mdubbelm Geplaatst: 6 september 2022 Geplaatst: 6 september 2022 Vandaag nieuwe bollen besteld: Susan Delafield ophio thüringer rote Inchelium Red Purple Glazer 4 Quote
RedTomato Geplaatst: 7 september 2022 Geplaatst: 7 september 2022 Ik ga mijn eigen eigen oogst opnieuw planten. En ik moet heel eerlijk zijn dat ik niet eens weet welke soort dit is. Quote
Flup Geplaatst: 7 september 2022 Geplaatst: 7 september 2022 Ik heb dit jaar 2 soorten die nog gepoot worden. Olifantenknoflook uit eigen oogst en een onbekende soort uit de supermarkt. Dat waren mooie, grote bollen, dus hopelijk krijg ik straks ook mooie, grote bollen. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 7 september 2022 Geplaatst: 7 september 2022 Turkse moestuinerfenis knoflook, Ljubascha en Morado van eigen oogst. In juli aangeschaft; Ophio, Purple Haze, Siberian, Wonha en olifantenknoflook pootgoed. Daar komt de Ekoplaza softneck knoflook bij en wil deze maand nog oerprei aan proberen te komen. Hoewel olifantenknoflook en oerprei botanisch gezien uiteraard geen knoflook zijn. Zit te twijfelen tussen 10 oktober en eind oktober als planttijd. Heb nu een lichte voorkeur voor eind oktober. Aangezien het een erg warm jaar is en de bodem is hier nog altijd volledig uitgedroogd. Omdat het waarschijnlijk een heel vak aan knoflook gaat worden. Weet een van jullie nog leuke knoflookrassen als aanrader? 1 Quote
Marinke Geplaatst: 7 september 2022 Geplaatst: 7 september 2022 Tot nu toe alleen maar biologische knoflook uit de winkel gezaaid, dat worden dan soms bollen van maar 1 teen. Al jaren zoveel over olifantenknoflook gelezen dat het er toch maar van moet komen dit jaar. Quote
woldistel Geplaatst: 7 september 2022 Geplaatst: 7 september 2022 Verkijk je niet op olifantenknoflook als knoflook. De smaak is echt wel anders. Niet echt sterk en meer richting prei. En ik heb van mijn vorig jaar geplante tenen ook een flink aantal mono (of tegenwoordig solo) bollen. Die gaan dit jaar weer de grond in. Ik heb er ook een paar opgegeten, natuurlijk 🙂 Als je bij een zadenwinkel je plant-knofloken koopt kun je selecteren op beschrijving. Van de bollen in de winkel weet je meestal niks (soms wel hoor, zo wist ik van mijn supermarkt aardappel poters en bataten wel welke ik in de grond heb gestopt dit jaar). Van olifantenknoflook zijn er voor zover ik weet eigenlijk geen variëteiten. Quote
woldistel Geplaatst: 7 september 2022 Geplaatst: 7 september 2022 @Stan W Ik weet nog niet hoeveel er nu in de grond zit, maar je mag van mij eventueel wel wat oerprei bolletjes. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 7 september 2022 Geplaatst: 7 september 2022 Voor oktober heb ik 1 bol Spaanse knoflook bewaard van eigen succesvolle oogst uit de kas, goed voor een nieuwe ronde. Quote
RedTomato Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 @Stan W Mag ik vragen waarom zoveel verschillende soorten? Gebruik je echt andere met koken? Of gewoon omdat je het leuk vind? Ik zit te twijfelen of ik nog een 2e ras ga planten. Maar dat betekend dat er nog minder ruimte in de lente is voor andere groenten. Quote
henkg Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 Heel veel soorten: dat begrijp ik ook niet. Je moet dan onthouden waar wat staat, en bij oogsten en bewaren moet je elke soort apart houden. Want anders kun je later de teelt- en smaakverschillen niet beoordelen. Al vele jaren zet ik enkel de gewone Spaanse, van AH. Twee bollen in een netje. Bij grote AH's soms ook verkrijgbaar in grootverpakking. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Stan W Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 (aangepast) 1 uur terug, RedTomato zei: @Stan W Mag ik vragen waarom zoveel verschillende soorten? Gebruik je echt andere met koken? Of gewoon omdat je het leuk vind? Ik zit te twijfelen of ik nog een 2e ras ga planten. Maar dat betekend dat er nog minder ruimte in de lente is voor andere groenten. Puur omdat ik het leuk vind en het lijkt mij ook interessant om te onderzoeken of ik daadwerkelijk verschil proef. Om dezelfde reden heb ik ook veel verschillende rassen van bijvoorbeeld kleinfruit, waarbij je echt verschil ziet en proeft. Ze uit elkaar houden is tijdens de teelt niet zo'n probleem, ik ga per soort aparte rijen zetten met naambordjes erbij. Bewaren wordt iets lastiger aangezien ik maar 5 wilgenmandjes heb. Misschien de komende winter een aantal van deze mandjes extra kopen bij de Action. 8 september 2022 aangepast door Stan W 1 Quote
Stan W Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 16 uren geleden, woldistel zei: @Stan W Ik weet nog niet hoeveel er nu in de grond zit, maar je mag van mij eventueel wel wat oerprei bolletjes. Broedbolletjes neem ik aan? Ja, ik zou ze graag over willen nemen. Quote
woldistel Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 Prima, pm mij je adres maar even. Ik moet voor @acpronk binnenkort ook weer even kijken naar dergelijke dingen in de grond. Quote
Arja Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 Grappig wat @henkg en @RedTomato zeggen over meerdere soorten kweken en uit elkaar houden. Bij bijvoorbeeld tomaten is het doodnormaal om een aantal of veel verschillende soorten te hebben, omdat het leuk is, ze zich verschillend gedragen, of gewoon om uit te proberen welke het beste bevalt. 😄 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 Nou, Ik heb ook maar 1 tomaat staan... eigenlijk Quote
acpronk Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 @RedTomato rode tomaat toevallig? Want er zijn ook blauwe, paarse, gele, groene, gestreepte, gespikkelde, multi kleur...Ik ga het jaar uit met 17 rassen knoflook, en hoop er 10 te kunnen selecteren. En op termijn misschien te minderen naar 5 rassen. Je hebt hardneck, softneck, pittig, mild, voor koken, voor bakken, voor rauw, lang houdbaar, kort houdbaar, weinig & grote tenen, veel en kleine tenen...En niet alles doet het in elk klimaat/grondsoort even goed.Ik poot ze in rijtjes met touwtjes ertussen, schrijf de volgorde op en bewaar een indeling in Excel (met aantal etc). 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 8 september 2022 Geplaatst: 8 september 2022 Morado, Polen, Korean red en Ontario Purple Trillium. We gaan het weer mee maken! Nu eerst op vakantie en daarna poten we weer lekker raak. 😉👍 Volgend jaar ook maar eens een handje kali strooien en wat vaker gieten! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
RedTomato Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 9 uren geleden, acpronk zei: @RedTomato rode tomaat toevallig? Want er zijn ook blauwe, paarse, gele, groene, gestreepte, gespikkelde, multi kleur... Ik ga het jaar uit met 17 rassen knoflook, en hoop er 10 te kunnen selecteren. En op termijn misschien te minderen naar 5 rassen. Je hebt hardneck, softneck, pittig, mild, voor koken, voor bakken, voor rauw, lang houdbaar, kort houdbaar, weinig & grote tenen, veel en kleine tenen... En niet alles doet het in elk klimaat/grondsoort even goed. Ik poot ze in rijtjes met touwtjes ertussen, schrijf de volgorde op en bewaar een indeling in Excel (met aantal etc). Daar ben ik me van bewus. Vorig jaar had ik een setje plantjes met allerlij verschillende. Maar vorig jaar had ik geen goed tomaten jaar. Dit jaar heb ik alleen maar roma's geplant. Eerst weer eens een goed jaar draaien en leren van mijn fouten voordat ik dure setjes (dat waren jonge plantjes) ga kopen. Maar mijn moestuin is ook nog maar beperkt dus moet kiezen wat ik waar plant. Misschien als ik meer ruimte heb dat ik wat meer kan experimenteren. Maar nu had ik al planten te dicht op elkaar (my bad, volgend jaar beter). En we willen de moestuin ook wel uitbreiden. Quote
Carina1966 Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 Ik poot dus inderdaad meestal vier of vijf soorten. Maar dit jaar heb ik ze door elkaar gehaald behalve de olifantenknoflook. 🙄 Ik poot olifantenknoflook van eigen kweek. Ik denk verder Morado en een of twee andere soorten. Ik heb altijd wel een heel bed vol want wij gebruiken veel knoflook. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Carina1966 Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 Bij Leven van het Land is bijna alles nog uitverkocht. Denken jullie dat ze dat er nog op gaan zetten? Met welke soorten hebben jullie goede ervaringen? En dan bedoel ik lekker veel oogst? Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
mus Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 (aangepast) Ik heb mijn knoflook besteld bij De Tuinen van Weldadigheid. Vier soorten, 2 hardneck: Slovenian en bavarian en 2 softneck: valverde en transylvanian. Ik heb ze uitgekozen op de omschrijving van de smaak en de grote van de teentjes. Afgelopen jaar had ik messidor. Die zou ik niet direct aanraden. De opbrengst daarvan was niet super, ook omdat ik vrij snel al roest kreeg en sommige waren aangetast door preimineervlieg. Het heeft vrij veel kleine teentjes per bol en de bollen waren bijna allemaal kleinder dan die uit de supermarkt. 12 september 2022 aangepast door mus Quote
woldistel Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 Daar ben ik gisteren ook virtueel geweest 😄 Uzbek Turban, Transylvanian en Ophio komen mijn kant op, met nog wat andere zaden. Helaas dit jaar geen live knoflookdag. Ik heb eerder bij hun Olifantknoflook, german stiffneck en slangenknoflook gekocht. Die kweek ik nu nog steeds verder. Quote
Stan W Geplaatst: 20 september 2022 Geplaatst: 20 september 2022 Kon het niet laten om meer pootgoed bij te kopen. Heb daarom meteen ook een vraagje. Is het knoflook pootgoed dat te koop is via kwekers altijd zo klein? Nog nooit heb ik ergens knoflookbollen als pootgoed gekocht waar echt grote bollen met dikke tenen bij zaten, zoals je ze zelf wel uit eigen oogst krijgt. Quote
Mellie Geplaatst: 21 september 2022 Geplaatst: 21 september 2022 Ik heb ook steevast minibollen lijkt wel. Daar heb ik over gemaild en kreeg ik nieuwe. Ik had knoflook gekocht -weet even niet meer welk ras- en daar zaten 4 teentjes in die een kwart van een normale teen zijn. Daar heb ik toen foto’s van gestuurd en nieuwe gehad. Dus als je heel erg ontevreden bent, kun je dat nog altijd doen. Maar om dat nou bij elke bestelling te doen gaat me ook te ver… vind het soms echt gênant bij een nieuwe bestelling. Zet het nu als opmerking erbij. Normale bol aub vorig jaar werkte dat. Dit jaar bestel ik niks. Wie weet volgend jaar weer. Quote
Stan W Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Nee, dat vind ik bij deze bestelling wel vergezocht. Aangezien er bij de kleine bollen een nog kleinere minibol bij gedaan was. Is ook de eerste keer dat ik daar besteld had. Verder gaven ze tijdens telefonisch contact aan dat ze dit jaar allemaal kleiner dan normaal waren. Mijn Morado knoflookbollen vind ik ook erg klein qua diameter. Verder heb ik nu 23 rassen Allium sativum, olifantenknoflook en oerprei. Is meer dan genoeg om volgend jaar een mooie oogst mee te kunnen krijgen. Misschien breng ik dat hoge aantal wel terug tot de 10 beste in de komende paar jaren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.