Flup Posted June 27, 2022 Share Posted June 27, 2022 Jemig, dat ziet al al goed uit Frans! Hier groeit het nog lang niet zo hard, mijn planten zijn veel kleiner (helaas) nog. En ja, zodra de pompoen nog groter wordt, trek ik alle planten eromheen uit. Die heb ik tot nu toe laten staan ivm de droogte. Dan is de bodem tenminste iets bedekt en verliest de bodem minder vocht. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 1, 2022 Author Share Posted July 1, 2022 (edited) Ik heb nu al problemen met de twee nieuwe pompoensoorten. Ze schieten keihard alle kanten op. Ik heb al een paar peperplanten moeten verplaatsen. De Napoli is het ergste. Diezelfde plant dendert hier op de voorgrond, komend van rechts. Links op de achtergrond nog één. In het midden van de foto Sweet Mama, die in het begin braaf als een toefje groeit, maar nu ook een beetje begint te strekken. Eigenlijk wil ik die ook meer ruimte geven. Bij deze groeien altijd een paar pompoenen bij het hart,maar die eerste oogst is wel lastig, want ik kan er slecht bij met een mes. De Yukeshegou heeft de houtstapel bedekt en gaat nu voor de bakstenen. Daarbij zie ik maar één vrucht tot nu toe. Aan de kant waar de rietmat ligt zie ik wel vier uitlopers oprukken terwijl daar een pad is/was. De tweede plant is wat rustiger tot nu toe. Ik ga nu dus snoeien. Maar niet dit vruchtje. Edited July 1, 2022 by fre3ke 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 1, 2022 Share Posted July 1, 2022 😂 Over een week of wat staat je hele tuin vol pompoen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 1, 2022 Author Share Posted July 1, 2022 Dat vrees ik ook. Net als vorig jaar. Ik weet niet hoe ik dat kon zijn vergeten 🙄. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 1, 2022 Share Posted July 1, 2022 Gewoon een stuk afhakken joh..er moet iets zijn van een recept met de scheuten. @Patrijs weet jij dat niet Mijn 6 pompoenen op de lasagna doen het uitstekend..ik zie al vruchten van de hokkaido. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 1, 2022 Share Posted July 1, 2022 (edited) Als het recept goed genoeg is voor een prinses is het vast ook goed voor appelvrouw..... In Zimbabwe at ik het meestal met zadsa maar het kan natuurlijk met van alles gegeten worden.( Hollands stamppotje 😜?) Het belangrijkste is het pellen van de harde stengels en nerven in het blad. Als tip geeft ze nog om om het blad te plukken zodat de ranken blijven doorgroeien. Voor jullie harde groeiers zal dat niet nodig zijn en kan je alles oogsten. 💪 Het hele recept in het Engels: Recipe for pumpkin leaves (muboora) - PrincessTafadzwa Lekker met een stew van kip gesudderd met al de ingewanden. Edited July 1, 2022 by Patrijs 2 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 1, 2022 Share Posted July 1, 2022 Ok. Dank Je wel Patrijs! Het lijkt me wel een klusje dan “ schillen”. Als ik niets groens meer zou hebben zou ik het wel proberen. Ik ken de smaak niet en weet dus ook niet wat ik mis. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted July 3, 2022 Share Posted July 3, 2022 Hier oerwoud is gevuld 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted July 3, 2022 Share Posted July 3, 2022 De muscat de Provence planten groeien als een gek maar precies 0 vrouwelijke bloemen. 😑 Spaghettipompoen, nog geen 50cm lang, hangen verdorie al twee vruchten aan! 😶 Iemand een tip hoe meer vrouwelijke bloemen te forceren? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 9 uren geleden, MSDG zei: Iemand een tip hoe meer vrouwelijke bloemen te forceren? Geduld is een schone zaak. Komt vanzelf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 10 uren geleden, MSDG zei: De muscat de Provence Sommige pompoenen geven snel vruchten en hebben een kort seizoen, anderen beginnen pas laat. Ik zou kunnen bedenken dat de Musquée de Provence daar een van is. Deze heeft dan een langer en groei tijd nodig. Er zijn pompoen soorten die we daarom slecht kunnen kweken in het Nederlandse klimaat. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 Van muscat de Provence heb ik 2 planten van over gehouden. Zeer slechte opkomst. Onderstaand beeld is van de vruchtbeginsels in deze planten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 4, 2022 Author Share Posted July 4, 2022 Hier is de Sweet Mama al verder. Was vorig jaar ook, toen kon ik al in augustus oogsten. En er komen mega veel vruchten aan. En ook de Napoli begint goed vrucht te zetten. Deze is 20 cm. De Yukeshegou is trager. Dit is de enige vrucht tot nu toe. Formaat baseball. De Long Island Cheese heb ik op een andere plek gezet en hij knapt nu op, ik hoop dat hij nog een spurt gaat maken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 23 uren geleden, MSDG zei: De muscat de Provence planten groeien als een gek maar precies 0 vrouwelijke bloemen. Iemand een tip hoe meer vrouwelijke bloemen te forceren? Als die mannen gaan pronken met hun bloemen komen de vrouwen snel genoeg. Ik zet al jaren o.a. deze soort, vorig jaar gingen ze nu pas als zaailing de grond in als nateelt na de aardappels. Evengoed had ik van twee planten een prima oogst. Ik oogst ze voor de vorst en laat ze binnen nog maanden narijpen. Ze bewaren meer dan een jaar. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 Jullie woorden stellen me gerust! Hopelijk meer dan 3 pompoenen per plant en dan kunnen we er weer goed tegenaan deze winter. 😄☀️ Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 4, 2022 Author Share Posted July 4, 2022 (edited) @Patrijs, je bedoelt de soort 'pompoenplanten' uit je blog? Die zet ik ook altijd 😉 (serieus, de soort staat er niet in). Edit: ik zit nog na te schudden van het lachen. Edited July 4, 2022 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 Oeps 😳, maar als je "even " doorleest kom je deze foto tegen: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted July 5, 2022 Share Posted July 5, 2022 @fre3kekan je die sweet mama aanbevelen? Goed te bewaren? En hoeveel vruchten haal je daar per plant vanaf? 😊 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 5, 2022 Author Share Posted July 5, 2022 (edited) @MSDG, het is een kabocha type, en die zijn anders van smaak en consistentie dan bijvoorbeeld een uchiki kuri of muskaatpompoen. Ze zijn wat droger ook, een beetje vergelijkbaar met zoete aardappel. Ik vind ze geroosterd heerlijk, en ook in pompoentaart, omdat ze stevig zijn. Ik maak er ook soep van, maar eigenlijk is hij daarvoor niet het meest geschikt. De bewaarbaarheid is uitstekend. De schil is dan ook erg hard. Vorige week at ik er nog eentje van vorig jaar, en ik heb er nog één liggen. Ik heb ze wel gecured volgens de regels. Het is een formaat dat je in 2 dagen kunt opeten met 2 personen. En de planten geven veel pompoenen, ik denk dat ik er 8 per plant had vorig jaar. Als je weinig ruimte hebt, zijn ze vooral geschikt, omdat er altijd 3-4 pompoenen in het hart worden gevormd. Je kan dus alle uitlopers afsnijden en evengoed 4 pompoenen oogsten van een vierkante meter. Maar ik geef ze alle ruimte. Edited July 6, 2022 by fre3ke Foutje, moest kabocha zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 5, 2022 Share Posted July 5, 2022 Vraagje: Dit ia het eerste jaar dat ik pompoenen kweek en ik probeer een butternut omhoog te begeleiden nu gaat dat prima maar heb ik nog geen enkele bloem aan mijn pompoen plant. Ik vraag mij nu af of dit normaal is of dat mijn pompoen plant veel te laat vrucht gaat dragen voor ons klimaat en de vruchten straks niet goed ontwikkeld zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted July 5, 2022 Share Posted July 5, 2022 @Kevins Moestuinnet als ik: geduld hebben. Plant ziet er gezond uit, nog voldoende tijd om bloemen te maken en vruchten te laten rijpen. 😉 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 6, 2022 Share Posted July 6, 2022 @MSDG Dankjewel dan zal ik nog even geduld moeten uit oefenen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Op 5-7-2022 om 22:13, Kevins Moestuin zei: probeer een butternut Is dat wel een butternut? Volgens mij hebben die geen « melkvlekken » op het blad . Eerder de al hiervoor genoemde Musquée de Provence. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 @appelvrouw ik vermoed dat het een butternut is omdat ik deze pompoen soort bio gekocht heb om soep mee te maken en daarna de zaden gedroogd en deze gebruikt om de plantjes mee te zaaien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Aha. Grote kans op een kruising dan. Pompoenen kruisen heel gemakkelijk en als de boer er een andere soort bij had staan dan is de kans groot. Wachten op de vruchten. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts