Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Goudsbloempje2 langzamere en compacte groei, kleiner blad/ fijnere stengels en hittestress (stengels die einde dag slap liggen), ik vrees dat ze hier in volle grond buiten vroegtijdig bloem gaan maken.  Selder heeft graag altijd voldoende water/ gematigd klimaat en dat is niet vol te houden bij mij in zandgrond in volle zon, bij deze droogte.

Geplaatst:

Na een zeer voorspoedige start loop ik nu toch tegen serieuze problemen aan bij mijn bleekselderij planten in de kas. Het begon een aantal weken geleden met wat zwarte harten. Dit komt blijkbaar vaak voor bij bleekselderij en heeft te maken met een (tijdelijk) calcium gekort (net zoals neusrot bij tomaat en paprika en rand bij sla).

Maar die bladeren groeiden uiteindeliijk wel door.

Maar de laatste paar dagen worden bij een aantal planten de harten helemaal rot en nu begon de eerste plant te verwelken..

Dus ik weer wat gegoogled. Dit is hartrot veroorzaakt door de bacterie Erwinia carotovora. Wanneer planten in aanraking komen met de bacterie, worden de bladeren en andere plantendelen zacht, nat en plakkerig met stankoverlast als gevolg. In een later stadium kan natrot er zelfs voor zorgen dat de plant een groeiachterstand krijgt, gaat rotten of geheel afsterft. 

De bacterie slaat met name toe bij hoge temperaturen en/of hoge luchtvochtigheid.

Die hoge temperatuur is hier zeker aan de orde. Ik was er al een beetje bang voor dat bleekselderij in een kas bij echt zomerse omstandigheden problemen zou opleveren.  Ik denk dat door de zwarte harten er ook een makkelijke invalspoort voor de bacterie is.

Ik heb dus de plant die begon te verwelken geoogst en uiteraard ook gewogen. Dit was wel nog een dingetje omdat de plant vrij lang en ook slap is en ik maar een kleine keukenweegschaal heb.

Dus ik heb een trespa plaatje gepakt, dat op de weegschaal gelegd, vervolgens deze getarreerd op 0 gram en dan de bleekselderij plant er op gelegd (ik heb deze bij de voet afgesneden (zonder wortels).

Get gewicht is 766 gram.

Dit zal zeker geen winnaar worden  maar in ieder geval heb ik wel de eer van de eerste inzending en ik kom in ieder geval in de uitslag voor 😊

Tevens is dit een goede test voor alle deelnemers en de jury.

Dus @Lia56  zie ook de foto's : is dit zo goed gedaan ?

foto 1: plant die begint te verwelken

Bleekselderij2023-06-2101.thumb.JPG.aa2034ec139457c04c9cccda685d9564.JPG

Foto 2: trespa plaatje erop en tarreren

Bleekselderij2023-06-2102tarreren.thumb.JPG.ac1031bd821e1619fb29c7f21c4765f5.JPG

Foto 3 en 4: . Geoogste plant er op en wegen

Bleekselderij2023-06-2103766gram.thumb.JPG.63694d7556038ca50b5a0c235ff6cc09.JPG

Bleekselderij2023-06-2104766gram.thumb.JPG.8f078e3687c8ebe668d2ea2bd83f7e53.JPG

Foto 5: In ieder geval een eerste maaltijd, ben benieuwd hoe het gaat smaken... 

Bleekselderij2023-06-2105klaargemaakt.thumb.JPG.36ec62b34b6bf804de10bce894e3fbb9.JPG

• Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst: (aangepast)

@Mai PensatoDit lijkt mij een mooie oplossing voor t wegen. 

Jammer dat t wat tegen zit, maar je zult best nog wel meer planten hebben 😄

aangepast door Lia56

Ja ik ben gestart met 12 planten, maar ik zie er al meer met hartrot, dus zal er nog meer vervroegd moeten oogsten...

Maakt trouwens niks uit hoor. Medelijden hebben is echt niet nodig 😀

Ik wist vanaf het begin dat het een groot experiment ging worden de manier waarop ik ze kweek en ook waar.

En experimenten zeker met planten gaan vaak verkeerd.

Maar je leert er altijd van

aangepast door Mai Pensato

Geplaatst:
41 minuten geleden, henkg zei:

En hoeveel woog dat eetbare gedeelte? percentage t.o.v. totaalgewicht? 

Oh dat is een goeie, dat heb ik niet gewogen, maar ik schat 200-250 gram. De dikstte stengels in het hart die waren al bijna half rot dus heb ik helemaal weggegooid. En uiteraard het merendeel van het blad

Geplaatst:

@Mai Pensato had die plant meerdere harten /groeipunten ?  Wantsen kunnen soms door zuigschade ook initieel een probleem geven in het hart van de plant, met als gevolg bruinverkleuring of vernietiging van het hart waarbij bacterierot als secundaire besmetting optreed, misschien ook eens kijken of je die ziet rondkruipen. Maar zoals je zegt vrees ik ook dat de zwarte harten de ingangspoort waren voor de bacterie.

Geplaatst:

@Lia56, ik geloof toch echt dat dit de eerste serieuze inzending was, mét foto waarop het gewicht goed af te lezen is. :-)

Als je de link naar het bericht van @Mai Pensato bij het gewicht zet, kunnen we de foto's bekijken. Later kun je het gewicht met link beide vervangen voor een eventuele zwaardere kampioen. Ik wil je zo nodig graag helpen, als het niet lukt roep je maar.

Overigens, mijne zijn daar nog lang niet aan toe!

• Like 1

@HuubvG weet dat t serieuze inzending was , vond alleen de opmerking "toch even eerste gestaan" mooi

@Mai Pensato was niet vervelend bedoelt, sorry
Lijst is aangepast

aangepast door Lia56
  • Like 1

Het was wel lekker, bleekselderij met kaassaus!

Inmiddels nog een aantal planten last van hartrot. Die heb ik ook maar snel geoogst en de goede stelen bewaard. Die waren lichter dan de eerste.

Dunt wel snel uit zo☹

Misschien dat ik er nog 1 krijg die wat zwaarder wordt.

Degene die de planten gezond houdt tot september maakt grote kans dit jaar te winnen denk ik.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 5

Geplaatst:
Op 14-6-2023 om 22:01, Soete zei:

Jullie plantjes zien er echt goed uit! Bij mij zijn ze helaas niet uitgekomen. Waarschijnlijk te warm gezet denk ik. Ik heb dan maar plantjes gekocht en die doen het wel goed. Maar ik ben dus uitgeschakeld voor de wedstrijd 😅 Ik heb ook een lavas plant staan en dat gebruik ik ook als selder. Veel succes voor iedereen gewenst!

Ik was mijn niet uitgekomen potjes aan het weg smijten en termijn verbazing zijn deze toch uitgekomen! Het was toch goudgele zelfblekende? Zou het nog iets kunnen worden? Ik heb ze buiten achter het tuinhuis in de schaduw gezet en dan zal ik nog wel zien. 

C75C15B2-3073-4D8C-A607-C61802DC4FBC.jpeg

0DB84D33-857B-4012-AA31-A08C551B1F20.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Mijn MTF bleekselderij. Niet groot en vanwege de hitte en droogte (op zandgrond) laat ik het onkruid staan, zodat de bodem bedekt blijft en niet zo snel uitdroogt.

19_BleekselderijMTF.thumb.jpg.73f07b43f4f78a33bfeb47de35cb01fd.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Langzaam maar zeker.

Selderij heeft een hekel aan hitte en nu die voorbij is zie je dat de planten al snel reageren door mooier in het blad te komen. De achterstand van de planten in de vollegrond op de  planten in pot wordt nu ook kleiner.

bleekselderij28.thumb.JPG.956a8ef33b1e614b4c80d865d5b0c509.JPG

bleekselderij29.thumb.JPG.b4592d234e0ab93c149521859a50ba71.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Afmelding

Mijn achtertuin is getroffen door een mieren- en varenrouwmuggenplaag, maar ook luizen en ander tuig zijn al gesignaleerd. Daarom heb ik alle wegkwijnende groenteplanten eruit moeten trekken, helaas. De wedstrijdselders gaan er ook uit, deze voeden alleen maar het ongedierte. Je trekt ze er ook zo uit, het wortelgestel is aangevreten en rottend. :(

Laatste foto's

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

Het laagje wit zand tegen de rouwmug is alweer ingespoeld. De lichte vlekken zijn brandplekken van een spuitmengseltje van spiritus, vloeibare groene zeep en water. Te sterk mengsel, en/of te vaak gespoten zeker.

Ik ga nu op een andere manier tuinieren in mijn achtertuin, met vaste planten en bodembedekkers, en heb geen zin meer om tegen wil en dank deze zorgenkindjes nog op te lappen. Afscheid van de wedstrijd dus, moge de beste winnen en veel succes aan de overblijvers!  :wave:

• Like 4

Er begint eindelijk een beetje groei in te komen. Komt volgens mij ook door de regen. Maar wanneer ik een stengel kan gaan oogsten?

IMG_20230705_204633.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

Effe een plaatje van de deelnemers. Hoogte ongeveer 30 cm. Wel verschillende planten waar mieren een hoopje omheen hebben gebouwd. Zodra ik de vakantierommel op de tuin opgeruimd heb, zal ik de zaak eens goed bekijken.

Het valt me dit jaar op dat de mieren in de hele tuin erg aanwezig zijn.

IMG_3176.thumb.jpeg.c866173a332727d99d8f028d85785695.jpegIMG_3175.thumb.jpeg.c6de308d9902b93e0711edb98802235b.jpeg

• Like 7
Geplaatst:

Hier nog een update over mijn bleekselderij wedSTRIJD.  Het is echt een strijd tegen het hartrot. Van mijn oorspronkelijke 12 planten kregen er 11 zo;n grote aantasting dat ik ze moest afsnijden. Geen enkele daarvan was zwaarder dan mijn eerste inzending. Ik heb er nu nog 1 daarvan over maar ik denk niet dat die zwaarder gaat worden want die ziet er ook niet echt gezond uit. Deze heb ik een paar weken geleden buiten gezet.

Van een van de andere wedstrijdplanten heb ik 2 gezonde nieuwe zijscheuten afgesneden van de moederplant met nog voldoende wortels eraan en in 2 aparte potten gezet. Die zijn inmiddels goed aan het groeien, vooral 1 daarvan en die ziet er nog super gezond uit. We zullen zien of die in de resterende 2,5 maand nog zwaar genoeg wordt.

Het valt me overigens op dat het erg rustig is hier op het wedstrijdforum dit jaar. Slechts een paar medestrijders die af en toe wat posten. Hoe gaat het bij de rest: zit de groei er goed in en houden jullie de planten nog gezond ??

Foto's:

25 juni gezonde scheut met wortels van een aangetaste plant gesneden:

Bleekselderij2023-06-2501.thumb.JPG.7c15febcc0fb6fc611aebb4df52fd82f.JPG

2. 2 zulke jonge planten opgepot (25 juni)

Bleekselderij2023-06-2502.thumb.JPG.d86d275c1d0090161a9caa21fc0f07f0.JPG

3. Deze zelfde 2 planten nu, 18 dagen later:

Bleekselderij2023-07-13.thumb.JPG.96413bf7133cb421e06da9fda5c6e7d8.JPG

• Like 3

Geplaatst:

Bij jou gebeurt er tenminste nog wat @Mai Pensato Niet positief, maar toch, je bent ermee bezig, oplossingen aan het zoeken voor problemen. Ik denk dat de rest van de deelnemers in slaap is gevallen. 😆 Ik denk soms ook: o ja, de bleekselderij.  Als ik toevallig langsloop.

Rustig, tja je had dan ook al direct een stevige mijlpaal gezet met het eerste gewicht , en na 18 dagen ziet die er ook weeral heel goed uit. Maar ik vrees dat te snelle groei goed is voor een snelle oogst wat commercieel nodig is, maar niet noodzakelijk de grootste gaat geven over een langere termijn. (dat hoop ik althans 😀), morgen als ik thuis ben, post ik wat foto's van de stand bij mij.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Hier lijkt de boel al weken stil te staan. Geen idee waarom ze niets lijken te doen. Ze krijgen water en zon genoeg. Misschien eens wat voeden. De bonen ernaast gaan wel als een trein dus je zou toch zeggen dat er voldoende voeding in de grond zit. Ik snap dit plantje niet zo goed denk ik...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...