Ga naar inhoud

Wanneer beginnen jullie met het zaaien van tomaten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen!

Ik vroeg mij af wanneer jullie starten met het zaaien van tomatenplanten? Op internet staat dus je pas in maart moet starten, maar zijn er ook personen die begin februari al starten? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik heb thuis een (simpel) groeilamp waar ik gebruik van kan maken en in de tuin staat een ruime onverwarmde kas. Ik hoop jullie reactie te ontvangen!

Groet Sabrina

Geplaatst:

Hallo Sabrina en welkom, misschien leuk als je je eerst even voorstelt op het forum aan de rest. 😊

Ik adviseer je vooral even te zoeken op de tomatentopics, bijvoorbeeld Tomaten 2022. Daar kun je precies teruglezen wanneer iedereen begint, vaak met uitgebreide fotoverslagen. 

Zelf begin ik pas tussen half maart/begin april, tomaten groeien zo hard dat je ze niet te vroeg moet willen zaaien omdat je dan met gigantische planten binnen zit. Laatste vorst is pas rond 15 mei definitief het land uit en dan kunnen de tomaten pas naar buiten of naar de kas. 🍅 

• Like 1
Geplaatst:

Ergens in maart 😉

Enigzins afhankelijk van de soort. Er zijn vroege, midden en late soorten, net als bij aardappelen. Sommige vormen een compact struikje en andere willen klimmen tot 2 meter. En dikke en dunne en lange en platte vruchten.

Ik ben ook wel eens eerder begonnen, maar dan bleef ik heen en weer schuiven met de planten in huis. Bovendien is gebleken dat de laat gestarte planten de vroege gewoon weer inhalen qua groei en vruchtzetting.

Geplaatst:

Voor de voor de  kas bestemde tomaten hou ik 1 maart aan en voor de  tomaten in de vollegrond 1 april.   Dat wil  niet zeggen dat het exact op deze datums moet gebeuren maar meer dan enkele dagen wijk ik hier zeker niet van af.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Hier zijn de grotere gepland voor het eerste weekend van maart, belangrijk is wanneer je ze in je kas kan zetten i.v.m. vorst. Dat is elk jaar anders, wil je safe spelen reken je op 15 mei, maar er zijn ook jaren dat 15 april kan. @woldistel ?, uit het overzicht zie je duidelijk een correlatie tussen zaaitijd en eerste oogst (natuurlijk als je laat uitplant, dan verlies je je voordeel van vroeg zaaien, de plantjes staan dan letterlijk te wachten in meestal slechtere omstandigheden qua grondvolume en licht.) Met name bv. Frans vervroegt zijn eerste vrucht met 2 maanden in dat voorbeeld. Vorig jaar kon je bv Mai Pensato zijn vroegere oogst zien en ik had er ook vrij vroeg. Niet alleen vervroeg je je oogst, maar als de plant het aan kan en je laat hem ideaal opgroeien heb je ook meer trossen per jaar.

Of als je het bekijkt naar jaar, 2022 was ideaal voor een vroege zaai, 2021 totaal niet. Dus als je pech hebt en je zaait vroeg, zit je snel met te grote planten en veel werk, zonder voordeel t.o.v. later zaaien. De ene lente is  de andere niet. 

edit:

@Frans tegelijkertijd 😄, buiten dan de testjes die je soms doet.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Grappig, mijn conclusie uit het onderwerp was dat het juist niet uitmaakte en dat je net zo goed wat later kunt zaaien. En ik lees dat toch ook in een paar eindconclusies dat dat een stuk praktischer is.

Naar dat overzicht heb ik moeten zoeken, maar bleek op de eerste pagina te staan 😃 De vroeg gezaaide doen er langer over tot de eerste vrucht rijp is. M.u.v. appelvrouw's buuf, maar die woont dan weer in Frankrijk, waar het niet warmer hoeft te zijn, maar de zon wel wat hoger staat.

Ik denk dat je daar ook uit kunt concluderen dat er dus heel veel afhangt van omstandigheden, voeding e.d. en de soort die je uitkiest.

@woldistel inderdaad  omstandigheden is de key en een geschikte soort waar en hoe je hem wil telen en ook wat je verwachtingen zijn, maar ook hoeveel tijd wil je erin steken. ( en de vroeg gezaaide doen er inderdaad langer over voor de eerste vrucht omdat omstandigheden minder waren, maar de eerste vrucht is vroeger als bij die later gezaaide en de plant zal ook meer vruchten hebben of toch het potentieel hebben om meer vruchten te hebben over dat seizoen indien goed opgevolgd.)

en ik zie niet @appelvrouw als uitzondering in deze test.

edit :

maar om in het kort te zijn voor deze topic : februari is veel te vroeg tenzij je iets speciaal wil doen en je weet wat de gevolgen zijn.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Inderdaad, ik heb jaren mid februari gedaan, maar mijn lesje wel geleerd. Op slot kon je niet meer door het raam kijken omdat de tomaten al zo hoog stonden. Maart is dus vroeg zat

Ik mag, van mijn agenda’s (!) en de ervaringen van voorgaande jaren, pas vanaf 1/2 maart in de buurt komen van tomatenzaad.

aangepast door Amrutten
  • Like 2
Geplaatst:

Ik zaai ook pas half maart. Tomaten groeien hard en voor je het weet, is je huis te klein.
Dus februari zou ik zeker niet doen en gewoon de sites negeren die dat beweren!

Geplaatst:

Ik zaai ze half maart voor. Eerder niet, dan worden ze te groot en moet ik te vaak de planten van pot wisselen. Eerder heb ik ook gedaan, maar dat doe ik niet meer. 

Geplaatst:

helemaal goed, precies wat hier boven staat, om tomaten pas half maart te zaaien, tomaten groeien snel.

Zwakke 'slungelige' lange plantjes heeft weinig kans van slagen, zodra je ze gaat planten in april/mei in de serre of buiten krijgen de planten een 'klap' een klimaat shok, of verbranden omdat ze het UV licht niet gewent zijn.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:

Zaai volgende week twee planten ofzo van een vroeg ras, heb je normaal vroegere oogst. De rest zou ik ook pas zaaien vanaf maart. Kun je zien of je het meerwerk de moeite vind om eerdere oogst te hebben.

Zelf start ik ook pas midden maart (misschien al twee planten begin maart).

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Het is nog geen half maart, en feitelijk heb ik nog niet gezaaid…..

Maar wel 2 heul vroege (zegt internet) tomaten in Deno gelegd/gezet/gevouwen.

Dus dan mag het. 
Oregon Spring en Siletz. We gaan het zien.

• Like 3
Geplaatst:

Oooh!  Ik heb al gekeken of ik mijn vroege struiktomaten wil zaaien. Ida Gold, Taxi, en nog wat soorten met early, north of arctic in de naam of iets anders kouds.

Nog steeds niks gezaaid 🤗 Goed bezig, ikke!

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...