Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op 25 januari heb ik wortels gezaaid, volgens een youtubemethode (in maizena-gel), in de grond in de kas.

Tot nu toe NADA. Noppes. Zaad is goed, dat heb ik getest. Beetje in de grond gewroet, daar is ook niks te zien.

Kan ik dit als mislukt beschouwen of ben ik te ongeduldig ?

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, Amrutten zei:

of ben ik te ongeduldig

Kiemduur wortelen: 3 weken tot een maand bij 10-20 graden Celsius, geduld is dus geen luxe bij wortelen zaaien.

Maar zie je de zaadjes niet zitten in de gel? Anders over een weekje even stiekem kijken.🤫

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Een pompoen die in de warme keuken lag, bevatte zaad dat was gaan kiemen. Ik heb de zaden opgepot in pure pompoenpulp. Als ze bovenkomen, kunnen ze over een maand op het balkon vocht uit het keukenafval trekken, en ik kan dan de jonge scheuten eten.

Dit plan is mede geïnspireerd op de erwtenscheuten van Patrijs. Met een extra twist van 30 kilo rottende pompoen terugbrengen naar droge stof.

• Like 3

Ik heb veel in Afrika gewerkt en in veel landen wordt daar veel pompoenenscheuten gegeten.

Van het interwebs:  How to Prepare and Cook Pumpkin Leaves - Demand Africa

‎Wist je dat je pompoenbladeren kunt eten? Ja, dat kan! Het is een zeer eetbaar en smakelijk voedsel. Pompoenbladeren zitten boordevol voedingsstoffen die kunnen bijdragen aan de kwaliteit en levensduur van het leven.‎

‎Ondanks de rijkdom aan vitamines en mineralen, zijn de calorieën in deze bladeren erg laag in vergelijking met andere groenten. In Afrika worden pompoenbladeren meestal gebruikt om lokale soepgerechten te bereiden. In Nigeria worden pompoenbladeren, ook wel Ugu genoemd, gebruikt om soepen te bereiden zoals; Egusi, Okra, ogbono, plantaardige en inheemse soep. Ugu-bladeren worden ook gebruikt om tomatenstoofschotels, sauzen, papbonen en pap yam te maken.‎

aangepast door Patrijs
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Wat leuk om te weten, al wist ik het al 😉

De bloemkool piekeren, nog maar een paar of meer te gaan 🙄 Eerste tuinbonen zijn gekiemd en moet nodig volop zaaien en doen.

Geplaatst:
17 uren geleden, Patrijs zei:

pompoenenscheuten gegeten

Dank je wel Patrijs! Ik was dit jaar niet van plan nog pompoenen te zaaien, maar nu heb ik me bedacht. Leuk 😋

Paprika's en pepers gezaaid.

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

In mijn hochbeet op het terras kruiden ingezaaid. Peterselie, maggie, citroenmelisse, selderij. Veeeeel te vroeg, ik weet het, maar ik heb teveel zaden over die over de houdbaarheidsdatum zijn en ik kan gewoon niet meer wachten. Dus dan maar zo. Mocht het niks worden, dan heb ik nog genoeg andere zaden voor de kruidenbak over.

Daarnaast heb ik wat gekiemde paprika en peper overgeplant.

• Like 2

Een klein aantal, thuis voorgezaaide peulen en sugarsnaps, in de tuin gezet.

Deel aardappelveld afgedekt met infesta mulchfolie. (vdWal) Zo heb ik vorig jaar ook een deel van mijn aardappelen gekweekt.

Dat beviel goed. 

aangepast door Amrutten
Geplaatst:

Sla beetje uitgeplant en het merendeel in de bakjes buiten gezet. Was 2 dagen weg en het was bloedheet geworden voor ze. Nu heb ik stengelsla

Ook bietjes gezaaid. Zaai ik normaal altijd ter plekke. Geïnspireerd door dit topic en andere voorzaaiers. Benieuwd of dat wat is.

• Like 1
Geplaatst:

Vijf rassen tomaten die niet hoger worden dan een centimeter of 40 (een enkele blijft onder de 25cm), die ik begin vorig jaar kocht bij een Oekraiense webwinkel.....  Ik heb nog meer rassen van die winkel maar die zaai ik later of een jaartje niet.   Ik denk dat Moscow Stars F1 een jaartje gaat overslaan.     Verder 2 rassen voor in de kas van Fruitlent.  Andere rassen voor in de kas volgen komende week.  De buitentomaten over een week of 2 a 3.  

• Like 1
Geplaatst:

Artisjok "Vert de Provence" binnen voorgezaaid. Vorig jaar één plantje op 8 zaden. Mogelijk dat ik dit jaar 21 planten krijg op 21 zaden. 

Geplaatst:
8 uren geleden, Mellie zei:

ik dacht het een lekker knabbeltje was

Dan waren ze vast al voorgeweekt.....

Vandaag  55 tuinboonplantjes Aguadulce geplant, zo in de volle grond zonder bescherming.

Om de dubbele rij af te maken nog 30 er bij gezaaid.

Gelijk maar een halve zak de Monika tuinbonen te weken gelegd zodat ik morgen het blauwe tuinboonkratje weer vol kan zaaien.

Vier rijtjes voorjaarsgroen gezaaid:

Spinazie (ik geloof zaad van de LIDL van vorig jaar.)

Raketsla

Raapsteeltjes

Sterrenkers

De Grunninger Snijmoes moet nog, die had zich verstopt.

Gelijk ook een rijtje radijs lange witpunt? gezaaid.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...