Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

ADHD

Featured Replies

Geplaatst:

ivm homeopathie, ik zelf had er zelden ervaring mee, eigenlijk nooit nodig gehad

maar nu wilde de juf dat ons zoontje van 6, rilatine nam, wij waren er tegen, die bijwerkingen, zoals groeistoornis, slaapprobleem,...

nu neemt hij homeopatisch korreltjes voor zijn adhd (is getest geweest), samen met visoliecapsules

nu is hij wel veel verbeterd daarmee

Geplaatst:

hier dus 3 kinderen met ADHD 1 is 10 jaar 1 jaar 15 jaar 1 jaar 18 jaar

die van 18 slikt er niets meer kon niet slapen had eetstornise .en voelde zich soms wat douwn

die van 15 wil het ook niet meer inverband met de bijwerkingen

we hebben ook in het begin toen ze getest waren .duurde nog al lang die testen

hebben wij ook veel produkten op homeopathie geprobeert .maar helaas niets helpt

nu zijn ze dus aan de medicijnen .. 1 zoontje dus nog maar die zijn medicijnen slikt

Geplaatst:

Dat valt heel niet mee om besluiten dat je kind zulke medicijnen moet slikken, lijkt wel of je daar mee nooit goed doet wat je ook kiest.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

De verschijnselen van o.a. ADHD komen vaak door dingen die in onze voeding zitten. Alleen al de produkten weglaten waar aspartaan in zit kan een heel groot verschil uitmaken. De E951 en de E621 nummers dus geheel NIET gebruiken. Dat zijn dus héél veel produkten

Nu was er ook iets met een E-nummer met kleurstof die een gigantisch effect kan hebben maar die weet ik niet uit m'n hoofd.

Geplaatst:

Ik vond dit op internet:

De onderstaande stoffen veroorzakers volgens wetenschappers hyperactiviteit, ook bekend als ADHD

E110 – Zonnegeel

E104 – Chinolinegeel – stond al bekend als histamine vrijmaker

E122 – Azorubine

E129 – Allura rood

E102 – Tartrazine (een van de meest omstreden azokleurstoffen)

E124 – Ponceau 4 Rood

E211 – Natriumbenzoaat

Daarnaast kun je Natriumbenzoaat beter vermijden. Deze stof zin met name in jam, frisdranken en vruchtensappen.

uit: http://www.vetvrij.com/e-nummers-en-adhd.html

Geplaatst:
De verschijnselen van o.a. ADHD komen vaak door dingen die in onze voeding zitten. Alleen al de produkten weglaten waar aspartaan in zit kan een heel groot verschil uitmaken. De E951 en de E621 nummers dus geheel NIET gebruiken. Dat zijn dus héél veel produkten

Nu was er ook iets met een E-nummer met kleurstof die een gigantisch effect kan hebben maar die weet ik niet uit m'n hoofd.

er is onderzoek na gedaan waar ADHD van af komt

het woord doorgegeven door de vader .via zijn gene .of hoe je dat ook schrijft

sommige soorten voedings midelen kunnen het wel verergeren zoals bv cola

we hebben toen we die onderzoeken lieten doen bij onze kinderen al van alles uitgeprobeert en weggelaten in de voeding

hielp helaas nieT

iemand wat ADHD HEEFT mis een stof in de hersens die iemand zonder ADHD wel aan maakt

nu zit er in het medicijn voor mensen die ADHD hebben dus deze stof mensen met ADHD missen dus eigenlijk die rem ( stof

zelf heb ik het ook .heb er geen last van alleen mijn omgeving die word soms gek van mij ( ik slik dus geen medicijn ..

Geplaatst:

Die zaken die Rantje en Geedee noemen, veroorzaken zeker hyperactiviteit, maar niet zoals veel mensen denken en Jack al aangeeft ADHD. Al die onderzoeken die er naar gedaan zijn en pleiten voor een dieet zijn onzin, ADHD of ADD zoals ik heb, zit in je (genetisch bepaald) en is niet te voorkomen door al dat te vermijden. Wel komt het er nog bovenop de ADHD als je die producten nuttigt maar dat is een ander verhaal! Ik heb zelf een korte periode Ritalin gebruikt en had daar, door de andere klachten heen kijkend, veel baat bij( omdat ze eerst nog dachten dat de klachten die bij CVS horen door Ritalin kwamen). Toch zit ik nog heel erg te twijfelen of ik weer er mee begin, het houd mijn kop rustig en dat is geweldig, maar op bijwerkingen zit ik niet te wachten!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

iemand wat ADHD HEEFT mis een stof in de hersens die iemand zonder ADHD wel aan maakt

nu zit er in het medicijn voor mensen die ADHD hebben dus deze stof mensen met ADHD missen dus eigenlijk die rem ( stof

Ik weet het even niet helemaal zeker, het klopt van die stof.

Maar die stof mist omdat deze door invloed van andere dingen niet aangemaakt kan worden. Als je dus die E nummers niet binnen krijgt is het lichaam dacht ik weer in staat om dit aan te vullen.

Is hetzelfde als met vitaminen. Als je een ijzer tekort hebt zou je ijzer pillen kunnen nemen. Vaak werkt dat dan weer niet.

1.) je hebt o.a. vitamine C nodig anders kan je lichaam het niet opnemen.

2.) Die vitaminen worden afgebroken door bijv. suiker. Niet alleen van dat klontje in de thee maar bijna overal zit suiker in.

3.) De pillen zitten weer in een omhulsel waardoor je lichaam het ook niet kan opnemen omdat daar juist weer van die vervelende stoffen inzitten.

Ik ken dus iemand met ADHD en die reageerde ook zo slecht op de medicijnen. Die heeft 5 maanden een dieet gevolgd waar dus heel veel van die E nummers niet inzaten. Lees: Hij mocht bijna niets meer eten, want overal zit het in, in ketchup, toetjes, limonade, snoep enz..

Na 3 maanden was er al een hele grote verbetering. Ook op school en thuis.

Maar ik weet niet dus niet meer precies wat hij nu wel mocht en wat niet en dat kan best weer per 'geval' anders zijn.

Geplaatst:

Koert, ik weet het niet precies.

Mijn moeder heeft zich er meer in verdiept.

Ze heeft ook CVS en heeft Lyme. Maar er zijn nu toch wetenschappelijke onderzoeken waarin wel naar voren komt dat er een verband is met Aspartaan( en andere stoffen) en MS, CVS, Fibromyalgie enz.

Geplaatst:

Ook ik heb er niet voor gestudeerd, maar na wat ik meekrijg is wat jij beschrijft naar Jack, inderdaad wat toentertijd uit onderzoeken naar voren kwam, inmiddels toch echt achterhaald schijnt te zijn volgens mijn psychs en ad(h)d-coaches. Dat van aspartaam en CVS is mij bekend, vind ik mooi! Als mijn vriendin tegen me zegt dat ik wat meer op de lijn moet letten zeg ik altijd: "Heej, ik mag geen light-producten daar zit aspartaam in, zeer slecht voor me!"

Geplaatst:
Dat valt heel niet mee om besluiten dat je kind zulke medicijnen moet slikken, lijkt wel of je daar mee nooit goed doet wat je ook kiest.

Nee dat valt niet mee. Heb destijds onze zoon geweigerd om voor zijn gedrag naar de huisarts te gaan, hoewel hij erom vroeg. Vanaf zijn 14de ong. Dacht zolang wij er nog mee om kunnen gaan, gaan we niet naar de huisarts om medicijnen te krijgen. Nu is hij de 20 voorbij. Hij is iets rustiger en zei een tijdje terug, na het horen over evt. gevolgen bij ritalin gebruik: "Nu begrijp ik je ma, goed dat we niet gegaan zijn". Na deze uitspraak was de moeder pas gerust over de keuze. Je weet idd niet gauw wanneer je het goed doet.

Geplaatst:

Hier gaat echt mijn haar van overeind staan, de juf denkt dat je zoon adhd heeft, heeft ze gestudeerd voor psychiater en je kind uitvoerig getest?

Mijn oudste zoon is een adhd -er, heeft tijdelijk ritalin geslikt maar vanwege de bijverschijnselen zijn we daar mee gestopt, we hebben wel heel erg op voedingsmiddelen gelet, geen suiker en toevoegingen.

Zonlief is ondertussen 21 en studeert economie, medcijnvrij!

Juf van de jongste, toen 6 besloot ook dat mijn jongste adhd had, heb hem toen zoetjes gegeven en juf verteld dat we met ritalin begonnen waren .

Geloof het of niet maar volgens deze "juf " was het een enorme verbetering, heb haar een maand in de waan gelaten en toen maar opgebiecht, ze was not amused :rol

Niet veel later kwamen we erachter dat ie dyslectisch is.

Nu doet ie Realschule in Duitsland waar geen rekening met dyslexie wordt gehouden, ben megatrots op mijn zoons

Geplaatst:

Er wordt m.i. vrij makkelijk naar rigoreuze (onderdrukkende) middelen gegrepen door artsen en psychiaters. Wij heb hier thuis te maken met autisme. De medicatie die voorgeschreven werd had forse bijwerkingen. Daar hebben wij vriendelijk doch resloluut voor bedankt! Onlangs zijn we een traject ingegaan o.l.v. een orthomoleculair arts die werkelijk alle puntjes op de i zet wat voedingsmiddelen aangaat en daarnaast suppletie voorschrijft m.b.t. het beïnvloeden van o.a. neurotransmitters. Het is nog wat vroeg om nu al te roepen hoe geweldig het is, maar het zet in ieder geval zoden aan de dijk MET inachtneming van de Totale gezondheid.

Geplaatst:

Hier ook een ADHD-er in huis. Gebruik: Concerta. Als die niet zijn ingenomen is het een drukte, zowel van binnen als aan de buitenkant. Niet leuk om mee te leven. Voor hem ook niet. Hoe langer het geleden is dat ze zijn ingenomen, hoe erger het wordt. Ben wel blij dat ik geen Ritalin heb laten innemen, ik heb al eerder gehoord dat dat niet geweldig is ivm. de op en neer gang van stemmingen.

Ik moet er wel bij zeggen, een ADHD-tiener is nog een tikkie erger

Overigens geen problemen met eten, en hij groeit nog steeds als kool! Geen slaapproblemen ook. Heel fijn dat ie geen bijwerkingen ervan heeft. Het enige wat ik niet geweldig vind is dat het toch wel zo'n heftig medicijn is en zo duur. Maar het helpt gelukkig wel goed.

Ik probeer wel te letten op de E nummers, allerlei toevoegingen die ik niet nodig vind en niet te veel cola en zoetigheid. En zeker geen Aspartaam! Stevia gaat er hier gelukkig goed in Nu nog een plantje kunnen scoren op de moestuindag

Good things come in small packages

Geplaatst:

Mag ik even vragen, stevia is toch een kruid waar in een blaadje heel veel suikers in zitten?

Geplaatst:

Concerta verschilt ten opzichte van Ritalin alleen toch in het feit dat die gereguleerd de methylfenidaat afgeeft en dat je dus maar 1 x per dag hoeft te slikken? Het zijn verder beide merknamen van hetzelfde stofje, dus ook dezelfde mogelijke bijwerkingen lijkt mij.

Geplaatst:
Mag ik even vragen, stevia is toch een kruid waar in een blaadje heel veel suikers in zitten?

geen suikers maar zoetstoffen.

Geplaatst:
Er wordt m.i. vrij makkelijk naar rigoreuze (onderdrukkende) middelen gegrepen door artsen en psychiaters. Wij heb hier thuis te maken met autisme. De medicatie die voorgeschreven werd had forse bijwerkingen. Daar hebben wij vriendelijk doch resloluut voor bedankt! Onlangs zijn we een traject ingegaan o.l.v. een orthomoleculair arts die werkelijk alle puntjes op de i zet wat voedingsmiddelen aangaat en daarnaast suppletie voorschrijft m.b.t. het beïnvloeden van o.a. neurotransmitters. Het is nog wat vroeg om nu al te roepen hoe geweldig het is, maar het zet in ieder geval zoden aan de dijk MET inachtneming van de Totale gezondheid.

Da's interessant. Mijn stiefzoontje heeft ook een vorm van autisme (het is een lang verhaal). Toen ie nog een klein kind was zou er volgens de verschillende onderzoekscenra nooit wat van terechtkomen.

Hij zou niet kunnen schrijven, laat staan lezen.

Ondertussen, zes jaren later merkt niemand nog wat van zijn autisme (nu, ja wij wel omdat we hem goed kennen), voor de buitenwereld is hij een lieve, ietwat introverte jongen...

Dat gezegd, de ene vorm van autisme is de andere niet, verre van. Maar behoudens wat onschuldige supplementjes zoals gingkgo biloba heeft ie nooit wat geslikt...

Het gekke is dat ik er veel van mezelf in herken ook al is het woord autisme bij mijn ouders thuis nooit gevallen....

Geplaatst:

Koert, het stofje wat er in zit is idd hetzelfde. Echter, als je Ritalin slikt dan krijg je ineens een piek als dat gaat werken. Een grafiek recht omhoog. En na die piek daalt het weer richting 0. En dan neem je er nog eentje en dat gaat zo door 3x per dag. Dan heb je eigenlijk het meest effect van die pil in die piek want daarna komt het ADHD langzaam weer terug.

Concerta laat je iets langzamer naar die piek gaan en houd je ook langer op die piek zodat je er langer profijt van hebt en niet ineens 3x per dag terug valt naar 0. Het gaat ook langzamer aan het eind naar beneden. Een prettiger gevoel voor een ADHD-er lijkt mij.

Ik heb wel vaker gehoord dat kids Ritalin als niet prettig (op z'n zachtst gezegd) ervaren. Mijn kid heeft bij Concerta een goed gevoel, eet gewoon door, groeit gewoon door, slaapt gewoon door. Geen problemen. Ja.. als ie er 1 vergeten is

Good things come in small packages

Geplaatst:

Mag ik de discussie iets nuanceren. Het probleem is dat iedereen verschillend reageerd. Zowel op de medicijnen als ook op de voedingsmiddelen.

Hier ook zo eentje: Hij kan niet tegen rode kleurstof en de anderen maken heel weinig uit. Wat de problemen veroorzaakt moet je dus individueel uitzoeken. We hebben een tijdlang Ritaline en aanverwandten gegeven (nog geen jaar daarvoor was ik velle tegenstander - maar wat doe je als je kind helemaal in de put zit?). Hier werkte de langwerkende versie juist averechts omdat de stofwisseling van onze zoon dit op een ongeplande manier ging afbouwen waardoor hij juist een piek kreeg, waar dit met een licht ondergedoseerde Ritaline dus juist niet het geval was...

En fin, we zijn er gelukkig weer vanaf. We hebben hem een aandachtstraining (korte termijngeheugen) laten doen en hij gebruikt nu iedere ochtend tijdens het wakker worden een mp3 die de hersengolven op een soortgelijke manier beinvloed als de Ritaline dat deed (zonder alle nare bijwerkingen). - Er schijnt een kans te zijn dat die hersengolven het kunstje op een dag gaan leren (net als bij neuro-feedback). Aangezien hij door het autisme heel lang erover doet om iets te leren zal dit waarschijnlijk erg lang kunnen duren.

Edit: Ik lees dit net terug - hij is niet dom. Als hij iets interessant vindt dan kan hij het gelijk onthouden. Ik doel meer op handelingen uit het dagelijks leven.

Hij wordt er niet "normaal" door maar kan iets normaler leven zonder medicijnen. Dyslexie in combinatie met PDD-NOS en kenmerken van ADD is geen pretje.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Het lijkt mij inderdaad goed om het iets genuanceerder te stellen. ADHD zou altijd door een kinderpsychiater moeten worden vastgesteld, en dan wordt er in overleg een behandeling afgesproken. Hierbij worden ook de bijwerkingen afgewogen tegen de voordelen van medicatie. Tenminste, zo gaat het bij ons in het ziekenhuis.

Er is wel recent een bewezen effectief dieet voor kinderen met ADHD ontwikkeld. Het werkt niet voor alle kinderen, en het is ook niet duidelijk waarom het precies werkt. Omdat het nog niet duidelijk is of kinderen met dit dieet op lange termijn niet bepaalde voedingsstoffen missen, kan het alleen ism een arts en dietiste gevolgd worden. Het vaststellen van het dieet duurt 5 weken (meer informatie over dit dieet kan je vinden op de site van het Nederlands Jeugd Instituut):

PVG-dieet erkend als 'bewezen effectief' bij ADHD

30 januari 2012

Het Pelsser Voeding en Gedrag (PVG)-dieet is volgens de Erkenningscommissie Interventies bewezen effectief in het verminderen van ADHD-symptomen bij kinderen van 2 tot 15 jaar.

Het eliminatiedieet heeft als doel het drukke gedrag van kinderen met ADHD of ODD te normaliseren en daardoor medicijngebruik overbodig te maken. Wanneer na individueel onderzoek blijkt dat de ADHD-symptomen worden 'getriggerd' door voeding, krijgt het kind een hypoallergeen basisdieet voorgeschreven. Dat wordt vervolgens proefondervindelijk uitgebreid. In vijf weken wordt zo een dieet op maat vastgesteld.

Het is niet duidelijk waarom het PVG-dieet werkt en ook is nog niet bekend of het schadelijk is voor het kind om zo weinig gevarieerd te eten. Door het dieet zijn de symptomen van de kinderen met ADHD of ODD aanzienlijk verminderd, dan wel verdwenen.

De interventie is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.

Bron: Nederlands Jeugdinstituut

Geplaatst:

Een kennis van mij is daar ooit geweest. Hij noemde het dieet "kindermishandeling". Het schijnt echt heel erg eenzijdig te zijn en je moet je kind dan maar zo ver zien te krijgen dat het het ook eet. Ik krijg hier al het meeste gewone eten niet in - laat staan een gewoon dieet. Misschien is het voor ouders van een niet-autistisch kind wat gemakkelijker. Of als het om een kind gaat wat het nut hiervan inziet...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Duidelijk Helly, ik ben er nog steeds niet uit of ik weer aan de methylfenidaat ga, dat concerta klinkt wel fijner. Ik heb het destijds ook al eens aangegeven dat me dat wel wat lijkt. Je moet echter altijd eerst met 'ritalin" beginnen omdat ze dan wat beter kunnen kijken hoe je er op functioneert. In die tijd had ik erg veel moeite met het op tijd en uberhaupt innemen van de pilletjes,. Met wekkers en alles gewerkt, maar toch, bleef lastig. Pas als het uitgewerkt was dacht ik er weer aan en dan krijg je dus echt vette pieken, wat inderdaad niet prettig is. Groot nadeel zijn toch echt wel de kosten van concerta, wordt in mijn situatie toch wel lastig verhaal op dit moment.

Geplaatst:

Voor degenen die meer willen weten over orthomoleculaire mogelijkheden kunnen op de volgende link kijken. Zowel op het gebied van ADHD als autisme is binnen deze stroming succes geboekt.

http://www.mbog.nl/content/patienteninfo/autisme

Geen enkele patient is hetzelfde. Waarom wordt er dan een standaard dieet gepresenteerd? Geen wonder dat het dan niet bij iedereen helpt! Een voedingsadvies moet zeer persoonlijk op de persoon uitgezocht worden. Zolang voeding (in zijn compleetheid) als bijzaak gezien wordt, lijkt medicatie een redmiddel.

Geplaatst:

Kamilla, dat dieet doelt er ook op om in het vervolg uit te zoeken wat de daadwerkelijke boosdoeners zijn kwa voeding...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.