Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 4-11-2021 om 00:24, redzebra zei:

een derde mogelijkheid is om ze gewoon terug in de tuin uit te planten, je krijgt dan blauwe bloemen (eventueel zaad), een aantal van vorig jaar had ik er zo staan tussen de andere bloemen.

Witlof is voor zover ik begrijp een vaste plant. Daarom bedacht ik het volgende. Zou je de wortels na het trekken, in de tuin kunnen uitplanten, om dan een zomer op kracht te komen, om daarna in het najaar de wortels te oogsten en wederom lof van te trekken?

Geplaatst: (aangepast)

Witloof is 2 jarig, het tweede jaar gaan alle voedingstoffen uit de wortel naar de bloemstengel, de hoofdwortel zal dan niet echt meer bruikbaar zijn vrees ik om  opnieuw kropjes te trekken.

Edit: wildere vormen kunnen meerdere jaren overleven en bloemen geven, maar voor het forceren van witloof zelf start je best met een nieuwe wortel, je wil daar een maximale reserve in om een kropje te maken, niet een uitgeputte wortel die eventueel het 2de jaar overleeft.

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:
23 uren geleden, Patrijs zei:

Ho, ho, ho.

Wat gaan jullie snel

De witlofjes gaan te snel! 

Na de eerste oogtst van 550gram, heb ik nog meer geoogst gehad;

2de oogst: 410gram

3de oogst: 405gram

4de oogst: 950gram  (weggegeven aan mijn zussen)

5de oogst: 500gram

Nog 12 stronkjes om te oogsten.

Tweede kroppen op deze witlof pennen lijkt (mij) niet te lukken. Niet foto waardig.

Geplaatst:
Op 7-11-2021 om 17:51, rorror zei:

Nog een ander vraagje op de website waar ik bestelde stond, dat je wortels 3weken in de koelkast kan bewaren. En dat ze dan wel in de grond moeten zitten.
Hoe bewaard zo'n kweker deze langer dan 3weken? Is dat op een nog lagere temperatuur dan de koelkast, dus zeg 1graden? En hoe lang dan te bewaren?

Beetje late reactie, maar ik lees het nu pas...

Professionele kwekers bewaren de wortels in koelcellen, tegen het vriespunt aan. Inderdaad 1 graad is zo ongeveer wat zij doen. Dan zijn ze de hele winter te bewaren. Net onder nul, dan bevriezen ze en gaat het niet goed, te warm dan gaan ze uitlopen zoals je al hebt gemerkt.

Ik moet ook nog wortels bestellen, dit topic is dus weer een reminder voor me. Onze eigen geteelde wortels zijn niet echt dik geworden en zullen dus geen goede kroppen vormen.

Hier zetten we ze altijd in een grote zwarte plastic bloempot, met een zelfde pot op z'n kop er bovenop. Hier is het gootsteenkastje in de bijkeuken de ideale plak hebben we gemerkt. Op de logeerkamer is het toch te warm, in de schuur te koud en daar blijkbaar precies goed (en mooi donker, dus als de pot erop niet helemaal lichtdicht is maakt het minder uit).

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

• 2 weeks later...
Geplaatst:
2 uren geleden, Nielsmeboer zei:

Oke maar wat is teveel?

Dat ligt eraan hoeveel je wil eten. Als je rekent dat elke wortel 1 stronkje witlof is dan zit je wel goed. Zoals eerder in dit topic staat kan je proberen om de wortels nog een 2e of 3e maal gebruiken maar ik reken gewoon 1x dan is de rest een extra optie voor het geval het seizoen tegenvalt ofzo. 

Geplaatst:

Heb vandaag de laatste witloofwortels in een emmer gezet & die in het donker , benieuwd. 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Meestal zaai ik de tweede week van mei, er is dan nog niet veel wat voorteelt zou kunnen zijn.

Misschien sla, sterrenkers, spinazie of raapsteeltjes. Maar ik heb ruimte zat en zaai waar ruimte is.

Wel zorg ik dat de grond goed los is voor de wortels en ze moeten wel wat te eten hebben.

Groenbemester zou dan kunnen.

Ik heb en tijdje terug een verslagje gemaakt hoe ik de witlof teel:

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Dat ligt aan de soort, koeler wegzetten kan zeker helpen (ik denk zoals @Patrijs ook aan eerst te warm), maar als de soort bedoeld is om  onder dekgrond op te groeien gaat koeler zetten zonder dekgrond niet veel uitmaken.  Ook al groeien ze los op, je kan ze nog altijd gebruiken, trager groeien zou wel minder bitter zijn, maar ook dat is weer afhankelijk van de soort. Witloof bedoeld  voor groei in dekgrond  vormt een open roosje zoals bij jou zonder.

witloof in grond in serre, gaat hier  iets sneller als verwacht ( het is ook nog niet echt koud)

740256889_WhatsAppImage2022-01-16at16_48.32(1).jpeg.9ef9a4eaa3f25603b4095007b3e8a7f9.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Als er maar 3 pennen van 10m2 komen @Lievro dan zou ik vooral denken dat er vreterij in het zaaisel zat, of dat het zaad overjarig was. Het hoeft niet per sé aan het soort zaad te liggen. 

Als je denkt dat het toch aan het soort zaad ligt, welke soort had je dan?

Op 3 januari had je hier een foto geplaatst van een kuip met minstens 12 mooie stronkjes lof. Dan is er toch iets goed gegaan? Kwam dat van een ander perceel, was het een ander soort witlof, van ander zaaimoment? 

Die kuip is om jaloers van te worden. 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik haal mijn pennen bij een bevriende boer.

Ik vermoed ook overjaars zaad, dus wil ik dit jaar eens online kopen. Daarmee mijn vraag.. Suggesties altijd welkom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...