Jump to content

Pompoen 2022

fre3ke

Recommended Posts

Dit jaar ben ik nog wat afwezig in het pompoen topic aangezien dit jaar de focus is op het leren kweken van pepers😆

We hebben hier en daar wel wat pompoen planten staan maar dat is dit jaar dus bijzaak, ik hoop nog wel met wat foto’s te komen dit seizoen!

Wel wil ik al vast laten weten dat ik er volgend jaar weer vanaf het begin bij ben aangezien dan eindelijk het micro Atlantic Giant 2.0 project in de planning staat, het zal weer plaats vinden op het micro pompoen veldje maar nu in de tunnelkas, ik kijk er nu al naar uit aangezien ik in het 1.0 project veel geleerd heb over het kweken van de AG.

De belangrijkste veranderingen zullen zijn de tunnelkas en de genetica 🧬.

We gaan aankomend seizoen met de top genetica rechtstreeks uit de USA van wereldkampioen Wallace kweken en dus niet weer van Vreeken.

Ik zal te zijner tijd het verschil tussen beide qua zaden laten zien dan kan je al meteen verschil qua grote zien.

Het betreft zaad uit een 2000+ pond pompoen, het kost wat maar dan heb je ook wat, dit soort zaden hebben ook nummers en gegevens 😌

Het gaat om het onderstaande zaad uit onderstaande pompoen;

2054 Genetics:  2226 Boonen Herman x 2114 Wallace

37543D88-8955-44BB-A399-93DE381C5337.webp.6bbc8d5e7cec7854c42d22a675367cf3.webp

Grt en groei ze!😎

• Like 2

Geduld wordt beloond, eerste vruchtbeginsels in de muscat de provence gespot. Spaghettipompoentjes groeien grappig door, alleen maar voor de leuk en niet voor de lekker. Gezien de enorme ranken twijfel ik alleen een beetje, zal ik snoeien na de eerste vrucht of de rank laten gaan?

• Like 1

Ik heb ergens op het internet gelezen om 1,5 meter na de vrucht te snoeien, als je echt wilt snoeien. Maar als er ruimte genoeg is, zou ik hem door laten groeien, zoals Ruderalis ook zegt. Het is beter voor de vrucht die er al zit, en er kunnen ook meerdere pompoenen aan een rank groeien. 

Ik zal meteen mijn probleem neerleggen, want ik heb twee Lunga di Napoli planten, die heel verschillende pompoenen geven. Dit is de ene.

IMG_20220712_204603.thumb.jpg.edd34ae354b26ce5d70bd875b6f71abe.jpg

En dit de andere

IMG_20220712_204440__01.thumb.jpg.962080058d6a99f863b0a14d7d64d6cd.jpg

De eerste lijkt het meeste op de Lunga di Napoli, zoals ik die op plaatjes zie. Ook qua formaat, de vrucht is nu al 60 cm. De tweede lijkt wat op een courgette ☹️. Wat ik niet hoop. Maar ik zal moeten afwachten.

Edited by fre3ke
  • Like 1

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het pompoensoort butterbush? Wij zijn zelf verzot op butternuts en dit lijkt een kleinere meer compacte variant daarvan te zijn. Wellicht geschrikt voor een stuk van 3 meter lang en 3,30 breed :) voor 1 tot 3 butterbushes. Ze zeggen dat deze tussen de 4 a 6 butternuts geven.

On 7/13/2022 at 12:12 AM, Ruderalis said:

Ik zou de rank laten gaan als je de ruimte hebt, hoe meer rank hoe meer vocht je pompoen(en) kunnen opnemen, pompoenen zijn eigenlijk een soort water zakken en je ranken zijn de waterleiding er naartoe!👍

Hoe werkt dat dan? Ik ging er juist vanuit dat lange ranken met meer blad ook veel verdampen tot gevolg heeft, en dat snoeien dus handig is om uitdroging te voorkomen. 

• Like 1

45 minuten geleden, Arja zei:

Hoe werkt dat dan? Ik ging er juist vanuit dat lange ranken met meer blad ook veel verdampen tot gevolg heeft, en dat snoeien dus handig is om uitdroging te voorkomen. 

Patrijs heeft de vraag eigenlijk al beantwoord, hoe groter de plant des te meer pompoenen er zullen verschijnen of wanneer je maar 1 pompoen toestaat hoe groter die wordt, een pompoen groeit op vocht!😉👍

@MSDG, you made my day, ik schoot dik in de lach van je zelf spot!😂

@Arja, ik snap dat je het snapt dus daarom schrijf ik dit niet 😉, ik vind het gewoon een interessant vraagstuk.

Zoals je hier boven misschien gelezen hebt laat ik zaden van de Atlantic Giant uit de USA overkomen uit een 2000+ pond pompoen voor volgend seizoen, ik zal er hier weer verslag van doen, dus wat ik hier schrijf kunnen we volgend seizoen op t forum controleren.

Ik ga dat weer op een micro manier proberen te groeien, eigenlijk op te weinig grond voor een AG, mijn doel is een grote pompoen te kweken naar verhouding van het oppervlak wat ik heb.

Ik snap wanneer mensen naar het plaatje van bovenstaande pompoen kijken dat ze denken dat wordt een grote en als ze dan volgend seizoen kijken valt het tegen, voor mij zal het niet tegen vallen omdat ik me besef dat alles relatief is naar het grond oppervlak gemeten.

Als ik volgend jaar een pompoen van zeg maar 100 tot 150 pond weet te kweken heb ik het goed gedaan en dit komt dan door het kleine grond oppervlak, als ik het met Nederlands zaad uit de handel hier zou doen mag ik blij zijn met de helft vandaar dat het betere zaad toch interessant is.

Zou ik alle tegels uit mijn tuin trekken kan het gewicht wel 600 pond worden, krijg ik de tuinen van de buren erbij kunnen we langzaam naar de 2000 pond gaan, zo belangrijk is het grond oppervlak voor het groeien voor een Atlantic Giant, deze afmetingen gelden alleen voor de AG, voor andere soorten kan je met veel minder grond oppervlak volstaan en voor omhoog groeiende soorten geld het zo ie zo niet.

Ik ga maar voor 1 pompoen toch zou ik de plant zo groot mogelijk laten worden want een zo groot mogelijk water stelsel naar de pompoen geeft me een zo groot mogelijke pompoen, uiteraard knip ik de strengen die omhoog groeien in de Bush zeg maar wel weg.

Een pompoen heeft niet een diep gaand wortel stelsel maar wel een strekkend oppervlakkig wortel stelsel dus ik heb het geluk dat het wortel stelsel onder mijn tegels buiten de tent strekt dus daar hoop ik nog wat extra winst te halen!😊

Volgende week ga ik het zaad bestellen en betalen en wanneer het zaad binnen is zal ik het verschil laten zien tussen Nederlandse zaden en het zaad uit de USA.

Grt.😎

Kleine tip van mijn Amerikaanse vrienden, mensen gebruik wortelstimulator van het begin tot het eind met het groeien van pompoenen, uiteraard gebruik ik het ook en zo duur is het niet en je doet er lang mee.😉👍

• Like 1

@Ruderalis je bedoelt Engelse pond (lbs) toch, en geen Nederlandse pond? Hoe groot is jouw tunnel? Ik volg het peper topic wel, maar heb de maten even niet meer voor ogen.

Wij doen mee met de wedstrijd grootste pompoen van Boskoop800 (wedstrijd omdat Boskoop 800 jaar bestaat).
https://m.basisschooldehortus.nl/#!/news/4051168
Datum inzending 1 oktober.
Meteen gezaaid nadat we het zaadje gekregen hebben, plant is nu tegen de meter lang schat ik, heeft al 3 mannelijke bloemen open gehad, maar nog geen vrouwelijke te zien..

• Like 1

1 uur terug, acpronk zei:

@Ruderalis je bedoelt Engelse pond (lbs) toch, en geen Nederlandse pond? Hoe groot is jouw tunnel? Ik volg het peper topic wel, maar heb de maten even niet meer voor ogen.

Wij doen mee met de wedstrijd grootste pompoen van Boskoop800 (wedstrijd omdat Boskoop 800 jaar bestaat).
https://m.basisschooldehortus.nl/#!/news/4051168
Datum inzending 1 oktober.
Meteen gezaaid nadat we het zaadje gekregen hebben, plant is nu tegen de meter lang schat ik, heeft al 3 mannelijke bloemen open gehad, maar nog geen vrouwelijke te zien..

Aller eerst leuk zo’n wedstrijd ik vind zelf record kweken het leukst en de pompoen is daar uitermate geschikt voor, ten tweede je/jullie plant staat er mooi bij!🤙

In principe krijgt de pompoen als eerste mannelijke bloemen en daarna komen de vrouwelijke bloemen dus eigenlijk loopt alles gewoon volgens plan bij jou/jullie, maar tot die vrouwelijke bloemen erop staan voelt het wel spannend of ze wel komen.😣

Vooralsnog gaat het dus goed, ik neem aan dat je nu bloei voeding geeft en gestopt bent met groei voeding want dan komt het wel goed.

Ik kan zo niet meteen zien wat voor pompoen plant je hebt staan maar ik kan wel zien dat het geen Atlantic Giant is, pas bij de AG spreek je van die extreme grote en gewichten, de AG is een echte wedstrijd pompoen.

De pompoen waar de zaden uitkomen is in lbs, de pompoen die ik probeer te kweken volgend jaar heb ik t over Nederlandse ponden.

Alles moet dan natuurlijk mee zitten en voor de rest is het veel water en veel voeding, planten die vruchten moeten voort brengen hebben eigenlijk altijd behoefte aan veel voeding, veel voeding moet je niet zien als een extra hoge dosering maar juist ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid maar heel vaak, minstens 3 van de 4 water beurten!

Als je eenmaal vruchten hebt kun je nog bloei booster boven op je bloei voeding gebruiken om het onderste uit de kan te halen, op de hele zonnige extreme warme dagen zou ik voor de veiligheid je pompoen afschermen, een doek er over heen of een tuinstoel is al goed genoeg, en nee mensen dat hoeft niet iedereen te doen maar als je voor een record pompoen gaat is het wel verstandig, aangezien je dan voor 1 pompoen gaat en de kans bestaat dat ie scheurt.

Of terwijl aangezien jij/jullie voor een record gaan zou ik 1 minimaal 2 pompoenen toestaan aan de plant dan worden ze het grootste, ik zou wel de plant zo groot mogelijk laten worden, hier boven staat de uitleg waarom.

Betreft mijn tent die is niet heel groot vandaar dat ik over een micro project met de Atlantic Giant spreek, eigenlijk is het oppervlak te klein maar het kan wel, ik hou wel van een uitdaging!😆

De tent is 2 bij 3 meter en ik moet zeggen het is een fijn tentje.

Veel succes met de wedstrijd en als je af en toe wat plaatst kijk ik zeker mee.👍

7 uren geleden, Ruderalis zei:

Ik ga dat weer op een micro manier proberen te groeien, eigenlijk op te weinig grond voor een AG, mijn doel is een grote pompoen te kweken naar verhouding van het oppervlak wat ik heb.

Hoe groot is het oppervlak dat je voor die AG ter beschikking hebt ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

In principe 2 bij 3 de afmeting van de tent en daarom zal het ook in verhouding een kleine AG worden maar een grotere pompoen dan het forum record en ik heb dat al eerder gedaan met AG’s.

Gaat het echt lekker dan trek ik de tent eraf en trek ik m’n tegels eruit en hebben we 4 bij 10 meter, nog steeds klein maar toch een stuk groter, de uitdaging is het op Micro niveau voor elkaar te krijgen en ik heb al gekker gepresteerd met de AG dus ik heb er vertrouwen in!😆

@acpronk, hij staat er wat slap bij vind ik. En dat het jonge blad geel is, is niet normaal. Ik weet dat je niet dagelijks op de tuin kunt zijn dus het zal waarschijnlijk gebrek aan waterbuffer in de grond zijn.

Kun je niet een zeer voedzame mulch rondom leggen? Of een berg paardenmest? Of anders al je tuin- en keukenafval rondom leggen. Je kunt het zachte afval ook drie weken laten voorrotten in een emmer water, zodat er al vloeibare mest uit vrijkomt (soort bokashi maar dan onder water). 

Ik hoop dat je snel een vrouwelijke bloem krijgt want van bloem tot rijping is 40-60 dagen. 

@Ruderalis, het is geen plant die een omschakeling van groei- naar bloeivoeding maakt. Pompoen moet namelijk flink doorgroeien tijdens de bloei (N blijft nodig). Hij heeft ook veel K nodig voor de vruchten. Er zit wel K in bloeivoeding, maar relatief te veel P, die dan uitspoelt.

Ook zitten wortels op zoveel plaatsen in de grond dat het gericht vloeibare voeding geven niet makkelijk is. Een dikke laag natuurlijke mest of compost om in te groeien is de makkelijkste basis. 

Uiteraard groei je een pompoen op een dikke laag compost als je mijn topic van de AG’s leest zal je zien dat ik dat uiteraard heb toegepast en nog wel meer dan dat, alleen denk ik niet dat die meneer hier boven z’n pompoen gaat uitgraven om dat nog even te doen, dus dan heeft het geen nut om dat te melden!😉

Ook gebruik ik wormen mest, guano, fish mix, bloei voeding, bloei booster, wortel stimulator en uiteraard groei voeding!

Als meneer nu op zoek naar vrouwelijke bloemen; “ bloei voeding “ 

Zo slecht als ze het vorig jaar deden zo goed  doen ze het nu. 2 stuks Uchiki Kuri die ik 26 juni (eerste foto) al eens liet zien en op hol geslagen lijken te zijn. De verklaring die ik voor hun groei heb is dat er dit jaar meer compost is ingegraven dan andere jaren en dat ik het stukje grond langs de heg, dat  jarenlang vaste grond was, dit jaar ook heb gefreesd. Wat zeker flink meehelpt is dat ik de tuin m.b.v. een grondwaterpomp regelmatig beregen.

1083486622_UchikiKuri2.thumb.JPG.b4fae04fb27d7dd4933cbecf1577a351.JPG

20 dagen geleden 

Vandaag

pompoen3.thumb.JPG.41734baa3a072a788e144afd3abc8c81.JPG

pompoen5.thumb.JPG.cb862a1e286e18345cff1b7b7f41c07d.JPG

De planten zijn in de grond gezet tussen de tonnen en de zonnebloemen links. Inmiddels zijn ze door de zonnebloemen heen gegroeid en de tonnen gepasseerd terwijl één rank de tuin in groeit richting zoete aardappels.

pompoen2.thumb.JPG.e4deb76dde5f23adf3e82e3e47171ee5.JPG

De heg houdt ze niet tegen en als het een beetje meezit kunnen ook de buren straks een paar 'eigen' pompoentjes oogsten.

pompoen4.thumb.JPG.ae8282c4625bb8cff29a10db41ca58a0.JPG

En er zitten pompoenen aan  :smile:.   Grote planten zijn wel leuk maar zonder vruchten heb je er niks aan.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Die foto heb ik gemaakt ongeveer een week na het in de grond planten.
De pompoen staat op een stuk grond wat ik vorig voorjaar verhoogd heb met ongeveer 10cm compost. Ik heb nog geen voeding gegeven, alleen wat opgeloste 12+10+18 toen die nog in pot stond.
Verder heb ik nog patentkali en kristalon oranje.
Als ik het zo lees, dan kan ik het beste de 12-10-18 geven?

• Like 1

1 hour ago, Ruderalis said:

dan heeft het geen nut om dat te melden!😉

Hij kan rondom nog compost leggen. Ook 'in het pad' van de pompoen, al was het maar als mulch, omdat de plant onderweg ook wortelt. In harde, droge grond gaat dat wortelen lastiger.

Beweer je nou dat vrouwelijke bloei wordt gestimuleerd met bloeivoeding? In mijn Sweet Mama zaten op dag één van de bloei al vrouwelijke bloemen, omdat dat de soort is. Bij Yukeshegou komen de vruchten pas nadat meters aan ranken zijn gevormd, omdat dat de soort is. Bloeivoeding is gewoon voeding met relatief meer P dan N.

@Frans, wat prachtig is dat toch zo'n zee van pompoenblad. En ook leuk te zien hoe hij de heg bestijgt. Pompoenen zijn echt leuk!

@acpronk, ik werk niet met kunstmest. Ik heb in het begin vooral N gegeven. Brandnetelgier. Mijn pompoenen zijn een stuk verder dan jouw plant. Ik geef nu niets meer aan voeding. Ook geen K, ik heb dat in het voorjaar gestrooid en ik hoop dat er genoeg beschikbaar is. Bij droogte kunstmest geven is volgens mij geen goed idee, maar zoals gezegd gebruik ik het zelf niet.

• Like 1

Ik gebruik zelf ook bijna geen kunstmest, de 12-10-18 los ik op in water voor bij de zaailingen als ze binnen staan.
Patentkali heb ik gekocht voor de vruchtgewassen, maar gebruik ik in theorie hoofdzakelijk voor de knoflook en heb ik ook wel voor de zoete aardappels gebruikt.
De kristalon oranje (met sporenelementen) zijn speciaal voor de aardbeien in de bakken, maar kan ik ook voor de rest gebruiken. Voordeel is dat dit makkelijker in water oplost.

@fre3ke, je geeft zelf het antwoord al, in bloeivoeding zit ook N en K alleen om een betere bloei te veroorzaken is de verhouding anders en heeft het een hoger fosfor gehalte.

Uiteraard kun je af en toe is groeivoeding of fish emulsie of zeewier extract toevoegen mocht de plant er om vragen, maar zeker niet alleen maar, een pompoen plant groeit wel als je de bodem goed voorbereid hebt.

@Frans, dat ziet er prachtig uit!👌

• Like 1