Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aangeboden: zaden van Aretxabaleta "de lekkerste tomaat van Spanje"


Aanbevolen berichten

Op 23-3-2023 om 21:18, Erny zei:

Ik houd mij vast aanbevolen voor de zaadjes die jullie aan het eind van het seizoen gaan winnen van deze tomaten. :mrgreen:

 

En nummer 2 op de wachtlijst:

- Flup

 

Is mooi om volgend jaar te proberen. Nu probeer ik weer bijna uitgestorven rassen uit voor zaadgoedwinning. Weer via een vereniging, dus mijn tomatentuindeel is al overvol. Zoals elk jaar. :-) 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 maanden later ...
  • 2 weeks later...
Op 21-3-2023 om 21:50, donaldk zei:

Misschien een mooie inbreng voor Roland om te kruizen met Phytophthora resistente soorten: 

?

 

Dit is zeker een interessant ras voor een kruising om er een buitentomaat van te maken.

 

Zijn er al rijpe vruchten en hoe bevallen die in ons klimaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland ik twijfel of ik het juiste zaad heb gekregen/het juiste plantje heb uitgeplant. Ik heb een enorm lekkere vleestomaat, maar dat kan ook de Berner Rose zijn. Één van de twee (berner rose/aretxabaleta) geeft heerlijke vruchten en de andere is een random roma-tomaat. Op de foto's van internet kan ik eigenlijk niet goed zien welke het is, beide zijn roze/rood. Mocht ik vruchten van de Aretxabaleta hebben, dan is het een mega lekkere, behoorlijk productieve plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is degene die ik ook heb! 
 

Zonder twijfel m’n lekkerste vleestomaat van dit jaar, gemiddelde opbrengst, mooi donkerrood/roze vruchtvlees. Weinig zuur. @Rolandqua smaak kan je zeker proberen te kruisen, maar ik verwacht van nature zeer weinig resistentie. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2023 om 17:23, Goldfish zei:

@Tanja65 ik ben altijd een kluns met zaden winnen, maar als het een beetje mee zit met phyto (dat helaas wel al deels toeslaat IN de kas) kan ik ook een verse tomaat meenemen.  Bevat weinig zaden dat wel. 

Zaad winnen doe je zo:
a. Haal zaadjes uit de vrucht en doe ze in een doorzichtig glas, met wat water erbij.
b. Laat enkele dagen staan, tot het mengsel ruikt, schimmelt en/of vliegjes aantrekt.  Zodra de zaden naar beneden zakken zijn ze gefermenteerd. Niet langer, anders beginnen de zaden te kiemen.
c. Zeef en spoel
d. Droog de zaadjes erg goed gedurende minimaal een week op een bord of iets dergelijks.
e. Daarna doe je de droge zaadjes in zakjes met labels en jaartal.

 

Houd vooral tijdens dat hele proces voortdurend het label bij je zaadjes!
 

https://www.diyseeds.org/nl/film/tomato/

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland ik doe het een stuk minder sophisticated. Ik leg de zaadjes gewoon zo uit de tomaat op keukenpapier een aantal dagen te drogen. Wel zoveel mogelijk van elkaar gehaald. Meestal plakt het papier er dan muurvast aan vast, maar als het voldoende lang  gedroogd is, is dat geen probleem. Ik scheur ze gewoon per zaadje los en zaai ze het jaar er op met papier en al, werkt prima. Staat alleen niet zo mooi.

 

Vanwege het visuele effect doe ik het dit jaar anders. Ik spoel de zaadjes nu eerst in een zeef goed uit, zodat de meeste troep weg is. En dan leg ik ze te drogen. Ik krijg ze daarmee beter van het papier af. Maar volgens mij maakt het allemaal echt niet uit.

 

Wat is het nut van eerst fermenteren? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deed ik vroeger ook (rechtstreeks uit de tomaat, niet eerst zeven), maar sinds vorig jaar op de manier van Roland. Dag of 4-5 fermenteren. En dan drogen op een (oude) envelop, met naam erbij geschreven.
Werkt enorm tijdsbesparend en ziet er ook veel mooier uit. Tijdbesparend omdat je ze zo veel makkelijker van elkaar af krijgt, dus je hoeft ze niet helemaal apart van elkaar te drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed ze de vorige jaren ook een paar dagen in een jampot met water en dan na een paar dagen zeven enzo. Maar nu kreeg ik de zaden de dag voor ik een week weg zou zijn, en ik wilde het gedoe niet aan mijn partner overlaten. Dus zaden op keukenpapier uitgesmeerd, en op elk vel de naam van de zaden geschreven, en als ik thuis kom zal de boel wel lekker droog zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://gruun.be/tomatenzaden-oogsten/
"Waarom kan je zaden van tomaat niet gewoon laten drogen? Wel. Rond je tomatenzaadje zit een dun laagje. Dat zorgt ervoor dat tomaten niet gaan kiemen. Als je het zaadje gewoon laat drogen, is de kans klein dat het ooit tot kiemen komt. Je wil dus dat dunne laagje weghalen, en dat doe je met hulp van natuurlijke schimmels, dus door te fermenteren."

Nu vind ik dit wel heel erg overdreven, de kleine kans dat een gewoon gedroogd tomaten zaadje gaat kiemen, zelf denk ik dat de kiemkracht wel toeneemt maar een klein beetje.
En het gemak. Uitlepelen, beetje water erbij, even wachten, dan schoonspoelen en drogen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...