Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

witloof 2021/2022

redzebra

Recommended Posts

Voorlopig niks gezien  op het forum. Ik weet  dat een aantal zelf de wortels kweken waarvoor respect,  zelf koop ik ze aan vanwege de slechte resultaten vroeger.  Een aantal zitten nu in potten, een aantal gaan buiten onder dekgrond. Hoe is het bij jullie ?

Ik heb zo ook nog in de grond. Bij mij komen ze onder dekgrond. Ik heb in het verleden niet zo'n goede resultaten bereikt. Met emmers ed ben ik geheel van afgestapt. Dat werkt bij mij helemaal niet. Gewoon geen goede plek te vinden. En het grote probleem in de volkstuin is de hoge grondwaterstand. Dit jaar ga ik het proberen op een wat hoger gelegen perceel. Vorig jaar ook iets te kort afgesneden. Ik blijf het proberen. En als ik ze klaar heb, liggen ze in de winkel voor bijna niets.

Er staat nog een flink bed met planten op de tuin. Het plan was er gisteren een aantal te rooien. Door het slechte weer is er dat nog niet van gekomen.

Vorig seizoen hebben we prachtige witlof kroppen gekweekt in emmers.

De pennen waren laat gerooid. In een aantal fasen in november / begin december. 

De schuurzolder blijft net vorstvrij en is een ideale plaats om ze te bewaren. 

Het opkweken deed ik in huis op de zolder bij circa 16-17 graden.

In een emmer met grond, alle pennen even diep. Een keer flink water ertussen is genoeg voor de groei. Over de emmer schoof ik een doos van 30*30cm, die zit vanzelf klem op de emmer. Op de hoeken blijft er ruimte open voor luchtcirculatie.

Na een paar weken stonden er prachtige kroppen op.

Iedere 2 weken zette ik een emmer met pennen boven. In totaal stonden er maximaal 3 stuks. Daarvan aten we elke week een keer witlof.

Eerdere pogingen om ze in de schuur op te kweken mislukten steeds. De zolder van ons huis is blijkbaar de ideale plek.

Heeft iemand ervaring met het maken van koffiesurrogaat van witlofpennen?  Ik weet dat het wel van paardenbloem en wilde cichorei wordt gemaakt, maar zou het ook van witlofpennen kunnen? En misschien zelfs van wortel van andijvie?

Het lijkt me zo zonde om die mooie dikke witlofpennen straks zomaar op de composthoop te gooien...

Je kan ook een 2de of derde maal  de wortels gebruiken om een nieuw witloofstronkje te laten groeien, Dat heb ik vorig jaar geprobeerd en dat ging wonderwel goed, Het is echter onhandig omdat je de stronkjes vrij hoog moet afsnijden (boven het groeipunt) en je dus een hoop losse bladeren krijgt die je moet bijeenhouden.

Om te verwerken in een slaatje is dit geen probleem voor andere gerechten soms wel.

Hier vind je een uitgebreide uiteenzetting hoe je dat kan doen (item L) https://sjeftuintips.wordpress.com/2012/05/11/24-witlof-kweken/

Cichorei zelf maken heb ik nog niet geprobeerd, maar hier vind je een receptje voor witloofwortels https://kak-svoimi-rukami.com/nl/2014/12/kak-prigotovit-kofe-iz-cikoriya/

een derde mogelijkheid is om ze gewoon terug in de tuin uit te planten, je krijgt dan blauwe bloemen (eventueel zaad), een aantal van vorig jaar had ik er zo staan tussen de andere bloemen.

Edited by redzebra
  • Like 1
  • Thanks 3

@redzebra Bedankt voor de geweldig lange goed uitgeschreven handleiding. Heb zojuist 27 witlof pennen besteld . Bij https://www.witlofkweekset.nl/.

Het soort zaden uit de handleiding kan je bij intratuin kopen en is deze https://www.intratuin.nl/witlof-cichorium-intybus-mechelse-middelvroeg.html

Die zaden zal ik de eerst volgende keer kopen als ik bij intratuin ben.

Edited by rorror

@rorrorJe moet mij niet bedanken maar Sjef 😄, had deze handleiding  toevallig gevonden vorig jaar toen ik op zoek was hoe best meerdere keren een wortel te hergebruiken. Veel succes met je witloof ! , zag die site waar je nu bestelt hebt hier nogmaals voorbijkomen op het forum, die wortels zien er best goed uit.

Mijn witloofpennenoogst is dit jaar mislukt. Waar ik de voorbije jaren 150-200 mooie pennen had, heb ik er dit jaar.. 3. Verschrikkelijk.

Maar geen nood, ik heb een goede vriend die witloofkweker is, dus ik haal mijn pennen, (bio-geteeld) bij hem. 

Vandaag ga ik mijn eerste kroppen binnen spelen. Ik zal er eens een foto van nemen.

Ik heb ook een kweekruimte op mijn zolder vanwege de ideale temperatuur vanaf november/december. De eerste pennen die zijn nu nog iets te hard gegroeid aangezien het nog een tikkeltje te warm is. Kropvorming wel al ok.

Hier ook de eerste geoogst, ik kon niet wachten, ze gaan vanavond in klassiek ovenschoteltje met hesp. Idem als bij jou zijn ze nog iets te snel gegroeid ( kweekruimte hier is kelder en de temperatuur is nu nog wel een paar graadjes gezakt, de volgende zijn al een stuk vaster.

823553510_WhatsAppImage2021-11-06at15_55_31.thumb.jpeg.bba65dc304672b911b8ba730a5f05a2d.jpeg

• Like 2

Ze zijn binnen, mooie wortels. 

De berging is bij mij 13graden overdag. Nacht weet ik nog niet, wifi thermometer daar opgehangen zodat ik het in de gaten kan houden. 

DSC_0643.JPG

De eerste pot gevuld, volgende week nog 1vullen en de week daarna de laatste. Daarmee hoop ik dat niet alles te gelijk klaar is.

DSC_0644.JPG

Nu nog een donkere kap van karton maken. 

Moet ik nog wat doen met de beschadigde groeipuntjes die je nu ziet? 

• Like 2

Dat maakt niet veel uit, wat ik doe is meestal alles rondom verwijderen wat enigszins aangetast is. Het is wat meer werk dan gewoon op 2 of 3cm afsnijden maar ik hoop dan op een goede start zonder dat er nog iets over is om de nieuwe krop aan te tasten. Normaal verdrogen de resten rondom, het belangrijkste is dat je de hoofdknop overhoud (ter grootte van een grote speldknop), die zorgt voor je krop, en inderdaad mooie grote uniforme wortels. 13 graden lijkt toch iets aan de koele kant, dan duurt het een pak langer. Ideaal zou 16-18 graden zijn, te laag tragere groei, te hoog opschieten (max 20). Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe snel je witloof wil. In potten zijn ze hier al allemaal geplaatst en verplaats ik ze telkens naar een warmere omgeving naarmate ik ze nodig heb. ( volgroeide zet ik terug kouder als ik er teveel heb)

Edited by redzebra
  • Like 1

23 uren geleden, redzebra zei:

Dat maakt niet veel uit, wat ik doe is meestal alles rondom verwijderen wat enigszins aangetast is.

Ik had gister nog even wat video's bekeken, aantal van hobbyisten, welke allemaal eigenlijk alles wat beschadigd is verwijderen. Als ik de video's van professionele witlof telers zag, zag ik dat hun dat zelf niet deden.

13 graden lijkt toch iets aan de koele kant, dan duurt het een pak langer. Ideaal zou 16-18 graden zijn, te laag tragere groei, te hoog opschieten (max 20)

In die video's testen van mensen gezien die op verschillende temperaturen kweekten. en dat alles onder 12-15graden nagenoeg niet groeiden. En inderdaad die temperatuur van jouw aanhouden. Had gister wel de pot al op de gang gezet om naar de kelder te doen, maar 's avonds was de temperatuur al naar 12 graden gezakt, leek me dan toch te laag. Uiteindelijk gister in de avond de pot in een onverwarmde ruimte gezet. Momenteel is het daar 17graden.
Ik zie zelfs vandaag al verschil met gister in het hart van de plant. Heb uiteindelijk er nog wel een klein laagje zand op de aarde gedaan. 

Kan niet wachten tot de eerste krop te oogsten!

( volgroeide zet ik terug kouder als ik er teveel heb)

Dat is een goede tip om te onthouden!

Hoe vaak oogst jij van één witlof pen. Volgens het artikel tegen de 3x aan. Zolang je niet te laag de witlof afsnijd en de knop behoudt. Of is 3x te optimistisch?

Nog een ander vraagje op de website waar ik bestelde stond, dat je wortels 3weken in de koelkast kan bewaren. En dat ze dan wel in de grond moeten zitten.
Hoe bewaard zo'n kweker deze langer dan 3weken? Is dat op een nog lagere temperatuur dan de koelkast, dus zeg 1graden? En hoe lang dan te bewaren?

Meermaals oogsten van een pen heb ik vorig jaar gewoon geprobeerd voor de fun, ik geloof niet altijd direct wat wordt geschreven (slechte eigenschap) en dat wil ik dan zelf proberen of dat lukt, ik heb het bij 2 potten maar gedaan en daar 2x geoogst, het is zoals gezegd niet echt handig, maar het kan wel afhankelijk van de soort.

Ik heb dit jaar 250 pennen en dat is meer als genoeg om de winter en het voorjaar door te komen en wat uit te delen aan familie en vrienden. Voor zover ik gelezen heb, worden de pennen op 0 graden bewaard om een heel jaar rond te komen, maar dat is onder voorbehoud er zal misschien nog wat meer qua omstandigheden bij komen. Ik heb een niet verwarmde kelder onder mijn oprit, de vochtigheid en temperatuur lijkt daar ideaal te zijn om mijn pennen in pot te bewaren tot ik ze nodig heb en warmer zet, ze groeien daar extreem langzaam, vorig jaar heb ik zo de laatste begin februari geoogst. (hoe langer de groeitijd, hoe meer kans natuurlijk dat er iets misloopt).  Daarom dat er nu ook een deel in de serre staan, die hoop ik nog iets later te oogsten.

Edited by redzebra
  • Like 1

Ik denk dat ze te veel energie hebben en daardoor een grotere plant (= meer vertakkingen) willen creëren. Als je de kleintjes weghaalt, wordt de grote waarschijnlijk groter. De kleintjes zullen denk ik nog niet eens half zo groot worden als de grote, misschien maar een kwart voordat ze gaan rekken en een bloemstengel willen vormen. Maar uiteraard kun je ze laten staan, dan heb je een grote krop en kleine kropjes. Let er dan wel op dat je ze tegelijkertijd moet oogsten, want die grote krijg je niet weg als de kleinere er nog zitten.

• Thanks 1

Het is zoals @acpronk zegt, goede groeikracht, ik heb hier ook zo'n aantal die bijkomende zijknopjes aanmaakte, maar die groeien hier niet door. dus verwijderen hoeft niet denk ik zolang de hoofdknop sterk gaat, wel natuurlijk als ze gaan concurreren.

Om even terug te komen op wortels hergebruiken. vandaag een witloofsoepje gemaakt dus het maakte niet uit of ik de volledige krop had of niet (voor soep wil je sowieso niet het hart erin vanwege de bitterheid, dat snij je er normaal toch uit bij deze bereiding)  Het blijft toch altijd moeilijk inschatten waar het groeipunt zit.

40065037_WhatsAppImage2021-11-13at15_07_14.thumb.jpeg.5006af5b066e92584037284aedf959fa.jpeg

linkse 6  zitten boven groeipunt en gaan nieuw  kropje maken. rechtse 3 niet daar zat ik te laag, waarbij uiterst rechtste misschien een grensgevalletje is.  Al de andere  in deze pot zijn vroeger op verschillende  tijdstippen afgebroken waarbij je ziet dat het hart weg is en ze opnieuw scheutjes maken.

• Thanks 1

Ondertussen de 3de lichting opgepot. Er zit 7 dagen tussen elke planting. Eerste week de wortels bewaard in de koelkast van de keuken, daar was het rond de 6a7graden, en de wortels maakte al wortels aan in de koelkast. Vorige week het restant van de wortels in de tweede koelkast gezet, daar is het ongeveer 1 graden. Nu vandaag de 3de opgepot en zag dat de wortoltjes daar niet verder in groeide. Nu ik dat week kan ik volgend jaar meer wortels bestellen en over een langere periode verspreiden.

DSC_0667.JPG

De grootste:

DSC_0668.JPG

Wortels komen na twee weken al onder uit de pot:

DSC_0669.JPG

Edited by rorror
  • Like 4