Ruderalis Posted July 17, 2022 Share Posted July 17, 2022 (edited) Op 16-7-2022 om 14:35, acpronk zei: Die foto heb ik gemaakt ongeveer een week na het in de grond planten. De pompoen staat op een stuk grond wat ik vorig voorjaar verhoogd heb met ongeveer 10cm compost. Ik heb nog geen voeding gegeven, alleen wat opgeloste 12+10+18 toen die nog in pot stond. Verder heb ik nog patentkali en kristalon oranje. Als ik het zo lees, dan kan ik het beste de 12-10-18 geven? Ik zal me nek maar weer is uitsteken ☺️, ik weet allereerst volgens mij niet wat voor pompoen je hebt, maar ik zou me zelf afvragen of ik de plant groot genoeg vind voor een vrucht/vruchten, vind je van niet zou ik op groei voeding blijven en de vrouwelijke bloemen weg plukken. Vind je het wel groot genoeg dan kun je bloei voeding gaan geven, je hebt een paar mannelijke bloemen en eerder dan dat er wat bloei zichtbaar is zo ie zo geen bloei voeding, je kan er geen bloei mee oproepen als er nog geen enkele bloei verschijnselen zijn. Je zit wel in een time frame als het ook nog een grote pompoen moet worden dus ergens zul je 1 of 2 vruchten moeten gaan krijgen om genoeg tijd over te houden om een beetje grote pompoen te krijgen. De keus is aan jou en ik zou zo ie zo gaan voeden!😎 Kleine aanvulling nog, de pompoen is over het algemeen niet heel moeilijk en als je grond goed genoeg is kan je zonder voeden meestal zelfs wel pompoenen verwachten, toch hoor je best wel eens ik had alleen mannelijke bloemen en kreeg geen vrouwelijke bloemen, ik had dan vol in de bloei voeding gegaan! Verder wil ik een uitbundige bloei creëren bij een kweek voor 1 of 2 pompoenen zodat je nog kan kiezen waar de pompoen komt te liggen aangezien jij aan een wedstrijd mee wilt doen. Edited July 18, 2022 by Ruderalis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Ik heb zelf ook wat pompoen staan maar niet echt iets bijzonders of wat super gaat, dit jaar is mn aandacht naar de pepers gegaan!🥴😆 Maar we hebben 1 projectje betreft Patisson zaad wat ik uit een eerder door ons gekweekte grote witte Patisson heb over gehouden, was een plant met maar 2 vruchten en 1 van die vruchten was groot! De plant was aardig bezig maar alleen mannelijke bloemen, 10 dagen geleden begonnen met bloei en bloei booster en hup vrouwelijke bloemen en inmiddels vruchten, uiteraard blijft toeval ook nog mogelijk maar toch. Ik hoop nog een grotere Patisson te kweken dan de vorige, zo 🤞 plaatjes, 😎 En idd de plant is niet handig neer gezet maar dat doet mn vrouw die is nog gekker dan ik, des ondanks komt ze wel altijd met leuke resultaten dus ik ben gestopt er wat van te zeggen.☺️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Hier heb ik voor het planten (tijdens het omspitten) flink vast stal(koe)mest toegevoegd aan de bodem. Na het planten een beetje NPK per plant. Daarna niks meer dat af en toe water. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Uiteraard ben ik het met bovenstaande mannier eens zo kan je prima een pompoen kweken! Ik denk waar het mis gaat is dat meneer aan een wedstrijd mee doet met zijn pompoen plant en dan volstaat in mijn ogen niet we zien wel wat er van terecht komt, maar ik ben weer eens te fanatiek, waarschijnlijk omdat ik zelf met bovenstaande Patisson probeer een grotere te kweken dan vorige keer!😆👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Het zaad van bovenstaande Patisson komt uit onderstaande Patisson, en zo is ie op gegeten, hij was heerlijk 😆 en hij kwam uit dit seizoen, 😎 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 18, 2022 Author Share Posted July 18, 2022 Ik denk dat @acpronkhet sowieso lastig krijgt, omdat het een Boskoopse wedstrijd is. De concurrentie daar weet van wanten. Hier is het iedere dag nu een zielig schouwspel. Kort nadat de zon ze bereikt, laten Napoli en Yukisgeshou de bladeren hangen. Ook als de grond nat is. De ene Napoli ontwikkelt al zeven vruchten, maar ik weet nog steeds niet of de soort klopt bij deze plant. Ik hoop het wel want dan heb ik veel pompoen! Yukisgeshou is veel langzamer met vruchtzetting. Drie aan deze plant. De Sweet mama staat er altijd pront bij. Hij begint wel meeldauw te krijgen op de oudste bladeren, omdat de eerste pompoenen al rijpen. Het is niet zo lang meer tot de eerste oogst. Nog eerder dan vorig jaar, verwacht ik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Aan stalmest kan ik helaas niet (makkelijk) komen. De boer die normaal een vrachtje per jaar levert, levert nu niet meer omdat die niet meer door het dorp mag rijden en dus 400% moet omrijden. Normaal regelt iemand anders de mest, maar dat is dus al 2-3 jaar geleden voor het laatst.De bodem verbetering die wij op het complex nu gebruiken is compost van de algemene hoop (inclusief 1.000.000+ onkruidzaden), en gekochte compost en champost.Of ik moet iemand zover doen te krijgen dat diegene met de aanhanger ergens wat moet halen.Maar ik heb nog wel een emmer koemestkorrels liggen die ik kan gebruiken als toplaag. En plantengier. En 2m² smeerwortel wat ik moet afknippen. Maar ik moet sowieso bijmesten want de tomaten groeien ook wel iel.Met een beetje zorg moet het wel goedkomen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Je hebt al mooie volle planten 👌, het is wel een rot gezicht als de bladeren zo hangen idd. we moeten nu eenmaal door deze hitte heen!🥵 Zoals je zelf weet kunnen de pompoen planten veel water hebben dus nu met die hitte kan je makkelijk veel water geven aangezien dat snel opdroogt, in een minder warme periode of zelfs natte periode kun je dat dan weer beter niet doen. Ik heb de Pepers bijv. op een nat en droog regime staan maar nu met die warmte geef ik ze iedere dag water.👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 @acpronk, je hoeft geen moeilijke compost toestanden op je nek te halen, koop een emmer droge wormen mest (plagron) en strooi dat eens per 2 weken ruim om je plant heen, vlak voor het gaat regenen of voor je water geeft en je bereikt het zelfde! Een emmer van 5 liter kost geloof ik 15,- euro, er zijn meerdere wegen naar Rome!☺️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 @Ruderalis Wil ook wel eens wormen mest proberen. Prijs valt wel mee, zeker als deze 25kilo zak het zelfde is als die emmer die jij bedoelt. https://www.rajatrading.nl/nl/plagron-mega-worm.html?id=152681123 (Heb al eens bij deze winkel besteld, en ook de winkel in arnhem bezocht.) 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 @rorror, dat is de juiste en voor een heel mooi prijsje, ik zou zeggen doen en het is super veilig je kan bijna niet over voeden, het valt onder organisch, wat ook mooi is je kan het zelfs strooien voor een goede regen beurt!👍😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Mijn pompoenen hebben geen last van de hitte. Vorig jaar heb ik m’n moestuinbakken gevuld met pure GFT compost en de vochthoudende eigenschappen zijn zo goed dat de pompoenplanten geen extra vocht nodig hebben. Stiekem wel een gietertje erbij gegoten gisteren, maar toen ik gisteren aankwam was er niets aan de hand terwijl ik 0x (!) water heb gegeven aan de pompoen. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 @rorror op hun website staat dat je in Duitsland kan afhalen, maar bij de KvK hebben ze nog wel een adres in Arnhem: De Wiltstraat 9, 6821CA Arnhem. Ben je daar geweest?Ziet eruit als een goede prijs. Verzenden kost 3 euro per zak extra aan verpakking.Maar dat brengt me wel op een idee. In de achtertuin heb ik een compostbak met heel veel wormen. Dat kan ik ook uitscheppen en mee naar de moestuin meenemen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Ik bestel het altijd hier https://www.kweekhuis.nl/bestel/plagron-mega-worm?&c=2387 daar is het ook goedkoop ik had me in de prijs vergist dat onthoud ik niet altijd goed!😩 Ik bestel altijd de 5 liter emmer en 20% van mijn grondmix bestaat ook uit wormen mest.👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 33 minuten geleden, acpronk zei: op hun website staat dat je in Duitsland kan afhalen Ik zie het nu ook staan, dan zijn ze blijkbaar nu verhuist. Zit nu net over de grens bij duitsland. Wellicht is die locatie goedkoper dan in arnhem. Extra kosten per zak niet gezien. Zie nu ook dat de 13,90 ex btw is. Zal eens kijken of er een plagron verkoop punt in de buurt zit. Nu nog niet nodig, maar volgend voorjaar wil ik het als "compost" gaan gebruiken voor in de bakken. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 Losgestort kost wormenmest maar een fractie van de bedragen die ik hier zie. Zelf gekocht/opgehaald bij een bevriend hovenier voor 27,50 per kub. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 De pompoen is inmiddels 1,5-2m lang, en de eerste vrouwelijke bloem is zichtbaar. Nu hopen op bestuiving, maar er zitten nog veel mannelijke bloemen in. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 Onze witte Patisson (hybride pompoen) begint er inmiddels ook zin in te krijgen het is een mooie grote plant aan het worden net zo als de plant waar het zaad van komt!👌 De eerste witte vruchtjes zitten erin, ik heb er weer vol vertrouwen in. Hij is onhandig geplaatst maar als de paprika’s erachter rijp zijn trekken we die planten eruit en heeft ie alle ruimte voor zichzelf.😉😆 😎👊 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 Ik heb inmiddels behoorlijk wat vruchtbeginsels op de pompoenen, helaas staan de twee op de composthoop ineens stil en lijken weg te kwijnen, wellicht toch eens een emmer water geven. Ook de pattison doet ‘t goed, zitten al 4 vruchtjes in. Vorig jaar zijn de plantjes opgevroten dus ik kijk er naar uit om ze dit jaar lekker op te eten. Blijft echt een dankbare groep planten. 😄 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 Onze pinda pompoenen beginnen ook wat flinker te worden, het zijn er 3, er zitten inmiddels ook wat kleine vruchten in, ben benieuwd of ik nog een mooie rijpe pompoen weet te oogsten voor mn hot 🥵 saus, Curcubita Pepo Galeuse d’Eysines 😎👊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 Hokkaido groen op de Keyholegarden: 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 Net even goed geïnspecteerd, ik tel nu 2 muscat de Provence exemplaren, de rest van de vruchtjes lijken onbevrucht… Gelukkig komen er nog een hoop nieuwe vruchten aan, maar vraag me af hoe lang een pompoen eigenlijk moet groeien na bevruchting? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 29, 2022 Author Share Posted July 29, 2022 40-60 dagen, staat me bij. 45 dagen voor de Sweet Mama die ik heb staan. Ik zit te twijfelen of ik planten zonder bevruchte vrouwelijke bloem nu eruit zal halen. Na half september is er weinig rijping meer. Ik heb twee spontane groeiers en een verplaatste pompoen die nog geen vrucht hebben. Ze staan een beetje in de weg ook. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Ligt misschien een beetje aan het soort en of je ze alleen hebt om te bewaren. Ik haal in oktober vaak nog onrijpe pompoenen naar binnen die daarna nog prima afrijpen. Weghalen lijkt mij erg vroeg. Sommige planten beginnen hier pas net lekker op gang te komen. Maar denk dat er veel variëteit is. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 1 uur terug, fre3ke zei: 40-60 dagen, staat me bij. 45 dagen voor de Sweet Mama die ik heb staan. Ik zit te twijfelen of ik planten zonder bevruchte vrouwelijke bloem nu eruit zal halen. Na half september is er weinig rijping meer. Ik heb twee spontane groeiers en een verplaatste pompoen die nog geen vrucht hebben. Ze staan een beetje in de weg ook. Ik snap je punt volledig, ik ben ook van het op offeren van zwakke of achterblijvende planten ten gunste van de betere planten! Ook zit je met een time frame, je moet genoeg tijd over houden om rijpe pompoenen te kunnen oogsten. Of je het nu al moet doen of nog even moet wachten is de vraag die jij je moet stellen 😉 Succes met je keuze ik ben benieuwd wat je gaat doen, ik lees het hier wel. 😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts