Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kijk dat is indd een wijze les, leer je omgeving kennen zou zit ik in een open gebied daar zal het al snel wat kouder zijn met wind, maar het warmt ook snel op omdat van alle kanten de zon er goed bij kan. Ik heb ook even 2 temperatuur meters gehaald om te kijken waar het warmer is in of de tunnel kas of de koude bakken. Voordeel van de bakken is denk ik dat het van glas is en lager bij de grond. Het is ook om af te harden en te kijken wanneer het echt mooi weer wordt dan gaan ze pas de grond in.

• Like 2
Geplaatst:

"Kijk dat is ind een wijze les, leer je omgeving kennen" Je eerste 11 woorden, we geven hier tips, maar alles is ontzettend afhankelijk van je omgeving en ook  de teelwijze, dat maakt dit forum juist zo interessant, het is een levend iets, je ziet alle variëteiten van telen  . Mensen komen hier later op terug  en kijken hoe het bij jou ging, een goede start maar niet een vast iets, elke opvolging van een teelt gelijk hoe  leert ons iets bij.

• Like 3
Geplaatst:
Op 4-4-2023 om 23:33, MSDG zei:

Een andere vraag: wat zetten jullie als voorteelt en wat als combinatieteelt?

Zeer geschikt als voorteelt zijn sla en spinazie. Sla zaai ik in de 2e helft van januari, spinazie begin februari. In tegenstelling wat je van zo'n 'waterig' plantje als sla zou verwachten  kan hij heel goed tegen wat nachtvorst en ook spinazie heeft daar geen problemen mee.

voorteelt.thumb.JPG.8ee5cd4bf9d1cbf536a37228ac0f5e95.JPG

Sla zaai ik breedwerpig op een oppervlak van ongeveer een halve vierkante meter. Grond losmaken en dan slazaad strooien en licht onderwerken met een riek. Het betreft altijd kropsla uit zelfgeteeld zaad zodat je niet op een paar grammetjes hoeft te kijken. Zodra de eerste plantjes groot genoeg zijn worden er een stuk of 20 verspeend. De rest blijft op zijn plekje staan en wordt naarmate hij groeit steeds gedund als  pluksla zeg maar. Je staat er van te kijken hoeveel sla je op die manier kunt oogsten alvorens hij minder geschikt raakt. Ondertussen groeit de uitgeplante sla door tot kropsla.

Spinazie zet ik al jaren niet meer in de vollegrond. Hij groeit zeer voorspoedig in de kas met wel als grootste voordeel dat het daar een zeer zuiver product wordt. Geen last van vervuiling door opspattende aarde zoals dat in de vollegrond tijdens een regenbui gebeurt en ook van ongedierte of vogels heb je in de kas geen last. Als de spinazie geoogst is is het ook ongeveer tijd om de tomaten uit te planten.

Met de kropsla duurt wat langer voor hij helemaal geoogst is. Dat geeft niet want aan die zijde van de kas komen andere planten te staan die wat later gezet kunnen worden.

Een echte combinatieteelt heb ik niet of het moeten de paprika's zijn. Een rij tomaten langs het raam,  twee rijen paprika's ervoor. 

• Like 4
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Op 30-3-2023 om 20:36, Frans zei:

Van Lorenzo moesten echter nog 3 stekken verwijderd worden waardoor het eindresultaat (inclusief de donorplanten) 8 Bolzano's en 8 Lorenzo's gaat worden.

Dus niet.  Jullie zijn nog niet van mij af.  :smile:

Ik had er geen rekening mee gehouden dat de eerste uit stek verkregen planten op hun beurt nog dieven zouden produceren die op tijd zijn om voor begin mei tot volwaardige planten uit te groeien.

stek_tom25.thumb.JPG.dc68d6028299018fb3a2d75f87da5163.JPG

De plant links op de foto komt voort uit de eerste dief van Bolzano en rechts is de oorspronkelijke kop van Bolzano. Uit de linker plant is één bruikbare dief te "oogsten", uit de oorspronkelijke kop twee (een rechtsonder, moeilijk te zien, en eentje links van de bloemetjes). Twee van de dieven zijn ver genoeg om te stekken, de derde volgt over een paar dagen. In de oorspronkelijke kop van Lorenzo (geen foto) groeit ook een dief die nog 'op tijd' zal zijn.

stek_tom24.thumb.JPG.7ac05f0bf68ef3db71ee9123fda43a17.JPG

Ik heb de complete familie Bolzano en Lorenzo zoals die er momenteel is maar eens op de foto gezet. Op 5 januari begonnen met 2 nog ongekiemde zaadjes, nu iets meer dan 3 maanden later 'vermenigvuldigd' naar 16 volwaardige planten. En een paar zullen er nog volgen.

• Like 13

Geplaatst:

Potverdorie! Dat is nog eens flinke opbrengst van die 2 zaden! Het kost wat tijd en moeite maar het mooie is: het kan gewoon! En ieder stukje van die planten krijgt een kans. Super Frans!

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb nu voor het 3e jaar Sungreen 4029 gestekt.

Aan het einde van het seizoen 2021 een stek genomen. De stek overwinterd in een lichte koele kamer en in het voorjaar 2022 een nieuwe stek genomen en die uitgeplant.

Eind 2022 weer een stek genomen en overwintert in een lichte koele kamer. Afgelopen maand weer een stek genomen die ik in 2023 wil uitplanten.

Je moet iets met die rassen waarvan bijna geen zaden zijn aan te komen :)

• Like 8
Geplaatst:
Op 25-3-2023 om 20:15, Goldfish zei:

Dat komt goed.  Reken maar er op dat  ik meerdere van je wensen kan inwilligen.

Ingevuld: Old German, Rosella, Gelbe Kirsch (die is zeer productief!), 42-days.

Geplaatst:

Ik durf bijna blij te zijn. Door ruimtegebrek ontzettend gegokt en de tomaten vorige week vrijdag uitgeplant in de kas. Het lijkt erop dat ik heb gegokt en gewonnen dit jaar 😂🥳

• Like 3
Geplaatst:

@Lsjr33 kijk dat is nog eens fijn, ik heb zo het vermoeden ook dat hoe kleiner te planten zijn hoe makkelijker ze kunnen wennen aan de nieuwe omstandigheden.

Bij ons op het moestuincomplex maakt iemand vierkante meter vakken in zijn tunnelkas en strooit hier zijn zomer zaden in, en toch staan er bij hem zoveel prachtige planten ondanks de kou. Zijn kiempercentage is dan wel een stuk lager, en de groei gaat niet zo snel als dat het binnengaat maar zijn planten zijn wel direct de omstandigheden gewend, toch een bijzondere manier :)

• Like 2
Geplaatst:

ik heb zo het vermoeden ook dat hoe kleiner te planten zijn hoe makkelijker ze kunnen wennen aan de nieuwe omstandigheden.

Ik denk niet het wennen, maar dat ze meer kou aankunnen.
Bijvoorbeeld jonge phacelia, sla en spinazie kunnen de winter makkelijk overleven. Zijn ze wat groter dan vriezen ze kapot. Ik denk ook dat jonge tomaten planten tegen lagere temperaturen kunnen dan grotere exemplaren.
  • Like 1
Geplaatst:

Mijn kweeklijst voor 2023:

In de kas (en nee dat gaat niet passen):

Lillian’s Yellow

Cherokee Purple

Altai orange

Polaris

Sweet Sue (Dwarf)

Orange Banana

Glacial Zebra

Zuckertraube Cherrytomaat

Piccolo F8 (honingtomaat)

Black Cherry

Sunrise Bumblebee

Zuckeraprikose F6

Lucky tiger

Black Opal

Blush

Iva's Red Berry

Sungold Select 2

Sungold OP

Sungreen 4029

Goldita

Manalpa LA3005 (hp-2 dg gen voor extra donkerrode vruchten)

Buiten:

Philamina

Primabella (als vergelijk met halfzus Philamina)

AMC Austrian Mountain Cherry (mogelijk resistent)

Microberry F14 (mogelijk resistent)

Microwein F7  (mogelijk resistent)

Renegade (mogelijk resistent)

Legend ph2 en misschien Parthenocarpic?

Koralik ph2 (om kruisingen mee te maken)

Mountain Magic F8 homozygoot ph3

Rose Crush F4 homozygoot ph2 en ph3

Ca 80st Galahad F4 homozygoot ph2 en ph3

Nieuwe resistente rassen:

Medusa F1 (heterozygoot ph2 en ph3)

Hot Streak F1 (heterozygoot ph2 en ph3)

Bandywise F1 (heterozygoot ph2 en ph3)

Darkstar F1 (heterozygoot ph2 en ph3)

Summer sweetheart F1,

En nog een heel stel van mijn eigen kruisingen tussen resistente rassen.

• Like 7
Geplaatst:

Ik heb regelmatig dat een paar weken nadat de eerste zaden zijn opgekomen dat er toch nog een achterblijven ontkiemd. hebben jullie dit ook en weet je waar dit door komt?

20230417_150103153_iOS.jpg.5a6aeb84f0d20a5d1c9edfb1bf672161.jpg

20230417_150125925_iOS.jpg.efcf58278701c4840b986b8e486f60be.jpg

Geplaatst:

Ja, dat komt hier ook wel eens voor, zelfs na het verspenen dat een zaadje mee verhuisd is en plots langs een al grotere plant uitkomt. Waarom ? Geen idee, ouder zaad ?  kiemkracht ?, lokaal in het potje iets andere omstandigheden ?

Geplaatst:

In de natuur kiemen ook niet alle zaden even snel, heeft te maken met wisselende weersomstandigheden waardoor de eerste planten dood zouden kunnen gaan. Als alle zaden tegelijkertijd kiemen, en er gebeurt wat, dan zijn al die planten verloren. Als sommige zaden juist later kiemen, dan kan de soort als geheel beter overleven.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Net buiten gezet om even te zonnen, begint het 15min later te waaien en te regenen... xD

Het begint me overigens wel op te vallen dan de plant in de grotere pot harder lijkt te groeien dan de rest in de 9cm potten. Is dat toeval? Of kan de plant daadwerkelijk "voelen" dat ie meer ruimte heeft? 

Ik heb alles in 9cm potten verspeend, op twee na. Die twee die ik in de grotere potten heb verspeeld zijn nu mijn grootste 2 planten. Bij het verspenen waren ze allemaal ongeveer even groot. 

Dit is nu trouwens dag 25 na het ontkiemen. Is de groei een beetje acceptabel? Of lopen ze achter/voor tov normaal? 

IMG_20230425_133959.jpg

IMG_20230408_170156.jpg

Screenshot_20230425-153538_Photos.png

aangepast door Istria
  • Like 2
Geplaatst:

Misschien te vroeg gejuicht 😂 Vanmiddag maar eens een kijkje nemen in de kas. 

Gelukkig gok ik altijd met mijn overschot en niet met mijn main squeezes. Die staan nog ontzettend in de weg binnen, hoewel ik daar nu wel blij mee ben. 

• Like 1
Geplaatst:

Hopelijk is alles goed gegaan! Ik hoop dat alles zonder slappe blaadjes door de kou is gekomen.

Ik durfde het risico niet aan en heb gisteren toch maar alles weer binnen gehaald, maar alles staat nu in de donkere garage dus ik moet er toch weer wat mee vandaag. Keuzes keuzes. Ook nog op m'n snufferd gegaan bij het verhuizen van de plantjes omdat het kippenhekje net iets hoger was dan ik dacht en er in bleef hangen met m'n voet toen ik onwijs elegant erover wilde stappen. Dat eindigde dus vet onelegant op mijn billen. Geen pijn 😀

• Like 5
Geplaatst:

@Istria toeval (ze zijn eerder iets gerekter: minder licht ?afstand kiemblaadjes grond is groter, voor de rest lijkt het bladvolume gelijk), bij die grootte van plantjes gaat het potje nog niet de beperkende factor zijn.  Ziet er trouwens goed uit, de groei is best acceptabel, hoe snel het gaat, hangt een beetje af van de dag en nachttemperatuur.

Geplaatst:

Als ik naar weeronline kijk kan ik dit weekend eindelijk de kastomaten op hun plek gaan zetten. 

In het kistje tegen de muur 5 verschillende rassen tomaten voor de kas waarvan er nog een paar worden weggegeven aan familie en bekenden. Op de voorgrond de tomaten voor de buitenteelt waarvan het overgrote deel ook wordt weggegeven. Ze liggen mooi op schema.

stek_tom28.thumb.JPG.f1952c74d0b6306ebb262cdfe2a0e378.JPG

Zeker niet te vergeten deze 4 voor de kas bestemde Bolzano's en Lorenzo's. In het midden de oorspronkelijke Bolzano en Lorenzo geflankeerd door de uit hun kop ontstane planten. Van de uit dief ontstane planten is al een deel weggegeven. Wat over blijft zet ik in de vollegrond.

stek_tom26.thumb.JPG.b6966b46d7de0fb01450934b6b41e372.JPG

In de Bolzano groeit het eerste tomaatje. 

stek_tom27.thumb.JPG.4bb249c08d52cbb3a70b3c7e2764b1bd.JPG

• Like 6

• 2 weeks later...
Geplaatst:

I.v.m. toch nog een paar koude nachten heb ik voor de zekerheid nog maar wat langer gewacht maar vandaag zijn de voor de kas bestemde  tomaten dan toch eindelijk geplant. Aan één zijde van de kas staan nu 7 stuks van verschillend ras en wel van links naar rechts :

Sungold F1

Rubilicious F1
Nightshade F1

Lorenzo F1 (plant afkomstig uit kop van gezaaide Lorenzo)
Bolzano F1 (plant afkomstig uit kop van gezaaide Bolzano)
Vitador F1
Tomaat 'eigen ras'

tom1.thumb.JPG.480e07e37313894cbf4fb50fd1bad834.JPG

Aan de andere kant van de kas zijn de Bolzano en Lorenzo gezet die stekken hebben geleverd en nu als plant met dubbele stam verder groeien. Beide planten staan tussen 2 stokken zodat ze de 'luxe' hebben dat iedere stam zijn eigen stok krijgt.

tom2.thumb.JPG.52aec9639d0a3f72ad86aaf809a84971.JPG

• Like 12

Geplaatst:

Heb op de plantenruilbeurs onder andere planten van mooie tomatensoorten geruild. Ben superbenieuwd en hoop dan ook op een goed tomatenseizoen.

De soorten zijn:

- Pink Tiger

- Brad's Atomic Grape

- Blue Keyes

- Dark Galaxy

- Sart Roloise

Ik ga van al deze planten zaden winnen en die komen dan ook in de biozadendoos. Nu duimen voor een goed tomatenseizoen. :-)

4.thumb.jpg.28f03dd03dc8d62a0b43335794084447.jpg

• Like 8
Geplaatst:

@Flup help me, hoe doe je dat? Ik heb ook diverse rassen staan waar ik graag zaadjes (uit een tomaat) van wil oogsten. Hoe voorkom ik dat ze elkaar bevruchten? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Dank je, @acpronk. Dat gaat ‘m niet worden in mijn kasje van 2 bij 3.  Ik kan overigens de link prima openen! Mooi overzicht zo, dank je.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...