Night Geplaatst: 20 februari 2012 Share Geplaatst: 20 februari 2012 Hoi allemaal, Na een jaar te hebben meegelezen heb ik me dan toch maar eens aangemeld.Ik ben een vrouw van 39, woon in het noorden van het land, getrouwd, heb 2 kinderen (meiden) en 4 poezen.En sinds vorig jaar mei ben ik geobsedeerd door de moestuin Per toeval kwam ik in aanraking met de "makkelijke" moestuin toen we bij de intratuin op zoek waren naar iets wat ons tegen glurende buren kon beschermen Daar zag ik de makkelijke moestuin bak en heb direkt van alles meegenomen: bloemkool, savooiekool, spitskool, bietjes (die we niet eens lusten ) wortels, prei, snijbiet (ook vies ), rode kool en broccoli.Bak getimmerd, maar dat was al snel niet genoeg, er moest nog een bak bij, en nog 1, en nog tientallen grote potten en emmers.Aardappels kwamen er en bonen, peulen, doperwten, paprika, tomaat en komkommer.natuurlijk moest er ook fruit bij, dus appelboompje, perzikboompje, kersenboompje, witte druif, blauwe druif, kiwi, tay-berry, gele framboosen heb een stekje van een kiwibes.Ik ben dus helemaal doorgeslagen Vele groenten had ik maar heb er bijna niks van gegeten, eerst kwam er een slakken invasie, die kregen natuurlijk netjes te eten van ons, slakkenprobleem opgelost en daar kwam de volgende invasie, het kon nog erger: rupsen! ongelofelijk veel rupsen.De moed zakte me inmiddels in de schoenen en toen hebben we een complete constructie over de bakken gezet met ikea vitrage.De meeste rupsen waren eindelijk weg en ik leunde al weer wat achter over totdat alles slap ging hangen, en jahoor daar waren de luizen Op een paar boontjes na heb ik dus bijna niks uit mijn eigen tuintje kunnen eten.Owhja de snack komkommer in mijn mini (lidl) kasje heeft het wel super gedaan Ik heb van alles opgekweekt voor de winter in de hoop dat er dan geen luizen waren (spitskool, bloemkool, broccoli, romanesco, spruitjes, boerenkool, savooiekool, rode kool, prei, chinakool, andijvie) alles ging goed totdat... de vorst alles om zeep heeft geholpen Alleen de prei heeft de vorst overleeft maar helaas is de prei nu ook overleden, buurtkatten vonden blijkbaar dat we dan ook maar geen prei mochten en hebben de prei omgegraven.Naja een heel verhaal, ik hoop dit jaar op meer succes, ik heb alles, maar dan ook echt alles al gezaaid, groenten zal ik krijgen dit jaar, hoe dan ook! Quote Schrijffouten onder voorbehoud Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 20 februari 2012 Share Geplaatst: 20 februari 2012 Zozo, dat is idd een flinke verzameling voor een "beginner". Ik had het gevoel dat het vorig jaar een ramp was met rupsen, dus hopelijk gaat dat dit jaar beter! Al bij al: welkom! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Night Geplaatst: 20 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 20 februari 2012 (er staat 2008 op de foto's, moet 2011 zijn, camera leeft z'n eigen leven ) Quote Schrijffouten onder voorbehoud Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 20 februari 2012 Share Geplaatst: 20 februari 2012 Wekom, nu dat was geen goed begin, ik ook vorig jaar ook veel opgegeten door rupsen, maar ja mocht de pret niet drukken, nu intensiever bezig als vorig jaar. Alleen voor mij geen kool soorten meer, had het helemaal gehad met die rupsen, wat dit jaar brengt weet ik ook natuurlijk nog niet, want als ik nu de platte koude kas open doe, ligt er iets van grond, maar dan helemaal in elkaar gedraaid,lijken wel uitwerpselen, ik snap er niets van, maar ja hopelijk niet schadelijk. we gaan maar van het goede uit jij ook veel succes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 20 februari 2012 Share Geplaatst: 20 februari 2012 welkom ! ( en gewoon slaan ! slaan ... die camera ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Night Geplaatst: 20 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 20 februari 2012 Ja ik ben gek op kolen, dus doe dit jaar toch maar weer een poging in de hoop dat die ellendige rupsen weg blijven.We wonen tegen het bos aan dus misschien dat we daarom extra veel rupsen hadden, zelfs staan er 2 gigantische (rot)bomen in onze tuin boven mijn moestuinbakken en steeds dacht ik dat ze uit de boom vielen.Dat in elkaar gedraaide troepie had ik vorig jaar in mijn kolen zitten, dus zal wel van 1 of ander vreetbeest zijn.Een moestuin is leuk, maar tis jammer dat al dat ongedierte denkt dat je een speeltuin voor hen hebt gemaakt Ohw en de camera is vervangen door een ander dus slaan hoeft niet meer, alleen is dat ding zo ingewikkeld dat ik er niks van snap dus laat ik foto's maken wel aan mijn man over Quote Schrijffouten onder voorbehoud Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sannie Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 welkom en succes komend seizoen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 Ohw en de camera is vervangen door een ander dus slaan hoeft niet meer, alleen is dat ding zo ingewikkeld dat ik er niks van snap dus laat ik foto's maken wel aan mijn man over Als je daar niet afhankelijk van wil zijn ( sorry eeeerug offtopic ) is het misschien een idee om je man te vragen je de automatische stand te wijzen. Zo'n modern ding is juist ook ontwikkeld voor mensen die het allemaal niet meer zo ( willen ) snappen. Foolproof heet dat geloof ik. Gebruik je die stand ( bij mij met een groen knopje, indrukken , en alles is klaar ) dan kan je alle foto's maken die je wil. Toch jammer als je net de mooiste vlinder van Nederland net in jouw tuin op die bloem gaat zitten , en je man is de boodschappen halen he ? ...... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 Welkom Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Simone Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 Welkom en heel veel succes dit jaar en hopen dat je dit jaar wel van eigen tuin kunt eten! Quote Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 Welkom Night! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Thessa Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 welkom !en het leren omgaan met de natuur / tuin gaat soms niet vanzelf...ook ik heb 't meegemaakt en zelf nu na 5 jaar is het weer mis gegaan.....alles maar ook echt alles is kaal gegeten door wilde konijnen.....snel hopen op mooi weer en een nieuw ( beter ) seizoen !!succes ! Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 Welkom! Wel jammer dat alles mislukt is vorig jaar, ik ben ook vorig jaar halverwege begonnen en helemaal besmet met het moestuin virus Wel gelukkig het een en ander kunnen oogsten. Die rupsen zijn denk ik die van het Klein- en Groot Koolwitje.Die zetten hun eitjes af op kruisbloemige, de kolen dus!Klein Koolwitje heeft groene rupsjes, soms erg moeilijk te zien.De rupsjes van het groot koolwitje zijn met zwart erin: De eitjes: Je zou de kolen kunnen afdekken zodat de vlinders er geen eitjes kunnen afzetten, of steeds controleren op eitjes en rupsjes en ze met de hand vewijderen. Heel veel succes dit jaar! Er gaat heus wel iets lukken, zeker met alle info hier op het forum en de adviezen en ervaringen van anderen! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 Ik ben dus helemaal doorgeslagen Volgens mij kennen meer dit probleem als ze beginnen Hallo en welkom op dit forum. Je zal er zeker veel aan hebben. Al is t alleen al dat je kan klagen over die rot insecten die je groenten te lijf gaan. Hoe ging het eigenlijk met je fruit? Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
annemiek123 Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 welkom Night, haha heel herkenbaar je verhaal! Iedere keer weer iets anders aan de hand....Maar langzamerhand leer je toch wel truukjes om het een en ander onder controle te houden. Ook ik ben aardig doorgeslagen in mijn achtertuin, alles wat niet eetbaar was had ik eruit gegooid en ook mijn tuin staat inmiddels vol potten en fruitboompjes.....genieten!!! Succes met de opkweek dit jaar, en je moet eens lezen over polycultuur en combiteelt, dan kun je planten/bloemen/kruiden combineren om de plagen tegen te gaan, ik ga dat dit jaar ook eens proberen, kijken of het helpt. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Greenie Geplaatst: 21 februari 2012 Share Geplaatst: 21 februari 2012 Hallo en welkom! Wat jammer dat van de oogst van vorig jaar zeg! Dit verhaal zet mij (ook halverwege vorig jaar begonnen met een paar tomatenplanten) wel even aan het denken of ik voor een echte moestuin zal gaan... Al die beesten die je oogst kunnen verknallen... Maar goed, ik dwaal af en weer even on topic: dat doorslaan als beginner is ook erg herkenbaar. Ik zit hier met te weinig ruimte en te veel (bestaat er zoiets?) zaden! Veel plezier hier en voor dit jaar een betere oogst gewenst! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Night Geplaatst: 21 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 21 februari 2012 Bedankt allemaal voor het welkom, ik ga me hier vast wel vermaken er is zoveel te lezen.Veel fruit had ik ook niet vorig jaar, de fruitboompjes (appel, kers, perzik en kiwi) waren net nieuw dus die gaven nog geen vruchten, hopelijk dit jaar wel.De tay-berry hebben we aan het eind van het seizoen gekocht dus ook geen vruchten, wel een paar gele frambozen gehad en de aardbeien, tsja geen idee wat daar mee aan de hand was, net voor de vruchten rijp waren gingen ze rotten dus veel aardbeien hadden we ook niet. Wat de rupsen betreft, die op de foto waren het niet, die van "mij" waren groen, kleine koolwitje maar grote schade.Na een week rupsen plukken hebben we een constructie er over gemaakt van elektra buizen, bezemstelen en ikea vitrage, toen werd het wat minder en toen kwamen de luizen en die ben ik te lijf gegaan met knoflookgier, man wat een stank was dat zeg!Hopelijk krijg ik niet van die wilde konijnen hier (alhoewel dat vast wel zou kunnen, we wonen tegen het bos aan) ik heb wel ineens allemaal katten aan het graven in mijn tuin.Alles was doodgevroren op de prei na, en die is vervolgens fijn omgegraven door katten dus ook de prei weg Ik ben vorige week al op onderzoek uitgeweest voor dingen in de tuin tegen die vieze rotbeesten, goudsbloemen, afrikaantjes, tabaksplant en kervel komen dit jaar ook in de tuin, ik zal ze leren Heb al een knoflookpers gekocht om lekker knoflook te persen boven mijn bakken, vind die mierenplaag vast ook fijn en peper strooi ik ook weer rond mijn bakken. Er gaat vast iets lukken dit jaar, daarom ben ik ook alles al gaan zaaien, gaat er iets mis dan ben ik nog op tijd om nieuwe te zaaien Quote Schrijffouten onder voorbehoud Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 22 februari 2012 Share Geplaatst: 22 februari 2012 want als ik nu de platte koude kas open doe, ligt er iets van grond, maar dan helemaal in elkaar gedraaid,lijken wel uitwerpselen, ik snap er niets van, maar ja hopelijk niet schadelijk. Ik denk dat het hebt over wormenpoepjes... kan geen kwaad! Er gaat vast iets lukken dit jaar, daarom ben ik ook alles al gaan zaaien, gaat er iets mis dan ben ik nog op tijd om nieuwe te zaaien Snap je wel hoor! Had het geloof al eerder bij je geschreven...als je te vroeg zaait en het niet 'goed' kan houden krijg je dadelijk zwakkere planten die eerder ziek zijn. Ook plagen en insekten pakken als eerste de zwakke exemplaren. Dus mislukt de boel alsnog Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 22 februari 2012 Share Geplaatst: 22 februari 2012 Heb ik nog nooit van gehoord Miranda, waar komen die dan vandaan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 22 februari 2012 Share Geplaatst: 22 februari 2012 Welkom!Ik heb alleen een tip wat de rupsen betreft..probeer zoveel mogelijk mezen te lokken in je tuin, bv door nu te voeren en nestkastjes ophangen. Een pimpel- of koolmees echtpaar voert 9000 rupsen aan hun jongen, en eten er zelf ook een behoorlijk aantal! ik heb overal in mijn tuin kastjes opgehangen, maar ook aan de boom aan de weg b.v. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 22 februari 2012 Share Geplaatst: 22 februari 2012 Ik heb vanavond ook gelezen bij diana's mooi moestuin, dat zij de draadjes, van de wasdroger op vangt, da t in een bolletje doet en dan op hangt, zodat de vogels daar iets van uit kunnen pikken en een warm zacht nestje maken voor hun nazaten, dat vind ik zo leuk,ga ik ook doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.