Ga naar inhoud

Te testen Phytophthora resistente tomatenrassen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
15 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

@redzebra mijn gehele triomphe de vienne, stoofpeer, nashi peren en een enkele appel boom zijn kaalgeplukt en wat tak schade, enkele planten in potten zijn verdwenen courgette, tomaten en pompoen planten zijn geruimt en dat was het denk ik, althans hoop ik🙈🙈

😠

Ik snap niet dat er mensen zijn, die niet met hun tengels van andermans spullen af kunnen blijven!

Geplaatst:

Kevin, Ik vind het interessant dat je een rode tomaat uit Sungold OP x Philamina hebt gevonden. Sungold F1 heeft het dominante Beta gen dat zorgt voor oranje vruchten en daarom verwachte ik oranje vruchten uit deze kruising.

Misschien dat tijdens de dehybridisatie van Sungold een kruisbestuiving heeft plaats gevonden met een oranje tomaat met Tangerine gen. Of Sungold F1 is ook heterozygoot voor Tangerine.

Ook hier is de productie van de cherry rassen enorm. Ik heb zelfs een selectie met trossen van 50cm lang. Binnenkort zal ik wat fotos en ervaringen plaatsen. Maar ik zie duidelijk dat we steeds meer ervaring krijgen met het selecteren van de ouderlijnen waardoor de F1 steeds beter worden.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@Roland Zonder de kruisingen te kennen vondt ik het heel bijzonder dat de andere kruisingen allemaal geel/oranje waren behalve de sungold kruising waarvan ik het verwachten, ook heb ik bij de sungold f1 normaal een dikkere schil maar bij deze kruising was dat totaal niet meer terwijl de smaak echt heel lekker zoet was maar toch niet iets minder dan de sungold f1 maar door de dunnere schil een stuk aangenamer om te eten voor mij persoonlijk.

Volgendjaar zal ik deze kruising nog eens zetten met jouw zaden om te kijken of deze opnieuw rode vruchten geeft.

Mijn vraag: Zullen er nog steeds verschillen te zien zijn in de planten afkomstig van verschillende zaden uit dezelfde kruising? 

En zijn er nog andere die dezelfde kruising hebben geplant dan is het wel interresant te kijken naar wat de vruchten daar doen.

aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst:

@Roland dat zou indd mogelijk zijn en tegelijk heel jammer want dan weet ik niet precies welke deze heerlijke zoete rode cherry was met dunne schil. Overigens waren de oranje gekleurde tomaten ook een stuk groter dan degene die de rode gaf.

Ik had namelijk een labelings systeem voor de tomaten, maar door de slakken vraat alles opnieuw moeten zaaien, deel niet opgekomen, deel opnieuw opgegeten en denk dat daar dan ergens iets fout moet zijn gegaan met het opnieuw uit planten bij de juiste labels mijn excuses hiervoor.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Honingtomaat x Philamina

Een van de beste en meest productiefste cherry rassen van dit jaar. Het kan door het koude voorjaar komen waardoor de planten extra generatief waren maar de trossen aan deze plant zijn enorm. Met een 50+ cm zijn ze langer dan mijn arm.

De tomaten van ca 17 gram hebben een brix van 8 en smaken erg goed. Een van de geliefde dit jaar.

Vanaf de eerste bloei tot rijpe vrucht duurde 53 dagen en hoort hierbij bij de vroegste rassen van dit jaar. En de plant blijft maar produceren, de tomaten kunnen lang aan de tros blijven hangen en zijn niet extreem gevoelig voor scheuren.

De resistentie is iets minder sterk dan een paar andere selecties maar blijkt voldoende te zijn. De plant groeit door een lichte aantasting heen.

De moeder (honingtomaat) is een eigen zaadvaste selectie welke ik ooit als F4 van Yuras heb gekregen. Beide ouders maken minder lange trossen dan deze F1 hybride.

20240826_171952143_iOS.thumb.jpg.ffcb3cd9c502aaa23474a1d28c91d5cf.jpg20240813_143642885_iOS.thumb.jpg.de0e50319506bdfb0183e9207aebd44e.jpg

• Like 10
Geplaatst:

Geen zadenbedrijf. Ik ben voor mezelf op zoek naar die superieure tomaat die ik buiten zonder veel problemen kan kweken.

Er zijn inmiddels een aantal rassen beschikbaar die goed geschikt zijn voor buiten:

Primabella

Rondobella

Resibella

Vivagrande

Sunviva

Philamina (de lekkerste van allemaal)

Galadiant F1 (Galahad)

Echter hebben ze wat mij betreft allemaal nog flinke tekortkomingen in smaak, scheurgevoeligheid of bijvoorbeeld dikke schil.

Hierom dat ik zelf aan het kruisen en selecteren ben gegaan. En ik kan inmiddels zeggen dat ik een aantal combinaties gevonden heb die superieur zijn aan de zaadvaste rassen.

• Like 3
Geplaatst:

De twee Arextabaleta x Galahad die staan op een slechte plek qua licht, doen het nog steeds goed qua ziekteresistentie.  Moet de eerste vruchten echter nog zien te plukken.   De andere te testen kruisingen zijn vroegtijdig gesneuveld door slak en ander ongedierte.    Van de standaard resistente rassen zie ik op dit moment lichte aantasting ontstaan op Resibella.  

Geplaatst:

Bij mij is Arextabaleta x Galahad geen blijver, lage productie en textuur van het vruchtvlees aanzienlijk minder dan Arextabaleta. Ook net als Arextabaleta scheurgevoelig.

Daarentegen heeft Cornue des Anders x Galahad het super gedaan, goede vruchtzetting (ook in dit voorjaar waar veel vlees rassen geen vrucht wilde zetten), enorme productie met 7a8 grote vruchten aan een tros, stevige vruchten met wat extra vruchtvlees. Vruchten scheuren niet, ook niet na droogte en dan enorme regen.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

F1 Cornue des Andes x Galahad

Deze kruising heb ik gemaakt om verder te gaan dan de hybride, op zoek naar een robuust zaadvast ras dat geschikt is voor sauzen. Dus wat droger vruchtvlees en minder zaden.

De F1 bevalt echter super doordat deze erg productief is met ca 6 tot 8 vruchten van 200-250gram in een tros. De vruchtzetting is goed terwijl andere vleesrassen in mei en juni nauwelijks vruchten hebben gezet. En na een droge periode zie ik geen gescheurde vruchten wanneer er hevige regenval is. Ook blijft de plant voldoende vrij van phytophthora.

De brix van de vruchten is 5 en van een selectie zijn de vruchten uniform ripening waardoor er geen last is van groenkragen bij vruchten die in de volle zon hangen.

De vruchten zijn nog steeds sappig maar hebben in de ovale vorm wel iets meer vruchtvlees.

Helaas is mijn Galahad lijn nog niet stabel en kunnen we niet exact hetzelfde ras maken als deze F1. Maar gezien deze F1 is de verwachting is hoog voor wanneer de Galahad lijn zaadvast is.

20240822_183937215_iOS.thumb.jpg.3d0db6dd43c2dcd5230bebae1f68d52c.jpg20240805_170415141_iOS.thumb.jpg.2e3dd772a75fefeb4cd877d8ddde0e06.jpg20240727_125102014_iOS.thumb.jpg.62c3ab7e449840773905fd5ede9fa220.jpg20240813_143200999_iOS.thumb.jpg.d6cff4272f80b7406632da2e114bd598.jpg

aangepast door Roland
  • Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...