Jump to content

Pompoen 2022

fre3ke

Recommended Posts

Ik heb een deel nog laten zitten. Ik weet niet of ze nog rijpen, maar er komen nog twee zonnige dagen deze week en alles is meegenomen.

De planten groeien vrolijk door dus ik ga er vanuit dat ze deze temperaturen prima vinden.

IMG_20220923_180414.thumb.jpg.875ce23740783334196364af8d153f2e.jpg

De bodem is nog 16 graden, dat schijnt een pompoen een fijne temperatuur te vinden.

Sommige waren gebarsten door de regen en die heb ik wel geoogst. 

IMG_20220923_165447.thumb.jpg.697567b1ccc16512c09dcded06001465.jpg

IMG_20220923_165743.thumb.jpg.4a1e85f49302f5c0c811d02dc289ccd8.jpg

• Like 1

Eindelijk mn project “ Smoking Pumpkin Hot Sauce “ kunnen volbrengen!

Een mooie rijpe pinda pompoen uitgezocht, zaad en draden eruit en op de bbq voor de smoked flavour en om te garen;

7D99EC6B-8584-4AC3-A058-0A8FE280E1F7.thumb.jpeg.4ac86a9e55c8c0489a3ad7f9addc2aac.jpeg

5180C387-EB27-4888-B271-22C98B1BEE40.thumb.jpeg.2291896f208ef0d3ce40faab716f35fe.jpeg

DA32F7BA-F4BE-426A-BDF0-D7BDCE44B16B.thumb.jpeg.9ee049c691fd893bc76eb3650733cd34.jpeg

Verder wat pepers en paprika’s in de blender fijn gemaakt, later nog 2 rode reapers bij gepakt,

1AEC4BE3-34F7-4A69-9463-09CC5169D6DF.thumb.jpeg.79d6e40f4159231dd2ebb640db208eb3.jpeg

toen wat olie in de pan met wat verse knoflook en zout en peper, wanneer dat lichtbruin wordt de geblende pompoen en pepers erbij en dan warm laten worden en verdunnen met water en appel azijn (50/50) eventueel wat bastard suiker toevoegen en dan nog stevig blenden,

0B486C20-9CC0-41CF-8160-B6A3E6F89FCD.thumb.jpeg.3de425d9412e0cfe3a1dd3dbf250e423.jpeg

daarna af laten koelen en in de fles gieten en als het goed afgekoeld is in de koelkast,

C9C9B5D3-0072-47C9-AE82-17C8869C64AD.thumb.jpeg.250cfa4593f334ea74b98a8da6672bbc.jpeg

het resultaat een frisse zoete behoorlijk pittige hot sauce, zelfgemaakt uit zelf geteelde pompoen, pepers en paprika’s!👌

Ps; op bovenstaande hoeveelheid gaan 5 Carolina Reapers.

Edited by Ruderalis
  • Like 6

Ik heb mijn grootste pompoen ook gewogen, en hij bleek 20 kilo te zijn. Ik hoef me dus niet te schamen dat ik zo liep te puffen bij het oogsten. Inmiddels zak ik thuis bijna door de vloer met alle pompoenen, en er komt nog meer aan. Edit: ik merk dat het fris is buiten, 4 graden wordt het vannacht, dat is slecht voor de vruchten dus ik baal wel een beetje.

Alvast een pompoen aansnijden doe ik niet, want alle soorten lijken nog te moeten narijpen. Ik deel de link van de tabel die ik daarover vond: 

https://www.johnnyseeds.com/growers-library/vegetables/winter-squash/winter-squash-eating-guide.html?q=curing

Voor een Butternut staat twee maanden narijpen, en Lunga die Napoli is daar sterk mee verwant, naar het uiterlijk te beoordelen. Dus ik blijf er nog even vanaf. 20 kilo laffe pompoen zou zonde zijn. Het enige dat ik kan aanbreken zijn de vroegste Sweet Mama's die nu 1,5 maand oud zijn. Dat ga ik binnenkort maar eens doen want ik heb wel enorm veel zin in geroosterde pompoen. 

Edited by fre3ke
  • Thanks 2

Vandaag de wedstrijddag van de pompoen wedstrijd van het pompoenfestival, er zijn ook veel andere leuke dingen met pompoenen (voor kinderen) te doen, zoals pompoen ver gooien, pompoenen van omgekeerde bloempotten gooien, pompoenen met een oude fietsband (links en rechts zit het vast aan metalen buizen) door hangende hoepels proberen te slingeren, en nog wat meer.

Bij de pompoen wedstrijd ging het niet om de zwaarste pompoen, maar om de omtrek van boven naar beneden. Er zaten ook heel langgerekt gevormde pompoenen tussen, maar de mijne was zeker niet de grootste of zwaarste.

Ik was vanochtend bij een vriend, en die heeft een kabocha pompoen in de keuken liggen, schijnt dat die heel lekker zoet is en raadt het aan die te planten.
Misschien ga ik dat wel doen, maar eerst wat info opzoeken.

• Like 4

Is het wel een smakelijke pompoen @acpronk ? Dan heb je tenminste nog een soort troostprijs. Twee zelfs 

Kabocha heb ik nu voor het tweede jaar, Sweet Mama en Yukishegou. Volgend jaar ga ik Buttercup proberen. Ze zijn heerlijk om in plakken te roosteren met wat knoflook. Lijkt wat op zoete aardappel. 

@fre3ke oh ik dacht dat Kabocha een rasnaam was, maar het is dus een soortnaam en er zijn dus meerdere rassen zo te zien.

Mijn pompoen heb ik nog niet gegeten, vrouw maakt altijd gerechten met pompoen klaar als ze zin heeft. Dus nog even afwachten. Zal in ieder geval melden dat ze die pompoen mag gebruiken.

• 1 month later...

Ik heb vandaag de eerste pompoensoep gemaakt. De gekochte pompoen was meer zaad dan vruchtvlees. Hij was in de aanbieding en ik heb er maar een paar, dus nam hem mee. Maar hield dus amper wat over. Heel apart, nooit eerder gezien. Toen moest een eigen pompoen eraan geloven. Dat was een naaktzadige. Geinig! Was de eerste x voor me dat ik ze heb gekweekt en ook de eerste x geproefd. Dit was de kleine. Heb nog 1 grote.

23bf6bb16ea9ee8cef19cb3fc11c187f.jpg

22d6167712ca5ca0ff51508c76efed42.jpg
1b95bd18a20caf35eae7743308c328e6.jpg

De pitten liggen te drogen op de verwarming en de soep… nou. Het was de flauwste pompoensoep die ik ooit op heb (mijn kleine mini me was het met me eens en dat werd uit zichzelf gezegd, dus zal wel kloppen ) Heel weinig smaak dus die pompoen. Leek erg op een suikermeloen qua kleur en structuur.

Ben ik niet echt gewend van een pompoen dat die zo weinig smaak heeft. Wat extra kruiden toegevoegd en zo werd het toch een lekker soepje. Best jammer eigenlijk van die pompoen. Had er zo veel verwachtingen van. Maar die pitten eten we veel op brood, salade of als snack in de Lunchtrommeltjes. Wel dus fijn te hebben.

De naaktzadigen kweek je eigenlijk niet voor het vruchtvlees Mellie maar alleen voor de pitten. Natuurlijk is hij wel eetbaar maar zoals je ervaring ook al is met heel weinig smaak. Misschien zou bereiden met goede kerriepoeder en wat peper en kokos nog wat sneu ( sjeu) 😉 aan de soep kunnen geven. Bij mij gaan de naaktzadigen na het leeghalen direct door naar de composthoop. 

Edited by appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weeks later...

Ik vind het leuk, die zaden, maar ook elke keer wat onbevredigend. 
En ook ik mik de pompoenen zelf in de kliko….en dat voelt niet okee. 
Heb helaas geen beestjes die ze eten. 
Dus ik ga het niet meer doen, zeker niet nu ik geen extra grond ter beschikking heb voor pompoenen. 
Ga de zaden dus gewoon kopen voor in mijn granola! 😊

• Like 3

Ik heb twee andere soorten gehad; Gleisdorfer Ölkürbis en Kakai. Ze gaven ongeveer hetzelfde aan zaden. Ik denk dat het vooral de moeite waard is als je er een veldje van hebt, want de meeste planten geven ook maar een paar goede pompoenen. En nemen best veel ruimte in. En ik vond het vruchtvlees ook niet te eten, hoewel erbij stond dat dat wel zou kunnen. Misschien als je helemaal niks anders te eten hebt of varkens of geiten hebt.

Ik kweek ze ook niet meer. Volgend jaar ga ik voor de lekker compacte Golden Nugget van @Martijn!

Ik eet vanavond onrijpe pompoen die ik had geoogst vlak voor de vorst, en ik moet zeggen dat ik het heel lekker vind. De pompoen is al een beetje zoet, en lekker zacht en sappig want hij is ontstaan in de periode dat het lekker regende. Het grootste deel sta ik rauw op te knagen als een soort komkommer. Ik heb er nog twee geoogst van een paar kilo/stuk. Allemaal van Lunga di napoli. Ik bedenk me nu dat ik daar misschien ook een recordpompoen van heb geoogst (langste pompoen? zou dat mogen?).  

• Like 1

• 3 weeks later...