Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grote alternatieve en energiezuinige warmtemat voor je plantjes


Frans

Aanbevolen berichten

Ideetje van vorig jaar en dat is toen in de praktijk in meerdere opzichten goed bevallen. Daarom heb ik hem nu weer in gebruik. 

 

Wat is nodig:

 

mat4.thumb.JPG.629a4a9a011531e5724c48a404b38420.JPG

 

Een electrische onderdeken en dan liefst een zo eenvoudig mogelijk exemplaar. De eenpersoons Medisana Hu A61 bijvoorbeeld die ik vorig jaar voor ongeveer 2 tientjes bij de Action kocht. Hij heeft 2 warmtestanden van respectievelijk 30 watt en 60 watt. Als warmtemat gebruik ik de 60 watt stand.

 

Dan nog een thermostaat voor het in- en uitschakelen. De op het forum populaire STC-1000 bijvoorbeeld. Zelf gebruik ik een lang geleden bij Conrad gekochte UT 200. Het voelertje van de UT 200 wordt in de grond van een van de kweekbakjes geplaatst.

 

Het dataloggertje op de foto (PKDLA1 van de Lidl) is niet echt nodig maar wel bijzonder nuttig want het laat zien hoe over langere tijd het exacte verloop van de temperatuur is. Hij kan maximaal 32000 metingen opslaan met een instelbaar interval van 1x per 10 seconden tot maximaal 1x per 24 uur. Bij mij staat hij ingesteld op 1x per minuut dus met deze instelling zou hij in principe ruim 22 dagen lang metingen kunnen opslaan voor zijn geheugen vol is.


mat2.thumb.JPG.81edfd08b884f8ac7f41710eac3d8b47.JPG

 

Eerst wordt de deken in de lengterichting in 3 flappen gevouwen. Op het  dubbele gedeelte staan de met folie afgedekte kweekbakjes. In totaal zijn er 96 zaden gelegd. Het betreft deze keer 80 gazania zaadjes en 16 paprika zaden.

 

mat3.thumb.JPG.112dc99264036bc292dee7d9bcce00b7.JPG

 

De derde flap gaat er over heen. Zodoende worden de kweekbakjes behalve van beneden ook nog eens van boven verwarmd.

mat1.thumb.jpg.5fb11b44f276410d42f72c3b8f841478.jpg

 

Het voelertje van de UT 200 meet de grondtemperatuur in een van de bakjes. De UT 200 zelf is ingesteld om bij 22 graden in te schakelen en bij 24 graden uit.

 

Het los in een van de kweekbakjes gelegde dataloggertje slaat iedere minuut de temperatuur vlak boven de grond op. Via een stukje software dat bij het dataloggertje hoort is e.e.a. op de pc te bekijken. Op bovenstaand plaatje is mooi te zien dat over ruim 24 uur gemeten de gemiddelde temperatuur (de gele lijn) 21.1 graden was met maar een kleine rimpel naar boven en beneden.

 

mat5.thumb.JPG.ef1f77348c42a74a9afcb590690693ec.JPG

 

De zaden zijn 31 januari gelegd. Door een proefzaai wist ik al dat de gazania zaden  zeer snel zouden ontkiemen en een deel stond vanmorgen dan ook al boven de grond. De paprika's zullen nog wel een aantal dagen wegblijven.

 

mat6.thumb.JPG.8a762004000b6c0db9564aee57eb252f.JPG

 

Nu de plantjes licht nodig hebben is de flap die eerst de bovenzijde bedekte nu onder de kweekbakjes gevouwen en zijn er kappen op de kweekbakjes geplaatst.

 

Nog een paar opmerkingen:

Een electrische deken behoor je normaal niet in gevouwen toestand te gebruiken maar in dit geval is dat geen probleem . Een compleet kweekbakje gevuld met potgrond weegt ongeveer 865 gram. Het totaal gewicht van deze bakjes is in de verste verte niet vergelijkbaar met het gewicht van een persoon van zeg maar 70 of 80 kilo voor wie zo'n deken normaal bedoeld is.

 

Gisteravond laat heb ik nog een watt meter aangesloten om de stroomkosten te kunnen bepalen. Overdag zullen die een stuk lager zijn dan 's nachts omdat de radiatoren van de verwarming ook nog eens mee helpen door de onderzijde van de vensterbank te verwarmen. Er zijn echter nog geen 24 uur voorbij dus een juiste berekening  is er nog niet. Het verbruik zal denk ik ongeveer 700 watt/hr per 24 uur gaan bedragen dus aan stroomkosten is dat dan 0.7 x 40 cent = 28 cent per etmaal. 
 
  
 

  • Like 8

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

energiezuinige ? 😀 Stroom naar  warmte is zowat basic, daar ga je hetzelfde voor gebruiken met een regelaar, gelijk welk hitte element je gebruikt, je kan daar besparen in isolatie of kapje zodat er een scheiding is met buitenomgeving. Alternatief ? echt wel, een mooie oplossing.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen we op doorgaan, maar het rendement  bij een warmteweerstand ligt redelijk vast 😀,  en alsof een warmtedeken ineens een hoger rendement gaat hebben.  Ik zie liever jou andere testjes of je heel straffe moestuin. Het is wel een grote titel die je hier zet, beetje misleidend en dat ben ik niet van jou gewoon.  Het ding is, vele andere lezen dit ook, laten we een beetje correct zijn.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, redzebra zei:

Kunnen we op doorgaan, maar het rendement  bij een warmteweerstand ligt redelijk vast 😀,  en alsof een warmtedeken ineens een hoger rendement gaat hebben.  Ik zie liever jou andere testjes of je heel straffe moestuin. Het is wel een grote titel die je hier zet, beetje misleidend en dat ben ik niet van jou gewoon.  Het ding is, vele andere lezen dit ook, laten we een beetje correct zijn.

 

Zware woorden @redzebra  :smile: . Ik word nu min of meer beschuldigd van misleiding. 

 

Ik heb nergens beweerd dat een warmtedeken een hoger rendement zal hebben. Zo'n warmtedeken is voor mij niets meer of minder dan een overmaatse warmtemat. Wat ik onder rendement versta is overigens niet het technisch en natuurkundig rendement van een weerstand waar stroom doorheen vloeit maar het nuttig rendement dat  ten goede komt aan  de kwaliteit en opbrengst van plantjes. Dit soort rendement kan door allerlei oorzaken bij warmtematten met identieke vermogens wel degelijk verschillend zijn. Misschien een beetje kromme vergelijking maar de liter benzine die ik in mijn huidige auto gooi geeft (dus niet heeft) vergeleken met de liter benzine die ik in mijn auto van 10 jaar geleden gooide  wel degelijk een hoger rendement .Niet gekeken naar de bij verbranding vrijgekomen energie, die is bij een gelijksoortige benzine hetzelfde, wel naar afgelegde afstand en dat heeft dan weer met de kwaliteit van de huidige auto's te maken.

 

En de kreet energiezuinig ? Ook die is gerelateerd aan de grootte van het nuttig gebruikte deel van de opgewekte warmte al kun je in dit geval misschien beter spreken van energievriendelijk.
 

aangepast door Frans
  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, fre3ke zei:

Dat was mijn ideetje toch? Mooi dat het zo goed werkt. Ik ben wel verbaasd dat er geen 1,5 uur tijdslimiet op zit, ik dacht dat dat de standaard was bij moderne electrische dekens. 

 

Jouw ideetje @fre3ke ? Heb ik nu nog onbewust plagiaat gepleegd ook ? :-)

 

De goedkoopste dekens hebben geen tijdslimiet. Die moeten zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden. Wel is er een beveiliging tegen oververhitting. Maar ook een deken met tijdslimiet is bruikbaar als warmtemat. Omdat de deken zo vaak in- en uitgeschakeld wordt zal die tijdslimiet  nooit aangesproken worden.  Iedere keer bij het uit- en inschakelen wordt die immers gereset.   

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-2-2023 om 21:02, redzebra zei:

energiezuinige ? 😀 Stroom naar  warmte is zowat basic, daar ga je hetzelfde voor gebruiken met een regelaar, gelijk welk hitte element je gebruikt, je kan daar besparen in isolatie of kapje zodat er een scheiding is met buitenomgeving. Alternatief ? echt wel, een mooie oplossing.

We hadden al iemand die dit deed, maar zonder. extra thermostaat, jaren geleden. Ik heb een oude Philips, met retourformulier voor de PTT een paar jaar geleden naar de gemeentewerf gebracht, vele jaren niet gebruikt. Mijn moeder wil nog steeds niet aan de persoonsverwarming boven de ruimte verwarming en vertrouwde deze niet meer, dus dan maar weg.

 

Moderne hebben een 90 minuten switch off, zelfs degene die vorig jaar 16,99 waren, nu wat meer.

 

Bij mijn stoelmatje denk ik ook ieder keer; is het alweer 90 minuten geweest.

 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-2-2023 om 20:41, Frans zei:

Het dataloggertje op de foto (PKDLA1 van de Lidl) is niet echt nodig maar wel bijzonder nuttig want het laat zien hoe over langere tijd het exacte verloop van de temperatuur is.

Ben eigenlijk al een tijdje opzoek naar zo iets dergelijks . Het verloop van de temperatuur over het ganse jaar in serre . Heb je er 1 of meerdere ? Want lijkt me ook interessant om temperatuur meting in serre en er buiten te kunnen samenvoegen . Volgens handleiding zou je gegevens ook kunnen importeren in Excel hier ervaring mee ?  Dan zou nog ander zaken kunnen bijgevoegd kunnen worden in grafiek ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar één loggertje @Waaslander maar achteraf gezien had ik er meer moeten kopen. Zeker omdat ze toen ook nog eens met 40% korting in de sale lagen. Data kan heel gemakkelijk in Exel geimporteerd worden. Ik heb het vanavond eens gedaan maar kon er verder niets mee omdat ik geen licentie heb waardoor de meeste functies uitgeschakeld zijn. N.a.v. jouw opmerking over gebruik in de kas(serre) heb ik hem vanmorgen om 11 uur tot vanavond 11 uur eens in de kas geplaatst en wel zodanig dat hij niet rechtstreeks in de zon lag. Ingestelde interval van loggertje was 1 meting per minuut.

 

Twee omgekeerde kratten met sleuven.
Loggertje ligt 'binnen' op de onderste krat waarbij de bovenste krat hem afschermt van directe straling door de zon. 
data_krat.thumb.JPG.2ee2b2d93c7ce1d0e38e49eaab900298.JPG

 

Dat de zon al veel invloed heeft blijkt uit de maximum temperatuur van 21.41 ℃ die om 15.57 uur werd bereikt om een minuut later weer te gaan dalen. De laatste meting rond 11 uur vanavond was 6.23 ℃ .
data_kas1.thumb.jpg.34e8e3338721f5148bcc518789e61d49.jpg

 

 

Een deel van de in pdf formaat opgeslagen data

 

data_kas2.thumb.jpg.2d74bc7f38ebb5606e54d03861461025.jpg

 

En nog een stukje algemeen overzicht

 

data_kas3.thumb.jpg.09f258e3757d19f6e14d2c0302442440.jpg

 

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans waarschijnlijk weet je dat wel, die data kan je ook inladen in bv libreoffice calc, geen licentie voor nodig en doet zowat hetzelfde als excel. Mooi loggertje, zowel temperatuur als luchtvochtigheid, zag wel in de beschrijving dat hij voor binnenshuis bedoeld is. Heb je hem buiten ook al gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht er zelf aan om 1 in serre onder kweektafel dus uit zon en dergelijke en 1 buiten als het ware in een Weerstadion en registreren om het half uur . En dit op langere termijn .  Is het dan weer als afgelopen weer open weer dus warm overdag en nachtvorst in de nacht hoe diep gaat de temperatuur. Nu nog te koud voor veel planten maar begin april?  Door metingen onder kweektafel te doen geen risico dat op kweektafel iets kouder is en geen invloed van rechtstreekse zo'n.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra 

Ik heb al jaren geen spreadsheet meer gebruikt. Maar ik hou die libreoffice calc zeker in gedachten. Bedankt.

 

Wat het loggertje betreft, ik heb hem nog niet gebruikt buiten. Dat moet natuurlijk geen probleem zijn als hij vrij van regen en zon op een plekje staat/hangt waar een goede luchtverplaatsing is. Ik kocht hem in principe ook om het temperatuurverloop in kweekbakjes te kunnen volgen maar het gebruik in de kas straks lijkt me een heel stuk interessanter.

 

 

@Waaslander

 Voor het geval je die data gaat gebruiken om in grafiekvorm weer te geven ben ik bang dat om het half uur registreren te weinig is om een vloeiende grafiek te verkrijgen. Ik denk dan vooral aan de kas waar temperaturen zeer snel kunnen stijgen en dalen.    
 
 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans Ik denk ook dat het afhankelijk is over welke tijd je het wil bekijken . Voor een dag opname zou ik inderdaad meer metingen uitvoeren dan om het half uur . Dan nu hoe diep temperatuur daalt in de ochtend inderdaad waarschijnlijk aangewezen om meerdere metingen dan om het half uur . Maar temperatuur meting over een jaar .  

 

Zeker in het begin zal er zeker en vast af en toe tijdsinterval tussen 2 metingen korter ingesteld worden . 

- Hoe diep zakt de temperatuur in serre onder de morgen in het voorjaar ?

- Wanneer zet je deuren open in voorjaar als je met vroege sta voor 5u of na 15U buiten de automatische raamopeners ? En nu om 7uur of na14 u als ik met nacht sta ? Voorlopig zeker vanaf de middag maar in april en wanneer deur sluiten tijdens laten voor 13u of om23U .

 

Grootste schommeling is volgens mij wanneer de zon op of juist niet meer op de serre schijnt . Nog een grote schommeling is of de deur al dan niet open staat ? Dus ook nog grafiek met stand van de deur per 1/4 als dit mogelijk is ?

 

Ooit eens begonnen temperatuur dagelijks op te schrijven min/max . Maar eigenlijk niet lang volgehouden ook om welk uur als je in continu werkt ? Tussen 12U30 en 15U voor de laten na de vroege en als je op sta na de nacht ?  Maar voor de laten ben je met iets bezig en moet je u beginnen haasten om op tijd op het werk te zijn dan is eerste wat moet wijken de temperatuur registratie ? Dus deze registratie hiervoor een grote vooruitgang .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

@Frans, ik wil op mijn 2 vensterbanken warmtematten plaatsen. De 2 vensterbanken zijn de koudste plekken in de woonkamer. Er is vloerverwarming, dus geen radiator onder de vensterbanken. Bovendien zitten de luchtroosters bovenin de kozijnen dus in de buurt voelt het nu all kouder aan. In de zomer geen probleem, maar nu de winter in aantocht is, wil ik er wat aan doen.

 

w1.jpg

Zithoek, vensterbank, afmetingen 28 × 185 cm

Elektrische kachel op stroom van zonnepanelen ondersteunt de vloerverwarming op gas

 

w3.jpg

Keuken afmetingen 35 × 190 cm

 

Vorig jaar heb ik er 2 cm dikke XPS platen opgelegd. Daar overheen netjes gevouwen PS plaat, wit, het een nette aanblik heeft en je er wat op kan zetten. Het hielp wel wat, maar niet genoeg. Vandaar het idee om er warmtematten op te leggen, kijken of ze er zijn in die afmetingen bracht me bij dit topic.

 

Nu zou ik jouw (of @fre3ke haar)(🤭) idee wel over willen nemen. In de keuken is het geen probleem om een opgevouwen warmteonderdeken te hebben. Met alleen een thermostaat zou het klaar zijn om de vensterbank van de kou af te houden. Het raam kan kantelen naar binnen toe, ook geen probleem dat de deken boven de onderzijde van de ruiten uit komt.

 

Of is er een alternatief? Liever wat platter en passend te maken over de hele vensterbank. Zo te zien zijn de gangbare warmtematten er niet in die afmetingen.

 

Of zou het wat zijn om de warmtedraad uit de deken te 'slopen' en te verwerken in een plaat die over de vensterbank past?

 

De zaailingen in het komend voorjaar zouden mooi op beide verwarmde vensterbanken kunnen komen, dus even goed prakkiseren lijkt me.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dan kom ik toch wéér aan met die Heatel reptielen warmtematjes. Helaas is de Repshop er niet meer maar de matjes zijn elders nog wel verkrijgbaar.

Je kunt iig bij Bol bekijken hoe ze eruit zien:

https://www.bol.com/nl/nl/p/heatel-terra-heatmat-warmtemat-voor-terrarium-130x274mm-5w/9300000087022314/?bltgh=kUThk7gm-5t-Tter3sdGXA.3_9.19.ProductTitle

 

En dan kun je zelf wel zoeken naar het goede formaat en het beste verkooppunt lijkt me. :cool:

 

Deze ligt in mijn vensterbank en is 1 meter lang en 27 cm breed:

 

20231105_201247.thumb.jpg.ec2fdb78461d4023b50f9afca3ca9db2.jpg

 

Dit formaat lijkt daar wel op, wel ander merk en stukken duurder dan toen ik ze kocht.

https://www.bol.com/nl/nl/p/warmtemat-voor-kippen-en-reptielen-28cm-x-117cm-56-watt-verwarming/9300000012994777/?bltgh=kUThk7gm-5t-Tter3sdGXA.k0Y3lz745GksdUrJjEdNSA_0_6.22.ProductImage

Een beetje verder zoeken is vast aan te raden, dacht dat ik ze ook op ome Ali tegenkwam.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk twee verschillende dingen te lezen:

1. Er komt veel kou van de ramen

2. In het voorjaar wil ik zaailingen op de vensterbank(en) zetten.

 

1. Gordijnen., een beetje dik. Scheelt een hoop.

2. Zaailingen. Vanaf feb / mrt warmtematjes. In vele maten (ook lang en smal) verkrijgbaar. Beter 2 kortere, dan 1 heel lange, in het vroege en in het late zaai-seizoen hoeft slechts de helft aan te staan.

Ik vind Heatel heel prettig. Plat, glad, potjes kunnen er zo op. Makkelijk weer schoon te maken.

Fabrikant: https://heatel.nl/product/terra-heatmat/ . Leveranciers zijn makkelijk te vinden (vergelijk prijzen!)

Worden minder dan handwarm, als altijd aan. Als toch iets te warm: losse thermostaat erbij.

 

https://www.moestuinforum.nl/topic/38552-een-thermostaat-bij-je-warmtematjes/#comments

 

Je bent er in ieder geval op tijd bij. De meeste mensen gaan pas op onderzoek uit als het spul liefst dezelfde dag al ingeschakeld kan worden.

 

[Edit: Erny was me net voor]

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel, dat is dus te koop, wist ik veel? Dat is een goed idee om het op maat te maken, ga ik bekijken.

 

@Erny, dat is ook een optie. Kijken wat het gaat kosten om de gewenste lengtes te krijgen, als ik voor elke vensterbank twee matten nodig heb.

 

@henkg, ik heb een compacte leefruimte. Gordijnen nemen 20 cm van de ruimte in, maar nemen ook het contact met de tuin weg. De luxaflex helpt iets als die naar beneden is en afgesloten, maar meestal laat ik een stuk open voor de gezelligheid. En de zon buiten houden zo nodig. Bovendien krijgen alle planten het te koud achter het gordijn, dus zou ik geen zaailingen daar kunnen plaatsen.

 

Als eerste wil ik de koude stenen vensterbank verwarmen, zodat ik de luxaflex open kan laten voor de gezelligheid. De kerstlampjes buiten langs de schutting kunnen zien. De leefruimte lijkt toch weer wat groter.

 

Een groot voordeel - als tweede dus - is dat ik er dan zaailingen kan plaatsen, omdat planten dan warme grond zullen hebben. Dat zal inderdaad zijn zoals jij zegt, van februari tot maart.

 

Met een thermostaat erbij hoef ik niet bang te zijn dat ze aan blijven als het al warm genoeg is, dus geen omkijken aan. Dat is dus mooi meegenomen als bijkomstigheid van de verwarmde vensterbank.

 

Het gaat me dus vooral om de koude van de vensterbank kwijt te zijn. Als er gestookt moet gaan worden in koudere tijden, dan moet de vensterbank ook lekker warm zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tweede link van Erny, bol.com (56 Watt, 28 x 117): , € 44,95 incl. verzendkosten

Dezelfde, als prijsvergelijk: https://www.dekammieshop.nl/heatel-terra-heatmat-56w?search=heatmat&description=true&page=2

Voor slechts € 19,69 (excl. verzendkosten / vanaf 50,- geen verzendkosten).

 

Bij Bol zie ik vaak idioot hoge prijzen. Niks mis met het feit dat verkopers een fatsoenlijke winstmarge willen, maar aanbieders via Bol maken het regelmatig wel erg bont. Even verder zoeken loont echt.

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke, het verhaal komt me bekend voor, ik zal het eens in een vlaag gelezen hebben.

 

Nee, ik heb ook geen zin in dat gepulk in een deken. Inmiddels leek me de warmtekabel a la @woldistel het meest praktisch en voordelig. Ik heb een kabel van 4 m effectief (+ 2 m aansluitsnoer) besteld . Deze 4 m leg ik dubbel over de gehele lengte van de vensterbank. Nu ben ik per vensterbank 1 kabel kwijt, in plaats van 2 matten, dit is nog voordeliger ook.

 

Een thermostaat zal ik bij een volgende bestelling bestellen. Nu zat ik op 23 voor de kabel en wat andere tuinspullen op > 40, dus gratis verzending. Er zijn ook planten (longkruid) bij de bestelling en die worden apart verzonden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet los.

 

Eerst een ½ cm dikke isolatiemateriaal op maat over de vensterbank, dan alufolie en daarop de kabel.

De kabel komt in S vorm te liggen, ik bedacht net dat dat nog beter is dan een U.

Tussen de kabel weer isolatiemateriaal snijden, ongeveer even dik als de kabels.

Dan heb ik de polystyreenplaten van 1 mm dikte nog bewaard van vorige winter, die leg ik daar weer overheen.

Dat zijn vier stukken met een vouw naar beneden over de lange kant.

De naden plak ik af met plakband, dan lijkt het netjes.

De kabel wordt max 40°, dus geen gevaar hoe dan ook.

 

v1.jpg

Een yogamat van zacht schuim a 2,50 euro bij de kringloop, krap een halve cm dik, ligt al klaar en komt onder de kabel, daar alufolie over.

Dan stukken mat in vorm snijden voor tussen de kabel.

Plaatjes PS (polystyreen) had ik bewaard, liggen ook al klaar, erop voor de afwerking, de naden aftapen met plakband.

Op de platen kunnen gewoon de planten weer komen te staan, plus t.z.t. de zaailingen.

 

aangepast door HuubvG
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...