Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo, omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, stel ik de vraag maar hier. 

Ik heb een maand geleden een moestuin aangelegd en gezaaid, maar er ontkiemt nog helemaal niets (behalve onkruid). 

De moestuin staat de hele dag in de zon en voor een gedeelte een paar uur per dag in de schaduw. Ik heb bakken gemaakt en de grond opgehoogd met een mengelmoes van de grond die er hier is (zandgrond) en moestuingrond die ik door een teler heb laten brengen. Vervolgens heb ik allemaal zaadjes geplant, die volgens de verpakking (nieuw ingekocht) allemaal in juli in de volle grond geplant zouden moeten kunnen worden. Dit betrof dan bijvoorbeeld winterrassen van boerenkool, andijvie, bloemkool, sla, wortel, etc. Maar ook radijs, peterselie, dille, rucola. Ik heb de grond goed vochtig gehouden, want het was natuurlijk hartstikke warm de laatste paar weken. Na drie weken kwam er nog niets uit dus begin vorige week heb ik de boerenkool, andijvie, bloemkool en paksoi maar binnen voorgezaaid. Nu zijn we daar ook een week verder mee, maar nog steeds geen spoor van leven. Volgens mij beginnen er een paar rucola zaadjes (zo'n 5 procent van het totaal) te ontkiemen in de moestuin, dus er is wel enkel teken van leven.

Wat kan er hier mis gaan? Ik vind het zo vreemd dat er niets ontkiemt (op een paar rucola nu na). Ik kan me niet voorstellen dat alle zaadjes die ik heb gekocht, allemaal slecht zijn. Ik heb ze ook bij verschillende handelaren gekocht. Vogels lijkt me toch ook niet, want binnen komt het ook niet uit. Is het soms té warm voor álle zaadjes? Of hou ik de grond te vochtig? Of ben ik misschien gewoon ongeduldig? 

Posted

De meeste zaadjes horen met dit weer en af en toe gieten juist erg snel te kiemen. Zeker koolachtigen zoals radijs, boerenkool, rucola. De peterselie en dille en wortel kunnen wel wat trager zijn. 

Het kan liggen aan je grond, wat bedoel je precies met moestuingrond? En ook de vochtigheid kan meespelen ja. Hoe vochtig is de grond nu? Graaf met je hand eens een beetje om dat te voelen? Zaadjes hebben niet veel vocht nodig.  

• Like 1
Posted

De grond weet ik niet precies. Ik heb gevraagd om grond voor in de moestuin, en dat hadden ze, maar wat het precies is weet ik helaas niet. Het voelt aan/lijkt op een iets grovere potgrond. Gemengd met de zand/tuin grond eronder wordt het wat vaster.

De grond is 's ochtends vochtig aan het oppervlak (van avond sproeien daarvoor), maar rond 12 uur alweer kurkdroog aan oppervlak. Als ik nu graaf (ca. 3 uur 's middags) is de eerste cm ook droog en daaronder pas een beetje vochtig. Als het niet regent sproei ik elke avond een beetje. Maar misschien sproei ik dan wel te veel. Ik begreep dat de grond constant vochtig moest zijn. Gezien de zaadjes niet dieper dan een cm liggen, nam ik aan dat het ook echt om het oppervlak ging. 

Posted

Met deze hoge temperaturen en wind doe ik het zo: kiemen in aarde  (niet in potgrond) en op een wat koelere plaats in de schaduw. Kan niet met alles, maar andijvie, sla, kool e.d. gaat prima.

20220802_183713.thumb.jpg.3c06962e17f623b8262ca57810536b2d.jpg

• Like 1
Posted

Aha! En buiten zie ik. Dat wat ik binnen heb voorgezaaid, heb ik juist op een zonnige plek neergezet. Misschien Ik zal even een schaduwrijke koele plek op zoeken. Misschien helpt dat.

Posted

Dus dan komt het erop neer dat, ook al staat er op de verpakking dat je in de volle grond kan zaaien, je dit beter niet kan doen in juli en augustus tijdens neerslagtekort en zon. Ook al sproei je bij 's avonds. 

Posted

Bij mij geldt dat wel, dat ik nu echt niet in de vollegrond hoef te gaan zaaien op zonnige plekken. Ik kiem voor of zaai voor. En net als Tielse Flipje doe ik voorzaaien in bakken die ik in de schaduw houd. Het gaat anders razendsnel met de uitdroging. Door zon, maar ook de wind werkt mee. 

• Like 2
Posted
4 hours ago, mosseldier said:

Dus dan komt het erop neer dat, ook al staat er op de verpakking dat je in de volle grond kan zaaien, je dit beter niet kan doen in juli en augustus tijdens neerslagtekort en zon. Ook al sproei je bij 's avonds. 

was het maar zo zwart-wit…

je kunt evt het stukje grond afdekken met wat fleece of plastic om het vocht vast te houden totdat je iets boven de grond ziet. Maar veel soorten vinden dat dan nog steeds veel te warm. 

• Like 1
Posted

Wij doen een experiment, een paar weken geleden sla gezaaid. Deels onder een plastic kap en deels in de open lucht. Er is eigenlijk geen verschil te zien, beide gaan fantastisch, ondanks het droge en zonnige weer. Vanwege dat weer krijgen beide wel dagelijks water.

• Like 2
Posted

Gieten is vaak beter dan sproeien. Met sproeien maak je veel grond een beetje nat en met gieteren een beetje grond voldoende op de goede plaats. Dat de grond 's ochtend vochtig is kan ook dauw zijn. Mijn hele tuiin was nat vanmorgen.

Heb je na het zaaien de grond ook aangedrukt? Veel zaadjes willen graag een beetje ingestopt worden, bovendien hebben ze dan meer contact met het vocht in de grond. Lichtkiemers zoals sla willen liever niet diep ingestopt worden, maar een beetje en daar leg je dan een fleece over om wat vocht vast te houden. Maar sla houdt ook wat meer van koel weer, dus als die nu wel ontkiemen heb je kans dat ze gelijk doorschieten.

En soms heb je pech en vinden de zaadjes dat de juiste omstandigheden er niet zijn. Ik verdenk mijn tuin ervan dat er mieren wonen die niet van wortelzaden houden en ze wegslepen. Jaar in, jaar uit komt er maar weinig op van wat ik zaai. 🤷 Het is wat het is.

• Like 1
Posted

Allereerst allemaal super bedankt voor het meedenken! Ik ben een beginneling, en van alle blogs/youtube video's word ik ook niet veel wijzer, maar heb het gevoel dat jullie me wel een stuk de goede richting op helpen! :)

Ik heb een gietstand op de tuinslang, daar komt meer water uit met een vergelijkbare straal dan de gieter. Ik heb gisteravond twee uur na het 'sproeien' nog gevoeld, en de aarde is zowel op het oppervlak als een paar cm eronder goed nat. Maar zoals ik al eerder zei, is het de volgende dag rond 12 uur aan het oppervlak kurkdroog. 

Ik heb de grond aangedrukt, maar ik heb wel het idee dat de grond best losjes zit. Dat zou eventueel mee kunnen spelen. Ik ga vanavond de radijs opnieuw inzaaien, en wat flinker aandrukken, want daar zit de grond het meest los. Terwijl ik van meerdere mensen hoor dat radijs bijna niet fout kan gaan. 

Inmiddels heb ik de voorgezaaide bakjes paksoi/bloemkool/boerenkool/andijvie in de schaduw binnen gezet en inmiddels is er één paksoi zaadje gekiemd. De grond is nu in deze bakjes niet meer zo snel uitgedroogd. 

Vanavond ga ik de veldsla en winterspinazie voorzaaien. Ik zal ze ook in de volle grond doen, maar daar wacht ik dan nog even mee totdat het kwik na volgende week wellicht wat gedaald is. 

Posted

Gewoon volhouden, je kunt het heus wel! 

( mijn eerste groente avontuur was een tomaat in pot op een totaal schaduwbalkon, ik heb sindsdien veel bijgeleerd 😄)

• Thanks 1
Posted
2 hours ago, mosseldier said:

inmiddels is er één paksoi zaadje gekiemd.

Zodra er iets gaat kiemen, kun je de bak beter buiten in de schaduw zetten. Anders gaan je zaailingen strekken en worden ze te zwak. Binnen is te weinig licht, buiten in de schaduw is voldoende licht.

• Like 1
Posted

Als ze warm staan bij weinig licht, gaan ze zeker strekken. Daarom is het nu inderdaad anders dan in het voorjaar. In het voorjaar gaan de planten na het kiemen naar een koele en lichte ruimte bij mij. Meteen naar buiten kan meestal niet, omdat het nog te fris is, temperatuurverschillen te groot zijn en er vaak plensbuien zijn. Voor het uitplanten moeten ze dan afharden. Dat hoeft nu allemaal niet. Ze staan buiten meteen goed, mits ze niet verdrogen of verbranden.

• 2 weeks later...
Posted

Kleine update: Alles komt inmiddels uit. En dan bedoel ik dus dat ik alles heb voorgezaaid en in de schaduw buiten heb gezet. In de volle zon is het simpelweg te heet gebleken om te ontkiemen. Nu het warme weer bijna over is, durf ik het uit te zetten in de volle grond vanavond. Ik ben benieuwd!

• Like 2
Posted

Ik zou nog even wachten. Krijg je morgen of donderdag een donderbui met hagel dan kun je weer opnieuw beginnen.

Voor de tuinier is het weer een van de belangrijkste factoren. Je moet je niets aantrekken van de 'boekjes' maar wel van de weersvoorspelling. En die geeft aan dat er woensdag en donderdag een grote kans is op LOKAAL fikse buien met mogelijk veel regen in korte tijd en hagel. Een gewaarschuwde tuinier telt voor 2!

Posted

nice 👍

Je bent ermee begonnen in niet zo eenvoudige omstandigheden met die droogte en hoge temperaturen. Goed dat je niet zomaar opgeeft want op gegeven moment komt het toch goed.