HuubvG Geplaatst: 24 mei 2022 Auteur Geplaatst: 24 mei 2022 @Lia56, even zoeken en we komen bij ons eigen MTF terecht... 2011 2011 2012 2013 Dan heb je even wat te doen tijdens het wachten. @Mai Pensato, ik las zojuist ook ergens dat jouw dikkerd misschien wel teveel van de plant vraagt, zodat die te zwak is om nog meer vruchten te geven. Dus wees er zuinig op en vergeet niet een foto te maken bij het opmeten, straks wordt je enige kanshebber nog gediskwalificeerd vanwege gebrek aan bewijsmateriaal! 2 Quote
redzebra Geplaatst: 24 mei 2022 Geplaatst: 24 mei 2022 (aangepast) @HuubvGdat denk ik niet bij Mai, normaal kan die plant in die omstandigheden gemakkelijk meer dragen moest hij meer vrouwelijke bloemen aanmaken, heeft al genoeg blad en toegang tot voeding. Hij is in deze al redelijk secuur, bij die snack haalt hij bv. de meerdere vruchten in oksel weg, wat ik niet doe in grond en mijn plant is kleiner. Los van deze komkommers, een plant in moeilijkheden maakt juist vaak probeersels van vruchten aan, om te overleven via zaad. Bij een komkommer zijn de vruchtbeginsels er altijd al indien vrouwelijk, als de plant het niet kan trekken of je laat de komkommers te lang hangen, zie je de vruchtbeginsels erboven uitdrogen. edit : En nu ben ik er zelf ingelopen 😁, 24 mei 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 24 mei 2022 Auteur Geplaatst: 24 mei 2022 @redzebra, het is maar een beetje plagerig bedoeld, ik denk niet dat Mai er benauwd van wordt. Maar wel dit: 19 uren geleden, Mai Pensato zei: Mijn Sonja is nu meer dan 150 cm hoog. Nog steeds vooral mannelijke bloemen. Bij het 18e bladoksel zie ik nu de derde vrouwelijke bloem komen. En ik maar denken dat ik heel productief ging worden Bij snackkomkommers doe ik dit ook niet, bij de Sonja's ben ik het wel van plan. Als ze ooit zover komen. 2 Quote
redzebra Geplaatst: 24 mei 2022 Geplaatst: 24 mei 2022 (aangepast) ja zag het, had veel te snel gereageerd 😄 De snelle groei in combinatie met het laag aantal vrouwelijke bloemen is misschien wel een probleempje, wat ga je doen @Mai Pensato , zakken ? , bovenaan doorgroeien of nieuwe scheut uit oksel. 24 mei 2022 aangepast door redzebra Quote
Mai Pensato Geplaatst: 24 mei 2022 Geplaatst: 24 mei 2022 @Mellie @Lia56 zo ver ik kan zien zijn het allemaal mannelijke bloemen Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 24 mei 2022 Geplaatst: 24 mei 2022 3 uren geleden, redzebra zei: wat ga je doen @Mai Pensato , zakken ? , bovenaan doorgroeien of nieuwe scheut uit oksel. Geheim van de smid 😁 Maar die plant van mij heeft het echt niet zwaar hoor met 1 bijna volgroeide vrucht, 1 die net een paar dagen bloeit en een heel kleintje bovenin op 18 bladeren.... 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Frans Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Ook bij mij is nu duidelijk te zien dat er overwegend mannelijke bloemen aan de planten komen. Het raadsel Sonja. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mellie Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 @Mellie @Lia56 zo ver ik kan zien zijn het allemaal mannelijke bloemenJa klopt. Had het gezien… raar ding die Sonja. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Ze staan er prima bij, maar heel veel groei zit er nog niet in. Hop hop Sonja's. De augurken die er naast staan hebben de pas er beter in zitten. 1 Quote
Flup Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Mijn komkommers zien er niet veel beter uit. Ik heb geduld. 2 Quote
redzebra Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 (aangepast) Ja, tijd zat, de zomer moet nog beginnen en maakt het tegelijkertijd ook wat spannend gedurende de hele periode, er gaan vele metingen van vruchten komen op verschillende tijdstippen en geen enkel is zeker tot het einde 😃, juist nog even nagekeken hier en een eerste bloemaanzet gezien, ... mannelijk. Wel een lang weekendje hier dat maakt het helemaal goed. @Mai Pensato nog een poging,, toppen en parapluutje naar beneden ? Bah, we gaan het wel zien bij de volgende foto's 😁 25 mei 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 25 mei 2022 Auteur Geplaatst: 25 mei 2022 Ik heb vandaag van Sonja Buiten Sonja kas gemaakt, kon het niet langer aanzien. Plantje was net zoals bij Flup hierboven, maar dan nog iets zieliger. Nu staan ze beide in de kas, maar de andere die er al eerder stond, heeft een voorsprong. 1 Quote
Frans Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Van de linker plant zijn de eerste 3 bloemen tot ontwikkeling gekomen en het zijn allemaal mannen. Ook wat er zit aan te komen is overwegend mannelijk. Verhouding mannelijke bloem tot vrouwelijke gaat voor zover ik kan zien ongeveer 3 op 1 worden. Meloen en komkommer schijnt niet zo goed samen te gaan. Jammer, maar ik heb de meloenen vandaag toch in de kas gezet. Mocht het niet lukken de langste komkommer te telen dan kan ik in ieder geval nog de meloenen de schuld geven. De 2 planten voor de buitenteelt staan sinds vandaag in de vollegrond. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 @HuubvG waarom ? je halveert je kansen. De buiten gaan dit weekend ook naar hun vaste plaats, niet het ideale moment natuurlijk met de koudere temperaturen, maar ze overleven het wel. Quote
HuubvG Geplaatst: 25 mei 2022 Auteur Geplaatst: 25 mei 2022 Vooral omdat de grond in de kas veel beter is @redzebra, het stukje grond buiten is te arm en misschien wel te donker ook. Lelies en kapucijners staan er voor en houden een hoop licht en warmte uit het zuiden tegen. Ik had er ook een snackkomkommer staan, die bleef nog kleiner en werd half opgevreten door de slakken. Die heb ik maar weggedaan. Quote
redzebra Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 tja , maar je hebt al 1 binnen staan, die gaat je normaal al meer komkommers geven als genoeg (alhoewel met al die mannelijke bloemen 😃). Misschien is het een optie om de buiten in kas even te laten recupereren in grote pot tot hij groot genoeg, zodat hij boven de lelies zit en slakken geen zorg meer zijn. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 4 uren geleden, redzebra zei: Bah, we gaan het wel zien bij de volgende foto's Vooruit dan, hier nog een foto...😀 Mijn eerste Sonja, het dikkerdje, groeit toch nog steeds ook in de lengte. Is nu ruim 23 cm. 4 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 (aangepast) Het gaat erom spannen, ik vermoed dat de meeste rond de 20cm zullen zijn, dus je meter zit iets te hoog (we moeten streng zijn) , het is de komkommer niet het steeltje erbij , wel een bijzondere snelle en stevige start, de lat is direct hoog gelegd, kan je hem niet plukken 😁. exact 23cm. 25 mei 2022 aangepast door redzebra Quote
Mai Pensato Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Ik denk dat de winnende over de 30 cm zal gaan. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 moeilijk te zeggen met al die variëteiten van Sonja, maar zal inderdaad wel een random stukje in zitten. Quote
MSDG Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Één plantje gesneuveld door de veenmol 🤬 Dwars door de stengel geknaagd. M’n zielige reserveplantje die al twee weken in veel te kleine P9 potje stond weg te kwijnen er maar voor in de plaats gezet en er een yoghurtemmertje zonder bodem omheen de grond in geduwd, je moet toch wat… Overigens zijn de plantjes net 10cm hoog hier, zal er vast niet met de prijs vandoor gaan tenzij het geluk met de dommen/beginners is. 🤣 4 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
HuubvG Geplaatst: 26 mei 2022 Auteur Geplaatst: 26 mei 2022 @Mai Pensato, nu even een smaaktest doen, of die ook bitter is? Het lijkt of de schil al wat gladder is dan op eerdere foto, maar niet zo glad als een courgette, zoals op de zaadzakjes. O ja, als primeur staat de lengte achter je naam op de deelnemerslijst. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 26 mei 2022 Geplaatst: 26 mei 2022 3 uren geleden, HuubvG zei: even een smaaktest doen, of die ook bitter is? Ben wel benieuwd hoe die smaakt, maar zolang ze nog groeit in de lengte laat ik haar lekker hangen 😊 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
HuubvG Geplaatst: 26 mei 2022 Auteur Geplaatst: 26 mei 2022 Ik heb zojuist mijn twee armazalige Sonjaatjes eruit gehaald, nadat ik een paar kleine rukjes aan de plantjes gegeven had. Ze zaten los, ik kon ze er zo helemaal uittrekken. Conclusie: wortelrot of -verbranding. Rot kan van teveel water geven en koude, verbranding misschien wel omdat ik eergisteren wat teveel gedroogde mestkorreltjes erbij gegooid heb. Het stikte van de wormen in het plantgat, dus voor de volgende ronde zit er verse wormenmest bij! Hopelijk is wel de scherpte van de korrelmest (het is nog wel kippenmest ook) tegen de tijd van uitplanten voldoende afgezwakt. Links de twee Sonja's, [ - off topic - rechts de twee snacks ] Gelukkig heb ik de 3 overige zaden nog en die ga ik zo meteen zaaien in plaats van te bewaren voor volgend jaar. De warmte van nu tegen het slechte weer van toen zal ze gaan helpen, de achterstand wordt voorsprong en hardlopers zijn doodlopers, punt. [ - off topic - gelukkig vond ik het zakje van de snacks met nog wat zaden erin, links ] en rechts de overige 3 zaden van de Sonja 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.