Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw tuintje!

Femfem

Recommended Posts

Na jarenlang veel kweken op mijn balkonnetje, nu in mijn eigen moestuin! 120m2 en de vorige eigenaar heeft een erfenis achtergelaten 😀. Van handig schuurtje, uit elkaar vallend kasje, tot graszoden en een hoop onkruid. Ben echt nog helemaal nieuw als het gaat om moestuinieren met zo’n grote oppervlakte, dus ben benieuwd naar alle tips! Nu ontdekken wat ik ga doen met m’n stekkie. Als eerste al benieuwd naar jullie ideeën. Tuin helemaal opnieuw indelen, inclusief proberen af te komen van al het gras? En zou dan de no-dig methode voor de hand liggend zijn?

2FEA0F3D-178F-45C3-9219-0FCD943E7D8F.jpeg

F354606D-B913-414A-9D08-2CA7BF0F0FD2.jpeg

Edited by Femfem
  • Like 1

Mooie lap grond zeg. Ik zou zeggen:  mouwen opstropen en aan de slag met ontmantelen.

Bewaren wat evt. hergebruikt kan en verder geheel egaliseren. ( Dus ook het gras eruit. Het is geen theetuin hè 😉  )

Is de omheining nog goed?

Komende winter kan je bij de warme kachel mooi de indeling bedenken, zaaiprogramma maken, tuingereedschap vergaren enz enz. 

Wow, echt mooi op tijd om te starten, you go @Femfem!

Oh! Vergeet niet een oude tuinstoel met tafeltje op te scharrelen.En een kastje voor de thermosfles, zweetlap, pleister en sleutelbos in te leggen.

Sinterklaas brengt vast binddraad, plantklemmen bonenstaken en plantstokken mee. En de kerstman een grote gieter. Ben je nog jarig voor het voorjaar?

Niet ? Máák jezelf eerder jarig. In het hoogseizoen is daar geen tijd voor, hahahhha, alle gekheid op

een stokje: gefeliciteerd met deze lap grond, woelen maar en geniet!

• Like 1

Mooie tuin met veel mogelijkheden, no dig en met landbouwplastick kun je prima beginnen grond winnen. Eerst op papier je gewenste opzet indelen en dan in de tuin uitzetten. 

Absoluut een zitje waar je kan genieten, kopje koffie of thee of glaasje fris of water.

Succes en veel plezier!

• Like 1

Ik denk ook dat no dig het beste is. Ik heb zelf veel in mijn tuin veel gras afgegraven, maar dan krijg je een enorme berg grasplaggen waar je iets mee moet. Aan de andere kant, bij no dig moet je veel mest en compost laten komen om al dat gras af te dekken. Maar de vorige eigenaar heeft al bedden gemaakt dus je kan daar alvast zaaien en je pas geleidelijk over het gras gaan bekommeren. 

En ik zou investeren in goed gereedschap. Een spade voor jouw lengte, een bats idem, een schoffel, een handschepje. Ik gebruik ook vaak de cultivator als ik de naam juist heb, en de grelinette. En de riek. En een lichte, lage kruiwagen.

Veel plezier!

Edited by fre3ke
  • Like 1

Oehhhh wat spannend! Hartstikke leuk al die ruimte!
Als ervaringsdeskundige die vele vele vele meters gras heeft uitgeschept en weggegooid zeg ik: NIET DOEN! Want ik heb ook een flinke lap gazon dmv karton omgetoverd tot moestuin. Onbedrukt karton op het gras en tuinaarde en/of compost erop en klaar is Femfem. Als ik nog een stuk van het gazon zou mogen afsnoepen, zou dát de manier zijn. Nooit meer plaggen uitsteken. Veel te veel werk en karton methode krijg je met minder inspanning wel mooier resultaat.

Afijn. Je hebt nogal wat te doen, maar volgend jaar wordt ‘sjo mooi, sjo mooi!’

• Like 1

Nog een vraagje.. wat doe ik met het soms metershoge en brede onkruid, wat ik uit de grond trek?Onder het karton laten liggen als ik de bodem ermee ga bedekken of zijn er andere/betere ideeën? 

Edited by Femfem

Hoi Fem-Fem,ik ook net een lap grond,en net als jou benieuwd,deed ook op kleine schaal wat moestuin in m’n kleine tuin.Ben erg blij hiermee en hoop net als jij op goede tips,Jij veel tuinplezier en Suc6. Groet Josh

• 3 months later...

Hi fre3ke, ik ben op marktplaats gaan zoeken, want liep tegen hetzelfde aan als jij. Deze platen haalden we bij de plaatselijke kaasboer, die heeft regelmatige pallets vol met onbedrukt karton. Aan een pallet hadden we precies genoeg voor de hele tuin 😄. Én gratis! Kaasboer blij, wij blij.

• Thanks 1