Kevins Moestuin Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Ik zit op het moment met hetzelfde dilemma, ik vermoed dat de flespompoenzaad die ik uit de pompoen zelf heb gehaald toch kruisbestuiving heeft gehad, kan opzich nog wel wachten om te kijken wat het nu voor soort gaat zijn maar zat te denken hem in zijn geheel weg te gaan halen. Zitten voornamelijke mannen bloemen aan maar heb 1 vrouwtje gespot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Mooie plant wel, ik zou m nog even door proberen te zetten en m lekker veel bloei voeding geven ( hoog fosfor voor bloemen ), weghalen kan altijd nog!👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 @Ruderalis dankjewel dan zal ik vanavond meteen beginnen met het toedienen van de voeding en dan gaan wij het zien 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 29, 2022 Author Share Posted July 29, 2022 En handbestuiving doen wanneer die ene bloem opent. Dan heb je meer zekerheid om in ieder geval één pompoen te oogsten. Ik ben ook aan het handbestuiven bij alle pompoenen nu. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 30, 2022 Share Posted July 30, 2022 Vorig jaar had ik bijna alleen mannelijke bloemen en pas heel laat vrouwelijke. Dus amper pompoen gegeten uit de tuin. Ik had er volgens mij 4 of 5. Courgette had ik uiteindelijk wel iets meer, maar ook niet veel meer. Misschien een stuk of 10? Weet ik niet meer. In elk geval te weinig. Dit jaar heb ik vandaag 1 courgette geoogst en 1 is in de maak. 1 rotte gezien. Dus 3 vrouwelijke bloemen. Rest is alleen mannelijk. Vorig jaar was het best fris, dus ik weet het daaraan. Nu hebben we toch al heel warme weken gehad. Ik baal echt als een stekker. Ik kweek cucurbitea overigens altijd uit gekocht zaad. Soms komt er wat op van wat ik aan de kippen heb gegeven en die laat ik dan wel doorgroeien. Maar dat is zelden. Ik heb dit voorjaar compost en tuinaarde besteld en gegeven. Ook lag er kippenmest op van de eigen kippen. Heb ook kalium gegeven en 1 x koemestkorrels. Planten zien er verder ook goed uit. Alleen die bestuiving kan zo niet. Waar blijven in hemelsnaam die vrouwelijke bloemen? Wat kan ik nog doen? Heb nu vooral zin alles eruit te rukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 31, 2022 Share Posted July 31, 2022 Hier doen de courgettes ook raar….vier planten….de ronde doet zo goed als niks, twee geoogst. de gele gaan beter. Van die twee planten denk ik 4 of 5 geoogst. En van de groene heb ik gister de tweede geoogst…best klein nog…. Sowieso kleinere courgettes. Echt maf. Normaal is dat net onkruid en denk je af en toe, stop nou maar! De mini courgette ging nog het beste….daar lijkt ook nog wat aan te komen. W meer dus als bij jou, Mellie. Maar niet zoals andere jaren…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 31, 2022 Share Posted July 31, 2022 Ik heb zelf de black beauty(groen) en gold rush f1(geel) moet zeggen dat ik een groot verschil zie tussen f1 zaad en normaal zaad. Black beauty 2x beide tot nu toe 4 groene courgettes gegeven veel mannelijke bloemen, de gold rush f1 heeft al 7 gele courgette gegeven en er zitten nu nog 4 gele courgette aan en 8 vrouwelijke bloemen op 1 mannetje 😛 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 31, 2022 Author Share Posted July 31, 2022 Vrouwelijke bloemen worden geproduceerd afhankelijk van het ethyleen-niveau in de plant. Er is een stof , ethephon, waarmee je dit kunt beïnvloeden. Zit dat misschien in jouw bloei booster @Ruderalis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 31, 2022 Share Posted July 31, 2022 Onderweg naar de buren 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 31, 2022 Share Posted July 31, 2022 Ah bedankt @fre3ke. Wist ik niet. Wellicht dat @rudaralis nog een tip met zijn bloei middel heeft. Pompoenen gaat sowieso niet meer lukken vrees ik met de groei tijd, maar nog een paar courgettes zou wel leuk zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 31, 2022 Share Posted July 31, 2022 Op 31-7-2022 om 11:12, fre3ke zei: Vrouwelijke bloemen worden geproduceerd afhankelijk van het ethyleen-niveau in de plant. Er is een stof , ethephon, waarmee je dit kunt beïnvloeden. Zit dat misschien in jouw bloei booster @Ruderalis? ik heb even op de fles gekeken en het staat niet genoemd, de booster voeding is vooral bedoeld om de P en de K in je gewone bloei voeding te verhogen en wordt dus alleen gegeven samen met je bloei voeding! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 31, 2022 Share Posted July 31, 2022 (edited) @Frans, dat ziet er goed en wild uit 😆 doet me terug denken aan mijn eigen kweek met de Japanse pompoen, leuk en lekker pompoentje niet heel moeilijk om te kweken, volgensmij heeft heel ons dorp destijds aan de pompoen soep gezeten!😆 Hokkaido pompoen (Uchiki Kuri), Edited August 3, 2022 by Ruderalis ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 31, 2022 Author Share Posted July 31, 2022 (edited) @Frans, leuk hoor, dat je de ballen nu al in de boom hebt hangen. @Ruderalis, ik was gewoon nieuwsgierig. Ik kan verder weinig vinden over deze stof ethephon en ik dacht dat bloei booster het misschien bevat. Ik las erover op Wikipedia toen ik info zocht over cucurbita. Edited August 2, 2022 by fre3ke 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 Alle bloeivoeding ten spijt, ik denk dat het nu begin augustus is en over het algemeen en met de vingers gekruist, hebben we nog wel een paar maanden tot de vorst de komkommerfamilie voor dit jaar weer de nek omdraait. Tijd genoeg om voor diverse variëteiten nog een paar nakomelingen neer te leggen. Ik heb dit jaar wel pompoenen gezaaid, maar de meeste zijn helaas vroegtijdig iets anders gaan doen. Costata romanesco (een courgette) heeft er dit jaar wél zin in! Ik heb één plant en ben inmiddels collega's en buren aan het lastigvallen. Productie is ongeveer een exemplaar per dag, veel meer dan wij eten. Tondo de Nice is ook pas begonnen met de productie en ik heb nog een plant waarvan ik de naam kwijt ben. Die moet nog op gang komen. Mijn ervaring is dat de meeste planten in deze familie beginnen met mannelijke bloemen. Soms wel een paar weken. En ergens komen daar de vrouwelijke ook bij en dan heb je een komkommer, augurk, pompoen of courgette. Hóp.....hóp hóp....hóphóphóphópperdepóp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted August 3, 2022 Share Posted August 3, 2022 Het Patisson projectje begint vorm te krijgen, de plant is wederom een reus met groot blad en lompe vruchten, wel meer vruchten dan de moeder plant destijds maar die vruchten laat ik toch maar zitten aangezien we deze soort graag eten. Actuele foto, 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 4, 2022 Share Posted August 4, 2022 Even gecheckt gisteren, 3 mooie muscat pompoenen onderweg, hopelijk komen er nog een paar bij. Gisteren voor het eerst 3 pattisons geoogst, van 't weekend maar een keer vullen en uitproberen. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 4, 2022 Author Share Posted August 4, 2022 Vandaag de eerste pompoenen geoogst. Nu twee weken narijpen bij 25 graden, en dan een maand de kelder in. Bij deze soort is 15 augustus de uiterste datum dat een bloem nog een rijpe vrucht kan worden (45 dagen) dus dat hou ik voor de rest ook aan. Ik hoop dat het gaat lukken voor de Long Island Cheese. Ik wil in ieder geval één pompoen daarvan. Lunga di Napoli. Ik las ergens dat de noordelijke zomers niet warm en zonnig genoeg zijn voor deze pompoen om goed af te rijpen. Dat zit deze zomer wel goed, de droogte is een groter probleem. Heb al één vrucht zien verschrompelen. Bij Sweet Mama trouwens al twee verschrompelde pompoenen. Ik heb de pompoenen nog weinig restricties opgelegd. Dus groeit er pompoen in de bessenstruik... in de hazelaar... 'in' de schutting... en binnenkort in het druivenrek, als deze bevrucht wordt. Hopelijk wordt-ie dan niet zo groot als deze 😬 Verder zijn drie pompoenplanten spontaan opgekomen, die ook vrucht geven. Eentje lijkt me een mix van de twee soorten Maxima die ik vorig jaar had. En dit is duidelijk een volbloed Sweet Mama, met direct een vrucht in het hart. Nummer drie is afwachten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Langzaam maar zeker lijkt de vrouwetje steeds dikker te worden even afwachten tot er een bloem in komt, overigens vindt ik het wel lijken op een fles pompoen beginsel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Ik heb vandaag even bij de wedstrijd pompoen gekeken, en zag al een kleine vrucht. Vorige week vrijdag was de bloem net uitgebloeid toen ik die zag. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Op 29 juli voeding toegediend en vandaag(6 augustus) is het gelukt de vrouwelijke bloem te krijgen en direct met de hand bestuifd nu afwachten wat het worden gaat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Eerste bladeren van de pompoen beginnen nu af te takelen. Gisteren wel 60l water in de verhoogde bak gegoten om de komende dagen net even een extra buffer mee te geven. Morgen gooi ik er nog 60l bij. De teller staat op 3 prachtige muscat pompoenen en 2 spaghettipompoenen. Hopelijk komt er nog wat bij aan de muscat, meer dan 3 vruchten zou ik wel fijn vinden. Volgend jaar die Sweet mama proberen, klinkt interessant dat die planten wat compacter blijven. En de red/uchi kuri, omdat ik die simpelweg een lekker formaatje vind hebben. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 (edited) Volgend jaar ga ik ook de uchiki kuri zetten, ik mis dat vrolijke oranje op de grond. Heb alleen maar wit/groene pompoenen dit jaar. Het is een beetje saai. En ja, handzaam zijn ze ook. Ik heb ook een Delicata in de planning voor volgend jaar, ook handzaam. @acpronk, gefeliciteerd! Die vrucht zal misschien je enige kanshebber zijn, dus hopelijk wordt het een knoeperd. Edited August 6, 2022 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 @MSDG Klinkt als een goed plan voor volgendjaar ik ga nog rustig kijken welke soorten het gaan worden. Mijn doel voor volgendjaar is in iedergeval proberen om tussen de 9 en 12 pompoenen te kweken van 4 tot 10 kilo soort moet ik nog even kijken, wil het liefst een soort dat zo 6+ maanden mee kan 12 maanden zo ideaal zijn. En daarnaast nog wat flespompoenen kweken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted August 7, 2022 Share Posted August 7, 2022 (edited) En door de voeding lijkt het erop dat de vrouwen nu toch ineenw nog komen tot wanneer kan ik deze laten bloeien? En vanaf wanneer kan ik ze beter weg halen en de energie stoppen in degene die ik al heb. Ps: even een pompoenvraag: ik heb bij een pompoen na de vrouwelijke bloem de uitloper verwijderd nu bedacht ik mij ineens kan dit geen kwaad?? Nornaal gesproken moet het volgensmij wel kunnen omdat je dit bij meloenen ook doet maar vroeg ik mij ineens af heeft een pompoen na de vrucht ook nog 2 bladeren erboven nodig zoals tomaat? Of heeft die genoeg aan al de andere bladeren. 1 plant is namelijk 3 meter breedt, en 2 meter lang zitten nu 6 vruchten aan. Edited August 7, 2022 by Kevins Moestuin Extra foto + vraag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 7, 2022 Share Posted August 7, 2022 9 dagen na de bevruchting. Ter referentie, opinel nummer 6. Vrouwelijke bloem nummer 2 was vanochtend ook uitgebloeid. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts