Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)


Addie

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Mijn twee planten zijn behoorlijk uitgegroeid...Na de eerste nachtvorst rooien zoals de Dahlia las ik

Ik ben benieuwd of ik dan al flinke knollen heb, de eerste nachtvorst is hier altijd erg snel. ( Vannacht was het 6 graden hier, en buiten voel en ruik je de herfst) Ik begreep dat de knollen zich nu aan t vormen zijn...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Dan kan je de yacon oosten,en af laten rijpen/zoeten.

 

De plant is nog niet erg aangetast door de vorst van vannacht( -1,5) ..ik laat hem er nog in, met de hoop dat de verwachte vorst van a.s. nacht niet komt. De wortels moeten toch nog een tijdje groeien?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Smaak: De opslag knollen kunnen op veel verschillende manieren bereidt worden. De smaak van de rauwe knollen is als een frisse verse appel/meloen – water kastanje combinatie, zeer friszoet en zeer sappig. Van frisse fruitsalades tot warme schotels, roerbakken en frituren, alles is mogelijk. Van de enorme bladeren is een heel speciale thee te zetten waar je de suiker weg kunt laten en die uiterst geschikt is voor diabetici. Verder is er op zeer eenvoudige wijze een siroop van te maken die heerlijk zoet is, maar bovenal zeer veel gezonder is dan andere siropen gemaakt van geraffineerde suikers.

 

Meer info:

http://cruydthof.blogspot.com/

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok... hier gisternacht dus wel vorst dus de bladeren van onze yakon zijn bevroren... is het nu tijd om te kijken of er iets onder de grond is gegroeid?

 

Voor zover ik het begrepen heb wel Erny, als al je blad bevroren is tenminste..anders zou hij nog door kunnen groeien,dat is bij mij gebeurd.

Is het alleen de bovenkant,of de hele plant?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stronken/ogen te bewaren in turfmolm of iets dergelijks (uitdroging en vorst voorkomen) en planten in het voorjaar.

De enigste plant, mij bekend, met twee totaal verschillende knollen. Eetknollen om te consumeren, hebben geen ogen en dus niet geschikt als plantmateriaal. Broedknollen, ogen, kleiner en hard en niet te eten.

Op het internet worden vele producten aangeboden zoals siroop, gedroogd, poeder, jam , thee , etc. Wij eten altijd vers, als salade en fruit vervanger.

Aangeraden voor diabetici, in Japan algemeen geaccepteerd, in Nederland acht men dit nog niet bewezen.

Er zijn gevalen bekend van zeer gunstige effecten bij mensen met darmstoornissen.

Wel oppassen in het begin leidt de consumptie van yacon knollen bij de meeste mensen tot verhoogde winderigheid.

 

Meer info:

http://www.yacon-gezond.nl/

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is de hele plant aangetast, vorst was tot op 50 cm hoogte. Misschien dat ie nog wat bij komt... anders gaan we maar eens kijken wat er zich onder de grond bevindt.

 

Thea: goeie info! Dat van die verschillende knollen wist ik niet. Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij komen ze tot borsthoogte en zijn behoorlijk breed. Volgens mij ligt het ook aan de wortel waar je mee begint..bij Thea staan ze niet voor het eerste jaar. Bij mij wel, maar diegene die ze aan me gaf heeft al een behoorlijk mooi stuk/ stukken wortel ingeplant in beide potten, waar meteen een groot aantal stengels uitgroeide.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste van mijn twee appelwortels geoogst. het was een behoorlijke plant. ik kreeg de plant in het voorjaar al in de pot, en heb hem gesplitst geplant, hij viel als vanzelf in tweeën uiteen, waarschijnlijk waren er twee wortels in de pot.

 

Hier zie je de oogst. Niet gering, ik heb het niet gewogen, maar toch enkele kilo`s. Ook deze wortels kon ik weer in tweeën splitsen.

 

Mijn vraag wat bewaar ik voor de herplant? Alleen die rode dikkige harde basis waar de stengels uitkomen, of ook kleinere zijknollen..(zie foto)?

 

De smaak was zozo( als fruit), door alle verhalen had ik er meer van verwacht, ik vond de knol niet zoet ( ik heb gele en rode knollen en heb een gele geproefd.)

Als rauwkost is het denk ik een fijne aanvulling voor de salade, lekker knapperig.Niet erg veel smaak, wel sappig en stevig.

En vanavond probeer is een Engels recept uit, met kip, kerrie en yakon.img917284511350652329.JPGimg917657291350652342.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...