dit weekend. Zojuist gekeken en de hele klimop is bruin. meeldauw mi, je kunt proberen het te stoppen met 0,5% natriumbicarbonaat zuiveringszout en verder te voorkomen met 40% magere melk en een snufje zout Edited July 31, 2021 by RobO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted July 31, 2021 Share Posted July 31, 2021 (edited) Ik heb vandaag mijn eerste MarketMore komkommer geoogst😁 ben benieuwd hoe die smaakt. Ik zal komkommers in ieder geval niet snel meer opgeven, zo zagen de planten eruit toen ik ze net een paar dagen buiten had. Edited July 31, 2021 by Moonsparkle 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 meeldauw mi, je kunt proberen het te stoppen met 0,5% natriumbicarbonaat zuiveringszout en verder te voorkomen met 40% magere melk en een snufje zoutNog niet helemaal helder voor me. Bicarbonaat mixen met water en inspuiten en erna voorkomen met melk/zout mix. Of mix je de bicarbonaat met melk en snufje zout en dan inspuiten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 (edited) de volgorde: eerst de bicarb, even laten inwerken tot droog, daarna de melk heb het eergister toegepast, md vrijwel verdwenen oja, had wel eerst de slechte bladeren geplukt en geklikoot Edited August 2, 2021 by RobO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 Op 17-5-2021 om 19:37, Saalk86 zei: Voor dit jaar heb ik de volgende kwamkwammers: Caesar F1 Dzherelo Chongsheng van de Caesar is niks opgekomen helaas. Alle 3 soorten 😄 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozias Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Mijn komkommer planten beginnen raar blad te vertonen, wie weet geef ik wel teveel water ? Of te weinig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Het gaat nog steeds door, niks te klagen hier. 1 a 2 komkommers per dag, van 4 planten, elk in een 10 L bouwemmer. Planten (Marketmore) moeten, en krijgen véél water. Per dag tussen de 2 en 3 liter (soms 4) per emmer.. En 2x per week vloeibare mest, met wat extra kalium. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozias Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Zou het bij mij dan voeding gebrek zijn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Gebrek aan voeding? Zou kunnen. Mijn twee planten rechts vertonen ook zoiets, in mindere mate. Terwijl die 2 planten kleiner zijn dan de 2 links. Het kan zijn dat die wat minder mest gekregen hebben (of juist teveel?) Bijmesten -indien nodig- helpt in ieder geval niet om bestaande bladeren weer mooi groen te krijgen. Misschien wel voor de nieuwe bladeren. Het is in ieder geval een raar seizoen. Ik heb nog niet eerder zoveel komkommers geoogst, anderen hebben (nog) vrijwel niks. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Deze stekelige gast geoogst vandaag. Blijft jammer dat het niet een lange komkommer soort is. Dat heb ik liever dan zulke stekelvarkentjes. Zaadlijsten verwijderd. Smaakte wel lekker. Dat viel me dan weer mee. Heb 6 planten en daarvan hebben we nu in totaal het duizelingwekkende aantal van wel TWEE hele komkommers gegeten! Het moet niet gekker worden hoor. Ik begrijp niet wat er met die lange komkommer soort die ik van Flup heb gehad, is gebeurd. Denk dat dat de plant is waar niks aan zit….? Daarvan had ik er 2 van de slakken weten te redden, maar die zijn nog steeds vrouwelijkebloemloos dus zal wel niets meer worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 (edited) Ik heb nog niet meegebabbeld hier. Vorig jaar had ik 5 plantjes, alle 5 dood in juli.... Wel nog een plant gekregen van een medetuinder en daar 4 komkommers van geoogst. Afijn,nu weer 5 plantjes.... En alle 5 zijn blijven leven. Ik heb nu elke 2 dagen 1minimaal 10 komkommers. Niet van die grote, maar wel dat ik er niet tegenaan kan eten met mijn gezin. Er wordt veel weggegeven. Ik ben blij met mijn komkommers. De planten beginnen nu wel wat minder florissant te worden, maar dat scheelt een hoop zoekwerk naar komkommers. Morgen krijgen de jongens wat komkommers mee naar school, om aan de juf te geven. Edited August 24, 2021 by Plotiemoos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Wij kopen elk jaar een geënte enackkomkommrr in het tuincentrum, in het begin ging die niet zo lekker door de kou maar nu kan ik elke twee dagen wel een lekker komkommertje pluken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 27, 2021 Share Posted October 27, 2021 Deze slungel hangt er nu al 2 maanden exact zo bij. Geen cm gegroeid Ik heb in totaal het magische aantal van 10 komkommers (sommige planten waren ronduit egels) geoogst. Van 6 planten! Dus…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 27, 2021 Share Posted October 27, 2021 Ha ha @Mellie, dat is een kwamkwammer. En aangezien het momenteel de verleden tijd van komkommertijd is, is het voorlopig kwamkwammertijd. In mijn tuin en kas althans, want ik heb de laatste al een tijdje terug geplukt. In de kas redelijke opbrengst, buiten nada. Ps: ik mag het eigenlijk nog niet verklappen, maar volgend jaar MTF TeeltWedstrijd 2022: komkommer! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted November 7, 2021 Share Posted November 7, 2021 Ahahahhha nou, ik ben benieuwd hoor! Want die kwamkwammers… dat was ook gevalletje mislukt. Volgend jaar heb ik de winnaar. Zul je zien. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karietje Posted December 27, 2021 Share Posted December 27, 2021 Ik ga even reageren op dit topic, maar hoe bevestigen jullie komkommers om te klimmen? ik doe het met bamboe stokken maar die zijn aan vervanging toe & misschien is er een beter alternatief? Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted December 27, 2021 Share Posted December 27, 2021 @Karietje Een alternatief is bijvoorbeeld een stuk betongaas. Is erg stevig en opbinden hoeft niet omdat de planten zich met hun ranken al groeiend zelf vast houden. In afwachting van (wedstrijd) komkommers 2022. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karietje Posted December 28, 2021 Share Posted December 28, 2021 @Frans bedankt! ik ga ook maar eens zo iets in elkaar knutselen... Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts