Geplaatst: 26 augustus 20223 j Ik heb dit jaar zo af en toe dikke bulten van (volgens mij) muggenbeten. Ook gewoon normale bultjes... maar die dikke blijven lang jeuken, worden warm en zo meerdere centimeters groot/breed/rond. Wat helpt mij nou eens snel van de jeuk en de hele bult af? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 26 augustus 20223 j Lijkt meer op dit https://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten, wat uiteindelijk ook een mug is, ze zijn echter nog veel kleiner en moeilijker te zien. De beten geven soms meer reactie en blijven langer uit eigen ondervinding. In Vlaanderen op sommige plekken een plaag . Langs de andere kant ook een normale mug kan dit veroorzaken , hangt af wat die met zich meedraagt, waar die eerder op gezit is en hoe jij op die stof reageert. Als het me erg enerveert gebruik ik azijn, een van de vele middeltjes die zouden moeten helpen, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Als je erg reageert op die steken schrijven ze cortisone voor en dat na voorschrift van je arts 26 augustus 20223 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 26 augustus 20223 j Hier wordt er met Calmiderm gesmeerd. Sap van weegbree zou ook goed werken, heb ik nooit zelf geprobeerd.
Geplaatst: 27 augustus 20223 j Auteur Net met weegbree gesmeerd, dat helpt bij mij normaal wel bij brandnetels. Maar goed, dan ben ik er ook meteen bij. Nu bij deze insectenbeet niet. Ik ga even wat lezen over die knutten, wist niet dat een kleiner beest een grotere bult/reactie zou kunnen geven. Maar goed, dan nog moet ik van die bijna pijnlijke jeuk af. Deze keer zitten er 3 bulten achter op mijn onderbeen en daar zit ook net de rand van mijn laarzen. Aaargh. Ik heb ook zo'n lekkere tinctuur van goudsbloem, en dat helpt bij van alles. Maar nu maakt het amper verschil, en dan ook maar voor even. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 augustus 20223 j Je hebt van die muggenprikweg apparaatjes. Het is een soort thermometer achtig ding qua vorm. Je zet het op je muggenbult. De plek wordt heet. Erna is de jeuk weg. Het is wel echt heet. De kinderen hebben liever de jeuk dan dat ding erop, maar de man en ik gaan liever voor de hitte dan de jeuk. Duurt overigens iets van 5 sec. Je kunt het ook doen met een muntje wat je opwarmt en dan op je muggenbult doet. Zelfde effect. En anders after bite? Iets pijnlozer [emoji14]
Geplaatst: 27 augustus 20223 j @Mellie werkt t echt??? ga ik dan zeker proberen.. after bite werkt hier echt niet..
Geplaatst: 27 augustus 20223 j Die knutten zijn echt zoooo kak. Ik heb er zo nu en dan 1 op mijn enkel en dan zwelt mijn hele enkel op! Ik heb er ooit ook nog eens wondroos bij gehad omdat ik zat te krabben. Gewoon een week poot omhoog gehad, echt niet tof!! Maar wat een beetje helpt is inderdaad hitte. In mijn geval houd ik een theelepel een paar seconden onder de quooker en plet die op de steekplek. Pas daar mee op want het is snel TE heet en je wil jezelf natuurlijk niet verbranden! Maar met beleid gaat het goed. Paar keer herhalen en het helpt bij mij heel goed tegen de jeuk. De bult blijft nog wel en blijft rood en warm, maar jeukt niet meer. 27 augustus 20223 j aangepast door Liekie
Geplaatst: 27 augustus 20223 j @lia56 yep werkt echt! Even vragen hoe dat heetMuggenknetter noemt de man het… erg behulpzaam [emoji23][emoji23][emoji23]Bekijk Beurer BR60 - Insectenbeet genezer/neutraliseerder - Warmte op: https://www.bol.com/nl/p/beurer-br60-insectenbeet-genezer-neutraliseerder-warmte/9300000002456771?referrer=socialshare_pdp_iphoneappDeze hebben wij hmm genezer lekker zweverige naam
Geplaatst: 27 augustus 20223 j Het schijnt ook bij wespensteken te helpen, hitte. Gewoon met het puntje van een brandende sigaret totdat je het voelt branden dan is het goed. Grappig is dat mijn buurvrouw de bulten koelt met een ijsklontje. Calendula tinctuur wilde ik net opnoemen. Het moet wel op sterke alcohol. Weegbree tinctuur of een mix van beide. Van een Franse website over etherische olie: Kruidnagel en lavendel: verdovend op de huid, verzachtend en afstotend voor muggen. Lavendel is een natuurlijk antihistaminicum en verlicht ontstekingen. Pepermunt: brengt frisheid en helpt jeuk veroorzaakt door een muggenbeet vrijwel onmiddellijk te verlichten. De pepermuntgeur maskeert ook geuren van je huid en maakt je minder smakelijk voor de mug. Aloe Vera gel kan je ook proberen bij bulten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 augustus 20223 j 31 minutes ago, appelvrouw said: Gewoon met het puntje van een brandende sigaret 🤔 'gewoon' in relatie tot een brandende sigaret op je huid. Dat lees ik niet vaak. Ik heb nooit aan warmte gedacht bij muggenbeten, maar ga dat zeker proberen. Ik ben in zee eens op een pieterman gaan staan, zo'n prikvis waarna je voet in brand lijkt te staan. 10 minuten in een bak met heet water werkte daarbij ook. Dus ik heb er wel vertrouwen in.
Geplaatst: 27 augustus 20223 j 18 minuten geleden, fre3ke zei: gewoon' in relatie tot een brandende sigaret op je huid 😂 Niet óp je huid natuurlijk, maar er vlak bij. Toen ik dinsdag door een wesp werd gestoken bij een etentje werd me dat aangeboden. Die sigaret dus. Ik weigerde en nam weegbree. Dat heb ik geweten, ik denk dat de weegbree ook misschien een beetje viezig was van het erover heen lopen. In ieder geval zit ik nog met een pijnlijke en dikke ontstoken plek. De man die het vertelde van de sigaret zei dat je dat snel moest doen, na tien minuten heeft het geen zin meer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 augustus 20223 j 😂 ik had echt begrepen dat de sigaret op de huid wordt gezet. Fijn dat dat opgehelderd is, voor het geval ik het zelf zou willen proberen. En die 10 minuten is ook handige informatie.
Geplaatst: 28 augustus 20223 j Die sigaret kun je als niet-roker ook vervangen door een heet lepeltje dus. Rechtstreeks uit de hete thee. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 augustus 20223 j Auteur Nou dat zijn een boel dingen om te proberen. Ik ga er mee aan de slag, de volgende keer. Want die van donderdag zwakken nu snel af. Ik ben blijven smeren met die calendula tinctuur (die heb ik op sterke alcohol gemaakt ja Appelvrouw, en 2x nieuwe bloemen er in). Hitte ga ik een volgende keer zeker proberen. In dit geval weet ik niet wanneer ik gestoken ben... ik voel het sowieso pas vaak de volgende dag. En dan heb ik er ook in bijna alle gevallen niet zo'n last van. Dus ik ga niet standaard alle bultjes langs met een sigaret facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 augustus 20223 j Wat bij mij goed helpt is Azaron (een anti-histaminicum) Of Toco Tholin, een heerlijk huismiddeltje tegen van-alles-en-nog-wat. 28 augustus 20223 j aangepast door speets "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 28 augustus 20223 j Toco Tholin is waarschijnlijk shiling oil? Dan zit er kamfer in. Ik heb daar nooit enig effect van gemerkt. Mijn stiefvader zei vroeger dat dat werkte bij muggebeten, en ook azijn zou werken, en Azaron. Het heeft nooit iets geholpen. Behalve dat de azijn ontzettend pijn deed als de huid al kapot was gekrabd. Gisteren hitte gebruikt op twee muggebeten en het werkt voor dat moment. Edit: even opgezocht, Toco Tolin bevat geen kamfer, alleen etherische oliën. 28 augustus 20223 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 28 augustus 20223 j Nee, geen kamfer 🤨 Wél pepermuntolie, eucalyptus-, steranijs-, petitgrain-, lavendel, rozemarijn-, kruidnagelolie en menthol. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 28 augustus 20223 j Het klinkt alsof je inderdaad een wat "overdreven" lichamelijke reactie hebt op dat wat je steekt , een allergische reactie dus. Ik zou dan ook aan een anti histamine denken of de Azaron dus (wist niet dat dat een anti histamicum was @speets, vandáár dat ik daar al heel lang gebruik van maak want bij mij werkt het dus blijkbaar). In tegenstelling tot bv "Prikkkweg" waar bij het gebruik de bultjes in enorme (10 cm doorsnee) platte jeukende plakken veranderden. Misschien kun je eens zoeken op natuurlijke anti histamines? Om je immuumsysteem zo te versterken? (Hoewel ik me amper kan voorstellen dat jij, met jullie gezonde dieet, érgens tekort aan zou hebben.) https://kruidofzo.nl/natuurlijke-antihistamine-anti-allergie/ Knudjes geven bij mij wel een hevige reactie maar dan blijven het wel kleine bultjes. Ze jeuken wel enorm en dagen lang. Dáár helpt alleen voorkómen, en wel met > 40% Deet. 🪰
Geplaatst: 28 augustus 20223 j Om muggebulten te voorkomen gebruik ik meestal Zensect. Het werkt prima. Ipv deet zit er icardine in, en dat zou wat minder schadelijk zijn dan deet.
Geplaatst: 28 augustus 20223 j 1 hour ago, speets said: Nee, geen kamfer 🤨 Wél pepermuntolie, eucalyptus-, steranijs-, petitgrain-, lavendel, rozemarijn-, kruidnagelolie en menthol. Oja, dat doet me eraan denken dat tijgerbalsem ook zou helpen tegen muggenbulten. Maar gezien de nogal heftige reactie denk ik dat antihistaminica je beter zullen helpen, en dan wellicht in een wat sterkere vorm dan azaron.
Geplaatst: 28 augustus 20223 j En als bovenstaande tips nog steeds niet helpen, kun je HIER verder lezen 😄 "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.