Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heb je een stukje tuin over of weet je een volkstuin in Groningen/Drenthe, dit ivm voedselprobleem?


Kibas

Aanbevolen berichten

Of je zou met verhoogde bakken kunnen gaan werken. Eventueel zelfs op poten. 

 

Op de dikke klei zou je de no dig methode kunnen proberen. Je bewerkt de grond dan niet maar investeert in bodemleven en die laat je dan het zware werk doen. Praktisch betekent dat dat je bedden maakt met een laag van 15 cm compost, en dat laat je er gewoon bovenop liggen. Je zaait en plant daar direkt in. Het bodemleven werkt dan vanzelf het organische matteriaal door de bodem waardoor die steeds losser wordt. Ieder jaar vul je de compost aan met een laag van 5 cm (geloof ik) zoek maar eens op charles dowding, hij is de grondlegger en heeft op YouTube veel informatieve filmpjes staan. Wij zitten ook op dikke klei en zijn dit jaar zo begonnen, het bevalt nu al heel goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ja, ik had de pb gelezen... en was ook aan het nadenken. :mrgreen:

Helaas kan ik je bij ons (nog) niet op de wachtlijst zetten omdat je daarvoor binnen een straal van 25 kilometer van Groningen moet wonen.

 

Zou je wel het advies geven je bij alle moestuincomplexen op de wachtlijst te laten zetten. Want soms gaat het heel snel. Dan heb ik een tuin beschikbaar en bel de mensen bovenaan de wachtlijst en die hebben dan allang wat anders elders of opeens andere plannen etc. Zo gaat het dan opeens heel snel. Je weet het nooit...

 

Van waar in Groningen heb je een reactie gekregen, die kleigrond? Stad Groningen?

Mulchen mulchen mulchen... broeibulten (ja, hetzelfde als Hügelbed etc) bouwen etc... Organisch materiaal toevoegen dus.

 

En die ondergelopen tuin: het seizoen beginnen in verhoogde bakken en tonnen oid?

 

Succes met de zoektocht en verhuizing etc.

 

ps... Drachten heeft het grootste moestuincomplex van Nederland!

http://wrottersploech.nl/locaties/

(eerste locatie, op Google maps satelite is het niet nummer 20 maar de locatie iets naar beneden).

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke aan die oplossing zat ik ook te denken, maar vraag me af of de tuinen complex en tuin wel bereikbaar is? 

Hier komen de bedden met de compost en mülch tot 30 cm hoger en het gehele tuin is al 30 tot 50 cm opgehoogd. Op de hoogte wat die was, zoveel zand wat er voorheen verloren is gegaan aangevuld.

Klei heb ik geen ervaring mee, maar met compost op de klei moeten er toch mogelijkheden zijn? Hier op die wijze de bedden op zandgrond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Kibas zei:

1. Een tuincomplex op het Drentse platteland heeft 2 tuinen, 100m2 en 50m2. Echter, ik las in hun nieuwbrieven dat het tuincomplex elk jaar in het voorjaar onder water staat en dat de gepote aardappels dan verrotten. Ik kan dan dus niet mijn vaste groenteplanten telen en niet het jaar rond telen. Mijn grootste oogst is juist in het late voorjaar, van dingen die in de herfst geplant zijn.

Er was dit jaar uitzonderlijk veel water. Dat is vast niet elk jaar zo anders hadden die mensen hun aardappels nog niet gepoot maar vooral navragen. 

Fijn dat er in ieder geval opties zijn voor een tuin. Nu nog een huisje.
Als je weet waar je gaat wonen kan je alle volkstuinen in de omgeving aanschrijven. Misschien zit daar nog een betere optie tussen en anders om op de wachtlijst te staan want mocht het ene complex niet bevallen dan heb je nog een back-up. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klei weet ik niet, maar mijn harde droge grond doet de halflange Rosa F2 Daikon Radishes (Rettich/Rammenas)) die ik heb gepoot schuin groeien en gewoon de grond uit in plaats van de grond in. Dus die groundbreakers zijn ook geen wondermiddel. Ze groeien wel, want het blad overschaduwd nu ook daar de Aardbeienplantjes:-(.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jane Doe zei:

Jorieke aan die oplossing zat ik ook te denken, maar vraag me af of de tuinen complex en tuin wel bereikbaar is? 

Hier komen de bedden met de compost en mülch tot 30 cm hoger en het gehele tuin is al 30 tot 50 cm opgehoogd. Op de hoogte wat die was, zoveel zand wat er voorheen verloren is gegaan aangevuld.

Klei heb ik geen ervaring mee, maar met compost op de klei moeten er toch mogelijkheden zijn? Hier op die wijze de bedden op zandgrond. 

Traditioneel gaat er bij klei juist zand en bij zandgrond juist klei. Humus zit er qua deeltjes grootte tussen in. Maar als die klei echt zo zwaar is gaat het om vrachtwagenladingen vol.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik bij mijn tuin inderdaad ook gedaan, verhoogde bakken en daarin zand en veel compost mengen met kleigrond. En in de voortuin heb ik alleen maar gemeentecompost opgebracht zonder te mengen gaat ook prima. 
Zeker mogelijk maar dat veel materiaal aanslepen en veel werk als je dat moet doen voor het formaat tuin wat Kibas nodig heeft. Beter dan niets en als je het eenmaal luchtig hebt dan is klei een geweldige grond, voedzaam en houd vocht goed vast maar die tijd is er niet. 

Kibas, je bent een ervaren moestuinder dat werkt in je voordeel. Misschien valt het allemaal wel mee en zijn het vooral de nieuwelingen of de spitters die zich erop hebben stukgebeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het niet lukken om een groot perceel te verkrijgen, dan kun je in je huis ook nog verhoogde bakken maken. Heb zelf ook 2 verhoogde bakken op het terras gemaakt van 1,80 x 0,80 x 0,80 en ben er nu al meer dan tevreden over. Heb je in ieder geval wat extra moestuin aan huis. Elk beetje helpt!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een balkon en teel er allerlei kruiden, theeplanten, bessen en snijlof. Ik pluk elke dag een paar blaadjes snijlof. Groenlof, snijlof etc schijnt goed te zijn voor de ontgifting door de lever. Het gaat om de bittere stof. Ik kan dat niet checken, maar wat ik wel weet is dat ik altijd veel te hoge leverwaarden had als ik weer een kuur kreeg ivm lyme en sinds ik consequent 2x per dag naast mijn dagelijkse witlof ook bittere lofsoorten eet, zijn mijn leverwaarden goed.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier de verzameling tips van dit draadje en andere topics mbt zware kleigrond bij elkaar gezet. Voor alle mensen die te maken krijgen met zware kleigrond. Wat ik me nu realiseer is dat ik me feitelijk afvroeg wat ik over het hoofd zie of nog niet weet mbt zware kleigrond, aangezien zoveel mensen voor mij op het stuk tuin zijn gestrand. Het meest belangrijke inzicht voor mij was dat mensen voor mij op de kleituin misschien wel hebben staan spitten op deze tuin. Het was nog niet in me opgekomen dat mensen zoiets zouden doen op zware kleigrond. Dat lijkt me een weg naar blijvende kleiproblemen. Maar ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn. Ik heb gepoogd in het stuk alle meningen en tips samen te vatten en ben zo eigenwijs geweest om daarbij ook aan te geven bij welke mening ik me thuis voel.

 

aangepast door Kibas
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit forum met al zijn leden is zo groot, zijn vast boeren, tuinders in de omgeving die je zoekt die je helpen kunnen. Met een tuin of een stukje grond kom je al een eind, mits je die kunt bewerken om te telen. De ernst van deze oproep kunnen we alle lezen, het is niet alleen een moestuin maar voorzien in je eerste levensbehoefte voedsel. 

Hopelijk lezen we snel een bericht dat je via dit forum je tuin(en) gevonden hebt! Als ik zie wat er allemaal met mtfd en onderlinge ruilen/geven mogelijk gemaakt wordt, is het wachten op dat bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan ik je helaas niet helpen...ik woon nu wat verder van Groningen vandaan, maar heb een giga grote tuin en een stuk waar ik even niets mee doe.

 

Maar kijk eens bij verschillende moestuin complexen rondom Groningen in verschillende steden er zullen er genoeg zijn denk ik. Vooral in kleine gehuchten/dorpen

Drachten waar ik heb gewoond heeft een groot moestuincomplex en daar waren toch altijd wel tuinen beschikbaar...

maar dat is een half uur rijden vanaf Groningen city.. 

aangepast door Ciska
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Ciska. Vanwege Corona schijnen er opeens wachtlijsten te zijn gekomen voor volkstuinen, ook bij tuinen die eerder voldoende plek hadden. Mocht ik echt helemaal geen tuin vinden, dan neem ik contact met je op. Het zal allicht dichterbij zijn dan Eindhoven. Maar ik ga er van uit dat het op de een of andere manier wel moet lukken in de omgeving.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga een tuin krijgen bij de volkstuinvereniging in Roden als het goed is. Baan en tuin zijn er, nu nog een huis. Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! Ik voelde met gesteund.

 

aangepast door Kibas
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Op 23-6-2021 om 19:25, Jane Doe zei:

Ciska hoeveel verder en kwa tijd woon je dan van Groningen? 

 

 

Ik woon nu in Triemen, vlak bij Kollum.  

Maar heb een hele lap grond. Zijn vorig jaar verhuisd vanuit Drachten. De ene helft wordt momenteel gemaaid door een bevriende kennis voor het gras/hooi. Dus daar geen omkijken meer naar. Moestuin delft iets het onderspit, vanwege andere projecten en de drukte op het werk vanwege de grote “C”. We moeten onze draai nog even vinden...het is tuinieren op klei. Dus erg nat of knoeperd hard als de nattigheid opdroogt. We gaan ons nu bezighouden met Mulchen en draineren. 

Dus ja....een uitdaging.😅

aangepast door Ciska
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...