Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, ik denk vooral de kou eind Maart. Ik zie bij de vroegste bloeiers, die haast een maand eerder al begonnen, maar kleine vruchtjes. De vruchtjes van latere bloeiers zijn al groter, die zullen na die koudeperiode zijn gekomen.

Ik neem maar aan, Anna3, dat je Honey Bee wel wat andere rasjes om zich heen had staan voor de kruisbestuiving, want aan info daarover schort het niet.

Alhoewel... als iemand nog een geschikte bestuiver kent voor mijn anonieme Rus; die is nog aan de bloei, maar de rest is al uitgebloeid. Ook Honey Bee, Beauty & Beast, en ook Blizzard hebben de bloei alweer gehad. De laatste bloesem van mijn anonieme Rus zal geen vrucht opleveren zo; hij is niet zelfbestuivend. Zouden die Nova Scotia rassen iets kunnen betekenen?

Geplaatst:

Roeier,

Ik heb wel een bestuiver voor je anonieme Rus. Ik heb hier 1 staan, waar ik geen label meer aan heb die ook erg laat bloeit. Hij komt nu net vol in bloei en is elk jaar beduidend later dan de rest. Door het staartje van de bloei van de andere soorten mee te pakken geeft hij wel gewoon vrucht. Je mag er zoveel stekken van knippen als je wilt, of ik stuur je ze in het najaar op.

Geplaatst:

Laat ik positief beginnen. Een paar dagen geleden, al de eerste, goed smakende rijpe besjes gegeten. Dat is inderdaad een flinke verlenging, van het zelf pluk fruitseizoen. Ze zijn zo'n 2 a 3 weken vroeger bij mij, dan de Jonkheer van Tets, en de vroege aardbeien. Alleen de wilde bosaardbeitjes, zijn even vroeg. Mijn zoontje is gek op de aardbeitjes. Ik ook, maar vind de Honingbessen, eigenlijk nog lekkerder.

Zelf vind ik ze veel lekkerder, dan blauwe bessen. Net zo lekker, als de inheemse wilde bosbes.

Een ander positief gegeven, is dat de struikjes behoorlijk sterk zijn. Verschillende malen verhuisd. Ze hebben het allemaal overleefd, en sommigen beginnen zo ongemerkt, redelijke struikjes te worden. Een inderdaad, na een jaar of drie, worden het flinke struikjes.

Maar dan, naar de minder positieve kanten. Het is inderdaad opvallend, hoe de groeiwijze, en groeisnelheid van de verschillende cultivars verschillen. Vooral de nieuwere Canadese rassen, zoals de Beast, Beauty, Blizzard, Honeybee, Strawberry Sensantion, en de Giant Heart groeien redelijk snel en nerjes, inderdaad vergelijkbaar met vele Blauwe Bessen cultivars. Maar bij mij blijven de Russen, zoals Gordost, Vostorg, Dosz Velizkan, Jugana, en Sibiraczka, daar bij achter. Warrig, en nog nauwelijks groei, in de hoogte.De nog oudere struiken, die ik heb Wojtek, Kamschatka, Wolonebski en Sinoglaska zijn een behoorlijk formaat, maar alleen de laatst genoemde heeft een redelijke productie. Die andere ga ik denk ik maar ruimen.

En dat is denk ik toch een probleem. Ik kan me moeilijk voorstellen, dat de Honingbes, ooit een "gewone" in de winkel te kopen vrucht wordt. Misschien, voor een kleine, exclusieve markt, en dan nog, denk ik dat de nieuwe rassen het wel veel beter moeten gaan doen. Als ik nu, opnieuw zou moeten beginnen, zou ik me toch vooral richten, op de nieuwere cultivars. 

Geplaatst:

De honingbes zal zeker niet een gewone, in de winkel verkrijgbare vrucht worden, maar geldt dat niet voor de meeste bessen? Supermarkten zijn niet zo happig op vruchten die ze maar voor een hele korte periode kunnen aanbieden, en die ook nog kwetsbaar zijn. Hoe zit het eigenlijk met vlierbessen, rode bessen, kruisbessen, bramen en zo; ik zou er beter op moeten letten, maar volgens mij valt dat tegen in een gewone dorpssuper. Druiven wel, aardbeien, soms wat blauwe bessen, pruimen, maar daar zou het wel eens bij kunnen blijven.

Veel bessen moeten het hebben van verwerking tot sap, wijn of in yoghurt. De zwarte bes is daar wel heel erg afhankelijk van.

Mogelijk is de markt ook conservatief. Waarom dringt de jostabes niet door? Is heel produktief, past uitstekend in ons klimaat, heeft nauwelijks te lijden van ziekten, heeft geen lastige schil of hinderlijke pitten... Zat goede eigenschappen, maar waar staat deze bes in de markt?

Dus dan zie ik de honingbes ook geen opgang maken, al kan me dat weinig schelen, afgezien van het feit dat het jammer is we zoveel zuivel tot ons nemen, en zo weinig fruit en noten, want zuivel is baby voeding, terwijl fruit en noten een veel groter onderdeel van het dieet van volwassenen zou moeten zijn.

Maar hier hoef je niet om te malen als je zelf honingbessen op je tuin hebt staan. Wat volgens mij wel altijd een nadeel van de honingbes zal blijven is een relatief lage produktie. Ze dragen alleen aan de uiteinden van de takken, terwijl ik bij rode bessen, kruisbessen, jostabessen en misschien wel meer bessen hele takken vol zie hangen. Hoe je daar tegenop kunt met honingbes weet ik niet. Ik zie wel kilo's aan opbrengst per struik vermeld worden voor honingbes, maar als ik naar mijn eigen struiken kijk kan ik me dat nog niet goed voorstellen.

Bij mij beginnen de eerste besjes pas héél langzaam te kleuren nu, bij sommige struikjes, als ik er goed naar zoek:

Wojtek15Maaie.jpg.69c7071a4d77d30c32dffacd41445395.jpg   

Geplaatst:

Kilo's per struik is ons alleen 2 jaar geleden gelukt, dit jaar erg weinig bessen helaas. In ons klimaat toch een uitdaging en zoektocht naar geschikte rassen. Als ze hier al in de supermarkt komen moet dit uit import zijn, in Polen zie je toch wel goede opbrengsten. In Canada liggen ze al mondjes maat in de supermarkt, daar volg ik de teelt al ruim 10 jaar, en lukt het toch een stuk beter dan hier.

Geplaatst:

@roeier, hoewel we al 10-tallen jaren horen dat melk-producten slecht voor je zijn, en fruit en  noten veel gezonder, kan ik je vertellen, dat die waarheid zeker niet opgaat voor iedereen. Migraine-lijders, zoals ik, kunnen met onze genen, zeer goed met melk omgaan,  maar totaal weer niet met zoet fruit, en andere suikers, zoals granen. Ook als volwassenen.Daarom blij, dat er in Nederland veel bessen kunnen groeien, die veel minder suikers bevatten, dan veel "verbeterde" fruitsoorten.

Het blijft jammer, dat de Honingbes zo weinig productief is. De  smaak is prima. En ik heb al eens eerder gelezen, dat er enorme verschillen zijn, in groeiwijze, en smaak tussen de cultivars onderling. Bij mij zijn bij sommige struikjes de (weinige besjes) al allemaal rijp. Werkelijk veel vroeger, dan andere bessen. De JvTets is bij mij meestal lekker in begin juni.. en we hebben ook een witte moerbei, meestal een weekje later, half juni.En bij anderen nog helemaal groen. Een zeer positief gegeven, voor wat mij betreft. Sommige struikjes zijn extreem warrig, die ga ik denk ik, maar eens gruwelijk snoeien. En andere struiken zien er weer keurig uit, net zo mooi.als jouw onbekende exemplaar.

En echt snel groeien ze niet, maar ach, wat geeft dat. Ik zie nu na een paar jaar toch wel wat volume, in sommige struikjes. 

Maar zo dapper aks Groothof zou ik niet zijn. 

Geplaatst:

Wat je als cultivatie techniek bij honingbessen wel tegenkomt is dat men de struikjes de eerste twee jaar hun gang laat gaan, dan drastisch snoeit tot vlak boven de grond, waarop de plant reageert door nieuwe scheuten te maken die veel rechter omhoog gaan.

Dat klopt ook met het verhaal van Arjan Mekelenkamp, die bij een deel van zijn vroegste aanplant ooit eens de schrik te pakken kreeg doordat reeën ze haast tot op de grond hadden afgekauwd, maar nu zegt dat deze struiken zijn beste struiken zijn geworden.

Het lijkt een enorme stap terug in de ontwikkeling als je haast alles eraf zou halen, maar dan blijken ze plotseling wel snel te kunnen groeien als je de reaktie ziet, en dit kan een standaard techniek worden voor honingbessen.  

• Like 1
Geplaatst:

Dank je roeier, voor je laatste bericht. Dat wist ik niet. Arjan heeft me weleens verteld , dat het een goed idee is, om af en toe flink in het centrum te snoeien. Maar dat het zulke positieve resultaten op zou kunnen leveren, is een aangename verrassing.  Nu kom je sowieso ook al nauwelijks bij de bessen, mochten die er al zijn.

Wat zou de beste tijd zijn om dat te doen? Voorlopig blijft het droog. Misschien nu?

Geplaatst:

Ik zou denken dat wintersnoei het beste is, voordat de plant begint uit te lopen, dan krijg je in één keer een krachtige groei naar boven toe.

Ik weet niet precies wat Arjan heeft bedoelt, de anekdote over de reeën staat in het tijdschrift 'De Tuin op Tafel', vermoedelijk nog wel te krijgen. Maar omdat Arjan het ook wel eens heeft over het stimuleren van vertakking, kan ik hem verkeerd geinterpreteerd hebben.

Mijn idee is dat veel vertakking onderaan in de plant veel zijwaarts gerichte takken zal opleveren en een rommelige plant oplevert. Je wilt liever dat de scheuten die het gestel moeten gaan vormen van de plant eerst een eind omhoog schieten zonder zich te vertakken.

Ik ben wel zelf van plan om een paar van mijn struikjes haast tot de grond toe af te knippen van de winter. 

Geplaatst:

Mijn drie bessen op zeven planten zijn dan alweer rijp. Waren al een tijdje blauw. 

De eerste mini van een paar weken geleden smaakte naar niks.

De tweede die ik dit weekend probeerde was voornamelijk heel zuur.

Deze derde is voor de vogels. 

In ieder geval zit de groei dit jaar wel flink in de struikjes. 

IMG_20200517_204217.jpg

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst: (aangepast)

Hier valt de oogst dit jaar ook erg tegen, 
Waar struiken van 4 jaar vorig jaar 1,5 tot meer als 2,5 kg inzat zit nu niet veel in... 2018 zat er ook flink veel in!
De rassen die nu wel vol zitten is de Aurora, Blue treasure, Boreal beauty, Boreal Blizzard( deze zit echt vol) en indigo gem 
Vooral de planten in grotere pot zit redelijk wat in.Eerst dachten we dat het met ede productieplanten wel goed zou komen omdat het van de hommels gonsde. De bloei was ook zeer vroeg.
Maar ik denk ook dat het een combinatie met droogte en koude funest is geweest en dat de planten de jonge vruchtbeginselen simpelweg afgestoten hebben.Verder is het echt mondjes maat. De planten die we 2019 geplant hebben zijn terug gesnoeid om de reden die eerder door anderen in dit topic aangehaald is. 

En nu we zagen dat de opbrengst in de van de jonge aanplant toch niets is hebben we de schaar er ingezet bij veel planten erin gezet. ( ook meneer edelhert blijft hier snoeien (en bemesten :)  ) ) 

Deze terug gesnoeide planten komen redelijk mooi weer maar door de droogte is de groei nu ook minder als gewenst
Soms dempt men de put als het kalf verzopen is ;) Wij nu hier ook, het is zo droog hier op het van oorsprong stuifzand ondanks de mooie laag stro waarmee we mulchen  dat we vandaag  maar druppelslangen zijn begonnen uit te leggen. Eerst wilden we het zonder doen maar als de planten zelfs de jonge kopjes laten hangen is het toch wel iets te hard nodig.. 

En wat ook opmerkelijk is: Een deel van de aanplant van vorig jaar staat weer in bloei! Dit dus op de jonge nieuwe takken die nu groeien. Dit is geen noodbloei want er beginnen goede scheuten in te komen die wel zin in groei hebben. Dus wie weet hebben we in juli toch nog een paar handen bessen...

Hopen dat de groei er goed blijft doorgaan en dat het volgend jaar beter gaat met de bestuiving...  ( slechter kan het voor ons idee niet ;) )

Het afrijpen is hier nu ook helemaal een zooitje. 
De vroege rassen zijn nu ongeveer een week vroeger als vorig jaar ( dit zijn wellicht de laatste bloemen die er aan zaten) en de latere rassen zijn wel heel vroeg, De blizzard, Beast en beauty beginnen hier nu met rijpen terwijl de Honeybee nu pas(!!) iets begint te kleuren.
De bessen zijn overigens wel erg goed van smaak, de zonuren doen toch nog goed ondanks dat de natuur smacht naar een malse bui ( en meer regen natuurlijk) 

Nietemin, we laten onze fascinatie voor deze mooie en smakelijke bes niet verliezen door een slecht jaar.. 
Schouders rechten en doorgaan :)  

aangepast door Fruitige Esther

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:
5 uren geleden, Fruitige Esther zei:

Nietemin, we laten onze fascinatie voor deze mooie en smakelijke bes niet verliezen door een slecht jaar.. 
Schouders rechten en doorgaan :)  

Tuurlijk Esther...doorgaan!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Gisteren 4 honingbessen aangeplant gekocht bij Arjan en Esther. De Boreal Beast, Beauty en Blizzard plus een Giant Heart. Op de natte klei een goed plantgat gegraven en flink verrijkt met compost. Had waarschijnlijk niet zo diep gehoeven maar gaf me de kans ook al het kweekgras, heermoes en winde te verwijderen. Ze zijn al bezig aan hun winterslaapje naar het lijkt. Van de winter nog de fruitkooi er omheen opbouwen zodat ze permanent beschut zijn van de gevleugelde vijanden. Het perceel kan soms best nat zijn dus hopelijk blijven ze het goed doen en kan ik volgend jaar al een klein besje links en rechts meepikken. Anders ben ik ook tevreden met wat groei. Nu ligt er een klein laagje grove houtsnippers (meer takjes) omheen maar zal daar goed op blijven letten om tijdig aan te vullen. Zo af en toe zal ik ook een update geven hier. :)

156500e2-a098-4bd2-ba7e-3f507cbd94a0.jpg

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb 6 verschillende honingbessen staan en de planten en de bessen bevallen me niet. Ze zijn niet zo geschikt voor mijn tuin en mijn manier van tuinieren. Ik vind ze ook niet geweldig lekker. Ik wil de 4 nog kleine struikjes weg geven aan het voedselbos hier in het dorp. De struikjes staan er een paar jaar maar zijn erg ielig gebleven. 

Wat is het beste moment dat ik ze eruit kan halen en welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen om de planten levend over te brengen?

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Verplanten kan nu. Zullen hoogstwaarschijnlijk in rust zijn en die rust kan - wat afhankelijk van het ras - na de winter al snel over zijn. Zijn verder niet zo moeilijk: ruim uitsteken en met kluit zo snel mogelijk elders weer in de grond....tenzij het plaatselijk heel droog is, hoef je niet eens meer water te geven nu. Normaal zullen de planten al haarwortels en kleine witte worteltjes maken voor de eerste echte vorst, zeker nu het nog vrij zacht is en de aarde nog niet winterkoud. 

Geplaatst:

Ok dank Je Weknow! Daar haal je nog een punt aan dat ik vergeten ben, de grond is nog niet klaar. Voorlopig nog confinement en daarna als we er weer uit mogen eerst de hekken. Zou ik de planten ook goed kunnen oppotten en de potten buiten houden zolang er geen ernstige vorst is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja hoor. gewoon in tuingrond. Samen ingraven in een tijdelijke kuil kan ook best zo lang ze in winterrust zijn. Het gaat er eigenlijk alleen om dat de wortels niet uitdrogen en ook niet verdrinken. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Inmiddels het hele topic doorgelezen

erg interessant.

hier ook verschillende soorten honingbes aangeplant 

en gisteren bij de batterijen in ochten nog twee soorten gehaald namelijk,

lenigradski velikan

En een duet

iemand hier bekent met de velikan?

kan er niks over vinden namelijk

Geplaatst:
1 uur terug, Ian zei:

kan er niks over vinden namelijk

Wat zeiden ze er over bij de Batterijen???

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...