Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023


Patrijs

Aanbevolen berichten

Even een uurtje naar de tuin.

De wind is weer gedraaid naar west en een beetje motregen.

De laatste aspergestengels afgeknipt en een halve rij schoongemaakt van onkruid.

Drie kruiwagens mest er over en nog een kruiwagen op het toekomstige aardappelveldje voor het donker werd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een paar kuipen op het knoflook bed geleegd, en weer 10 kuipen met compost van onze vereniging gevuld, maar deze nog niet afgevuld met eigen grond (om het vele onkruid te onderdrukken).
Binnenkort kan de knoflook gepoot worden, hopelijk nog voor de vorst, maar er moet nog het een en ander geoogst en beschermd worden (yakon, oca, Peruaanse postelein). Komende dagen worden wel weer nat...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jagende wind.

Begonnen met in en rond het kasje op te ruimen.

De verrotte stammetjes waar ik een par jaar terug paddenstoelen op gekweekt heb klein gemaakt en op de compost gegooid.

Wat afval van de appelboom ook en daarna een kruiwagen paardenmest er op.

Vond nog aardappels en die samen met wat afval meegenomen.

Terug een stuk moeten lopen vanwege de stormachtige wind uit het noorden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk weer eens wat tijd om te werken in de tuin. Veel brandnetel en bramen (onkruid via de buren in mijn tuin) weggehaald. En een aalbessenstruik ook, die is overleden helaas. Daarnaast nog wat gespit, uien gepoot en nog wat selderij geoogst.

 

In de tuin is nog steeds veel te oogsten, prei, nieuw-zeelandse spinazie, snijbiet, boerenkool, peterselie en dan vergeet ik ongetwijfeld nog wat. Uniek voor de tijd van het jaar in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bieten, knolselderij, bosuitjes en de laatste paprika uit de kas geoogst. Best wat grote bladrozetten verwijderd van een zich sterk vermeerderend kruidje.

@henkg, knolselderijplantjes kwamen van jou :thumbup:

Diegene die we in het kleibed gezet hebben zijn mooi van formaat, die in zandgrond met een dikke laag compost en wat klei in het plantgat zijn tennisbalformaat gebleven. Moet zeggen dat ik ze verder ook niet echt water heb gegeven, dus eigenlijk hebben ze het dan best ok gedaan.

aangepast door Anna3
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites



plek gemaakt voor de kerstboom 


In de tuin?

Kleine 3 uur op de tuin geweest, meer dan gepland.
Alle 8 de kuipen met taking geleegd op het knoflook bed. Dat heeft nu de juiste hoogte gekregen. Alles daar ook glad geharkt (voor zover dat kan). De knoflook kan er dus in.
Maar ik heb ze eigenlijk nog niet uit de bollen gehaald, en uitgezocht. Dat moet eerst gebeuren, dus dat zal nog wel even duren voordat ze de grond in kunnen.

De yakon dus geoogst, zie het yakon topic.
Ook een kuip met (de wortelstokken van) de Peruaanse postelein omgekiept, om de wortelstokken vorstvrij op te bergen. Dat is zo fragiel, ik ben bij 1 kuip gebleven, de andere 2 moeten maar bij een van de andere mensen met een kas overwinteren...

En als laatste weer 10 kuipen met compost van de gezamenlijke composthoop gevuld. Nu al 30 stuks gevuld.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even op de tuin kijken of er afgelopen week niks omgewaaid is (nee). Ik moet nog her en der opruimen , maar dat is niet erg aanlokkelijk omdat alles zo nat is. Wat groenten voor de konijnen (wortelloof en venkel om te drogen) geoogst en voor ons een paar herfstradijzen  en een fijne selderieknol. 

Ook even een luid praatje gemaakt met mijn voormalige tuinbuurman, die nu verderop in het complex een tuin heeft. De beste man is al 87, halfdoof en heeft ook weinig zicht. Maar zijn tuin is de meest nette op het complex, nog steeds. Petje af, hoor.

 

Met een ruime boog weer naar huis gefietst en vervolgens eerst tenen geteld, want ik voelde ze niet meer. Brrr, waterkoud.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de buien door even naar de tuin.

De N-Z spinazie die niet onder glas stond geoogst en afgehaald en de laatste paprika's.

De andijvie weer onder plastic gezet en de laatste pomp leeg laten lopen maar laten staan.

De bloembollen in de kas gezet en de pompoenen uit de tuin naar zolder gebracht.

Er zou nachtvorst komen komende week.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een druif gesnoeid en de ranken klein geknipt.

Het laatste beetje (6 kruiwagens) van de rijpe compost in de platte bak gegooid waarvan ik een raam eerst gespit heb.

De compost kan straks grotendeels in de platte bak en lage kas. 

De tijdelijke compostopslag afgebroken zodat ik straks ook dit deel licht kan bemesten, hier komen de aardappels komend seizoen.

Snijbiet meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle pepers geplukt! Yes. Het is bijna 1 dec. Moet niet gekker worden!
Sommige rozen gesnoeid. Bloembollen gepoot. Ok knof en wat paarse knof gepoot. Alle grote takken opgeruimd. Molshopen gedicht en aangestampt.
Kippenhokken helemaal schoongemaakt.
En nu moe.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondagavond en maandagochtend de knoflook bollen gepeld en de beste tenen apart gelegd, met de bedoeling deze vandaag te poten.
Lukte nog niet, want vrouw kreeg gisterenavond weeën, en vanochtend vroeg was de baby geboren. Dus weinig geslapen.
Klein uurtje geleden kwam de kraamzorg, dus misschien kan ik er nog even tussenuit glippen, maar ik heb 590 tenen in 17 rassen te poten... En ik moet voor eind van de maand nog wat werk afmaken ook.
Misschien morgen, maar daarna stevige vorst dus dan is de grond te hard.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste N-Z spinazie uit de kas gehaald en afgehaald.

Een stukje kas leeggehaald en gespit.##

De grootste bananenplant in de kas gezet en toegedekt met netten.

Nog wat troep teruggezet en opgeruimd.

De stengels van de munt en maggi geknipt en verknipt.

Een laag afval/mest op de composthoop gebracht.

Rucola schoongemaakt en meegenomen net als de bussels knoflook die nog in de kas hingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een ultrakort bezoekje aan de moestuin, moest toch even de deur uit.
De 2 kuipen met Peruaanse postelein bedekt met een paar cm extra grond, en in de kas van @DKB gezet (met toestemming).
En verder pepers en bieten geoogst.

Had helaas geen moestuin schoenen, handschoenen en een snoeischaar of mesje bij me, dus de laatste 2 nog onrijpe vijgenbladpompoenen zullen snot worden. Evenals de nog niet geoogste pepers.
Voordeel was wel dat mijn sokken niet nat werden, want er lagen weer plassen op het pad tussen de tuintjes. Nadeel was dat mijn goede schoenen een beetje bruin zijn geworden, en ik moest erg voorzichtig zijn om niet ook mijn jas vies te maken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...