MSDG Geplaatst: 15 augustus 2022 Geplaatst: 15 augustus 2022 Zojuist na 5 dagen afwezigheid weer de meloenen gecheckt. Ik liep de kas in en werd overvallen door de zoete meloengeur. Maar liefst 5 van de 6 meloenen rijp! Zelfs één overrijp, die smaakte erg waterig maar rook verrukkelijk. Zeer benieuwd hoe de andere gaan smaken. 🤤 Weer eentje van de moestuin bucketlist! Volgend jaar experimenteren met wat andere rassen. 😊 Bedankt voor alle adviezen en tips!!! 4 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Lia56 Geplaatst: 15 augustus 2022 Geplaatst: 15 augustus 2022 top!!! Ik had zegge en schrijven al helemaal EEN meloen, en dat was ook nog een kleintje Volgend jaar een ander ras proberen.. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 18 augustus 2022 Geplaatst: 18 augustus 2022 De smaaktest van mijn meloenen tot nu toe. Valt tegen. De Cyrano-meloen was wat waterig en hij had lucht tussen de pitten. Dus waarschijnlijk overrijp. De Orange Candy smaakt precies zoals het moederexemplaar uit de winkel. Zoet, een beetje knapperig, maar weinig aroma. Ik had gehoopt op meer aroma, door een rijpe pluk, maar blijkbaar is dit de soort. Overigens zijn de zaadlijsten zeer bitter, echt een galsmaak. Dus er zit een wilde vrucht in de genen, waarschijnlijk. Het vruchtvlees is verder prima en ik heb ook geen last van de maag gekregen. Er ligt er nog één te rijpen, en twee jonge exemplaren. Nu wachten op de drie stuks 'oranje ananas' . Die moeten het seizoen gaan goedmaken. 2 Quote
Karietje Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 k heb hier best een grote meloen in de kas hangen, maar ik kan niet afgaan op geur Apres corona (2 maand geleden) is die nog altijd niet terug... iemand tips hoe ik dan kan zien of die oogstklaar is? Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
sluipwesp Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 Waarom kan je niet afgaan op geur? Of een meloen rijp is kan je meestal wel ruiken en/of hij verkleurd en/of hij scheurt rond het steeltje. Maar pas op als je meloenen hangen dat ze niet naar beneden vallen als ze rijp zijn, dus bij het scheuren van het steeltje. Quote
fre3ke Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 (aangepast) Bij mij was het een kwestie van plat op de grond gaan liggen om met de neus bij de meloen te geraken, dus ik heb ook andere aspecten gewogen, voordat ik daarmee begon. Eerst natuurlijk de kleur, maar dat is afhankelijk van de soort. De Orange Candy was bijvoorbeeld iedere groene zweem kwijt en pas toen ging ik opletten. Maar de Cyrano bleef groen. Het tweede teken was verkurkte littekens op de schil. Dat hoeft niet per sé bij de steelaanzet te zijn. Bij de Cyrano waren het kleine puistjes/wratjes op de hele schil. Je ziet ze een beetje uitsteken op de foto in mijn vorige bericht. De Orange Candy had één bruin streepje ergens halverwege. Ik heb een foto van het restant van een Orange Candy gemaakt, daar zie je ook een enkel bultje op de schil, rechts. Let dus op bruine bultjes, hoe klein ook. Scheuren bij het steeltje lijkt me niet kloppen. Ze zaten hier nog stevig aan de steel vast bij rijping. 22 augustus 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
Karietje Geplaatst: 24 augustus 2022 Geplaatst: 24 augustus 2022 Op 22-8-2022 om 15:59, sluipwesp zei: Waarom kan je niet afgaan op geur? Of een meloen rijp is kan je meestal wel ruiken en/of hij verkleurd en/of hij scheurt rond het steeltje. Maar pas op als je meloenen hangen dat ze niet naar beneden vallen als ze rijp zijn, dus bij het scheuren van het steeltje. Ik ruik nog niets nadat ik Corona heb gehad …. 😇 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Karietje Geplaatst: 24 augustus 2022 Geplaatst: 24 augustus 2022 Deze meloen zal dan wss vet klaar zijn ? 1 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
MSDG Geplaatst: 24 augustus 2022 Geplaatst: 24 augustus 2022 @Karietje een meloen kan narijpen, de smaak en zoetheid neemt dan niet echt meer toe volgens mij. Druk zachtjes op de vrucht, als ze zacht en stevig aanvoelt dan is ze goed of vraag iemand die wel kan ruiken of er een typische zoete meloengeur vanaf komt! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
sluipwesp Geplaatst: 24 augustus 2022 Geplaatst: 24 augustus 2022 @Karietje deze meloen ziet er inderdaad vet klaar uit 1 Quote
Karietje Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 @sluipwesp ik bedoelde eigenlijk ver haha 😅🤣 nuja . Ik heb em er af gehaald .. hij brak vanmorgen af toen ik hem ergens wou opleggen uit angst dat die zou breken … 1 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
AshaiRey Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 On 8/24/2022 at 10:58 AM, Karietje said: Deze meloen zal dan wss vet klaar zijn ? Bij dit soort meloenen kan je zien dat hij rijp is wanneer er rondom de steel allerlei barstjes komen. Tenminste dat is wat ik aanhoud omdat ook ik al 20 jaar geen reukvermogen meer heb. (bedrijfsongeval, geen corona) Quote Groetjes,Bram
Jorieke123 Geplaatst: 26 augustus 2022 Geplaatst: 26 augustus 2022 Ik heb meloen Artemis (F1) en kon vandaag een 3e meloen oogsten en eten. Wij vinden ze heerlijk en ik zet hem volgend jaar zeker weer. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
BioTuinder Geplaatst: 28 augustus 2022 Geplaatst: 28 augustus 2022 (aangepast) Hier 2 watermeloenplanten. Die in de kas doet werkelijk helemaal niets. Krijgt vruchten maar sterven constant af. Geen idee waarom. Buiten daarentegen groeit hij als kool. Dit terwijl ik hem superlaat heb overgeplant uit een kweekpotje naar volle grond. Hij leek bijna dood maar hem hem gewoon in de grond gezet en tot mijn grote verbazing groeide hij gewoon verder en kreeg vruchten. Er zaten er 2 aan, nu nog maar 1 helaas. 28 augustus 2022 aangepast door BioTuinder Quote
Swa Geplaatst: 28 augustus 2022 Geplaatst: 28 augustus 2022 Hebben veel water nodig, staat die in de kas niet wat droog? Quote
fre3ke Geplaatst: 30 augustus 2022 Geplaatst: 30 augustus 2022 On 8/22/2022 at 3:59 PM, sluipwesp said: scheuren van het steeltje. Ok, nu begrijp ik wat je bedoelt. De Oranje Ananas liet vandaag vanzelf los van het steeltje. Sommige meloenen doen dat dus. Hij was ook wel heel rijp, ik rook het zelfs in de buitenlucht, toen mijn neus nog 1,5 meter van de meloen verwijderd was. Binnenin, bij de zaadlijsten begon hij zelfs al te gisten. Maar de smaak was goed. Meer Cantaloupe-smaak dan de andere twee soorten. Wel een lichtgewicht. Dit is de kleur nu. Hij had gisteren al littekens op de huid, maar ik dacht dat de kleur meer oranje moest worden (vanwege afbeelding op de verpakking). Blijkbaar zijn de bruine littekens een goede indicatie van rijpheid. Dit is dan nog een onrijpe, en ik heb nog drie onrijpe meloenen in de tuin. Dat zal niet lang meer duren. @aalterse-willy, heb je mijn pb gelezen? Ik heb geen zaden van deze Oranje Ananas, alles bleef drijven op 7 zaden na. Misschien als ik de andere twee geoogst heb, dat ik wat meer zaad heb en je dat ook kunt proberen. 3 Quote
fre3ke Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 (aangepast) @Jorieke123, hoeveel meloenen oogst jij per plant? Ik heb 1 meloen per plant. De enige die het beter doet is Orange Candy in de volle zon, die had 2,5 meloen. Woensdag was ik weggegaan voor een dagje, maar dat werden vier dagjes. Er viel 50 mm water en twee meloenen zijn gesprongen in die vier dagen. De gesprongen Oranje Ananas is de lekkerste meloen die ik dit seizoen heb gegeten. Hij smaakt als een Cantaloupe in Zuid-Frankrijk. 1240 gram, mooi gewicht ook. Edit: ook deze Orange Candy is lekkerder dan de eerdere. Veel zoeter, en geen bitter bij de zaadlijsten. De plant stond tegen de zuidwestmuur, en dat stuk van de tuin is altijd warmer dan de rest. En veel zon natuurlijk. Maar één meloen, ga ik daar volgend jaar weer die moeite voor doen? Wel veel zaadjes geoogst van de Oranje Ananas. 13 september 2022 aangepast door fre3ke Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Hm, ik weet niet hoeveel meloenen per plant... Ik heb er 3 staan, klimmend in de kas, en ik kan niet zien welke plant wat doet Ik gok 3 per plant? Er hangen er nu nog 2 en we hebben er net weer 1 geoogst. Ook hangen er alweer een paar nieuwe, nu nog net iets groter dan een ei. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Roland Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 @fre3ke indien 1 vrucht zet en je laat die hangen dan krijg je inderdaad 1 vrucht per plant. Het is juist de kunst voldoende zijtakken te krijgen en de eerste vrouwelijke bloemen te verwijderen zodat 3 tot 6 vruchten tegelijk zetten ( binnen 1 tot 2 dagen). Alle vrouwelijke bloemen worden namelijk afgestoten zodra de eerste vrucht is gezet. 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 @Roland, daar ga ik volgend jaar beter op letten, als ik toch weer meloen zet. Ik kies waarschijnlijk wel een ander ras. Oranje Ananas is een lastige meloen met bestuiving. Dat heb ik ook gelezen op de site van een verkoper. Ik heb met de hand bestoven om die ene meloen te krijgen, en dus ook andere bloemen tegelijkertijd bestoven, maar dat werkte toch niet. Bovendien is hij laat, ik zit nog steeds op die laatste meloen te wachten. Ik kweek zonder kas. Quote
Roland Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Kazakh was bij mij een topper dit jaar. Goede vruchtzetting en heel lekker zoet. 3 Quote
Erny Geplaatst: 15 oktober 2022 Geplaatst: 15 oktober 2022 Onbegrijpelijk toch die zoekfunctie hier... Ik zoek op: Meloen 2022. Zeg dat ie alleen op topictitels moet zoeken en nóg komt ie niet met dit topic aandragen. Via Google zoeken op dezelfde titel geeft dit topic als derde optie. Maar eerder dus medegedeeld dat mijn Kazakhz het niet hadden gered. Gelukkig heb ik ook Kazakhplantjes aan een buurvrouw gegeven die ze wel gelijk in de grond heeft gezet. En daar heeft ie het geweldig gedaan. Ze heeft ze gewoon vrij laten groeien en dus niet aan toppen gedaan. Er kwamen heel wat meloentjes aan van een soort handbalformaat. Gelukkig kreeg ik er ook één om te proeven. Heerlijke smaak, zoet en fris en aromatisch. Volgend jaar toch écht zelf ook op tijd in de grond zetten. De buurvrouw had verder ook Minnesota staan. Wat zij fijn vond is dat de Minnesota's eerst rijp waren en daarna de Kazakh pas kwam. De Minnesota bleek ook niet echt houdbaar, eten wanneer rijp dus, terwijl de Kazakh wel wat langer houdbaar is (dikke schil). 6 Quote
Roland Geplaatst: 24 november 2022 Geplaatst: 24 november 2022 Kunnen onrijp geoogste meloenen nog narijpen en wat doet dit met de smaak? Quote
fre3ke Geplaatst: 25 november 2022 Geplaatst: 25 november 2022 Hangt van de soort af. De zgn. christmas melon rijpt thuis af in een paar weken tijd. Dan is de schil ook geel en de smaak veel zoeter. Dat zijn die groene rugby-ballen in fe winkel, ik weet de NL naam niet meer. Andere soorten blijven meestal onrijp. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.