Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Op 10-2-2022 om 14:45, Patrijs zei:

en omdat het lekker zacht weer is:

:lol: Nou, hier echt niet, windkracht 5, afgelopen nacht heeft het gevroren en de gevoelstemperatuur is rond het vriespunt. Maar de zon scheen. Dat was fijn wandelweer, nog lang geen tuinweer helaas. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook geen tuinweer nog. Overdag is het ok, maar 's nachts vriest het gewoon een graad of 7. Nu vriest het ook al, -1 graad en het is kraakhelder. Ik hoop morgen of overmorgen wel de tuinbonen in de grond te kunnen leggen. Het deel waar ze komen, moet nog wel van onkruid bevrijd worden, maar dat schiet al aardig op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bieslookplantjes die ik vorig jaar gezaaid heb, heb ik opgepot om straks later een definitief plekje naast de kas te geven. De laagstam stoofpeer uitgebogen een aangebonden aan een bamboestok. Nu nog even provisorisch maar van de zomer even een echt rekje ingeklaard vlechten. Wildopslag van een aantal hoogstam peren langs het pad afgestoken, ergerde me er aan en één van de twee bomen leed er zichtbaar onder. Tenslotte een start gemaakt met de herinrichting van de tuin ter voorbereiding van het plaatsen van de kas. Als eerste zal ik de afwateringsgeul opnieuw ‘aanleggen’. Een rijtje 30x30 tegels op hun kant langs een draadje om het een beetje recht te doen. Was prima weer als je bezig was, stil staan was bevriezen. 🥶

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een bieslook verplant, ik weet niet meer welke, het is een "platte soort" die ik vorig jaar als klein plantje gekregen heb.

Ik zie als ik ga zoeken alleen platte Chinese bieslook en die had ik al, nu misschien dus dubbel. 😳

Gelijk weer een klein stukje gespit.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de pepers gezaaid; drie soorten. En paprika.

zomerprei gezaaid en ook de winterprei. Wel vroeg winterprei maar ze groeien zo langzaam. Ook de knolselderij gezaaid. 
 

O ja, ook wat radijs.

aangepast door Carina1966
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat koolplantjes van de kiemtest toch maar in de aarde gezet. Zonde om ze weg te gooien. Staan nu buiten in een actionkasje.

Hetzelfde gedaan met de snijbietkiemen.

Ook poging de bietjes te redden, beetje vroeg misschien. Heb ze in wc rolletjes verpot. Kijken of dat iets oplevert.

 

De bieslook uit de kweekkast van de duitse supermarkt Combi in de aarde gezet. Bieslook rook echt veel sterker dan die lichtgroene plantjes die hier in de supers te koop zijn. Dus hoop dat het mooie pollen gaan worden.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dahlia's in de vollegrond gezet. Kwam doordat de opgeslagen Naald van Cleopatra's gingen schimmelen in de kelder. Die heb ik direct uitgeplant ( de groeipunt was nog gezond, maar de wortels grotendeels verdwenen). En ik ben toen alles gaan checken. De dahlia's zagen er gezond uit, maar ik had geen zin ze terug in opslag te doen. De zandgrond warmt de komende weken nog wat op, het gaat vast wel goed.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week heb ik met mijn dochter een aantal dingen in ons kweekkasje in de berging gezaaid.

Courgette, Pompoen Artisjok, Rode biet, Snijbiet, SuikerMais, Babymais, boontjes, Komkommer. 

 

Ik heb vorig jaar van een vriend van mij een pot met Daslook gekregen, en een pot Bieslook.  Nou begint beiden uit te slaan, maar ik weet niet meer wat wat is. En de bieslook is nog niet echt duidelijk voor mij 😄

 

Ik heb zelf bieslook én platte bieslook (Knoflook bieslook?) in de tuin staan. Maar ik kan die uitgeschoten bieslook nog niet echt vergelijken met de 2 potten..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika’s uit de deno in P9’s gezet. Morgen de lage erwten even voorweken en zaaien. Ook het kleine zaailingetje van een bijenboom die ik vorig jaar gekregen heb na vervelende omstandigheden heb ik nu onder de lamp gezet en de knoppen beginnen te zwellen. Daar ben ik erg blij mee, dit boompje moet met mij en m’n vriendin overal mee naar toe als herinnering en was bang dat we ‘m om zeep hadden geholpen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

YvonK jij durft de gok te wagen, zo vroeg die gevoelige snel kiemende en groeiende gewassen 🤔

Hier wat bloemkool (oude slechte zaden gezaaid in de kas in de volle grond) gepiekierd in planttorenbakken. Kweet niet ideaal maar is nu even aanpassen.

Voor de rest was het opruimen voor de storm belangrijker en ging dan ook voor, s'middags was het al binnen schuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@YvonK, pompoen groeit heel snel. En het duurt nog 3 maanden voor hij officieel naar buiten kan. Nu voorzaaien werkt dus niet, omdat de plant al snel zijn pot ontgroeit, en in de vollegrond gaat kwakkelen of rotten. Ik denk dat voor courgette en komkommer hetzelfde geldt (heb ik zelf nog niet gekweekt).

 

Ik heb zelf ook een beginnersfout gemaakt. Peultjes voorgezaaid, maar veel te veel ineens. Het kwam door een andere beginnersfout, het inweken van een soort die laat blijkt te zijn. Daarna de vroege soort alsnog ingeweekt. Maar we gooien niets weg hè.

Verder heb ik ze in een bak voorgezaaid, terwijl ik niet eens weet of ze wel verplant kunnen worden na kiemen. Ik dacht dat ik Patrijs zoiets zag doen, ergens 🤔

 

Verder wat kiemende paprika- en peperzaadjes in potjes gestopt. Het is puzzelen hoe ik de kiemers, en jonge planten, één warmtemat laat delen want de kiemers staan overdag onder een kap. De plantjes staan nu in een eigen bak bovenop de kiemers gestapeld, net warm genoeg met 16 graden maar niet ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, fre3ke zei:

Ik dacht dat ik Patrijs zoiets zag doen

Kweek ze voor de scheuten binnen:

 

20210312_122624 (2).jpg

 

 

Of kweek ze buiten of onder glas verder en plant ze uit in kuitjes of per stuk van af medio maart, ev. met wat bescherming.

 

13190658_20210326_135120(2).thumb.jpg.81ede4c41130a6b00c66e391276e3e31.jpg

 

"maar veel te veel ineens    "

 

Peultjes heb je toch nooit genoeg?

aangepast door Patrijs
  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...