Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vraag vijg rouge de Bordeaux

Mellie

Recommended Posts

Ik heb inmiddels al zeker 6 jaar een rdb vijg staan. Wij wonen hier met kerstmis 7 jaar en heb het of al in het oude huis gekocht of hier. Weet ik even niet. Maar dus minstens 6 jaar.

Desalniettemin weigert mijn vijg vruchten te geven. Wat moet ik met deze boom doen?

Optie 1: Opgeven?

Optie 2: verplaatsen?

Optie 3: stekken?

Optie 4: … geen idee ?

Hij staat tegen een zuidmuur, naast een klimroos.

Vrij beschut, weinig wind, tenzij het flink waait natuurlijk.

694a80409df502844aadfa2b77998ae0.jpg

9c45557312f65e0335d37b218400447a.jpg

Volgens mij is dit maar 1 puntje in de bladoksels, dus komend jaar hoef ik ook geen vijgen te verwachten.

a3f6c62bc46ba64679779d743cc42cbe.jpg

93fee07bfc3ebc2c395da83dfe7ca6a0.jpg

1fc4150ce5217af325fa475bf18c8d13.jpg

Welke vijgen kenner heeft advies? Vind het zo zonde van zo’n mooie boom.

RdB staat voor Ronde de Bordeaux, en niet voor Rouge de Bordeaux.

Afkortingen zijn lekker gemakkelijk, maar voor lezers soms erg verwarrend, zeker als je niet erg thuis bent in de materie. 

Dus liever geen afkortingen gebruiken bij cultivars; erg verwarrend.  

Ik zou een andere vijg nemen, we hebben altijd plaatsgebrek en keuzestress.

Je kunt de twijgen ook nijpen, de groeipunten eruit. Dat zou de aanmaak van vijgen in de oksels stimuleren. Ik heb zelf een klein struikje, misschien maar 50 cm hoog waar over één van de drie hoofdtakken al een hoop kleine vijgjes zitten. Consequente snoei zou de aanmaak van vruchthout moeten verbeteren.

Ik zou de vijg niet in de hoogte lijden, maar ook de scheuten uit de grond laten groeien. Een vijg groeit normaal als struikvorm, niet als boom. De takken zijn wat iel. Of het een Rouge de Bordeaux is, geen idee, maar bij mij zou die er denk ik uit gaan. Ruilen voor een soort van een zekere afkomst, zodat je ook krijgt wat je koopt.

Waarom heb je destijds voor een Rouge de Bordeaux gekozen?

Weet niet of je de vijg snoeit, dat kan ook ervoor zorgen dat je net het hout wegsnoeit waarop de vruchten zich vormen.

Ach geen idee waarom ik zo nodig deze soort moest hebben. Ik wilde een andere vijg dan een Brown turkey en ze hadden deze denk ik.
Heb hem nog niet eerder gesnoeid. Wel een paar weken terug een tak weggehaald die het pad ernaast belemmerde, maar dat was voor het eerst.

• Jorieke123 changed the title to Vraag vijg rouge de Bordeaux
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Ja het is er een waar je heel veel geduld mee moet hebben.

Probeer het eens te enten op een brown turkey of ander makkelijke vijgensoort.

Niet opgeven dus, want het is een vd lekkerste vijgen.

• 2 weeks later...

Geduld is een schone zaak. Want als ie eenmaal aanslaat gaat het ook gelijk goed.  Ik had (aan de nu ongeveer 7 jaar oude moederboom) ongeveer 150 vruchten dit jaar, helaas de helft daarvan niet op tijd rijp.   De boom heeft geen ideale standplaats (veel concurrenten voor licht, staat wel in het open veld) en het was een matige zomer. 

• 2 weeks later...

Rouge de Bordeaux groeit ook lang zo snel niet als bijvoorbeel Brown Turkey. De vijg op de eerste foto's heeft erg lange uitlopers (niet direct te verwachten bij Rouge de Bordeaux).

Heb je afgelopen jaar uiteindelijk nog vijgen gehad?

Anders toch flink terugsnoeien en kijken of je de wortelgroei wat kunt begrenzen.

Hier ook altijd de wens gehad om ipv Brown Turkey nog een andere lekkere vijg te hebben in de tuin... Toch elk jaar maar weinig groei bij de Rouge de Bordeaux en slechts enkele vijgen. De Brown Turkey groeit goed (en mooi, ook belangrijk in een kleine tuin) en geeft elk jaar meerdere keren vijgen. Toch wat waard!

• 2 weeks later...
Rouge de Bordeaux groeit ook lang zo snel niet als bijvoorbeel Brown Turkey. De vijg op de eerste foto's heeft erg lange uitlopers (niet direct te verwachten bij Rouge de Bordeaux).

Heb je afgelopen jaar uiteindelijk nog vijgen gehad?

Anders toch flink terugsnoeien en kijken of je de wortelgroei wat kunt begrenzen.

Was de vraag voor mij? Zo ja:
nee, ik heb geen vijgen gehad aan deze boom helaas.
Hoe kun je de wortelgroei begrenzen?

Op 9-2-2022 om 17:23, Mellie zei:

Was de vraag voor mij? Zo ja:
nee, ik heb geen vijgen gehad aan deze boom helaas.

Jammer, was wel benieuwd. In de meeste jaren geeft deze variant echter wel een oogst. Wel was afgelopen jaar een vrij slecht jaar voor veel vijgenrassen. Hier alleen de Brown Turkey goed van kunnen oogsten (laat) en de Rouge de Bordeaux had slechts enkel vijgjes.

Ik heb ook een overschot van stenen/tegels ingegraven rondom de vijg. Ongeveer 1m op 1m plaats heeft ie. Op de bodem ook wat stenen gelegd. Is overal niet volledig afgesloten dus de wortels zullen er wel tussen groeien maar ik hoop dat het genoeg verstoring is om veel vruchtzetting te krijgen.

In mijn vorige tuin werkte dit goed maar weet niet of het aan dit lag. Ras is Brown turkey dus een gemakkelijke vijg.

9 uren geleden, simonvb zei:

Ik heb ook een overschot van stenen/tegels ingegraven rondom de vijg. Ongeveer 1m op 1m plaats heeft ie. Op de bodem ook wat stenen gelegd. Is overal niet volledig afgesloten dus de wortels zullen er wel tussen groeien maar ik hoop dat het genoeg verstoring is om veel vruchtzetting te krijgen.

In mijn vorige tuin werkte dit goed maar weet niet of het aan dit lag. Ras is Brown turkey dus een gemakkelijke vijg.

Klinkt prima. Hier nog wel iets minder ruimte, maar denk niet dat dat direct veel verschil maakt.

De orientatie op de zuidmuur zal het probleem ook niet zijn. Wel lijkt deze vrij vlot te groeien. Hoe zeker ben je van het soort?

Brown Turkey is in ons klimaat een van de makkelijkste (of zelfs allermakkelijkste) vijgen. Niet per se de allerlekkerste.