Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het zakje er even bijgezocht.....

RvO had namelijk het origineel zakje opgestuurd....schoot me net te binnen:

Het is een stengelui Ramrod....EKO vanderwal.....geen latijnse naam te bekennen op dat zakje

Die ui staat hier dus wel al van voor de winter (aug2011) dus winterhard

Geplaatst:
Ik heb het zakje er even bijgezocht.....RvO had namelijk het origineel zakje opgestuurd....schoot me net te binnen.......
Dank, ga ik niet zoeken.

Maar verder ben ik de weg kwijt. Twee namen één ras of één var. of toch niet?

Wel/niet wintervast? Hier wel wintervast, tot nu toe.

Verder geef ik het op. Internet, boeken.... ik kom niet verder.

Geplaatst:

Rasnaam of varieteit naam is het zelfde als er Ramrod op het zakje staat zou ik hem als ik Gd was

Allium fistulosum ''Ramrod'' noemen.

En met deze volledige naam kun je nu dan ook genoeg info. vinden.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik vraag me werkelijk af waar ze die 4 uur per jaar vandaan halen

Misschien incl. het oogsten en bereiden erbij?

Ik zou aan de foto van Geedee toch zeggen dat t een Welsh Onion is. Maar zo zie je maar dat het er heel erg op lijkt maar t toch niet is. En dat t winterhard is staat ook niet op dat zakje. Zou je toch enigszins wel verwachten. Of puur geluk dat t de winter is doorgekomen?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Is dus ook een welch onion óók in die 1e google link:

Botanical name: Allium fistulosum 'Ramrod'

Other names: Spring onion 'Ramrod', Salad onion 'Ramrod', Welsh onion 'Ramrod', Green onion 'Ramrod', Scallion 'Ramrod'

• 1 year later...
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

Alvast mijn excuses voor het ophalen van een oud topic, maar sinds het hier ook al ging over namen van de welsh onion, even een vraagje.

Ik zocht nl zaad van de welsh onion, en bij de boerenbond kwam ik dit tegen:

IMAG036297011396341666.jpgIMAG036195601396341685.jpg

Nu was ik heel even in de war qua namen, vooral omdat het echt bij de bieslook hing (maar opzoekwerk heeft opgeleverd dat het ook wel grove bieslook wordt genoemd) maar de term allium fistulosum ook op de verpakking staat. Ik had het even nagevraagd in de boerenbond, maar het meisje daar kwam ermee dat het niet is wat ik zoek, met als vage uitleg dat ui in het engels niet wordt geschreven met een o maar met een u dus dat het iets anders was . Vaag gesprek, heb de zaadjes wel meegenomen, maar ben dus nog niet honderd procent zeker dat ik het juiste mee heb .

Dus even voor de zekerheid een vraagje voor jullie: heb ik hier echt zaadjes vast van de welsh onion (of tenminste een soort daarvan)?

Geplaatst:

Tja... de sprieten op de foto zijn in ieder geval veel te dun voor Welsh onion. Zie hier hoe dik en groot de stengels worden:

foto091498281372675744.jpg

De ringetjes die daar vanaf komen, passen om je vinger. En die op de foto op dat zakje niet. Maar goed, het zal niet de 1e keer zijn dat het plaatje niet precies past bij de inhoud van het zakje...

Ik zou zeggen: zaaien en afwachten.

Geplaatst:

Oftewel... het vage boerenbondmeisje beweerde dat een onion geen ui is? Hoe schrijft zij het dan... met een u...? uniun??

Ik kwam dit tegen op wiki:

"Large varieties of the Welsh onion resemble the leek, such as the Japanese 'negi', whilst smaller varieties resemble chives."

Geplaatst:

Dat is inderdaad wat het vage boerenbondmeisje beweerde... Uien worden gewoon in het engels met een u geschreven mevrouw... Geheel daarvan overtuigd ook...

Maargoed... ik had die foto's van de jouwe ook gezien, Jorieke, die zien er een stuk groter uit dan de 40cm die beschreven staat op de verpakking. Maar als ik dan zoek op google op allium fistulosum kom ik zowel op de jouwe uit als op grove bieslook, en de ishikura bv hoort er ook onder. Lekker verwarrend allemaal. Helemaal met dat de boerenbond geen verdere specificaties geeft qua ondersoort .

Maar tzou wel verklaard kunnen worden als welsh onion dan een verzamelnaam is voor allerlei subsoortjes eronder gaande van die grote tot de kleintjes, waar die zaadjes van mij dan onder zouden horen.

Zaaien en onderzoeken dan maar? :P

Geplaatst:

Ik denk eerlijk gezegd dat het zakje zaad gewoon de Allium fistulosum zal bevatten hoor. Hoe de foto op het zakje ook wat anders toont. Ook jonge Allium fistulosum ziet er wel uit als dikke bieslook. Het is een vaste plant he ? Dus na een jaar ofzo, worden de stengels ( het zijn bladeren ) ook dikker en dikker. 40cm hoog is een aardig gemiddelde, kan ook 50+ zijn.

Eigenlijk zou ik eerder het feit dat het zaad Allium fistulosum heet eerder vertrouwen, dan allerlei andere namen die plaatselijk bepaald zijn ( Welch onion ). Heet in een ander land weer anders.

Gewoon lekker zaaien. Het is hoe dan ook uiig !

• 3 maanden later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

I.v.m. ziektes o.i.d. bedoel je? Of meer qua ruimte? Want ze dijen steeds verder uit als je ze niet af en toe opgraaft en weer netjes uitplant. Maar dat kan wel op dezelfde plek weer... Ze hebben hier wel eens roest, maar de uienvlieg (of preimot, of wie dan ook van die bruine popjes in de prei en ui dumpt) komt er blijkbaar niet op af. Die pakt wel mijn 'normale' uien, en ook prei en af en toe knoflook.

Geplaatst:

Ja ivm met ziekten, normaal zou je zeggen 1 jaar. Maar gaat hier om een vaste plant, hoe zit dat dan?

Zou het dan net als met aardbeien kunnen, jaarlijks rij opschuiven?

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb in 2015 een rode welsh onion gezaaid. http://www.rareseeds.com/red-welsh-bunchonion/ En hij staat er mooier bij dan de groene welsh onion:

IMG810824641487319617.JPG

Echt rood is ie niet, er zit een roze gloed op het buitenste laagje, maar dat is er ook zo weer af als je hem schoonmaakt en er dus een laagje vanaf pelt.

IMG811093781487319623.JPG

Ik heb er van de week dus van geoogst:

IMG806248921487095345.JPG

En zo staat de 'normale' groene variant er bij. Zelfde grond/voeding:

IMG811330561487319629.JPG

Ik had nog heel wat zaadjes liggen in dat zakje, dus ik heb nu alles maar gezaaid, en ik kan er wel wat missen op de komende moestuinforumdag.

Ik had van Denieuwetuin.be ook al een roze/rode variant, die staat op een plek buiten de tuinwaar hij het nu niet meer zo goed doet. Ik zal hem eens verplanten naar de moestuin, om te zien of hij verder hetzelfde groeit als die nieuwere gezaaide variant.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...