Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zet ze hier zelf ook altijd vrij diep, zou goed 8-10 cm kunnen zijn en dat gaat op de zandgrond op onze tuinvereniging altijd goed. Voor natte voeten ben ik niet bang, de grondwaterstand is aan het eind van de winter maximaal 120 cm beneden het maaiveld. 

@HuubvG Dankjewel, dan gaan ze morgen de grond in. Vandaag even het vak voorbereiden met wat kalium en naamkaartjes maken. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb vandaag ook de rest van mijn knoflook geplant. Behalve de olifantsknoflook of olifantenknoflook (ik vind ze onder beide namen op het internet, maar welke zou nou goed zijn?) heb ik slangenlook, Ophio, Transylvanian, German Stiffneck, en Uzbek Turban. Ik plant ze ook best diep. Ik heb na het planten nog wat kalium over de bedden gestrooid.

Geplaatst:

Ik heb afgelopen week een heleboel knoflook gepoot en kon me vandaag zowaar beheersen op de najaarstuinmarkt van Velt. De Tuinen van Weldadigheid stonden er ook, met dus best wel veel soorten. Nu ben ik thuis en ik heb een klein beetje spijt dat ik niet toch wat mee heb genomen. Voor de afwisseling. 

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag de rest van de knoflook geschoond en begonnen met de eerste 139 teentjes te poten, waaronder 10 morado van de oogst van vorig jaar. Nog mooi stevig en had ze afgelopen jaar niet gepoot.
Nog 612 teentjes te gaan (inclusief olifantsknoflook).
Dit jaar wat extra want een vriend van me heeft een snackbar en hij maakt zelf zijn knoflooksaus met verse knoflook. Dus een deel van de oogst is voor hem.

• Like 2
Geplaatst:
13 uren geleden, woldistel zei:

Ik heb vandaag ook de rest van mijn knoflook geplant. Behalve de olifantsknoflook of olifantenknoflook (ik vind ze onder beide namen op het internet, maar welke zou nou goed zijn?)

Beide denk ik, zie verder de naam olifantenlook en levantknoflook wel eens voorbij komen. Vind olifantenknoflook zelf het makkelijkst / best. 

En als je echt zeker wil zijn dat je de juiste benaming hebt: Allium ampeloprasum var. ampeloprasum voor olifantenknoflook. 

Voor echte knoflook heb je gelukkig vele rassen zodat we niet persé Allium sativum var. sativum ssp. silverskin subvar. creole 'Morado de pedronera', hoeven te schrijven voor het ras Morado. 

• Like 2
Geplaatst:

Zo. De eerste 22 rassen staan er eindelijk in. Vrijdag nog de Ljubascha, Morado en Moestuinerfenisknoflook. Dan is het knoflookseizoen voor mij compleet van start. :)

• Like 3
Geplaatst:
On 10/15/2022 at 7:48 PM, acpronk said:

Vandaag de rest van de knoflook geschoond en begonnen met de eerste 139 teentjes te poten, waaronder 10 morado van de oogst van vorig jaar. Nog mooi stevig en had ze afgelopen jaar niet gepoot.
Nog 612 teentjes te gaan (inclusief olifantsknoflook).
Dit jaar wat extra want een vriend van me heeft een snackbar en hij maakt zelf zijn knoflooksaus met verse knoflook. Dus een deel van de oogst is voor hem.

Mag ik vragen wat je met de knoflook doet, aangezien je veel teentjes geplant hebt? 751 stuks?

Ga dit jaar voor t eerst ook knoflook telen en vind dat ik al eigenlijk veel heb,

Namelijk 200 teentjes in potjes geplant om dat moestuin nog bewerkt moet worden, daarna in volle grond. Is dit wijs?

Soorten: beemster knoflook, germidour, en 3 soorten uit supermarkt.

Geplaatst:

@acpronk Bij mij staat er ook al wat boven de grond. Maar ja, wie denkt er nu aan dagen met 20'C eind oktober? Als het straks kouder wordt, krijgen ze een dekentje van stro. 

( en ik zal weer eens naar de crosne kijken 😉)

Geplaatst:

Volgens mij eigenlijk geen voor- of nadelen. Zolang ze niet nat staan, kan er niet veel gebeuren, misschien dat er wat sprietjes weggevreten worden. Ze zijn prima winterhard en als ze wortels hebben lopen ze ook zo weer uit. Maar de kans op een fatsoenlijke bol met tenen is wel groter als je in de herfst plant. 

Geplaatst: (aangepast)

Een voordeel is dat de knoflook een voorsprong heeft in het voorjaar.

Een nadeel is dat als er een late koude droge oostenwindwind komt deze winter het loof bovengronds veel kwetsbaarder is en zal afsterven.

Dat gaat weer ten koste van de plant die nieuw loof moet gaan aanmaken.

Bij sneeuw speelt dit minder omdat die een beschermende deken kan geven. 

Februari vorig jaar, de knoflook staat niet te hoog en wordt merendeels beschermd door de sneeuw, alleen wat schade aan de bladpunten:

1085106571_20210212_122239(2).thumb.jpg.416ef9703c21b492d4d887d5b3fea7bd.jpg

Bron: 

aangepast door Patrijs
Geplaatst:
7 uren geleden, Nicko zei:

Mag ik vragen wat je met de knoflook doet, aangezien je veel teentjes geplant hebt? 751 stuks?

Ga dit jaar voor t eerst ook knoflook telen en vind dat ik al eigenlijk veel heb,

Namelijk 200 teentjes in potjes geplant om dat moestuin nog bewerkt moet worden, daarna in volle grond. Is dit wijs?

Soorten: beemster knoflook, germidour, en 3 soorten uit supermarkt.

Dat staat in zijn bericht wat jij citeert Nicko. Een vriend van acpronk heeft een eigen snackbar en maakt daarvoor zelf knoflooksaus. 

Eerst kiemen in potten en later uitplanten kan denk ik prima. Misschien heb je wel iets kleinere bollen dan wanneer je ze direct in de grond zou poten. Maar goed, op 200 tenen zou dat weinig uit moeten maken. Gewoon zo voorzichtig mogelijk uit de potjes halen, wortels een beetje losmaken en ze goed naar beneden richten tijdens het planten. Dan komt het waarschijnlijk wel goed. 

• Thanks 1
Geplaatst:

Klopt, niet alles voor mezelf. Denk dat we 2, max 3, bollen per week gebruiken.
Maar een deel is uiteraard ook pootgoed voor volgend jaar. En er is altijd wel uitval.

Zijn die 200 tenen elk in een afzonderlijk potje gepoot? Dat zou dan wel veel werk zijn.
Indien meerdere per potje, probeer ze toch zonder de wortels te beschadigen (althans zo weinig mogelijk beschadigen) minimaal 10cm uit elkaar te zetten. Ik heb ze op 10*15 staan.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...