Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Chris Kitchen Garden


Chris82

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Welkom bij mijn eerste jaar als moestuinierder! Ik ben vooral bezig om in potten en in een cementbak om kruiden en een aantal groenten op te kweken. Ik heb de volgende ideeën/kruiden op mijn lijst:

 

- knoflook; zitten al in de grond sinds 15-10.

- ijsbergsla; Great Lakes

- sla; Blackberry seeded simpson

- paprika; big red

- paprika; zweet banana

- tomaat; Ace 55 f

- Courgette; aberello di Sarzana

- Wortels

- Rode bieten

 

Kruiden;

 

- bieslook

- Platte peterselie

- Basilicum Toscana

- Basilicum Italiaans

- Dille

 

Ik heb nog een verlanglijstje liggen die ik ook graag wil. Met name rozemarijn en oregano wil ik graag. Maar ook nog andere soorten paprika's en pepers. Ik begin deze week met het zaaien van de peterselie, dan heeft deze een voorsprong op de rest. Vanaf februari begin ik met het zaaien van verschillende zaadjes. Al kan ik eigenlijk niet wachten om te beginnen.. Ik ga in de loop van de foto's plaatsen van mijn knoflook, die goed groeit ondanks de vele regen die gevallen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels een nieuwe bestelling geplaatst. Ik heb 'te volgende bestelt:

 

- chocalate beauty

- Golden Californië Wonder

- oregano

- Rozemarijn

- knoflookbieslook

- tomaten

 

Ik heb gisteren de eerste kruiden gezaaid; peterselie en basilicum. Ik heb ze op de kachel. Dit is geen probleem, toch? Niet dat te warm is, of schommelende temperaturen. Bijgaand een foto; nu wil ik een foto uploaden, maar de IPad weigert de knop te laten zien. Grrr..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, Rantje. Dat zijn paprika's. Lekker!

 

Ik heb inmiddels mijn kruidenpotten van de kachel gehaald en in de woonkamer geplaatst in de vensterbank. Nu staan ze ook boven de kachel alleen niet direct op de kachel. En in de woonkamer is de temperatuur eens stuk constanter dan in de keuken.

 

Hoe doen jullie dat met water geven? Ik geef nu elke dag zodanig water dat de bovenlaag licht vochtig blijft. Hebben ze daar voldoende aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er plastic zakjes over totdat ik de kiemen zie....te veel water is niet goed en een toplaagje verdampt gedurende de dag....een plastic zakje houdt de vochtigheid iets constanter vind ik.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chris ik wens je succes!

De peterselie duurt behoorlijk lang om te kiemen.

Basilicum vind ik zelf erg vroeg om te zaaien hoor, maar als je ze binnen mooi in het licht kan zetten zal het wel lukken. Het duurt nog erg lang voordat ze naar buiten en zelfs in de koude kas kunnen!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij stond op zakje van de basilicum dat onder glas in februari al kon.. Misschien dat ik dat verkeerd gelezen heb.. Hmm.. zo nog even nachecken. Ze staan in ieder geval vrij zonnig en lekker warm. Het wordt in de huiskamer eigenlijk nooit kouder dan 16 graden aangezien we nu in een tussenwoning zitten. Dus wij genieten van de warmte van de buren. Ik heb de thermostaat ook ingesteld staan, dat mocht het kouder dan 14 graden worden dat ie dan aanslaat. Ik werk nog wel es thuis, maar de kachel slaat nooit aan. Ideaal. Dus ik hoop dat het werkt!

 

@Gedee; dat ga ik es proberen. Ik vermoedde ook al dat teveel water niet goed kan zijn. Misschien dat dit beter is! Dank voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in november kruidnagelbasilicum gezaaid op de vensterbank....groeit niet als kool maar heb er 1 keer van "geoogst...om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen ....het worden geen hele bossen zo buiten het seizoen maar kiemen en groeien doen ze wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week zaterdag de ijsbergsla gezaaid en die staan nu lekker warm in het venster. de eerste komen voorzichtig al boven kijken. Gisteren de knoflook gecheckt en dat zie er nog mooi groen uit. Nu houd ik de temperatuur enigszins bij met de ijsbergsla. Maar die ligt gemiddeld zo rond de 19 graden. Is dat warm genoeg voor de paprika's e.d.? De basilicum komt ook al boven kijken.

 

Bijgaand een aantal foto's.

 

imag011831041328256752.jpg

imag011977801328256916.jpgimag012613871328256925.jpgimag012743471328256940.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dat vermoede had ik al. Is het dan handig om een verwarmde propagator te nemen? Ik heb al wat uitgezocht o.a. Bij Seedo.nl staat een redelijk geprijsde. Maar omdat we hier gek zijn op paprika's e.d. lijkt het mij wel handig om een verwarmde propagator te hebben. Hoe denken jullie hierover? Ik ben ook bang dat ik het niet warm (23 a 25 graden) krijgen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bijgaand weer een update van mijn 'Kitchen Garden' De basilicum en peterselie groeien gestaag door. De sla is van de week omhoog geschoten. De sla is nu ongeveer 5 centimeter hoog.. Wanneer is de tijd rijp om deze over te zetten? Mijn gevoel zegt ongeveer nu. Kan iemand dat bevestigen?

 

Bijgaand een aantal foto's.

basilicum59491329128614.JPGimag013959371329128677.jpgsla82441329128701.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben een fanatiek paprika en peper kweker en ik heb gemerkt dat alles wel kiemt bij 20 graden. alleen bij de moeilijkere soorten pepers duurt het kiemen wat langer.

als je toch warm wilt zaaien kun je nog altijd een bakje met zaden op de upc box, verwarming, cv ketel of iets anders wat warm blijft zetten, daar heb je echt niet een propagater voor nodig.

houd wel in de gaten dat de temperatuur niet boven de 30 komt en je zaden niet uitdrogen (of koken );)

ik kiem op de deno methode. dat kan mooi in het donker, licht is pas belangrijk voor gekiemde plantjes. zodra er eentje uit het zakje flink gekiemd is gaan ze in een potje in het TL of zonlicht.

 

over het verplanten van je sla:

je verplant zaailingen (van bijna alle groenten) pas zodra ze 2 of meer echte blaadjes hebben.

dus niet de kiemblaadjes meetellen!

als ik het zo zie zijn jouw plantjes er nog wat te jong voor maar ze fileren wel een beetje (fileren=uitrekken) je kunt ze dan het beste wat koeler en lichter zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eva, dank voor je advies! Ik ga de Deno-methode ook es proberen. Eens kijken hoe 't mij bevalt. Ziet er in ieder geval niet lastig uit

 

Oké, dan ga ik daar op letten. Ik heb de sla al koeler gezet en wacht af totdat er meerder blaadjes aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren gezaaid volgens de deno-methode; paprika en tomaat. Hoop dat 't aanslaat. Heb nu bijna alles gezaaid, wat ik hier in huis kan houden. Dus maar, wel in overleg, besloten om een moestuin bij mijn ouders aan te leggen. Mijn moeder heeft ook oren naar een moestuin, en maar besloten om een kleine 10m2 vrij te maken om voor de moestuin. Dus ga in overleg met moeders een lijstje opzetten. ik heb mijn wensen al klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil sowieso bloemkool, broccoli en bonen. Mijn moeder gaat deze week kijken wat ze precies wil. Mijn ouders hebben vroeger ook een moestuin gehad en dat stroomt nog een beetje door het bloed. Eens kijken of ik dat kan laten koken . Maar ik vermoed dat mijn moeder ook boerenkool en andijvie wil. Voor de rest wil ik daar nog extra (vaste) kruiden planten. Extra paprika en tomaat.

 

Komende zaterdag alles plannen en een begin maken met het omspitten en klaarmaken van 't moestuintje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...