redzebra Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 (aangepast) https://whyfarmit.com/pepper-plant-leaves-curling/ een aantal mogelijkheden, hier wel al een aantal keren luizen gehad wat ze ook laat opbollen en misgroeien, maar zou het ook niet direct kunnen zeggen aan de hand van de foto. 17 februari 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Adrielle Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Bij mij is het blad wel eens gekruld bij stress, ook zonder beestjes. Planten zijn er altijd moeiteloos overheen gekomen, dus zolang je de temp en watergift in de gaten houd is er niet zoveel aan de hand (als er gecheckt is op beestjes) 1 Quote
henkg Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 2 uren geleden, HerbalX zei: enkele plantjes waarvan het blad begint te krullen Later is het seizoen is dat meestal bladluis. Dat is nu minder waarschijnlijk (aan de onderkant geen beestjes?). Doet me denken aan krulkoppen, komt vaker voor, vooral bij tomaten. Door: véél licht, ruim voldoende voeding, en daarbij misschien iets te droge grond (net niet vochtig genoeg). Is de krulling 's ochtends vroeg wat minder geworden? Ik denk dat je felle groeilampen gebruikt Mijn idee: niks doen, eventueel de lichthoeveelheid tijdelijk halveren. (Eigenlijk wel grappig: hier en in het tomatentopic zie ik regelmatig slungelige lange sprieten voorbijkomen, door te weinig licht i.c.m. verhoudingsgewijs teveel warmte.) 3 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 17 februari 2023 Auteur Geplaatst: 17 februari 2023 Indien geen bugs (ook controleren op spint met vergrootglas, anders nagenoeg niet te zien.); Dan is mijn eerste gedachte een periode te nat gestaan vanwege de zaailing aan zijkant foto met gebold omlaag gebogen blad. Daarna periode te droog, waardoor blad omhoog krult. Redenering dat dit komt doordat er calcium nodig is voor de nerven. En calcium kan alleen getransporteerd worden als er voldoende water aanwezig is. Stikstof wordt nog wel aangevoerd wat er voor zorgd dat het blad tussen de nerven nog doorgroeid. 2 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mai Pensato Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Ik ga toch meer mee met de redenering van @henkg dat veel licht (iin verhouding tot temperatuur en bij nog kleine plantjes) het gebobbelde blad veroorzaakt. 1 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
HerbalX Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Dank voor de reacties Temperatuur stond inderdaad redelijk hoog voor dit stadium. Volgende aanpassingen door gevoerd; - Temperatuur aangepast van 24 graden naar een min. van 18 graden - Dagelijkse duur van de verlichting van 14 uur aangepast naar 12 uur. Bewateren probeer ik op dit moment minimaal te houden omdat ik rouwvenmuggen heb aangetroffen. 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 18 februari 2023 Geplaatst: 18 februari 2023 Inmiddels beginnen de zaden op te komen en begint het nieuwe seizoen vorm te krijgen. We hebben dit jaar geen haast en kweken 1 a 2 soorten achterelkaar omhoog en dan weer de volgende. We hebben inmiddels boven de aarde staan; - Carolina Reaper rood 3x - Pink Tiger 1x - Bubble gum wit 2x - Brazilian Starfish 2x 😎 Pink Tiger, 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 18 februari 2023 Geplaatst: 18 februari 2023 Mocht iemand nog een koffiemolen voor de pepers zoeken.. https://www.lidl.nl/p/silvercrest-elektrische-koffiemolen/p100337049 6 Quote
woldistel Geplaatst: 18 februari 2023 Geplaatst: 18 februari 2023 Ik zag net dat mijn Fish peper zaailing al bont blad begint te krijgen 😀 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Leuk filmpje voor de mensen die nog nieuw zijn met het Pepers kweken, het gaat over het ontkiemen van Pepers! Helaas in het Engels aangezien er in het Nederlands weinig mooie filmpjes zijn, Quote
MSDG Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 @Ruderaliswel belangrijk om te benoemen dat hun omstandigheden in Amerika echt anders zijn dan bij ons. Ik ken het kanaal en per filmpje moet je beoordelen wat wel of niet bruikbaar is aan informatie. Als je wat langer tuiniert dan lukt dat aardig, maar als je net begint kan je in de war raken. 😉 Verder wel een leuk kanaal met vooral ook veel verschillende informatie zoals ook recepten. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Indy Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Er worden zowaar nog pepers rijp . Op de slaapkamer staan een paar overwinteraars. 7 Quote
Arja Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Hier ook, woonkamer, groot raam, vloerverwarming. Begin alleen wat beestjesachtige dingen te zien onder het blad. Kan het niet goed zien, erg klein. Thrips misschien. Quote
MSDG Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Wat je met je overwinterde planten kan doen tegen beestjes is ze afspoelen onder de douche met warm water maar uiteraard niet heet. Zeker trips houdt niet van zoveel vocht. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Indy Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 (aangepast) De madamme Janet pepers staan er ook mooi bij 20 februari 2023 aangepast door Indy 6 Quote
rorror Geplaatst: 20 februari 2023 Auteur Geplaatst: 20 februari 2023 1 uur terug, Arja zei: Thrips misschien. Als het thrips is zijn ze langwerpig en tegen de nerven van het blad aan. De jonge zijn berge/licht bruin. Volwassen zwart. Met wat grotere dode celpunten als gevolg. Als het spint is, zijn ze berge kleur en heel klein, niet echt een lang lichaam. Schadebeeld zijn hele kleine dode cellen, waardoor het blad wat valer wordt. Hele kleine spinnewebjes zijn dan ook zichtbaar. Heb ze zelf ook wel af en toe, wat @MSDG zegt, even onder de douch zetten. Makkelijkst moment om te doen is als je ze water wilt gaan geven. Zelf spuit ik voor het douchen wel even in met zeep en spiritus, even 5min laten zitten, en daarna goed afspoelen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Ik zie geen langwerpige beestjes, dus geen volwassen thripsen. Ook geen spint denk ik, geen webjes te vinden. Zie wel korrelige dingetjes aan onderkant blad, groengrijs (foto 2), en op één plek ook zwart (foto 3). Misschien is dat gewoon oud blad. Ik houd het in de gaten, en morgen gaan ze even douchen. Quote
rorror Geplaatst: 20 februari 2023 Auteur Geplaatst: 20 februari 2023 Eerste foto wit naast de nerf is edema (oedema), tweede foto onder het blad lijkt ook zo. Als bij de tweede foto niet weg te vegen is, is het dat zo ie zo. Derde foto lijkt op aanzuigschade. Zou een volwassen thrips kunnen zijn. Hier een fototje hoe je die kan herkennen. Voor een overwinteraar ziet de plant er verder goed uit. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Ik heb dit seizoen een aantal pareltjes qua pepers op de kop getikt waarvan ik enkele soorten specifiek wil voorstellen! Vandaag de 1e van de drie; de “ Psychedelic Black Pearl Variegato “, het is een Capsicum Annuum van 30.000 Shu. Het is een Black Pearl variant spontaan ontstaan bij Semi Strani in Italië 🇮🇹 uit een gewone Black Pearl en via selectie is de strain nu stabiel, er zijn 3 Black Pearl phenotype’s waarvan de Psychedelic er 1 is! Het is een bijzonder kleurige paarse variant met drie kleurig blad, de vruchten beginnen paars en wanner ze om kleuren naar rood zijn ze rijp, de plant wordt vooral gekweekt voor de mooi maar de pepers zijn gewoon te eten en ongeveer zo’n 6x heter dan een jalapeño erg leuk om door een salade te doen. Mijn zaden komen bij de bron vandaan en liggen nu tussen nat wc papier in een plastic bakje op de warmte mat, dus 🤞 de zaden, foto van de 😍 plant, 6 Quote
Erny Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 (aangepast) Ja, ietwat later dan gehoopt: tafeltje leeg, kweekkast leegruimen, kweekbakken sorteren, snoeren/timers/stekkerdozen/matjes herorganiseren, labels uitzoeken, maar de zaadjes liggen in de aarde. Vorig jaar had ik de pepers voor mijn gele hotsauce gekozen, dus de Lemon Drop en Oro de Equador slaan we dit jaar over. Ga voor mijn standaard gebruikspepers: - Aji Blanco Cristal (altijd als eerste plukbaar) - PdPdP (onze moestuinforum variant op soort Hungarian Wax/Turkse peper) - Jalapeno M (van de Lidl) - Shishito De Shishito van @Mellie heeft de selectie ook gehaald, zaad uit een heel raar monster groot exemplaar. En vorig jaar kwam er een soort bredere variant van de Marie Annuum Cayenne van het jaar ervoor tevoorschijn. Misschien gekruist met de Padron? Hoop het. Dus deze gezaaid. - Marie Annuum x Pimiento de Padron? Twee Surinaamse soorten, meegenomen door mijn broer toen hij daar was, zaadjes had ie zelf uit de pepers gehaald. De één bleek gelukkig de echte Mdm Jeannette te zijn, daarvan zaad kunnen oogsten. Hopelijk kiemt het. En de ander bleek een dikwandige brede rode hete aromatische peper te zijn. Daar dus ook zaad van kunnen winnen. - Suri 1 Mdm Jeannette - Suri 2 Rode hete Peper En vorig jaar geprobeerd het oude zaad van de Chupetinho te kiemen. Helaas. Deed het niet, de Black Pearl toen gelukkig wel dus daar heb ik weer veel vers zaad van. Maar opeens was ik bij een buurman, en die wilde mij persé die leuke pepertjes laten zien die hij net had gekocht. Waren het gewoon Chupetinho's! 😃 Wat een toeval en timing. Dus paar pepertjes mee en dat zaad gaan we nu testen. - Chupetinho En ja, natuurlijk de Padronnen. Blijkt echt mijn lievelingspeper te zijn geworden. Diverse jaargangen en herkomsten: - Pimiento de Padron, meegenomen door nichtje Sophie uit land van herkomst. '16 - Pimiento de Padron Hot, zaad van hete peper. '18 - Pimiento de Padron Hot, zaad van hete peper. '19 - Pimiento de Padron, Fruitlent '21 - Pimiento de Padron Hot, zaad van hete peper. '21 - Pimiento de Padron Hot, zaad van hete peper. '22 In totaal 33 zaadjes in de grond. Oeps, het echt minder zaaien is weer mislukt... maar er is een begin. 1 zaadje minder de grond in. En die Padrons heb ik zo uitvoerig vermeld omdat er bij enkelen van jullie kiemproblemen zijn met die ondeugende Padrons. 😉 Dus heb allerlei verschillend zaad, oud en nieuw, gekocht en zelf geoogst, gebruikt. En de nieuwste uit '22. Vorig jaar had ik 100% opkomst bij de Padrons. Kijken wat het dit jaar wordt óf dat er afvallers zijn. Staat op warmtematje, nog niet onder licht, en de temperatuur nu rond de 25/26 graad... Ik heb tussen de onderste tray en de plastic lidl ondertray een laag water, kijken of dat de warmte beter verdeeld. De middelste vakjes wilden nog wel wat warmer worden dan de rest. 21 februari 2023 aangepast door Erny 4 Quote
Arja Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 2 hours ago, rorror said: Voor een overwinteraar ziet de plant er verder goed uit. Ja he? Het valt mij tot nu toe ook alles mee hoe ze het doen. De chinese five colour bloeit constant heel veel, maar maakt weinig vruchten (vind ik niet erg) en de lemon drop maakt vrij regelmatig enkele vruchten aan, die we graag in saus verwerken. 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Even twee foto’s van de Pink Tiger, het is inmiddels een klein parasolletje en je ziet duidelijk de paarse invloeden al in de nerven en het steeltje, heel leuk om te zien, 4 Quote
Lia56 Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Hier gezaaid en gekiemd: Big Bomb Carolina Reaper Cayenne Japaleno Numex Conquistador MM Jeanette Pubescense Niet opgekomen: Adjuma Habanero Lemmon Drop Nu in deno: Turuncu Sprial Adjuma 3 Quote
MSDG Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Dit weekend/begin volgende week is het tijd om de plantjes over te gaan zetten in P9 potjes. Eigenlijk staan de plantjes nu een week of 2 stil omdat ik de temperatuur erg heb terug gebracht naar 20,5 graad. Niet heel erg, de worteltjes zullen zich nog wel ontwikkeld hebben, het enige probleem is dat ze dus ook nog niet echt aan hun echte blad zijn begonnen. Mijn ervaring is dat ze dit ruim goed maken als het straks weer wat warmer wordt. Van alle soorten heb ik 1 of meerdere plantjes en als ik er maar 5 goede pepers af haal en zaad kan oogsten dan ben ik tevreden. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
rorror Geplaatst: 23 februari 2023 Auteur Geplaatst: 23 februari 2023 @MSDG Dat is de reden dat ik nog niet de annums heb gezaaid, het is nog te fris in huis en ze groeien hard als eenmaal de conditites goed zijn. Hoe het er nu op lijkt wordt het half maart tijd om die te zaaien. Andere jaren altijd een paar weken stilstand gehad als ze uit de groeidoos naar huiskamer temp ging, daarom nu wat later zaaien. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.