Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2022

Featured Replies

Geplaatst:

Om 4:53 u vanochtend brak hier de hel los en het regent en dondert en bliksemt nog flink. Blikseminslag ergens zo dichtbij gehad, nog geen 100 m schat ik in. De knal was zo hard, dat alleen de man doorsliep. De regen tikt wel lekker. Dat is al lang geleden dat we dat hadden gehoord.

Had ik toch de voorspellingen moeten geloven. Gisterenavond nog gegoten [emoji51]

Geplaatst:

@Melliede weersvoorspelling was 11mm voor Haaksbergen..en het zou nu loeihard moeten regenen aldus de voorspelling. Je snapt het al, nul, noppes nada…. Ik heb gisterenavond ook gewoon water gegeven, ik blijf erbij zo gauw de buien in de buurt komen, ze rechtsomkeer maken

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Hier geen druppel. Tijd voor een regendansje. 😬

Geplaatst:
  • Auteur

Hier 5,6 mm. Wakker geworden van het gekletter. Een mens is immers alerter op bijna onbekende geluiden.

Over "alert": gelukkig vielen er 's avonds vroeg al een paar druppels. Toen stoelkussens etc. naar binnen gehaald. Van heel vroeger wist ik nog net dat dat soms moet ... 

Edit: In de loop van die woensdag is er 7,2 mm bijgekomen. Een heel licht motregentje, dat blijkt toch goed mee te tellen. 

Totaal 17 augustus dus 12.8 mm.

Geplaatst:

Hier blijft t miezeren en af en toe een bui. Heerlijk... de planten staan te dansen. 
De honden vinden t wat minder maar die hebben genoeg lol gehad de laatste weken dus nu even tijd voor de planten 😁

Geplaatst:

Het hoost hier nog steeds flink… mijn regenmeter is bijna vol. Hoeveel mm kan er in zo’n ding? 40 toch? En dit is incl de rest waar geen streepjes meer staan. Mijn regentonnen zijn wel weer vol.

@prettiggestoord mijn kinderen zwaaien continue met zo’n Australische regenmaker. Zou dat het geheim zijn?

@henkg [emoji15] hij blijft nu hangen ook

91d095f38295bd4732004cef1c9edce1.jpg

Geplaatst:

@Mellie, kun jij je kinderen hierheen sturen? Hier nog steeds helemaal niks gevallen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Vanochtend zat er 7mm in de meter, vanmiddag weer 4mm. Ik mopper niet….😉

Geplaatst:

@Mellie hou maar thuis, die kinderen. Het regent inmiddels lekker door 🤸 🤸🤸🤸🌧️🌩️🌧️

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

In totaal 5 mm

😕

Geplaatst:
8 hours ago, Jorieke123 said:

Hier weer/nog steeds nix. Alles trekt hier langs. Soms helpt het als ik hier flink klaag. Bij deze... 

Pas op, ik herinner me een keer dat @Patrijs ook op de knietjes ging voor wat regen en dat geweten heeft…

Geplaatst:

Vanmorgen vroeg code geel vanwege de regenbuien.

Vandaag 51,4 mm deze maand 52,2 mm  dit jaar 516,4 mm

Hoogste intensiteit om 05:40  123,8 mm/h

Een flinke stortbui vanmorgen en bijna heel de dag door nattigheid.

Het was ook wel nodig .

Er was gelukkig geen schade, het was "ook" maar een vijfde va de neerslag van de overstroming van vorig jaar.

Op het zand slaat de grond ook vaak dicht bij die harde buien maar nu is er een hoop in de grond getrokken en maar een deel gelijk weer weggespoeld naar de polder.

Het blijft ook nog even regenachtig dus er komen meer kansen voor hen die nog droog staan.

Het blijft toch een loterij.

Geplaatst:

Het is zeker een loterij.
Maandag was de voorspelling van buienradar 25mm vandaag. Dinsdag hadden ze het omlaag teruggebracht naar 8mm. Zelfs eind van de ochtend nog was de verwachting 11mm met bijna droog de rest van de dag. Maar toen draaide de wind van zuid naar zuidoost en hadden we de hele middag regen en staat de teller op 23,8mm.
Zeer tevreden, hoef nu een week geen water te geven.

Geplaatst:

We hebben de 40 mm ruim gehaald hier. Maar het bleef warm. Had alles tegen elkaar open staan en alleen bij de ramen/deuren voelde het koel. Das dan toch jammer. Voor vandaag regenachtig weer voorspeld. We gaan het zien.

Geplaatst:

Hier ook flink wat regen gehad afgelopen dagen. Ook blikseminslag in ons appartementencomplex afgelopen maandag. Schade aan de electra van garage toegangspoorten gehad, lift, gezamelijke verlichting. Nu paar dagen later bijna alles gerepareerd. 

Geplaatst:
Op 17-8-2022 om 11:05, Jorieke123 zei:

Hier weer/nog steeds nix. Alles trekt hier langs. Soms helpt het als ik hier flink klaag. Bij deze... 

Nou... ik heb het eens in de gaten gehouden daar bij jou. En zag dat er in de lengte vanaf de kust een mooie onweersbaan jullie kant op ging. Die zou jullie echt niet kunnen missen... behalve als die twee onweersbuien zich zouden scheiden... dan konden jullie er net tussendoor.

Maar het werd zelfs erger.... hoe dichter het front bij jullie kwam, hoe minder er overbleef totdat.... hij geheel oploste. Ploef... helemaal weg. Absurd. :classic_wacko:

Wij hebben in Groningen wel een paar lekkere buien gehad. Niet te hard en in een paar etappes.

Het is vandaag lekker afgekoeld maar wel erg vochtig. Nu naar de tuin kijken of die ook blij is.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Als het goed is, krijg ik vannacht 2 mm regen. Weinig, maar ik zal blij zijn want dan hoef ik één dag niet te sproeien.

Vandaag werden de cijfers over deze zomer voor NRW bekendgemaakt waar ik zit (Duitse deelstaat direct bij Nijmegen).

880 zonne uren, dat is 145% van het normaal.

De regen was 38% van het normaal.

De gemiddelde temperatuur was 2,5 graad hoger dan normaal.

Het aantal dagen van meer dan 30 graden was het dubbele van normaal.

Toen ik twee jaar geleden Tempranillo wijnstokken kocht, zei de verkoper dat die buiten nooit gaan rijpen in ons klimaat. Maar het klimaat hier lijkt momenteel op het vroegere Zuid-Frankrijk. Ik ben benieuwd of ze volgend jaar gaan dragen en rijpen. Mijn tuin heeft het gelukkig goed gedaan deze zomer, ik ben pas half augustus gestopt met zaaien vanwege droogte. Maar ik maak me wel zorgen over de toekomst. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:
  • Auteur

Augustus is voorbij. Vandaag begint de meteorologische herfst.

Dit jaar waren de maanden mei + jun + jul + aug een stuk zonniger dan vorig jaar. In ieder geval volgens mijn zonnepanelen (totaal 3575 Wp):

2022_Zonnig_tov_2021.png

Geplaatst:

Bij mij viel het tegen vergeleken met jou.
Hier opbrengst 2021: 1437 kWh
Opbrengst 2022: 1639 kWh
Verschil: +14%.

Maar vergeleken met het gemiddelde 2018-2021 is de stijging nog meer beperkt omdat 2021 niet zo zonnig was (veel regen). 2021 was in elk van de maanden mei t/m augustus het slechtst presterend.

Geplaatst:

Eindelijk regen! En niet een kort miezerbuitje, maar gewoon een paar uur goed doorgeregend. Werd ook wel tijd, alles is hier kurkdroog en de laatste goede bui is al ruim een maand geleden gevallen.

Geplaatst:

Stuur je het ook deze kant op?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.