Geplaatst: 3 augustus 20214 j Waar heb jij gelezen dat Michelle volledig resistent zou zijn want ik zie dat nergens terug. Ik lees wel dat er wordt geschreven over een hoge resistentie. De aardappel scoort in het schema een 6 voor het loof en een 8 voor knol. Dat is niet laag maar er zijn anderen die hoger scoren. Bij het schema staat: "Hoger het cijfer, hoe beter resistent. De waarden zijn gemiddelden en kunnen sterk afwijken door externe invloeden zoals weergesteldheid, grondsoort, plantafstand, etc. "
Geplaatst: 3 augustus 20214 j @loes volledig resistent niet, heb ik niet gezegd. tekst van site: MICHELLE Artikelnr. 70782 Kruising tussen Agria en SM 92-26-08. Gele aardappel (type als EBA) welke geschikt is voor zowel de kleigrond als de zandgrond. Hoge opbrengst van middelgrote knollen. Goede bewaaraardappel met een hoge phytophthora resistentie in zowel loof als knol volgens de rassenlijst die @hoekman aanhaalde een resistentie van 7/9. Toch niet echt beroerd. Jij hebt blijkbaar weer een ander overzicht met 6/8. Dit geeft al aan dat het niet eenvoudig is, de juiste info te vinden. 3 augustus 20214 j aangepast door Amrutten
Geplaatst: 3 augustus 20214 j De infectiedruk is gewoon heel hoog dit jaar en zoals @Patrijs aanhaalde volledig resistente rassen bestaan nog niet. https://www.akkerwijzer.nl/artikel/414675-robuuste-aardappelen-nu-een-teleurstelling-maar-hoop-voor-de-toekomst/ https://www.akkerwijzer.nl/artikel/414271-zuinig-er-zijn-op-phytophthoraresistenties-in-robuuste-aardappelrassen/ Eind deze week of begin volgende week komt phytophtora aan bod op de Nederlandse tv "een vandaag" waar o.a. een hoogleraar van de Wageningse Universiteit voor een theoretisch stuk zorgt bron: diana's mooie moestuin.
Geplaatst: 3 augustus 20214 j Ik haal die gegevens uit hetzelfde lijstje welke Hoekman noemde maar ik heb blijkbaar verkeerd gekeken. 7/9 inderdaad. Je had het eerder over dat de aardappel phytophtora resistent is en dat daar iets mis is gegaan met verpakken of de resistentie is doorbroken. Dan heb je het toch over volledige resistentie? Anders is er geen sprake van foutief label of een doorgebroken resistentie. Je verwachtingen zijn blijkbaar te hoog geweest. Een aardappel met een hoge resistentie is weerbaar (onder normale situatie wat dit jaar niet het geval is) maar heeft geen volledige resistentie. Dat is wat er op de site staat, dat is wat het schema zegt(incl de disclaimer met externe invloeden) en je beweert nog steeds dat dat niet zo op de site staat. Meerdere mensen hebben je dit de afgelopen dagen proberen duidelijk te maken, ik weet nu ook niet meer hoe ik het anders kan uitleggen.
Geplaatst: 3 augustus 20214 j Mijn verwachtingen waren blijkbaar te hoog. Ik heb niet alle info die er beschikbaar was gelezen. Wat ik gelezen heb, heb ik verkeerd geïnterpreteerd. 3 augustus 20214 j aangepast door Amrutten
Geplaatst: 28 juli28 Jul Van de week al de meeste bladeren en takken weggehaald die afbraken of slecht eruit zagen. Nu zie ik dit nog hangen. Even een foto gemaakt nu.Zijn de planten klaar of toch een virus? 28 juli28 Jul aangepast door Arja Petra, ik heb je vraag even toegevoegd aan een ander topic over Phytophthora in aardappelen.
Geplaatst: 28 juli28 Jul Kun je een foto van de onderkant van het blad posten? Phytophtora geeft aan de onderkant van het blad typisch bruine vlekken met een witte rand eromheen.
Geplaatst: 28 juli28 Jul Je kunt even testen @Petrasmoestuin . Aangetast blad in een plastic zakje doen. Paar druppels water erbij. Donker wegleggen (normale temp). Als je volgende dag wit pluis op blad ziet, achterkant, is de kans groot dat het phyt is. Zo heb ik het hier geleerd in ieder geval 😊.
Geplaatst: 28 juli28 Jul 1 uur terug, marcelru zei:foto van de onderkant3 fotos apart genomen en 1 foto samen. Zijn dezelfde bladeren.
Geplaatst: 28 juli28 Jul 😢Nee toch! Ik knip alles er wel vanaf. Gisteren al lang bezig geweest. Ik heb speciale vroege aardappel genomen en resistente zo veel mogelijk. Maar er staan 5 aardappel planten naast elkaar, dus alles denk ik besmet? Maar ik begrijp dat ik de aardappelen zelf er van de week wel uit kan vissen en de rest laten staan totdat ik het nodig heb.Mijn eerste jaar aardappelen en ik denk ook de laatste. Ik kreeg er zo veel troep van. Aardappelen zijn niet zo duur. Dan plaats ik wel weer knollen erin. Beeeeh!😢😢
Geplaatst: 28 juli28 Jul Wat jammer Petra!Het is dan ook weer een echt phytophtora jaar, warm en vochtig...Geen last bij je tomaten? 28 juli28 Jul aangepast door Rookie
Geplaatst: 28 juli28 Jul Vooral die Gele Struiktomaat van de Moestuin Maffia (die vond ik zo leuk gevonden op Facebook) die is echt een ramp. Ik wou hem opmaken.Ik heb hem wel 10 x moeten voorzaaien om er 1 over te houden. Het zakje is gelukkig leeg, anders ging die toch de Kliko in.Wel vol tomaatjes, dus wacht maar even af, er zit bijna geen blad meer aan.Het is alleen dat alles bij mij heel lang duurt, dus of ik nog genoeg tomaatjes krijg is de vraag. Vorig jaar moest ik er vele Dattolime weg doen. Erg jammer, die is mijn favoriet.Ik heb 13 tomaten (1 struik dus), volgend jaar denk ik 7. Er staan er te veel op elkaar, dat wil ik niet meer.
Geplaatst: 28 juli28 Jul Ik voel me bevoordeeld. Frieslanders, Vitanoir en Dunastar geoogst en geen centje pijn. Vier kistjes en de late piepers doen nog goed hun best zonder aantasting. (Texla)
Geplaatst: 29 juli29 Jul Alleen mijn Vitabella's hebben het redelijk gered.De Nemo was al vrij snel aangetast en mijn Texla's zitten nog wel in de grond, maar ik moet er steeds meer loof afhalen.Ik hoop, dat ze het nog een paar weken redden, dan mogen ze er uit.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Ik heb alle loof eraf gehaald. Dus ze groeien niet meer doir. Alleen de stammen staan er nog.
Geplaatst: 29 juli29 Jul @Rookie Heb jij de ziekte in de Texla's? Ik heb deze soort nu al jaren en nog nooit enige aantasting bemerkt. Gisteren nog gecontroleerd en nog steeds schoon. Gelukkig ook nog steeds geen colorado's. 😊 Al met al een zeer goed pieperjaar dus.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Ik dacht eerst dat het iets anders was @Roelie , maar ik begin er steeds minder gerust op te worden.Ik haal elke dag het aangetaste loof weg, maar er valt nu bijna niet meer tegenop te werken.Ik ga ze er binnenkort maar uithalen, maar dit zullen geen bewaaraardappelen zijn, ben ik bang.En dat was nou juist net wel de bedoeling. 29 juli29 Jul aangepast door Rookie
Geplaatst: 29 juli29 Jul Eerlijk gezegd Rookie lijkt mij dit meer op uitputting van de planten..een gebrek aan t een of ander dat ontstaat op het einde van hun leven. Voor zover ik me herinner had ik dat ook áltijd aan het einde van het vroege aardappel seizoen. De bladeren vergeelden dan ook langzaam en ik plukte er inderdaad ook wel af, ook om lucht te geven aan t gewas.Phytopthora is toch heftiger, ingezonken zwarte vlekken die zich snel verspreiden en dan vaak op gezond blad zoals Petra dat laat zien. En dan gaat het naar de stammen.In geval van Petra zou ik persoonlijk alle planten tot op de grond afknippen en dat afvoeren naar de vuilnisbak anders zit het in no time bij al je tomaten. 29 juli29 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 juli29 Jul Nee Rookie, ik zie daar ook geen Phytophthora in. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 juli29 Jul 1 uur terug, appelvrouw zei:Phytopthora is toch heftiger, ingezonken zwarte vlekkenZo zagen mijn bladeren er aanvankelijk ook uit en ik heb ze toen weggehaald. Het blad wat ik controleerde, daar zit nu nog geen pluis op @Dahli Gisteren een blad in een zakje met wat water gedaan en donker in de werkplaats gezet.
Geplaatst: 29 juli29 Jul @Petrasmoestuin ok, bijzonder. Want de foto’s die je hierboven plaatst laten volgens mij geen enkele twijfel bestaan. Ik zou het advies van Appelvrouw opvolgen als ik jou was.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.