Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pijnlijke plekjes en blaasjes op huid, gebeten door insect?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben gestoken door iets… iemand?

🪰 [emoji3082] [emoji219]

Geen idee wat, maar heel pijnlijk. Iemand enig idee wie de bezorger van dit leed kan zijn? Ik woon aan het water, er juist nogal wat. Heb alleen een insect gezien wat fiks groter dan een mug was en een gekromde angel om u tegen te zeggen had, weggejaagd. Heb toen niets overigens gevoeld, maar dat is het enige wat anders dan anders was.

0ff83ee2b4620c43bd55c675fe247de2.jpg

ea5a043200af6094476cf3f3515b601c.jpg

Het zijn branderige blaasjes waar heel veel spanning op staat. Het blaasje op de foto hierboven is het grootst. Die zat er direct. Er liep een grote rode streep boven en later werden dat allemaal kleine blaasjes. Nu is het 1 streep aan blaas.

De bovenste foto waren eerst bulten en later werden dat allemaal kleine blaasjes. Ze branden allemaal, nu 1 dag later overigens al!, maar de grootste het ergst.

Welke thuis dokter kent deze boef?

Waar moet ik voortaan voor opletten?!

Geplaatst:

Balen joh! Is het pijnlijk, branderig? Koelen met water is iig veilig en voelt prettig.

Door de streep denk ik dat het van een plant zou kunnen zijn, die langs je huid geschraapt heeft. Of er zat al een schrammetje, en daarna het sap van een plant? Ik heb dat jaren geleden gehad met een euphorbia. Pokkeding. Je voelt het pas later, als de zon op je huid (en het sap) brandblaren heeft veroorzaakt. 

aangepast door Arja

Geplaatst:

@Mellie Ik denk niet gestoken door een beestje. Dit lijkt op brandharen van eikenprocessierups of sap van berenklauw of gifsumak plantje op je huid in combinatie met uv licht. Die plekjes moet je uit de zon houden. 

aangepast door rorror

Geplaatst:

Vind het er ook uitzien alsof je een hevige reactie op één of ander plantje hebt @Mellie Misschien eens in die omgeving kijken wat er groeit?

Geplaatst:
  • Auteur

Hmm… Ben alleen in de tuin geweest en heb op heel veel brandnetels na, geen van genoemde planten…
Ik ga wel even gifsumak googelen. Nee ken ik niet.

Geplaatst:
  • Auteur

de00f7ef26405e61daa79c9e3fc22916.png

Dit heb ik gezien en aangeraakt. Een baby gifsumakje blijkbaar en erg pijnlijk… dit ga ik niet meer vergeten [emoji3525][emoji3064]

En wijnruit trouwens ook niet. Wist ik ook niet daarvan dat die zulke reacties teweeg kan brengen. Bedankt voor het meedenken allemaal!

En ik maar denken dat het een beest was…! (En het doet nog steeds pijn, snuf [emoji21])

Edit: het is dus langer dan 24 u geleden inmiddels en de blaasjes groeien nog steeds. Alle kleine blaasjes zijn nu groot. Mn rechts is heel pijnlijk. Morgen hopelijk weg [emoji1320]

Geplaatst:

Je hebt een allergische reactie.

Morgen richting apotheek en vraag daar raad... Ik ben geen dokter maar denk in deze richting: Zalfje vragen om die blaasjes helpen uit te drogen alvorens ze ontsteken. En misschien zelfs een antihistaminica houdende zalf, dat zal de jeuk ook verminderen.

Indien morgen duidelijk erger dan toch best een dokter raadplegen.

Geplaatst:

Poison Ivy! Als je blaasjes blijven groeien even naar de dokter gaan denk ik wel een goed idee! Waar kwam je die plant tegen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In ieder geval uit de zon blijven nu.

Correctie: UV-A vermijden (blijkbaar ook bij bewolkt weer is er UV-A)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fototoxiciteit

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

@Mellie Fijn dat je de boosboener hebt gevonden! En dat ik je in de richting van dat plantje kon wijzen.

Edit: blaasjes groeien als ze in contact komen met uv licht. Maakt het erger. 

aangepast door rorror

Geplaatst:

Jee, heftig! Is poison ivy / gifsumak geen invasieve plant? Als de plant niet te groot is, zou ik die verwijderen uit de tuin.

In een van de websites die ik heb gelezen, staat dat je deze vondst het beste kunt melden op bv waarneming.nl.

En verder uit de zon blijven, wat rorror al zegt. Vijgensap geeft overigens ook zulke blaasjes als je dat op de huid krijgt en in de zon loopt. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik kwam het tegen onderweg maar school. We liepen langs een voortuintje waar niks groeit en uit het hekje groeide een staak van iets. Vond ik dusdanig uitdagend blijkbaar, dat ik ernaar greep. Ook omdat het zo raar kronkelig groeit. Dat rood vond ik ook opvallend. Ik heb dus een soort van de plant geaaid en zo ben ik eraan gekomen. Ik ga morgen wel even bij ze aanbellen dat het gifsumak is… want heb er nog steeds last van.

De blaasjes zijn bijna allemaal al geknapt. Stond heel veel spanning op. Ik was bij de apotheek geweest, maar ze zei dat de zalf die ze er voor heeft, alleen op recept te krijgen is. Ha heeft vrijdag pas plek… ik mag aannemen dat het dan wel weer voorbij is. Hoop ik…

De blaasjes op mijn hand zijn nog redelijk intact. Mijn hand is nog het pijnlijkst, maar niet meer zo hevig als eerst gelukkig. Het zijn echt brandwonden, zo voelt het althans.

ea77a55577f461145e8b075a33048b61.jpg

Edit:@Flup goeie tip ga ik nu direct doen!

Geplaatst:
  • Auteur

Een kleine koerswijziging in de netelige gevolgen van mijn brandwonden.

Er is net toen ik boodschappen ging doen, een eikenprocessierups naar beneden gedwarreld aan een draadje. Ik heb het spindraadje opgevangen, want gebeurde echt voor mijn neus.
Is dit een eikenprocessierups? Moestuinvriendin naast me: ja.

Aha.

Ik ben vorige week donderdag alles wat uit het hek van de buurman naar onze tuin uitstak, rigoreus aan het wegknippen geweest (en iets meer ook aan zijn kant van het hekwerk zodat het voorlopig niet meer er doorheen groeit, sssht!).

Ik vermoed dat het dan toch de rups is geweest. Ben bij die mensen langs geweest waar de vermoedelijke gifsumak als onkruid door de tegels piept. Niemand thuis… Ik twijfel toch nog over de aard van de plant. Ik zal daar nog een foto van maken, misschien dat de kenner uitsluitsel kan geven. Ik slik nu iets tegen allergische reacties. Links doet het geen pijn meer, maar rechts brandt gewoon nog steeds. Wat het dan ook geweest moge zijn, het geeft flink wat pijn.

Geplaatst:

Ik heb al redelijk wat aanvaringen met de eikenprocessierups gehad. Ons huis staat midden tussen een aantal enorme eiken. 
Bij mij geeft dat alleen maar jeuk, maar dan ook echt heeeeeeel veeeeeeel jeuk, overal. Nog nooit last van branderigheid of pijn gehad. 

Geplaatst:

Ik denk ook niet dat het de rups was. Ik heb ervaring met denneprocessierups met kamperen in Frankrijk, Iedereen op de camping had rode jeukende bultjes, zoals bij zonneallergie. Niemand had brandwonden.

Een fototoxische reactie lijkt er daarentegen 100 procent op. Het hoeft niet een gifsumak te zijn, er zijn veel meer planten. Lees het lijstje uit de Wikipedia-link maar. Zelfs duizendblad staat erbij.

Ik gebruik zelf altijd een cannabis olie tegen brandwonden. Het haalt de pijn weg. Ik ben heel blij met het spul, en kan iedereen aanraden om een cannabis plantje te zaaien dit jaar, voor de toekomst. 

Geplaatst:

Hoe gebruik je dat dan? Erop of Erin?

2 uren geleden, fre3ke zei:

cannabis olie tegen brandwonden

Geplaatst:

Op de huid. Dan word je ook niet high, tenzij je een groot oppervlak inwrijft en medicijnen erbij neemt. 

Dat je ook via de huid high kan worden, weet ik sinds ik over de kop was gegaan met de mountainbike en mijn hele onderarm meermaals in de cannabisolie had gezet tegen de pijn en zwelling. Toen nog een paracetamol genomen, en toen werd ik wel wat high. De paracetamol zal daarin een grote rol gespeeld hebben, cannabis en medicijnen beïnvloeden elkaar. 

Afgelopen dagen had ik mijn eerste bijensteek, dagenlang pijn en jeuk en zwelling van mijn vinger, ik werd steeds wakker ervan. Toen heb ik de olie ook royaal gebruikt maar ik werd niet high. Het verlichtte de pijn wat. Bij muggenbeten helpt het helaas niet.

Als ik me brand aan een pan (eerst 10 minuten onder de koude kraan), gebruik ik altijd cannabisolie, afgedekt met een pleister, tegen de pijn. Het is ontstekingsremmend dus infectie van de wond ga je ook tegen. Het lijkt ook het vocht uit de blaar af te voeren en de genezing te helpen. Het is mijn middeltje voor van alles, maar vooral brandwonden.

Geplaatst:

Sorry Mellie dat we even je topic kapen. Toch een vraag om verwarring te voorkomen, heb je het over CBD olie of over wietolie( dat is met THC )

Geplaatst:

Het kan ook in een apart topic hoor.

Ik gebruik wietolie, dus met THC. In Frankrijk mag je dat niet kweken denk ik. In Duitsland in ieder geval niet. Maar in Nederland wordt het gedoogd (tot vijf planten en als de buren niet klagen).

CBD olie wordt meestal van voederhennep gemaakt. Ik weet niet of het helpt bij brandwonden, ik heb het nooit gekocht. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ok dus toch een plant. Heel verwarrend eigenlijk, maar sowieso fijn dat de pijn minder is. Ik schijn ook wel een overgevoeligheidsreactie gegeven te hebben op wat het ook moge zijn.

THC olie: hoe maak je dat dan als je zelf wiet kweekt?

Geplaatst:

Je gebruikt gedroogde toppen, die maak je zo fijn mogelijk en je haalt alle stokjes etc. eruit. In een pan doen, een laag geraffineerde olijfolie erop, of een andere olie die lang houdbaar is, en dan water erbij en iets van drie uur laten sudderen, af en toe roeren. Of af en toe het vuur aanzetten, en als het gaat borrelen weer uitzetten. Dat doe ik altijd omdat het te heftig borrelt.

Je gaat het zeker ruiken.

Zorg dat er altijd water in de pan blijft. Om te voorkomen dat de olie boven de 100 graden komt.

Je kan het ook au-bain-marie doen, dan hoeft er geen water bij de cannabis. Ik weet niet waarom ik dat nooit heb gedaan eigenlijk. Het scheiden van water en olie is namelijk best lastig. Ik heb het gevoel dat de extractie beter gaat met water.

Zeven, de massa in de zeef goed uitdrukken. Eventueel een tweede ronde doen met het spul in de zeef. Of wietbrownies ermee bakken...er zit namelijk nog heel veel in.

Voor het scheiden doe ik de water/oliemassa in de vriezer. In een bakje dat zo hoog en smal mogelijk is. Daarna kun je de olie van het water afschrapen. Het water gooi je uiteindelijk weg. Omdat het water bij het bevriezen soms een bult in het midden maakt, is weinig water wel zo handig, soms hevel ik eerst wat water eruit voordat ik invries.

Ik bewaar de olie in de koelkast. Ik heb er een duidelijk etiket op zitten! Onderin de olie komt na een jaar wel een klontje bruine schimmel (?), misschien van een restant water. Daar maak ik me nooit druk over. Ik doe er heel lang mee, maar ik ben er niet zuinig mee. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.