Jump to content

Pompoen 2022

fre3ke

Recommended Posts

Ja hoor, dat doe ik al jaren. Het is dan alleen iets lastiger om maïs te oogsten, want je moet voorzichtig zijn dat je niet op een pompoensliert staat. En de pompoenen willen nog wel eens tegen de maïs omhoog klimmen en is daar toch wel wat te zwaar voor (zodra er een vrucht vormt).

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Wat moet ik nu met de pompoenen?

Ze zijn rijp, of toch bijna, en ze krijgen meeldauw.

Invriezen kan niet wegens gebrek aan plaats in de vriezers. Inmaken lukt meestal ook niet goed, dus koel bewaren. Met zulk weer???

Feitelijk zijn ze ook twee maanden te vroeg.

De butternuts zijn een ander geval, daar heb ik nu vier vruchtjes aan en verder mannelijke bloemen. Hoop dat dit nog verbetert.

20220811_103834.jpg

20220811_103833.jpg

20220811_103824.jpg

20220811_103758.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

18 minuten geleden, aalterse-willy zei:

dus koel bewaren

Dat hoeft niet.

Deze soort kan je rijp geoogst maanden bewaren. 

Ook warm.

Ik laat bij meeldauwaantasting die nu ook hier komt door de moeilijke groei omstandigheden de planten staan maar ruim de aangetaste bladeren.

De planten gaan dan na een bui weer aan de slag met pompoenen maken.

Vorig jaar had ik nu nog niets, en ging de plant pas rond deze tijd aan de groei met de buien die we toen hadden.

Evengoed zijn er nog zeven mooie pompoenen gegroeid.

Ik zet ze altijd later als nateelt na de aardappels.

Butternuts zijn lastiger, die hebben een langer (warm) seizoen nodig en dat hebben we niet alle jaren hier in het Noorden aan de kust.

Vorig jaar rond deze tijd de eerste bloemen:

1609473091_20210807_173230(2).thumb.jpg.75c8249f8b2d0c9cae8aaea7badf14e0.jpg

Edited by Patrijs

Ik had nog nooit eerder pompoen geplant maar de snelheid waarin de plant groeit is echt verbazingwekkend, in het begin een hele langzame groei curve en dan ineens begint het feest en groeit het alle kanten op mits de plant gezond is natuurlijk, maanden lang geen bloem gezien en in dr afgelopen 10 a 12 dagen ineens overal bloemen te zien en al 8 vrouwtjes gespot waarvan ik er al 2 handmatig heb bevrucht nu wachten tot de rest gaat bloeien en ook die zal ik handmatig bevruchten.  Het is een enkele butternut maar is al zeker 3 meter breedt en 2 meter lang en sommige zei vertakkingen ook nog bijna 2 meter hoog laten groeien.

@aalterse-willy,

Uchi Kuri’s toch, die kan je (koel) heel lang bewaren hier liggen er nog 2 in de voortuin van vorig seizoen.

Het is idd een snelle soort maar je kan ze nog gewoon laten liggen hoor, meeldauw hoort er wel een beetje bij met pompoenen zolang het niet uit de hand loopt trek ik me er nooit zoveel van aan, af en toe de ergste bladeren weg en door!👍

Herkenbaar beeld! In het begin ging ik dan water geven, maar het blad bleef hangen. Het is gewoon te warm.

Bij mij gaat de Lunga eindelijk rijpen. Van wasachtig groen naar groen-geel sinds vandaag.

IMG_20220812_144704.thumb.jpg.0b356eaf62d18320fc25ec3b1d766aa5.jpg

Ik word er blij van, het ziet er erg mooi uit. En ik maakte me ook wat zorgen over deze soort omdat hij lang moet rijpen.

De andere Lunga heeft al langer een gele gloed. Die wordt helemaal geel-oranje denk ik.

IMG_20220812_144835.thumb.jpg.44e7d200e6ead78deb8adf9ba4a293a3.jpg

Bij Long Island Cheese is in ieder geval één vrucht gevormd. Yeah. Die kan ik dus proeven dit jaar.

IMG_20220812_144732.thumb.jpg.030af396a1c771f8dba4b6f9676a2446.jpg

Het was nog spannend, want de bloem was na een paar uur al verwelkt. En er waren nul mannelijke bloemen aan de plant. Maar de Lunga is ook een muskaatsoort, die heeft de honneurs van bestuiving waargenomen, denk ik.

Van Sweet Mama raken de geoogste pompoenen al op kleur. Ik krijg maar 3/4 pompoenen per plant van deze, door droogte en door agressieve buurpompoenen. 

IMG_20220812_144949.thumb.jpg.4e89883b922995242071b3f09f96586b.jpg

De spontane Maxima-mixpompoen is ook lekker bezig. Heeft de groeikracht geërfd van Rouge vif d'Étampes. Als hij niet te hachelen blijkt, gaat hij in de sapcentrifuge.

IMG_20220812_144630.thumb.jpg.5dc59fdc2223a59749faf542c7f26840.jpg

Ik heb dit jaar geen pompoenen, helaas. Wel heel veel courgettes. 😄 Ook maar van twee planten, maar die doen ook wel (teveel) hun best.

Gelukkig groeien de pompoenen van de volkstuinbuurman inmiddels ook weer in mijn tuin, dus hopelijk kan ik toch wat oogsten. Zal je net zien dat het een van zijn sierpompoenen is 😮 (wij hebben de afspraak dat alles wat over de grens leunt vervolgens gesnoeid, gewied of geoogst mag worden).

Eigenlijk vind ik het grootste nadeel van het kweken van pompoenen, dat je er behoorlijk wat ruimte voor nodig bent. Dat kan soms tussen andere planten door (leuk hoor, die drie gezusters, maar doe mij maar twee; de bonen en mais. Zus drie zoekt haar eigen mesthoopje maar), maar ik vind oppervlak wat ik moet reserveren voor een paar pompoenen eigenlijk best wel veel. Een paar Uchiki Kuri bij de Aldi zijn dan eigenlijk goedkoper. En hetzelfde oppervlak geeft mij (in kilo's) een veelvoud aan andere groenten. Keuzes, keuzes...

Hartelijk dank voor de goede raad. Nu moet ik me geen zorgen meer te maken kwestie van bewaarmethode.

De courgettes bloeien bijna niet meer, hun beste tijd is voorbij.

Wegens de droogte kan de sla ook al niet meer groeien. Dat laten slap hangen van de bladeren en die ’s nachts dan weer overeind zetten moet veel energie van de planten vergen denk ik.

Beste tomatentijd is hier ook voorbij,  de opbrengst is wel gehalveerd.

Maarrrrr

De druiven zijn al rijp en eetbaar, lekker!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Even een vraag aan de kenners, wanneer stoppen jullie met nog vrouwelijke bloemen bevruchten / laten opkomen. Heb net even mijn gehele plant goed bekeken en zit op 3 al wat grotere flespompoenen deze zijn allemaal al bevrucht, komen nu 3 extra pompoenen bij met 1 a 3 dagen begin van de bloem zit er al in moet alleen nog open gaan, maar heb zojuist ook nog 2 kleintjes gezien met al een bloem beginsel en nog 4 mini mini varianten dus zou in totaal 12 kunnen worden zelf lijkt mij dit echter wat laat. 

Overigens lijkt het erop dat er 2 pompoenen per secondary vine groeien en dan tegen het einde aan zo ongeveer 2 a 3 meter vanaf het begin. De vines die vanaf secondary vines groeien haal ik eraf.

Wel een mooi veld patrijs welk soort heeft U staan?? Vraagje over +- 4 weken komt de eerste nachtvorst weer, nu vroeg ik mij af wat de rest doet met pompoenen die nog moeten bloeien? Heb nu 6 a 7 pompoenen die al gebloeid zijn en mooi groeien en nog 6 die heel klein zijn en nog in bloei moeten gaan. Zat zelf namelijk te denken de 6 die nog moeten bloeien weg te gaan halen om de focus te leggen op degene die bloeien. Las dat de pompoen nog zeker 45-55 dagen nodig heeft af te rijpen namelijk.

Over 4 weken nachtvorst? Ik zou eerder denken 4 maanden. Maar dat licht er ook maar net aan waar je woont.
3 jaar geleden hadden we hier in Boskoop al in de nacht van 31 oktober op 1 november de eerste nachtvorst, de 2 jaar daarna pas in december dacht ik.
Gezien het pas augustus is zou ik ze nog even laten staan, tenzij je de ruimte nog nodig hebt voor een nateelt of winterteelt.

• Like 1

Even de balans opgemaakt:

1. Pattison: 3 vruchten gegeven, super mooie plant, maar nu helemaal niets meer

2. Butternut op de composthoop: helemaal weggekwijnd in de hitte. Alleen het topje ziet er nog een klein beetje groen uit, hopelijk trekt ie zich er doorheen.

3. Spaghettipompoen op de composthoop: ook weggekwijnd, wel twee kleine vruchten, al vraag ik me af wat dat moet worden als de plant geen blad meer heeft.

4. Muscat de Provence: 3 megavruchten die al 5+ kilo zijn, nog 2 nieuwe vruchten die bevrucht zijn en rap groeien. Dus ik ga eindigen op 5 of 6 mooie grote pompoenen. 

Ben erg benieuwd naar de smaak van muscat de Provence. Heb gelezen dat ze nakleuren van groen naar oranje, maar doet dat ook wat met de smaak? Of zijn die ‘mega’-pompoenen vooral vlak van smaak?

• Like 2