Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bakjes chinees


Ruitertje

Aanbevolen berichten

Het maakt denk ik niet zoveel uit waarin je zaait. Bakje van de chinees, champignonbakje, aardbeien bakje, vershoudbakje.

Als je weinig ruimte hebt doe je dit in deze bakjes. Heb je wat meer ruimte dan is het misschien fijner om een bak met vakjes

te hebben waarin je per vakje een zaadje stopt. Dan hoef je niet zoveel te verspenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat slecht te vinden voor particulieren ofzo? Ik zie eigenlijk niemand op dit forum ze gebruiken.

 

Heb dat ooit gebruikt, gekocht bij Vlaamszaadhuis.

 

Vond het ondingen.

Teveel

Teweinig

Paste niet in propagator

Te klein

Te groot

enz.. ze weggegooid.

 

Gebruik nu cactuspotjes en verpot of zaai meteen in vierkante P8.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ff kijken waarvoor je ze gebruikt, voor de zaailingen boor ik er geen gaatjes in, deze mogen wel een beetje vochtig blijven, en dan blijf je niet met water lopen. Het grote voordeel van de nasibakkies is natuurlijk het lichtdoorlaatbare deksel, en ze staan niet in de weg op vensterbank. De zaaitray heb ik vooral voor mijn warme zaailingen, die staan op de kabel box. Vorig jaar ook met toiletrolletjes gewerkt maar dit jaar wil ik van alles wat meer zaaien dus is dit niet echt praktisch meer. Er gaan volgens mij iets van 12 halve rolletjes in een nasibakkie (3x4).

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai in 2 kleine kasjes die ik op vensterbank kan zetten, maar omdat die vol zaten heb ik ook gezaaid in een bak waar eerst huzarensalade in zat en in plastic bekertjes. Gaat ook prima hoor! Die kasjes heb ik trouwens gekocht bij een tuincentrum.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zelf altijd prettig vind om in te starten zijn eierdoosjes.

Nu hebben ze hier doosjes van 12 en 18, maar die van 10 willen natuurlijk ook.

Ik knip de deksel eraf en die dient als onderbak, dan de tree waar de eieren zaten, die zet ik op de deksel..vul met aarde en daar start ik in.

Persoonlijk vind ik dit erg handig, ander alternatief waren de doorgeknipte wc rollen, maar die droogde bij mij erg snel uit en toen ik ze een stuk natter hield, liet de lijm los en vielen ze uit elkaar.

Ik houd het dus op de eierdoosjes...oh en die gedroogde tabletjes in een netje, ik weet niet hoe ik die anders moet omschrijven, maar die zet je allemaal naast elkaar..week je goed, zaad erin en als ze goed zijn om de tuin in te gaan, gaan ze in hun geheel de grond in.

Zo voorkom ik kapot trekken van het plantje om ze uit de pot te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jiffy pellets bedoel je?

die heb ik uit de carousel doos gehaald

ik gebruik bij bepaalde soorten ook steenwol. die plaats ik in, jawel, nasibakjes

deze bakjes gebruik ik ook bij het voorzaaien maar haal alle zaailingen er het liefst zo snel mogelijk weer uit. ik boor trouwens ook geen gaatjes! anders wordt alles te droog, ik let wel op dat ik niet teveel water geef...

dit jaar heb ik een aantal van die grote eierdozen bewaard.

daar ga ik koolsoorten in proberen.

plastic bekertjes gebruik en recycle ik voor alles en nog wat.

op dit moment bewaar ik er mijn deno zaaiers in. als ze allemaal in potten geplant zijn plant ik de overblijvende 'rest' plantjes in. die neem ik mee naar de moestuinledendag

verder gebruik ik ook nog van die trays waar ze altijd viooltjes etc in zetten.

ik heb ze van 6 potjes en 10 potjes. zeer handig! zeker voor grotere soorten zoals bloemkool en broccoli, maar ook voor aardbeitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen we nog zelf stekten deden we het hier in:

77%20gaats%20stektray%20Code%2030177.jpg

Is dat slecht te vinden voor particulieren ofzo? Ik zie eigenlijk niemand op dit forum ze gebruiken.

 

ik heb zulke bij seedo weg, ideaal! vond eierdozen die helemaal soppig werden 10 keer niks...

 

ze zijn niet eens zo duur en het werkt echt heel makkelijk, je knipt ze ook makkelijk kleiner om in de propagator te doen als je er in wil zaaien.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor stekken zijn ze handig, maar voor zaaien niet vind ik. Vooral als je het warmer weg zet; het ene zaadje is al ontkiemd en dreigt iel te worden en de andere moet nog ontkiemen bijv. Dat is wat ik het grootste nadeel vind voor het zaaien er in.

 

Zelf heb ik nu 6x6x8cm potjes gekocht voor 0,04 (excl. verzending) per stuk @ marktplaats... K ga daar is mee aan de slag dit seizoen, als het meerdere jaren mee kan is het nog geen eens zoveel duurder dan weg werp bekertjes denk; aangezien het toch ook praktischer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...