Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Alles water gegeven met de dochter en plantjes uitgestoken die ik morgen aan mijn ouders ga geven. Het is een grote pot met pioenrozen die ik al sinds het najaar klaar heb staan, bessen, kruisbessen en wat peper/paprika en 2 ashwagandha.

• Like 2
Geplaatst:

De eerste luizen gespot in de planten buiten. Helaas nog geen lieveheersbeestjes gezien, dus even ingespoten.
Nieuwe broes voor op de tuinslang getest, en alles lekker water gegeven.

Twee aardappelen gepoot. Eens zien of dat wat gaat worden in een potten.
Zaailingen van japanse esdoorn maatje groter opgepot.

Nog een aantal ah bloementuintjes gezaaid.

Cerry tomaatjes van de ah moestuintjes van vorig jaar verspeent.

• Like 1
Geplaatst:

Twee mini-appelbomen geplant (van die zuilvormers). En een paar lei-fruitbomen besteld.

Wel eerst de border waar ze in moesten goed gespit (en een hoop stenen/puin uit gevist) en flink wat compost doorgewerkt.

Afgelopen week is bij ons thuis de schutting tussen ons en de buren vervangen, daarbij is ook een stuk (brede) ligusterhaag vervangen door schutting waardoor er plek is gekomen voor wat leibomen, en deze 2 zuilappels op het eind.

En planten uitgespit/verspeend om mee te nemen naar de MTFD volgende week...

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Ik heb een jonge perenboom gekregen en geplant, nu zijn er helaas wel veel takjes afgebroken.

Nou heb ik eigenlijk de vraag of dit nog hersteld aangezien sommige nog maar een paar cm lang zijn (ongeveer 5 cm)

Zou toch leuk zijn als dit boompje later nog wat voller zal worden omdat hij nu wel knoppen begint te krijgen. 

Hoop dat iemand mij kan helpen 

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb de eerste 4 tomaten in de serre gezet. Volgens de 14daagse voorspellingen minimumtemperatuur 6°, meestal rond de 8°.

Zijn allemaal rassen die ik dubbel heb dus als het niet goed gaat, kunnen we ze nog later vervangen.

@Anita de jong Maak een apart topic  met foto's en meer uitleg. Het blijft altijd gissen maar zonder foto's nog veel meer. 

Hoe waren de wortels? Is deze nu verplant uit de volle grond naar volle grond of uit pot, hoe groot was de kluit?

aangepast door simonvb
Geplaatst:

Eerste dopluizen gespot. de boompjes waar ze op zitten buiten gezet. vanavond even het ongedierte eraf poetsen. Ze zaten alleen op de boompjes die eigenlijk een beetje te weinig water hadden. De rest van de eenjarige kersen gaat vanavond naar buiten, tenminste als de vorstverwachting gunstig is (geen vorst, dus :-) ).

Van de jonge appelhoogstammen het schot op de tussenstam ingekort. Zodra de enten echt goed aangeslagen zijn gaat het er allemaal van af. 

Wortelstek van een bananenboom aangeboden gekregen gisteren, vandaag gerooid en in een grote kuip geplant.  Zie ook

Geplaatst:
Op 18-4-2022 om 13:59, rorror zei:

Je hebt er dit jaar weer een hoop. Alleen voor eigen consumptie of verkoop? 

Ik had een paar gereserveerde pepertjes voor zaad. Zaad pas uit pepertjes gehaald toen ik ging zaaien en ongetest (drijvers, want al droog). En ik had geen of misschien een van de tien die opkwam. Nog een aantal soorten deden het slecht, dus ook herzaaid. Dus uit de laatst geoogste Thai Sun enkele pepertjes gepakt en dus had ik opeens dik in de vijftig, misschien net boven de 60 zaadjes in het ijsklontjesbakje met zeewier aftreksel liggen. En die kwamen nu wel wel bijna allemaal op.

Zoek je plantjes of pepers @rorror? Je hebt een auto, dus je zit dichtbij.

@mdubbelm Gras maaide ik hier ergens eind februari? Was vroeg dit jaar.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Veel gedaan. Begon al om 7 u met de dompel pomp aan te zetten. De kas een uur lang gesproeid. Toen rest van de tuin.

Had gisteren 3 kokosmatjes voor in een hangpot gekocht. Was het toch een maatje te klein. Wel 1 te veel, dus die maar door de helft in de zijkanten op te vullen. Uiteindelijk 4 hangpotten gevuld met plantjes en ook weer water gegeven. Buitenkeuken schoongemaakt.

Kippen laten loslopen in de tuin. 3 zijdehoenders schoongespoten… de 2 zwarte zitten aan de achterkant onder de poep. Lekker dan de kleine serama apart gezet. Die is weer eens broeds.

De patio opgeruimd. Was opgehangen. Paar potten gevuld. Paar ah bloementuintjes gezaaid. Onkruid gewied. Paar verzakte tegels opgehoogd. Roos opgebonden. Net nog een splinter uit mijn vinger gehaald. Volgens mij heb ik nog meer gedaan dan wat ik typ. Maar het is wel mooi zo. Heb nog kippen advies nodig.

Geplaatst:

Vooral zitten kijken hoe Lie aan t werk was. Wat een heerlijkheid zo’n tuinman. Hij heeft een laag bladcompost over de aardbeien gedrapeerd, die stonden er wat schraal bij. Verder hebben we samen potten gevuld waar ik nu courgettes en komkommers in zaai. En maaien en het gras weer tussen de planten draperen. Zo was het eerst grijs bij de aardbeien, daarna zwart van de bladcompost en nu groen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Afgelopen week al het zwembad vol laten lopen, zoals ieder jaar onder de indruk hoelang het duurt voor 20 duizend liter door de tuinslang gestroomd is. Kippenhok beetje opgeknapt voor de nieuwe kipjes die komende week hier komen wonen.

En de eerste oogst van het seizoen als ik kruiden niet meetel, één kropje sla ;).

• Like 2
Geplaatst:

De eerste rabarber geoogst, was cadeautje voor een vriendin waar ik op kraamvisite ging. Zelf eet ik nog van vorig jaar uit de tijdmachine. 

Verder wat water gegeven aan de potjes met zaailingen die buiten staan, dat is bijna een dagelijks terugkerend taakje, evenals het naar buiten en weer naar binnen sjouwen van de potten met paprika's en tomaten. 

• Like 2
Geplaatst:

Het is hier winderig zonnig koud warm alles, dus zomaar buiten laten staan ben ik nu nog erg voorzichtig mee. De tomaten trekken dat sowieso nig niet.

Geplaatst:

Oude fuchia's van vorige jaar zijn allemaal door taxuslarva opgegeten en dood gegaan. Ik wist dat het ging gebeuren, dus begin winter overal stekken van gemaakt. 

Zoals ik al eerder schreef, ben ik bij veel planten al naar onorganische substraat gegaan. Geen taxuslarva, en geen varenroumugjes meer. 

Zo zien ze er uit na 3maanden in het raam te hebben gestaan. 

DSC_0871.JPG

Zijn mooi stekken geworden met genoeg wortels. Meteen opgepot, alleen even nachten kouder dan 5 graden in de gaten houden. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...