BioTuinder Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 (edited) Was het dan vorig jaar juni zover. 4 jaar op de wachtlijst gestaan voor een moestuin vlakbij onze woning. Echter, het was een zwaar verwaarloosde tuin van 155m2. We hebben echt 6 maanden lang achter elkaar meerdere dagen per week de tuin gespit, onkruid er met de hand uitgehaald en de grond geschoond want oooh wat was dat een rotzooi. Er lag overal glas in de grond, we hebben 10 emmers met glasscherven kunnen vullen , overal Akkerwinde, en onder 20 cm klei lag door de hele tuin komo vuilniszakken (gebruikt als worteldoek denk ik?) , stenen, stukken wol, stukken terracottapotten, stukken van oude boomstronken. Het was echt een hel om dit allemaal schoon te krijgen. Er zat aan de rechterzijde een soort hek met kippengaas. De doornenstruiken waren hier doorheen gegroeid en het kippengaas liep 30 cm haaks de grond in. Dit is allemaal verwijderd en vervangen door een normaal gaashek. Aan de overige zijden hebben we schapenhekken geplaatst. Na de winter was de kleigrond zeik en zeiknat. 2 weken geleden hebben we over de tuin een paar kuub drainagezand gestort en een paar kuub biologische champost. Vorig weekend is dit door de tuin gefreesd, wat een mooie luchtige grond heeft opgeleverd. Sinds vandaag staan de moestuin bakken er en over een paar weken komt er een kas. (gedeeltelijk onder 2 gigantische walnoten bomen) en we gaan biologisch tuinieren. Links op de foto staan nu 6 grote bakken en langs het hek komen bessen en frambozen. Aan de rechterzijde van het voorgegraven pad komt een siertuin met bloemen, een vijvertje, insectenhotel, egelhuisjes etc. Tussen de 2 delen in komen 4 laagblijvende fruitboompjes zodat de zon overal kan komen. Nu kan het eindelijk beginnen, en ik heb er zo'n zin in! Edited March 17, 2022 by BioTuinder 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 Heel veel succes!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Goed gedaan. Ik ken die ergernis van troep in de grond. Vooral glas, je blijft het vinden na iedere regenbui. Maar evengoed: vanaf nu veel plezier! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Wat een werk! Jullie gaan er vast iets heel moois van maken! 1 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Je tuin is de alle moeite meer dan waard! Die is nu in goede handen zo te zien. Welkom op het forum, veel plezier hier en in de tuin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Mooie tuin en goed werk verricht ook! Die moeite zal zich zeker uitbetalen. Grond met troep erin, herken ik helaas ook. Glas, betonresten, stenen, plastic; vaak is het gemakzucht om zo snel je troep kwijt te kunnen. Succes en natuurlijk veel plezier met je tuin! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 14 uren geleden, fre3ke zei: Ik ken die ergernis van troep in de grond Precies dit. Glas en plastic in de grond kan eeuwen blijven liggen en ook nog eens gevaarlijk. Maar wat een werk joh. Je vraagt je bijna af waarom het 4 jaar heeft moeten duren voor je zo'n verwaarloosde tuin mag opknappen. Petje af wel, ziet er goed uit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarpo Mira Posted March 27, 2022 Share Posted March 27, 2022 Keurig, met die drijfveer zit het wel goed!! En je hebt weer een stukje grond gezond gemaakt. Ook heel goed van je dat je dat hebt gedaan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 Welkom, en ik haal na 25 jaar nog steeds glas uit de grond van een voorganger die makkelijk van zijn gebroken glas af wilde en dat in een kuil begroef.... 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 Oei wat een werk hebben jullie gehad! Het stopt niet hier, maar het wordt wel leuker. Dat scheelt. Heel veel succes en plezier gewerkt!En nog even extra applaus voor al dat harde werk. Groene groetjes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BioTuinder Posted April 15, 2022 Author Share Posted April 15, 2022 En nu zijn we echt bijna klaar! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 mooi hoor , ziet er keurig uit ,zeker in vergelijking met de eerste foto's! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Wow het ziet er prachtig uit! Ow wat zullen jullie trots zijn zeg. Beginnen en genieten maar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Mooi gedaan, daar ga je de komende jaren plezier aan beleven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groen stekkie Posted June 1, 2022 Share Posted June 1, 2022 Wat een prachtig resultaat! Mijn situatie is niet hetzelfde als die van jullie maar wel ook een verwaarloosde tuin overgenomen vorige maand. Overal glas, verrot hekwerk, ongelijke grond vol onkruid en kweekgras en plastic onder de tegels en aan de waterkant. 🙈Nu er wat struiken aalbes enz. in de groei staan, onderneem ik nog niet zoveel, maar in het najaar en de winter wil ik wel aan de slag gaan net zoals jullie. Ik hoop dat ik niet de moed verlies. Als jouw verhaal zo lees, kost het wat doorzettingsvermogen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BioTuinder Posted June 23, 2022 Author Share Posted June 23, 2022 Het staat er allemaal goed bij! I 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BioTuinder Posted July 29, 2022 Author Share Posted July 29, 2022 Inmiddels staat alles er zo bij: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Wauw wat staat dat er prachtig bij zeg. Over enkele maanden mag ook ik een volkstuin stuk huren van 220 vierkante meter maar haal hier mooi inspiratie uit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Geweldig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted July 30, 2022 Share Posted July 30, 2022 Prachtig paradijsje geworden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted July 31, 2022 Share Posted July 31, 2022 Super mooi om te zien. Wat zal je ervan genieten! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts