Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Tuinbonen geplukt en gedopt.

De planten konden er gelijk uit en klein gehakt.

Aardbeien geoogst, het wordt gelukkig al weer minder.

Het compostvak leeg gemaakt en het bovenste deel van het buurvak er weer ingegooid.

Thee gedronken en de courgettes laten afharden.

Geplaatst:

Op de composthoop gekeken of de uitgelopen aardappelen nog te redden zijn, nu ik weet dat ze nog eetbaar waren. Ze waren al te groen. 

Pruimen en abrikozen aan de boom ingepakt in gaaszakjes. Handje cassis- en kruisbessen geplukt en kleine zomerbowl gemaakt. Stuk grond vrijgemaakt van onkruid en toen bewaterd, voor zaai van palmkool en winterrammenas morgen. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

De gewone en de tomatenkas onkruidvrij gemaakt. Tomaten en pepers geplant. Heel veel water gegeven. Paksoi uitgeplant en zowaar aardbeien geplukt! Ow en een nieuwe reuzenhibiscus geplant. Hopelijk overleefd deze het wel [emoji1695][emoji1695][emoji1695]

Geplaatst:
Op 6-6-2023 om 21:43, Vlietzicht zei:

Phacelia gezaaid,

Had voor het zaaien het bed goed onkruidvrij en nat gemaakt, twee dagen erna nog eens nat gemaakt.

Las ergens dat phacelia het fijner vindt om te kunnen ontkiemen in droge grond.

Nog niets te zien 🤔 ik ben zeker ongeduldig? 🙄

En hopelijk is de werkwijze niet verkeerd geweest.

Gewied.

Zonnebloemen uitgeplant.

Water gegeven.

Compostvat gekeerd.

Verder raberber, aardbeien en 3 soorten munt geoogst.

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, Vlietzicht zei:

ik ben zeker ongeduldig?

Er staat twee weken voor, en niet vast stiekem kijken.....

Twee spitskolen, drie broccoli, bosui, sla en peultjes geoogst.

Een paar kruiwagens compost verplaatst, gegoten.

Wat tomaten aangebonden.

'S avonds laat nog een emmer aardbeien geplukt.

Geplaatst:

Vooral de essentiële onderdelen water gegeven. Aardbeien beetje zielig. Afgelopen week ook rozenperk ontdaan van onkruid, compost gegeven (vast de verkeerde tijd van het jaar maar volgens mij niet meer gekregen sinds overlijden vorige bewoner) en van houtsnippers voorzien. Ziet er 10x beter uit nu.

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:
18 uren geleden, Patrijs zei:

Er staat twee weken voor, en niet vast stiekem kijken.....

Oké 👍

Nee hoor, alleen in het donker 🤭

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Geplaatst:

Voornamelijk bewaterd..

Geplaatst:

Na het avondeten nog heel veel onkruid (vooral heermoes) verwijderd. 

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn buren gaan helemaal los de heermoes gier, ze mogen bij mij plukken.......😜

Twee spitse kolen geoogst. 

Tuinbonen uit het kasje gehaald en gedopt in de schaduw.

Het loof tussen de suikermaisplanten gemikt.

Bosuien geoogst en bewaterd.

Aardbeien geplukt en ze ruim honderd liter fris pompwater gegeven.

Een paar tomaten aangebonden. 

De lage kas dicht gemaakt en het krat preiplantjes er in gezet.

Nog muntthee gedronken tot de nachtvlinders op de bloeiende Driemaal Wit tuinbonenbloesem  afkwamen.

Geplaatst:

Toen ik vanmorgen even snel naar de tuin ging om water te geven, bleek mijn soeperwten constructie het begeven te hebben. In zijn geheel over de aardbeien geflapt. Overeind getakeld en min of meer weer gestut. Hoop dat het zaterdag nog staat. Dan kan ik pas aan de slag met nieuwe stokken.

Geplaatst:

Vandaag onkruid weg gedaan in wortelbedje en bloemenborder die maar niet wilt lukken. Er dan gelijk zonnebloemen in geplant. Hopelijk komen ze goed want ze waren ook al half dood 😅 

Ook een paar tagetes, citroengras en basilicum geplant in de moestuin.

Wat extra gras gelegd voor dikker te mulchen maar dat was ik al snel beu dus niet verder gedaan. De bloemen uit ajuin en look geknipt. Een hele hoop broccoli geoogst. Een deel aan de buren gegeven en de rest geblancheerd en in de diepvries. 
Tomaten gediefd.

De helft van een komkommerkruidplant weg gesmeten omdat de takken eraf braken door zijn eigen gewicht. 
Heeft iemand een handige oplossing voor te grote bloemen in de moestuin? Alles groeit over mijn paadjes, breekt af of de plant valt open. En ik vind het zo zonde om dat weg te knippen. Zelfs mijn viooltjes zijn bijna een meter hoog. Ik zou hekjes kunnen zetten maar dat heb ik niet liggen. Die planten toppen en verder uitéén uitplanten? Maar daar is het nu wat te laat voor..

Geplaatst:

(Bamboe)stokken @soete?

Ik heb afgelopen week een compostbak bijna leeg geschept. Een paar kruiwagens vol prachtige aarde. Ik vond het hartstikke veel, maar het is gewoon op [emoji51] heb de voortuin vooral een dikke laag gegeven. De planten daar lijden altijd flink onder het watergebrek. Daar geef ik nauwelijks water. Dit jaar al meer water gegeven dan de afgelopen jaren bij elkaar. Gisteren nog gesproeid met drinkwater. Regenton is helemaal leeg.

Geplaatst:

@Soete ik zou inderdaad dan ook aan bamboestokken en touw denken. 

Geplaatst:

Belangrijkste klus: de glazen deur van de kas vervangen voor de hordeur. Een klusje wat me al even tegenstond en de hordeur lag al dik een jaar achter me op m'n werkkamer. Wat blijkt: binnen 5 minuten gepiept, het enige jammere is dat ik met die glazen deur moet sjouwen omdat ie niet in m'n berghok op de tuin past. :( Daar moet ik toch nog even wat op verzinnen. In theorie kunnen beide deuren er tegelijkertijd op zodat je makkelijk kan switchen, maar mijn god, wat een drama systeem heeft ACD hiervoor bedacht zeg... Werkt voor geen ene meter.

Verder de meloenen gesnoeid, peulen/doperwten/aardbeien geoogst, water gegeven, paksoi gerooid, gevloekt op de mol, de braam ietsjes gesnoeid, tomaten gediefd en opgebonden en de bloemetjes getikt. En toen was het alweer veel te laat en dat terwijl ik met koorts op bed had gelegen 's nachts. Nouja, het ging best lekker maar de prijs wordt vanzelf wel weer betaald. :D

Geplaatst:

Partner is druk bezig geweest druppelslangen te leggen. We zijn het gesleep met de tuinslang nogal zat en hebben toch maar wat spullen gekocht om het automatisch te doen. 

Ik heb vooral in de schaduw gezeten en toegekeken. En bietjes en doperwten geoogst.

Geplaatst:

Veel rabarber geoogst

Geplaatst:

(veel) Water gegeven, nog wat planten geplant.

En zag een labeltje naast een ondiep kuiltje op een lege plek staan, waarop de naam van een peper staat. Je raadt het al, ook vermist dus weg.

En vandaag nog een peper half de grond in getrokken.

Team woelrat/woelmuis vs. acpronk: 20-0 (dit jaar)

ongeveer 10 vijgen

1 ui

1 knoflook

1 tomaat (heeft wel 3 stekken opgeleverd, maar wel met achterstand)

7 pepers (2 v/d 2 spaanse pepers, 2/2 aji pineapple, 1/1 sugar rush peach stripey, 1/2 purple fish en 1/2 tondo calabrese)

Iemand ervaring met Rodiclac of Tupoleum?

Het loopt veel te veel de spuigaten uit.

Hopelijk werkt het niet averechts, want ik heb de plantenresten van de smeerwortelgier in de gangen gedaan nadat er een knoflook en ui gesneuveld waren, maar dat was voordat alle 7 pepers opgegeten werden. Misschien zijn ze boos...🙄

Geplaatst:

Slootkant kaal gemaakt, het riet in mootjes geknipt, rondom het fruit gelegd in de hoop dat de grond het water vasthoudt.

Sloot staat helemaal leeg. 

Geplaatst:

De (vorig jaar geplante) boerenjasmijn stond heel aardig slap, dus die met een 1,5L gietertje water gegeven (de grote gieter staat in de moestuin, en de tuinslang komt het huis niet in vermoed ik. Grond is aardig droog, dus water geven duurde wel een tijdje, zonder dat het teveel weg sijpelde.

Ook nog lavendel bloemen geplukt, en die te drogen gelegd. Schijnt dat er o.a. thee van gemaakt kan worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren geen aardbeien geplukt dus vandaag moest ik wel.

Bloemkool, sla, uien, knoflookstengels, peultjes en de laatste bos pioenen  geoogst.

Geplaatst:

Nog een bed kroten gezaaid.

Bed voor de bonen vast voorbewerkt om deze te opnieuw te leggen, moest nog gebeuren omdat ze niet opgekomen zijn; had ze half mei gelegd 😉

Beetje planning gemaakt voor het aardbeien bed, planten komen eind juni.

Gewied.

Een aantal weken wel gewied gewoon met de hak maar in een razend tempo 😬 alles laten liggen omdat er zoveel werk te doen was/is. Heb wel het idee dat dit niet werkt, het groeit als een malle, en dat doet het sowieso wel, maar nu raap ik het ook op en het gaat niet op de compost.

Geplaatst:

Onkruid gewied, bonen gelegd, tuinbonen eruit gehaald en wat water gegeven

Geplaatst:

Drukregelbak gemaakt en tussen de watertanks en druppelaars gemonteerd (zie foto, deksel zit er even niet op).

Verder een schier oneindige hoeveelheid onkruid uit de grond getrokken.

20230616_205221.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic