Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)


Addie

Aanbevolen berichten

NOG MEER OVER DE JAKON:

Yacon is een offerte vaste plant, maar is gegroeid als een jaarlijks in klimaten met de winter vorst. Ze produceren een zeer grote onderstam, bestaande uit twee soorten knollen: root knollen zijn groot en knapperig, zij zijn degenen die worden gegeten. De andere, kleine knollen, zijn stam knollen, en te groeien in de buurt of zelfs op de stengel.

powered by

Deze soms kleine stam knollen degenen zijn die gebruikt worden voor herbeplanting. Ze kunnen worden geplant vanaf eind februari in kleine potten, zorg ervoor dat ze in een vorstvrije plaats. Ze ondersteunen geen vorst! De kleine potten kunnen worden geplaatst op een vensterbank, een kas, of iets dergelijks. Zij geven de voorkeur een lichte plek en willen heel wat water te ontvangen, temperaturen van rond de 18-22 graden Celsius hen het beste past, doen ze niet graag zeer hoge temperaturen (35 + graden). De planten zullen gestaag groeien totdat ze buiten kunnen worden geplant, in West-Europa is dit meestal de tweede helft van mei.

powered by

Plantgoed kan worden gedaan in een soort van bodem, hoewel, het lijkt erop dat ze willen een beetje van organisch materiaal als je een zanderige bodem. Ik heb ze altijd groeide op een leemgrond, ik heb nooit iets toegevoegd, maar mijn grond is erg rijk. Ze nemen veel ruimte in, geef ze ongeveer 90 cm. ruimte. Een zonnige plek heeft de voorkeur, hoewel een beetje schaduw lijkt niet aan de planten beschadigen. Het duurt enige tijd voordat het invullen van deze plaats, moeten ze gedaan hebben dat tegen het einde van augustus. Ik geef ze een stevige ondergrond, is dit zeker noodzakelijk in een winderige plek. Ze kunnen heel groot worden: afhankelijk van de zomer, ik had hoogtes van 1,80 tot 2,40 meter! De planten zijn gelukkig in regenachtige zomers in droge zomers ze willen een beetje extra water, of beter gezegd, de bodem bedekken met hooi of stro of ... (let wel, sommige muizen houden van de knollen te eten en zijn erg gelukkig onder deze beschermhoe

die tijd. Graven ze op wanneer de eerste vorst hebben getroffen (oktober, november of zelfs nog later). Til ze voorzichtig met een vork, het brosse knollen zijn zeer gemakkelijk beschadigd raken (hoewel ik ben me volledig bewust Tuberisation begint normaal aan het eind van augustus, de planten lijken te versnellen door hun groeiende van dit, ik heb altijd eindigen met enkele gebroken knollen) . mogen niet gedeeld of splitsing van de planten. Ik weet niet verwijder de steeltjes totdat ze worden opgeheven uit de grond, is het makkelijker om opheffing van de planten. Ik til de planten (ze kunnen zwaar, 20 kg. Is niet echt uitzonderlijk) en leg ze in een plastic of houten doos met een aantal drainage gaten, denk ik niet verwijderen van de grond tussen de knollen ('mijn' leem grond fungeert als een soort van lijm toch), en dragen de dozen aan het behoud plaats, na het snijden van de stengels tot op een hoogte van ongeveer 10 cm. Een goede plek voor het opslaan van hen is een aardappel kelder of iets dergelijks, houd ze vorstvrij!. De knollen worden zoeter na te slaan, dit kan oplopen tot drie of vier weken, (ik heb altijd het gebroken knollen plaats in de kas, in de zon uitharding versnelt het stankvrijmakingsproces). Opslag is veel beter als wat zand of veen of zelfs compost is gezet rond de knollen, het is in feite een soort van herbeplanting, kunt u ook gebruik maken van zeer grote plastic of stenen vaten, of iets anders dat is handig. Met dit zand of veen te dekken, kan knollen worden opgeslagen tot de volgende zomer. Omdat het verzoeten proces lijkt beter te gaan zonder toevoeging van zand of iets anders, ik alleen toevoegen oppotten medium na drie of vier weken.

Tegen het einde van februari kunt u snijd de kleine knollen stengel en plant ze uit ...

Ik heb geen last van specifieke ziekten, alleen slakken en muizen als de planten en / of knollen.

Knollen zijn geschild en rauw gegeten of gekookt, geef ik de voorkeur ze rauw, maar ze zijn een zeer goede toevoeging aan spaghettisaus of pizza, of ... Een korte kooktijd verzekert blijven ze knapperig en smakelijk.

powered by

 

 

powered by

 

 

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Thea. Kan je even de website erbij geven, dan kan ik het samen met de Engelse tekst lezen. Tot nu toe begrijp ik dat ik de knollen na moet laten rijpen om zoeter te worden.

 

 

Edit: Deze website heeft duidelijke foto`s: http://www.yakon.co.uk/redyakon.php

( ik ga even papieren zakken zoeken om de yakon na te laten rijpen...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred heeft de eetbare gedeeltes eraf gehaald en de plant met broedbollen geparkeerd in de aarde (volle grond). Ik zal hem vertellen dat ze in een pot moeten, ook omdat ze dus volgens jouw info niet tegen vorst kunnen want dat wisten we dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, hier waren de planten nu echt kapot gevroren, dus ik ben lekker gaan graven. Ik lees nu alleen op die Engelse website dat je na het kapot vriezen nog 2 a 3 weken moet wachten voor je gaat graven?

Nou ja... is nu te laat. Aan de 1e plant zaten echt ENORME knollen. Die pakt denk ik wel wat ochtendzon, en de rest net niet. Volgend jaar gaat alles dus op een zonniger plekje.

Ik moet de knollen nu dus nog even in zand bewaren (in de schuur) en dan worden ze zoeter? Die knolletjes voor vermeerdering kan ik ook met zijn allen in zand bewaren tot het voorjaar? Dus niet opgepot?

Dat met die papieren zakken gaat hem niet worden, de temp in huis is verre van constant, en de schuur is veel te koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O.... ik heb ergens gelezen dat je ze na het oogsten 2 a 3 weken moet laten rusten liefst niet in zand.....???? dus gewoon in de koelkast of wa???

 

en dat je de plantknolletjes in zand of gewone klei kunt bewaren tot volgend jaar. Ik had alleen niet zo duidelijk verschillende knollen en heb alle kleinere dingetjes met wortel in de grond terug gestopt

 

Werkt het net als bij dahlia's??? (ik vind het ondergrondse geheel er nogal op lijken.) Ik bedoel dus dat die grote eetbare knollen geen nieuwe plant kúnnen maken en je alleen kloontjes van de stengel een nieuwe plant maken???

 

knolletje met stengelstuk:

pict506282111351355239.jpg

 

knolletje zonder stengelstuk maar mét wortel:

pict506374481351355257.JPG

 

 

Ik heb in ieder geval deze knolletjes allemaal in een bak met tuinaarde gelegd....benieuwd of er iets mee gaat gebeuren

 

pict505949031351355217.JPG

 

Een van die grote knollen heb ik er nu al meteen een van opgegeten want ik=nieuwsgierig Vond ze wel lekker fris proeven....kan alleen nog maar beter worden na een paar weken denk ik....benieuwd of ze dan nog steeds zo knapperig zijn...ik bewaar er 1 in de koelkast....een in de kelder en (lekker eigenwijs) 1 tóch in zand.

 

pict506476111351355198.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond ze rauw heel lekker, maar na de voedselvergiftiging van de zalm van Noppen, en daarna de buikpijn van de Yacon, durf ik niet meer. Jammer!

 

Zijn er meer mensen die ze rauw hebben gegeten en daar buikklachten van kregen?

 

Ik bedoel dus niet winderigheid, maar: de hele nacht liggen draaien van de buikpijn

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, na al jullie berichten durf ik mijn Yakon bijna niet meer te gaan eten. Maag ach, ik schijn nog 3-4 weken bedenk tijd te hebben, omdat de knollen moeten nazoeten.

Ik ga het toch wel wagen denk ik, want mijn nieuwsgierigheid wint het denk ik.

Ik heb trouwens van een niet zo grote plant in pot, die de volle grond in is gegaan, behoor uit de kluitengewassen werd (op zand in een hele warme tuin), een 20 liter emmer 3/4 vol met knollen. Best veel vind ik. NU nog een goede plek vinden om de broedknollen te overwinteren. Want ook als het niet lekker is, wil ik hem volgend jaar wel weer, want ik vind het een mooie plant.

De thee van de bladeren vond ik trouwens niet zo lekker. Ook maar geprobeerd, na tips in dit draadje.

A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows. Doug Larson

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gewoon niet te veel in een keer moet gaan eten. Bij aardperen is dat toch ook zo... Ze gaan hier dus op rantsoen - straks, want ze staan nog in de grond. Moet ze nog uitgraven als het weer wat minder regent en ik wat tijd heb.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
De Yacon blijft knapperig ook na de weck.

Ze staan nog in de tuin, maar de grote knollen staan in de ruimte van ongeveer 10 graden onder een krant in een kist en als er zon is even meer.de kleine knolletjes poot ik meteen weer in een grote pot en die staan daar ook en krijgen om de 2 weken ietsje water.

 

 

Beste 10 graden.Zijn het mooie uitlopers van 3x ogen kan je er stekken van maken en ze lopen verderuit geen punt.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De Yakon wortel die ik had opgeslagen, om in de lente uit te planten, is aan het ontsnappen! Het heeft zelf het doosje open geduwd dat best stevig dicht zat.

img026786351354034746.JPGimg026839141354034766.JPG

Misschien was het zand toch te nat.

 

Ik wil deze plant pas na de vorst weer buiten zetten. Wat zal ik doen? De wortel eruit halen en in droog zand? Of plant in pot doen en binnen laten overwinteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...