Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen 2022

fre3ke

Recommended Posts

Pompoenen! Ook in 2022 gaan we ze weer kweken. Ik had eigenlijk wel verwacht dat @Ruderalishet topic zou openen, maar ik kan nu zelf niet meer wachten met het openen van het topic.

Ik eet trouwens nog steeds de pompoenen van vorig jaar. Gisteren nog plakjes geroosterd in de oven, het was echt smikkelen en smullen. 

Ik heb nu boven de grond staan 2x Sweet Mama 1x Yukishegou (kabocha/maxima). Verder 2x Longa di Napoli, en 1x

Long Island Cheese (muskaat). 

Dit is de grootste nu, de Napoli;

IMG_20220501_183801.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 4

• fre3ke changed the title to Pompoen 2022

Heb mijn pompoenzaden (8 stuks) vrijdag gezaaid, daar staat nog niks van boven.

Heb alleen Butternut en Red Kuri gezaaid. Butternut is langer houdbaar dan Red Kuri en beide zijn het lekkere soorten. 

Dit jaar muscat de Provence, spaghetti en de butternut (?) van de AH actie van afgelopen jaar. 😄 De drie Muscat plantjes gaan er sowieso in, de andere moet ik nog even over nadenken eerlijk gezegd, misschien geef ik die wel weg of belanden ze met hun wortels in de composthoop. 

Ik heb 3 weken geleden (schat ik) Hokkaido buiten voorgezaaid, Atlantic giant, Halloween pompoen, Spaghetti pompoen, Turkse muts, en nog een kruising waarvan ik de naam niet meer weet. Maar tot dusver is er nog niks opgekomen. Ik heb even gespiekt, maar ze beginnen net an te kiemen nu. Ik heb ze even verplaatst naar de kas zodat ze iets warmer staan, dat helpt de groei misschien iets. (Al zal ik ze daar komende week weer uit moeten halen want het weer gaat behoorlijk warmer worden)

Buiten voorzaaien werkt niet, ze vragen een vrij constante temperatuur van ongeveer 20 graden om te kiemen. Als ze nu nog kiemen, heb je geluk dat ze niet weggerot waren. 

Hier ook wisselend resultaat. De zaden van één leverancier doen het slecht, de andere kwamen allemaal snel boven. 

Gisteren ging ik even graven omdat er niets opkwam, en bleek een pit twee maden te bevatten. Geen idee of dat oorzaak of gevolg is van het niet opkomen. Volgens mij had ik alle grond verhit, dus sowieso een beetje raar. 

IMG_20220503_183207.thumb.jpg.b35f764510a5d74eaea75dd1f6a3827d.jpg

IMG_20220503_183252.thumb.jpg.7b351ad2db5e183cde54d22e2dcafa3c.jpg

Fijn dat dit topic alweer loopt, ik had het inderdaad willen openen maar we hebben het de laatste tijd zo druk gehad dat het er niet van gekomen is!😊

Uiteraard zijn er hier ook weer Pompoenen dit jaar, de nieuwe soort dit jaar is de “ Curcubita Pepo Galeuse d’Eysines “, in de volksmond Pinda 🥜 Pompoen.

Schijnt een hele lekkere Pompoen te zijn met een beetje een zoete noot smaak, ben zeer benieuwd naar deze Pompoen die er ook nog is apart uitziet.

Verder hebben we nog een paar Pompoen soorten die we vaker hebben gehad en Pepers 🌶, Paprika’s 🫑, knoflook 🧄, mais 🌽 tomaten 🍅 en Aubergine 🍆, als alles goed blijft gaan wordt het een vol seizoen!

Nu eerst een halve pallet tuin aarde in de bak in de achtertuin storten en dan de aangekochte tunnel tent opzetten voor de Pepers en dan meldt ik me wel weer voor de eerste foto’s!

Grt en groei ze!😎

• Like 4

Op 5-5-2022 om 11:19, fre3ke zei:

Buiten voorzaaien werkt niet, ze vragen een vrij constante temperatuur van ongeveer 20 graden om te kiemen. Als ze nu nog kiemen, heb je geluk dat ze niet weggerot waren. 

Had ik dit eerder geweten...😅 Vorig jaar kon ik al mijn gezaaide pompoenen weg gooien omdat de zaadjes waren weg gerot.

inmiddels staan bijna alle pompoentje fier boven de grond, dankzij de temperatuur in de kas. Komende week uitplanten denk ik maar...

• Like 1

Dat is niet helemaal waar weet ik uit ervaring. Ik heb 3 of 4 jaar geleden een moestuinbak gekregen van de man. Of eigenlijk de kinderen. Ze wilden ook een tuintje. Die bak is vrolijk beschilderd en we hebben hartje februari grote zaden gezaaid. Kleine vingertjes, dus grote zaden. Waaronder ook courgette en pompoen. Niet dat ik er iets van verwachtte trouwens, het ging om het proces en ik had alles afgeschreven.

Die zijn vervolgens allemaal opgekomen! Sja… dat had ik niet verwacht. Sindsdien zaai ik altijd een aantal cucurbitea buiten gedurende de winter. Die zijn als ze opkomen, mijn sterkste planten. Ik heb nu bij mijn olijvenboom een courgette of pompoen. Weet niet meer waar het een pit van is. Die heb ik maanden geleden erin gestopt en die is braaf opgekomen. Ik heb er een paar in de volle grond en 1 in een pot. 4 in totaal.

De rest zaai ik braaf binnen voor overigens onder veiligere omstandigheden. Het is niet zo dat ik alleen maar risico’s neem met alle slakken en hongerige vogels tijdens de wintermaanden, maar het kan dus wel.

Foutje: juist gemerkt. Ik wou een aantal al uitplanten en een deeltje wat groter zetten in afwachting dat de plaats vrijkomt. Merk ik dat ik een niet permanente pen heb gebruikt voor een aantal.  Bij deze vijf zijn de linkse 3 gewoon niet meer leesbaar  en heb er nog zo'n aantal waaronder ook sier. Ze gingen allemaal op een vooraf bepaald plaatsje  dat wordt gokken nu.

624234717_WhatsAppImage2022-05-14at4_30_18PM.thumb.jpeg.a217350bd619d608555ca0412305b3ac.jpeg

Edited by redzebra
  • Like 1

• 3 weeks later...

Gniffel dit heb ik altijd, ook mét watervaste stift, dure oh-pen enz enz!
Nu ook met 2 pepers die een onleesbaar kaartje hebben. Heel stom!

Wat ook stom is, is mijn enige vijgenbladpompoen die vannacht is gevroten door slakken. Grrrrr. Ik heb die gewoon nog nooit tot een pompoen kunnen kweken, zo frustrerend. Vorig jaar ook al opgegeten. Ik heb nu geen zaden meer ervan en weet niet of ik ze nog ga kopen. Voelt een beetje als vechten tegen de bierkaai inmiddels. Ik weet gewoon niet hoe ik alles moet beschermen tegen slakken. Ze eten dit jaar alsof ze zijn uitgehongerd, ook dingen waarvan men zegt dat ze ze niet lusten. Knoflook, prei, salie, thijm, mijn lievelingspompoen sweet dumpling. Daar heb ik er nu nog 3 van. Ik hoop dat die het seizoen kunnen volmaken.

Vorig jaar waren mijn naaktzadige pompoenen opgegeten. Ik weet dus ook niet hoe die smaken. Ik hoop dat ze dit jaar worden gespaard. Zou toch leuk zijn.

Dat is balen, zoveel vraatschade. Hier zijn de naaktslakken ook erg op dreef. Heb er nog nooit zoveel gehad!

Je zou een koperen ring om de overgebleven pompoenen kunnen leggen, dat werkt ook anti-slak.

• Like 1

@Mellie ik kan wel wat zaden van vijgenblad opsturen in het najaar als je wil, ik heb nog een pompoen liggen van vorig jaar waar ik dan de zaden uithaal. Of wil je ze nu nog opnieuw proberen zaaien ?, dan doe ik het dit weekend wel.

Edited by redzebra
  • Like 1

• 3 weeks later...

Altijd bizar om de groeispurt van pompoenen te aanschouwen. Als ze eenmaal gaan na een paar zonnige en warme dagen dan zijn ze niet meer te houden. 4 plantjes in totaal, 2x Muscat de Provence, 1x spaghettipompoen en 1x butternut. Laatste twee op de composthoop met jaar oude stalmest. Hopen op weer een mooie oogst. 😄🎃

• Like 1

Fre3ke, ik heb inderdaad een stalletje aan de weg. Verschillende eetbare pompoenen en grote voor 🎃. Dit gedeelte van de moestuin heb ik dit jaar aangelegd en de grasmat er onder gespit. Aangezien er nog engerlingen en ritnaalden in de bodem zitten de eerste 2 jaar pompoenen om de bodem schoon te krijgen. 

• Like 5

Mijn Sweet Mama maakt ook bloemen, en direct al vrouwelijke. Dat was vorig jaar trouwens ook. Hier drie vrouwen op één man. 

IMG_20220618_113837.thumb.jpg.4bd9d4876f45ee0e8b09187d8d8f0a22.jpg

En omdat het de eerste plant is die bloeit, kan ik hieruit ook zaad winnen. Mijn buren kweken  geen pompoenen, en het is een Maxima. 

Verder heb ik staan Lunga di Napoli. Deze joekel gaat meteen al aan de wandel, dus dat wordt nog wat. Mooi gevlekt blad.

IMG_20220618_113812.thumb.jpg.d163c310dc178469d4cc536899ab9245.jpg

En Yukeshegou, ook aan het reiken, maar minder ver.

IMG_20220618_113938.thumb.jpg.119c560f7a84ea53cb1b3d7ff0c3be24.jpg

En een Long Island Cheese, maar hij staat niet echt fijn. Hij doet wel wat, dus ik laat hem staan. Als hij één pompoen geeft is het al mooi, maar als hij half juli niet bloeit, gaat hij alsnog weg.

IMG_20220618_114000.thumb.jpg.11a0b696ea3d66e311c1af272a0c9eab.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 5

Mijn pompoenen willen niet echt groeien in vergelijking met vorige jaren. Heb oude mest ingegraven, maar toch. De schapenwol (waarvan ik dit jaar niet zoveel heb kunnen krijgen), maakt echt wel een groot verschil uit. Om uitdroging van de grond te voorkomen, laat ik nu het onkruid staan, anders is het helemaal een sahara bij mij.

47_pompoen.thumb.jpg.f335269cf1573caef90d768bd12999c5.jpg

2019785489_UchikiKuri2.thumb.JPG.320ed8574d5474dfe09037496e9b4db9.JPG

Ik heb 2 stuks Uchiki Kuri staan die na de vele regenval van de afgelopen dagen als idioten zijn gaan groeien. 

926157601_UchikiKuri1.thumb.JPG.41ea9d71fe60011063ad23ecf1fdd7da.JPG

De zonnebloemen op de voorgrond zullen zich moeten gaan haasten willen ze niet overgroeid raken door de pompoenen.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --